huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel December 11th, 2017, 9:00 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Juni 9th, 2011, 9:09 am 
vliegendeMus

Ook in de afgelopen winter heeft de conifeer het weer zwaar gehad. Veel sneeuw op de takken, die ik vaak niet tijdig kon verwijderen. Hierdoor is hij weer breder geworden. En hoewel de steeds meer open binnenkant niet mooi is loopt hij toch weer uit met eerst rode en nu groene puntjes. Volgens de hovenier die vandaag langskwam voor een tuinadvies/ontwerp zal de boom het wel overleven en staat hij er over 10 jaar nog wel, maar nog breder. Klimop raad hij af. Het zal een dichte moeilijk te onderhouden bos worden, waar de conifeer zelf niet beter van wordt. Omdat er vlak naast een vuurdoornhaag komt en aan de andere zijde een nieuw pad, vijver en brede coniferenhaag met ervoor antikattenhek is het met een 5 meter brede tuin schipperen met de ruimte. Bamboe woekert me iets te veel en komt bovendien waarschijnlijk in een bak bij de mussenpotten. Meidoornheg staat achter in de tuin, berberis is aanwezig, kortom aan alle mussenwensen wordt voldaan. Hier voel ik nu zelf het meeste voor de olijfwilg. Maar daar heb ik nog een paar vragen over naar aanleiding van een ander topic.
De mussen gebruiken de hogere delen. Voor de tuinruimte is een stam beter. Maar ik wil geen geënte olijfwilg vanwege de problemen die Liset beschrijft. Is een olijfwilg altijd een struik of kan het ook een zelfstandige boom zijn?
Is een olijfwilg voldoende of is het beter als de ruimte het toelaat er enkele bij elkaar te zetten? (Het wordt een zo groot mogelijk exemplaar trouwens)

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 9th, 2011, 11:14 am 

Olijfwilg is voor de mussen nog prettiger dan meidoorn, want Olijfwilg is ook nog eetbaar :)

Een olijfwilg is een struik, maar is bij ons op het erf al bijna 3 meter hoog.
Je kunt een olijfwilg ook opknippen zodat het een boom gaat lijken.
Datzelfde hebben we hier met coniferen gedaan.

Zaag / knip daartoe de onderste takken weg tot een hoogte waarop je nog voldoende groen overhoud om de struik in leven te houden. Het jaar daarop iets hoger op snoeien, etc, tot je de hoogte hebt die je wilde hebben.

Dat kost meer tijd, maar dan heb je in ieder geval een sterke en gezonde "hoogstam" olijfwilg.
Veel succes !

mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 10th, 2011, 7:08 pm 
vliegendeMus

Schiet me ineens nog wat te binnen. Enige tijd terug heb ik advies van een tuinconsulent van Vogelbescherming gehad. Die noemde is zijn rapport een alternatief voor de conifeer een liguster. Nu weet ik, dat buren verderop een ligusterheg hebben, waar de mussen ook vaak in zitten. Alleen is die heg niet zo hoog, ongeveer 1 meter. Wat zoeken op internet leerde mij, dat de liguster hoger kan worden dan de olijfwilg. Misschien is meer hoogte voor de mussen prettiger. Of ze van de blaadjes eten weet ik natuurlijk niet. En eigenlijk ken ik de solitaire vorm van liguster net zo min als de olijfwilg. Ik zelf heb nog geen voorkeur, de mussen misschien wel.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 11th, 2011, 7:40 am 

Op dit erf hebben de huismussen de keus tussen iedere hoogte van 0 tot 7 meter.

Als huismussen op 3 meter hoogte terecht kunnen vinden ze dat in deze tuin heel duidelijk veel prettiger dan op 1 meter. Ze kiezen hier namelijk dergelijke hoogtes om hun pauzes te houden.

Maar gaan ze op insectenjacht dan is iedere hoogte prima, zolang het in het groen is. (Door de lucht zeilen zoals zwaluwen doen ze nauwelijks. Of het moet om iets heel erg lekkers gaan, zoals vliegmieren.)

Dus, ja, een liguster van 3 of 4 meter zal, mits dicht genoeg gesnoeid, zeker de voorkeur hebben boven een ligusterhaag van maar 1 m hoog.
Voorwaarde voor de mussen is echter het bladgroen. Als het vol blad zit is het goed. Is het kaal dan hebben ze stekels nodig. (Dit gaat dus even over wintergroen blijven. Iets dat liguster niet de winter lang volhoud in deze tuin hier.)

Maar een conifeer is van veel beter van insecten voorzien dan een liguster.
En ook beter wintergroen dus.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 3rd, 2011, 8:27 am 
vliegendeMus

Na weer overleg met de hovenier gaat in september een kleine tuinrenovatie beginnen. Gezien de enorme mussendrukte in deze tijd in de conifeer is besloten de conifeer te laten staan. Een vluchtplaats als deze is eigenlijk niet te vervangen. Helaas blijkt hij ook wat in de weg te staan bij de aanleg van de vijver. Dat wordt een vijver met langzaam aflopendde randen en dat neemt meer plaats in. Rechts komt een vuurdoornhaag van voorlopig 1 meter hoog bij aanvang. Ik hoop dat de mussen daar ook langzaamaan gebruik van gaan maken. Dit vooral als de conifeer het in de toekomst niet meer volhoudt.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Oktober 1st, 2011, 10:12 am 
vliegendeMus

En hier dan het voorlopige resultaat. De conifeer blijft staan zolang hij het volhoudt. Rechts de nu 1 meter hoge vuurdoornhaag, links de hekken wat dichter naar de heg en een door de mussen al druk bezochte vijver. Linksachter voor de regenton komt nog een gaaspoort, omdat het elke avond slepen met hekken lastig is. Dat gesleep was nodig, om de tuin overdag af te sluiten en 's nachts de egels de vrije ruimte te geven.
De hovenier heeft rechts nog een soort uitkijkstronk boven de vijver geplaatst, waar mussen en merel dankbaar gebruik van maken.

Groeten,

Jan

Bijlagen:
Bestandsbeschrijving: Nieuwe badkuip voor de mussen
Vijvertuin.jpg
Vijvertuin.jpg [ 78.86 KiB | 3123 keer bekeken ]
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: November 24th, 2011, 7:54 am 

Hoi Jan,
Heb je de foto van je vijver nog ergens ?
Of ziet je tuin er inmiddels al weer heel anders uit.

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: November 28th, 2011, 6:13 pm 
vliegendeMus

Hoi Liset,

De foto plaats ik hierbij nogmaals. Inderdaad is de tuin wel weer verder veranderd. Waar links bij de schuur de groene regenton staat is nu een gaaspoort gemaakt. Dit omdat ik regelmatig met de hekken die daar eerst stonden stond te tobben. Die haalde ik 's avonds weg en plaatste ze 's morgens terug. De hekken waren 2 meter breed en ik zat dus regelmatig vast in de conifeer en andere planten. Dat verplaatsen deed ik om de katten overdag buiten te houden en 's nachts de egels niet in of uit de tuin te sluiten.
Als ik trouwens geweten had dat de vijver zoveel ruimte nodig had om de juiste diepte te kunnen maken had ik vorig jaar het terras iets kleiner gemaakt. Want zoals gezegd: de conifeer gaat niet meer weg, of hij moet het zelf opgeven.

Groeten,
Jan
Bijlage:
Bestandsbeschrijving: Nieuwe badkuip voor de mussen
Vijvertuin.jpg
Vijvertuin.jpg [ 78.86 KiB | 3093 keer bekeken ]

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: November 29th, 2011, 5:48 pm 

Hoi Jan,
Dank je wel voor het nog eens plaatsen van de foto.
Ik vind het wel een prachtig plaatje hoor.
Mooi gedaan, die vijver. En de conifeer staat er heel mooi bij.
Schitterend.

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC