huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel December 13th, 2017, 2:51 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 9:25 am 

Citaat:
Terracotta mussenpotten

Berichtdoor JanVo » 26 mei 2010, 21:22
Voor een buurvrouw bestelde ik 2 terracotta mussenpotten. Ze vond ze er zo leuk uitzien. Bij ons kunnen mussen ook onder de dakpannen broeden maar ze doen dat niet meer. In mijn tuin hangt een mussenkast met 3 ruimtes. Geen mus gaat erin. Aangezien volgens mij de mus een erg sociale vogel is vond ik 2 van die potten al wat weinig. Nu wil een andere buurvrouw een pot bestellen, maar ik heb het afgeraden. Volgens mij gaat geen mus in zijn eentje op een bepaalde plek zitten broden zonder andere mussen in de buurt. Zonde van het geld. Klopt mijn redenering of zijn er toch andere ervaringen.

Groeten,
Jan

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 9:25 am 

Citaat:
Re: Terracotta mussenpotten

Berichtdoor witteMus » 28 mei 2010, 10:20
Hoi Jan,

Wat een geweldig goed idee van je om samen met je buren te gaan overleggen hoe jullie het gaan aanpakken !

Het klopt dat huismussen liefst in een kolonie of groepjes broeden.

Een groepje van 20 broedpaartjes plus het een en ander aan vrijgezelle huismussen is een grootte die zichzelf in stand kan houden. (Moet even na zoeken waar ik dat precies vandaan heb, ik dacht het boek van Minouk van der Plas, De Huismus, die het vast uit een onderzoek heeft gehaald.)

Maar als er niet zo veel huismussen zijn als hierboven genoemd, dan toch wel heel erg graag in een groepje bij elkaar, wat de mussen betreft.

Volgens JD Summers-Smith blijven Huismussen liefst ongeveer 1 meter uit elkaar met het broeden, hier op het dak ziet het er anders uit; iedere 30 cm een nest lijkt ook prima.
Voor de zekerheid zou ik JD Summers-Smith's afmetingen aan houden.

Dat een drie-op-een-rijtjes-huis niet lukt is dan wel te voorspellen.
'k Heb ook nog niet gehoord dat het bij iemand gelukt is de drie kastjes vol huismussen te krijgen.
Ringmussen schijnen er minder moeite mee te hebben (JD Summers-Smith in de e-mail recent, want daar heb ik het natuurlijk ook met hem wel over, dwz nestkastjes e.d.)

(Tussen haakjes:
Op zich kunnen nestkasten wel werken. Er is een melding van dit jaar, waarbij een paartje huismussen inderdaad in een nestkast tegen een flat aan (dus redelijk ver van de grond) een nest gemaakt heeft.
De jongen zijn heel recent uit gevlogen.
Jonge mussen uitgevlogen )

Je zou dus met je buren af kunnen spreken om ieder 2 of 3 potten aan te schaffen en die zo dicht mogelijk bij elkaar op te hangen.
In België krijg je ze veel goedkoper dan hier, dat weet je ?
Zie huismus.startpagina.nl, onder "wat kun je zelf doen voor de huismus" (rechter kolom) => mussenpotten tegen lage prijs ( E 8,=)of rechtstreeks:
Belgische mussenpotten

Let er dan wel op dat ze hoog genoeg hangen. Vanaf 3 meter hebben de mussen het liefst.
Zie daarvoor het onderwerp "locatie nest ? (hoogte)"

Ben benieuwd of je het met een aantal buren zo kunt regelen dat jullie inderdaad allemaal een deel van de nestgelegenheid bieden.

Vriendelijke groet,

Liset Karman
Met vriendelijke groet,

Het huismussenForum beheer

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 9:26 am 

Citaat:

Berichtdoor JanVo » 29 mei 2010, 09:52
Even wat rechtzetten. Het was niet echt mijn idee om die mussenpotten gezamelijk op te hangen. Het ontstond vanzelf bij het doorbladeren van een catalogus en nadat ik een stukje uit het blad Genoeg over huismussen had laten lezen. Ik had al de mussenkast. De buurvrouw wilde 2 potten en een andere buurvrouw daarna 1. Helaas is het niet mogelijk om de potten dicht bij elkaar te krijgen. Degene met de 2 potten woont 2 huizen verder en die voor 1 pot 6 huizen de andere kant op. Is dus niet echt bij elkaar. De gewenste hoogte is ook een probleem. Mijn kast hangt net onder de dakgootrand aan de tuinkant op ongeveer 2,30m hoogte. Een andere mogelijkheid is de houten schuur, maar die is nog lager. De kant van de straat (singel) is hoger, maar daar komen de mussen eigenlijk nooit. In mijn wijk hoor ik 2 straten verder (ongeveer 200 meter bij mij vandaan) altijd een flinke groep mussen in de daar aanwezige beplanting. Bij mij zitten ze soms hele dagen in de in een ander onderwerp al genoemde conifeer.
Broeden werd in de jaren 80 onder de pannen gedaan, maar nu niet meer. Aan de daken is niets veranderd. Misschien is het toegenomen aantal kraaiachtigen en katten de oorzaak.

Mijn naaste buren houden nogal van steen in de tuin en op zich zijn die tuinen niet vogelvriendelijk. Wel loop ik al langer met het idee een soort circulaire met tips om de omstandigheden voor mussen gunstiger te maken. Die wilde ik dan bij mij in de buurt huis aan huis bezorgen. Dit mussenforum is leuk, maar hier komen waarscijnlijk hoofdzakelijk mensen, die toch al in vogels geinteresseerd zijn. Als ik in sommige tuinen het groen in rap tempo zie verminderen denk ik dat veel mensen niet eens weten dat dieren en beton niet goed samengaan.

Van de goedkope Belgische mussenpotten wist ik niet. Bedankt voor de tip.

Groeten,
Jan

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 9:27 am 

Citaat:

Berichtdoor witteMus » 11 jun 2010, 09:29
Hoi Jan,

Huismussen hebben 3 dingen nodig.
Behalve nestgelegenheid, is dat
voedsel in de vorm van zaad en insecten,
en bescherming.

De nestgelegenheid is er nog, zeg je.
Het zaad en de insecten geef jij, begrijp ik (uit een ander topic).
Blijft veiligheid over.

Kun je daar eens naar kijken ?
In deze kolonie zitten ze het liefst -als ze moeten vluchten- in een berg snoeiafval (takken), of in een heel erg dicht gegroeide "kluit" met klimplanten, of in een bij elkaar gebonden bamboe.

In alle drie de gevallen gaat het om een volume van al gauw 1 kubieke meter, waar een groep van ongeveer 40 mussen bescherming in zoekt.

Dat kun je ook bereiken met een goed gesnoeide, 1 1/2 meter hoge, haag van stekelige planten.
Om maar iets te noemen.

Hoe is het met de dekking gesteld in jouw tuin ?

O ja, wat je vraag betreft over zonde van het geld; als je huismussen wilt lokken dan is 1 pot wel te weinig, maar
een andere vogel doe je er een enorm plezier mee.
Dus wat heet .. ;)
En als je een paar jaar lang iedere verjaardag een pot bij hangt heb je er ook op een gegeven moment genoeg voor een kleine kolonie.
Met vriendelijke groet,

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 9:27 am 

Citaat:

Berichtdoor JanVo » 13 jun 2010, 14:29
De nestgelegenheid is er, maar wordt niet gebruikt. Ook de mezenkast bij de schuur wordt hoogstens gebruikt voor overnachten door mezen. Ik denk dat het alles bij elkaar bij mij in de tuin toch te onrustig is voor de kleine vogels om te nestelen. Alleen de mrel broedt wel eens in de conifeer. Wat de dakpannen betreft denk ik dat het vervangen van hagen door schuttingen een oorzaak is. De katten klimmen via deze schuttingen makkelijk naar de dakgoot en lopen daar doorheen. En het toegenomen aantal eksters en kraaien zal ook wel een oorzaak voor de veranderde broedgewoontes zijn.

De dekking is in mijn tuin redelijk. De mussen vluchten regelmatig de coniferenhaag of conifeer achter de silo's in. De bodem is vrij dicht begroeid met allerlei struiken. Maar een en ander is nog wel voor verbetering vatbaar. Bij het onderwerp kooivrees ben ik hier wat verder op ingegaan.

Zonde van het geld voor de potten sloeg niet op mij persoonlijk. Ik bedoelde meer voor die buren die ze namen. Ik geef maandelijks al zoveel uit aan de vogels, dat die potten er nog makkelijk bij zouden kunnen. Ik denk alleen dat het niet zoveel zin heeft.

Groeten,

Jan

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 9:28 am 

Citaat:

Berichtdoor witteMus » 14 jun 2010, 08:25

Citaat:
JanVo schreef:De nestgelegenheid is er, maar wordt niet gebruikt. Ook de mezenkast bij de schuur wordt hoogstens gebruikt voor overnachten door mezen. Ik denk dat het alles bij elkaar bij mij in de tuin toch te onrustig is voor de kleine vogels om te nestelen.

Als er zelfs geen koolmees is, dan is het de moeite waard de omgeving eens goed te gaan bekijken.
Broeden ze bij je buren ook niet, of is dat de betere plek en zitten ze daar wel ?

Hier was dit jaar een paar Koolmezen dat op nog geen halve meter afstand van me eten kwamen halen, en werd er dagelijks zeer frequent onder het nest door gelopen. Dus onrust is voor Koolmezen niet altijd een probleem.
Zijn er luizen in de omgeving ? Is er misschien zelfs een vlier (jaarlijks vol met zwarte luizen, niet lekker voor mussen, maar wel voor mezen).
Zijn er rupsen ? Mogen de mieren hun gang gaan in jouw omgeving ?
Is er stilstaand water dat niet met pompjes en filters schoongehouden wordt (muggen, libelles etc.)?
Kortom; hoe is het met de insecten in jouw directe omgeving ?

Citaat:
Alleen de merel broedt wel eens in de conifeer. Wat de dakpannen betreft denk ik dat het vervangen van hagen door schuttingen een oorzaak is. De katten klimmen via deze schuttingen makkelijk naar de dakgoot en lopen daar doorheen. En het toegenomen aantal eksters en kraaien zal ook wel een oorzaak voor de veranderde broedgewoontes zijn.

Eksters en kauwen kunnen niet staan op schuine daken 8-)
Dus alleen de onderste rijen nesten zijn misschien door dergelijke vogels te benaderen en leeg te halen.
De rest van het dak niet. Kauwen, Eksters en Vlaamse Gaaien zijn te zwaar om op een hellend dak te kunnen staan. Althans; zo werkt dat hier op het erf. (Maar je zult zien dat het elders in het land toch weer anders gaat.)

Dwalen we een beetje van de mussenpotten af, maar in wezen, wil een mussenpot werken, dan heb je er bovengenoemde zaken toch ook bij nodig.
Met vriendelijke groet,

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 9:29 am 

Citaat:

Berichtdoor JanVo » 14 jun 2010, 09:34
Met onrustig bedoelde ik de grote aantallen verschillende vogels die dagelijks in de tuin komen. Van menselijke onrust zullen ze inderdaad geen last hebben. Sterker nog, zojuist kwam een koolmees de huiskamer binnenstappen en begon aan een schapenvacht voor de TV te plukken. In een mindere rupsenperiode hielp ik ze met meelwormen (die eten mussen volgens mij helemaal niet) en toen het bakje wegens regen nog even binnen stond kwam ook de merel naar binnen. Of de mussen dit opmerken en intepreteren als "het is veilig" weet ik niet, maar ook zij komen vaak verrassend dichtbij.

Insecten bestrijd ik op geen enkele manier. Helaas heb ik geen invloed op mijn naaste buren. Alleen het idee mieren, luizen of insecten doet z\e al naar de gifspuit grijpen. Mijn planten zijn zoveel mogenlijk inheems en er is zelfs een hoekje met brandnetels.

Wat de nestgelegenheid betreft zijn er wel enkele betere plekken in een straal van zeg maar 3 a 400 meter. Daar hoor ik voortdurend erg veel mussen.
Verder wacht ik maar af hoe de resultaten bij de buren zijn met respectivelijk een en twee mussenpotten.
Nog wel een waarschuwing voor eventuele kopers. Het ophangringetje van de pot is ook terracotta en breekt makkelijk af bij te strak aandraaien van schroeven. Zorg daarbij dat in ieder geval niet de hele pot in scherven kan valten.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 9:29 am 

Citaat:

Berichtdoor JanVo » 22 jun 2010, 09:38
Inmiddels hebben koolmezen wel hun intrek genomen in mijn tuin. in de nestkast bij de schuur wordt al af en aangevlogen met voedsel. Zelfs de hekken, die ik er 's avonds vlak naast hang hebben ze blijkbaar niet afdgeschrikt. Ook de mussenpopuiatie is behoorlijk aan het uitbreiden. Het voer gaat dagelijks sneller. Nu maar hopen dat de mussenpotten bij de buren, die op dezelfde plek aan de schuur hangen bij "de volgende ronde" meedoen.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC