huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel November 20th, 2017, 5:15 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 11:53 am 

Citaat:
Mussenflats met 3nestkasten tegen elkaar

Berichtdoor witteMus » 31 okt 2010, 13:36
De mussenflats, bestaande uit 3 broedkasten, zijn op dit forum al vaker ter sprake gekomen.
Tot nu toe heeft nog niemand kunnen melden dat meer dan 1 compartiment in gebruik werd genomen door de Huismussen.

Wijzelf vermoeden dat dat ook niet zal gebeuren omdat Huismussen, hoewel kolonie broeders, toch een zekere afstand tussen de nesten prefereren.
Zo lijkt er op het dak op ons erf een minimale afstand van 30 cm te moeten zijn.
Andere deskundigen (JD Summers_Smith met name) spreken van een afstand van een meter tussen de nesten. Onder andere de vogelvide is op dat laatste gegeven gebaseerd.

Op deze plek willen we de ervaringen verzamelen die jullie hebben met de diverse modellen van mussenflats.
We zijn benieuwd naar de verhalen.
Met vriendelijke groet,

Het huismussenForum beheer

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 11:54 am 

Citaat:
Re: Mussenflats met 3nestkasten tegen elkaar

Berichtdoor JanVo » 02 nov 2010, 20:22
Reeds 3 a 4 jaar heb ik een mussenflat met 3 compartimenten naast elkaar (die van Vogelbescherming) En al die jaren heeft alleen een mees er in de zomer regelmatig in gekeken en een klein begin van een nest gemaakt. De vele dagelijks aanwezige huismussen maken er in ieder geval geen gebruik van. Nu moet ik zeggen, dat de plek niet optimaal is. Hij kan niet hoger dan 2,60 onder de dakrand. En alhoewel de mussen redelijk aan me gewend zijn is de plek vlak naast de schuifpui ook niet ideaal.

Groeten,
Jan

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor witteMus » 03 nov 2010, 12:13
Hoi Jan,

Zou je die mussenflat-van-3-gezinnen nog 1 jaartje willen laten hangen ?
Want je hebt nu door het voeren een heel trouw groepje huismussen aan je gebonden, lijkt het.
De kans wordt dan ook nu groter dat ze bij jou in de buurt zullen willen gaan broeden.

Hebben er dit najaar nog mussen in die "flat" gerommeld ?
Het in groepjes juvenielen uitgevoerde "nest-site prospecting" levert vaak hele vreemde mussen-ideeën op.
Dus wie weet maakt de mussenFlat toch nog een kans ?

Liset Karman
Met vriendelijke groet,

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor JanVo » 04 nov 2010, 21:24
Hoi Liset,

Geen zorgen, de kast hangt er nog. Alleen was ik al wel begonnen met de terracotta mussenpotten (zie foto). Rechts naast de schuifpui hangt een derde. De mussen hebben nu dus de keus.
Of ze al in kast of potten rondneuzen kan ik niet zien. Vanuit de huiskamer zie ik wel mussen die kant opvliegen, maar dat kan ook zijn om in de dakgoot te drinken of te badderen. En als ik naar buiten ga om te kijken zijn ze natuurlijk wel vertrokken. Dat is het nadeel van de huidige positie van de nestgelegenheid en de kleine tuin. Helaas heb ik (nog) geen andere mogelijkheid om kast of potten op te hangen.

Groeten,
Jan.

kopie van PICT0514.jpg
Mussenkast en terracotta potten

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 11:55 am 

Citaat:

Berichtdoor witteMus » 07 nov 2010, 14:21
Hoi Jan,
Als je de mussenpotten niet kunt zien vanuit het huis omdat ze aan dezelfde muur hangen als je raam, dan kun je een spiegelend oppervlak zo neer zetten dat je via die spiegel alsnog kunt zien wat er gebeurd.
Als het ver genoeg van de activiteit van de mussen af staat zullen de mussen er niet al te erg door gestoord worden.

Liset Karman
Met vriendelijke groet,

witteMus
passer domesticus domesticus

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 11:55 am 

Citaat:

Berichtdoor Liset » 23 feb 2011, 11:26
Hoi Jan,

Hoe gaat het nu met je mussen-flat en de mussen-potten er omheen ?
Hier wordt er al wat vaker gebaltst, bij jou heerst dacht ik meer een landklimaat en zullen de huismussen waarschijnlijk wat eerder al aan broeden toekomen (als het aan de temperatuur alleen ligt tenminste).

Zijn er al tekenen ?

Liset Karman
(PS; Op persoonlijke titel, en niet als voorzitter van Stichting Witte Mus of moddertor van dit forum.)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 11:56 am 

Citaat:

Berichtdoor JanVo » 23 feb 2011, 21:41
Hallo Liset,

Misschien een landklimaat en daardoor juist lagere temperaturen dan bij jullie aan het IJsselmeer. En de afgelopen tijd was het hier behoorlijk koud.
Als ik naar het baltsgeluid op deze website luister zijn er hier volgens mij wel baltsende huismussen. Ook soms huismussen die maar met zijn tweetjes komen eten. Ook een teken?
Maar de kast en de potten worden niet gebruikt. Sterker nog er hebben sinds de zomer zelfs geen vogels in de kast overnacht. Brandschoon, terwijl een houtbetonnen mezenkast aan de schuur sinds einde zomer wel regelmatig gebruikt wordt voor overnachting. Ik denk dat het aan het terras toch te druk is. Heel de dag vechtende merels door de dakgoot, ruziemakende spreeuwen, soms een sperwer, katten in de dakgoot en natuurlijk ikzelf die nogal eens naar buiten komt. Alhoewel ze daar behoorlijk aan gewend zijn. Als ik in de deuropening blijf staan naderen ze om te eten soms tot wel een meter. De hele groep vindt het op het ogenbliik trouwens op de grond het veiligst, maar dat kan ook komen door de voortdurende harde en koude wind. Ook nog eens oost of zuidoost, precies op de ingang van de mussenpotten.

Groeten,
Jan

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 12:04 pm 

Citaat:

Berichtdoor Liset » 27 feb 2011, 17:36
Hoi Jan,

Die wind recht op de potten zou het probleem kunnen zijn, maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen.
Huismussen zoeken in ieder geval, zo lijkt het, heel erg de warmste plekken op.
Op ons dak, hebben we gezien met de thermische camera, zitten de nesten ook het meest vlak bij de twee "schoorstenen".
Een is een echte schoorsteen, de ander is een geiser uitlaat.
En daar omheen is een concentratie van nesten.
Op andere locaties zoeken ze de warmte van stallen.

Dus het kan goed zijn dat die wind recht op de ingang van de potten deze nestgelegenheid onaantrekkelijk voor de mussen maakt.
Heb je nog een andere muur waar ze aan kunnen ?
Voorkant huis ofzo ?

mvgr

Liset Karman
(PS; Op persoonlijke titel, en niet als voorzitter van Stichting Witte Mus of moddertor van dit forum.)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 12:04 pm 

Citaat:

Berichtdoor JanVo » 27 feb 2011, 19:00
Hallo Liset,

Meestal wordt het advies gegeven de nestkast of potten met de opening naar het oosten te hangen. Die kant is natuurlijk wel altijd de kant waar de kou vandaan komt. Als ze in de lente de nestgelegenheid gebruiken is het eigenlijk prima zoals het nu hangt. Alleen de afgelopen tijd was de wind erg hard, koud en oost. In de lente en zomer is dat ook juist de kant waar de zon opkomt en dus profiteren ze het eerst van de zonnewarmte. Terwijl de middag en avondzon aan de andere kant weer erg warm kan zijn.
Die andere kant is een singel met veel bomen en ook vrij druk. Om de een of andere reden zie ik nooit mussen aan de straatkant. Wel veel eksters, kraaien en kauwen, die bij mij weer nooit in de achtertuin komen.
Ik denk dat ze maar even moeten wachten op warmer weer.

Groeten,
Jan

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 12:05 pm 

Citaat:

Berichtdoor Liset » 28 feb 2011, 08:40
De ervaring hier is dat het voor Huismussen niet uit maakt op welke windrichting de nestopening is zolang er maar beschutting heel dicht bij is. Op het dak boven ons hoofd, dat je eind vorige zomer tijdens de mussenpicknick (die we dit jaar op 1 mei gaan houden) hebt gezien, broeden de mussen op alle vier de kanten van het dak. Dat is dus Noord, Oost, Zuid en West.
Maar de openingen naar de nesten toe zitten nooit recht voor het nest, maar altijd twee pannen of een "paardensprong" opzij. (Paardensprong: Je weet wel; twee pannen opzij & een naar boven, of 1 opzij en 2 naar boven, etc )

Als ik er aan toe kom zal ik eens gaan zoeken in de onderzoeken naar de plaatsing van nestkasten en de relatie met het broedsucces.

mvgr

Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC