huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Mei 27th, 2017, 8:04 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 4:03 pm 

Citaat:
Locatie nest ? (hoogte)

Berichtdoor Mirjam » 15 maart 2010, 12:30
Beste mussenmensen,

Graag wilde ik weten wat ongeveer de maximale hoogte zou zijn waarop een mussennest nog voorkomt. Zelf heb ik mussenonderzoek gedaan in wijken met voornamelijk laagbouw; en zou zelf echt niet kunnen zeggen of mussen op bijvoorbeeld 15 meter hoogte nog zouden broeden. Portiekflats van 3-4 verdiepingen met schuine dakpandaken lijken mij zelf niet erg geschikt. Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen.

Hartelijke groet,

Mirjam

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 4:03 pm 

Citaat:
Re: Locatie nest ? (hoogte)

Berichtdoor zwarteMus » 15 maart 2010, 14:10
Hallo Mirjam,

Op het erf van de stichting zijn de nesten van de huismussen te vinden tussen de 3 meter en de 6 meter hoogte. Als het gebouw hoger was zouden de mussen waarschijnlijk ook hoger hun nest bouwen.

uit "De huismus" uitgave 2009, van Minouk van der Plas

De meeste nesten van huismussen vindt men minstens drie meter boven de grond.

ook uit datzelfde boek:
In Colorado, USA, is onderzoek geweest (North 1970) waarbij op 1,5m, 2,4m, 3,3m en 4,3m nestgelegenheid werd gemaakt voor huismussen. De vogels bleken uitsluitend in de twee bovenste plekken te zijn gaan broeden.

ook nog uit hetzelfde boek (Kees Heij heeft vast de originele onderzoeken):
Barloy 1966; onderzoek in Parijs, met nesten vooral tussen de 4 meter en 10 meter hoogte.

en tenslotte; Popov (1962) in Tasjkent, waar de huismussen op gemiddeld 10 meter hoogte hun nesten hadden.
"Gemiddeld", dus er was keus om hoger te gaan klaarblijkelijk, maar gemiddeld deden ze dat liever niet.
Helaas hebben we dat onderzoek nog niet hier, om alle parameters daarvan te kunnen beoordelen.

Maar misschien kun je hier al een eindje mee op weg komen.

= = edit = =
Ik heb namelijk wel het donkerbruine vermoeden dat er groen binnen een bepaalde afstand tot de nesten aanwezig moet zijn, willen ze nesten op die hoogte bouwen.
Dus hoge bomen, begroeid met (groenblijvende) klimop bijvoorbeeld.

Op het erf van Stichting Witte Mus is de afstand tussen nest en zomer&wintergroene planten maximaal 5 meter. Waarschijnlijk, als de pannen gelicht zouden worden, zou zelfs blijken dat de meeste nestplaatsen dichter bij de begroeiing zijn.

Overigens blijkt ook op het erf van de stichting dat de huismussen vanaf de zijkanten onder de dakpannen kruipen, en niet vanaf de voorkant. Misschien beperkt dat toch het assortiment geschikte dakpannen.

Zou goed zijn wanneer er ook eens een onderzoek, over het type dakpannen waaronder huismussen nog kunnen nestelen, zou opduiken en hier gepubliceerd kon worden.
Met vriendelijke groet,

ZwarteMus
HuismussenForum beheerder

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC