huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Oktober 19th, 2017, 1:51 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 5:12 am 

Post van 3 aug 2010:
Citaat:
In april 2009 hebben we 6 mussenpotten uit België gehaald en, op het erf van Stichting Witte Mus, hoog aan een trellis-op-palen op gehangen.
Twee dagen geleden zijn we eens naar boven geklommen om te kijken of het gebruikt werd.

mus01aug2010_musPot03.jpg
De mussenpotten op de trellis, hoogte tussen 3 en 4 meter. Oriëntatie op het oosten, maar door de hoogte het grootste deel van de dag in de zon. Direct eromheen klimplanten, waaronder groenblijvende.

Aan het ontbreken van spinnewebben te zien waren er 4 in ieder geval recent nog gebruikt.
Die hebben we dus met rust gelaten voor het geval daar nesten in zaten.

De andere twee hebben we los gehaald en de inhoud bekeken.
De een was voorzien van spinnenweb voor de "deur" en de ander had een uitloper van de Wilde Wingerd over de invlieg-opening geplakt zitten, dus van die twee konden we aan nemen dat we geen mussen of andere vogels zouden storen.

Een van die twee was aantoonbaar als slaapplaats gebruikt door mussen. Of het Huis- of ring-mussen waren kunnen we niet zeggen.
Er lag een hand vol vogel-poepjes in en grijzige veertjes zoals die van de borst van mussen komen.

mus01aug2010_musPot02.jpg
Een van de mussenpotten is gebruikt geweest door mussen; er liggen vogel-poepjes in en grijze borstveertjes van een mus.

mus01aug2010_musPot01.jpg
Close-up van de slaapplaats in de mussenpot uit België; een ruime hand vol poepjes en veertjes.

Dus goed nieuws voor iedereen die mussenpotten heeft hangen;
het wordt in ieder geval als slaapplaats op prijs gesteld.

Nu proberen we uiteraard, met de webcam op de potten gericht, te achterhalen of er in de andere vier misschien gebroed wordt.
We houden je op de hoogte via dit forum !

afz wittemus

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 5:51 am 

Citaat:
Dergelijke potten hangen hier sinds 1993 aan de gevel.
Ook alle jaren in gebruik als broedplaats.
Dit jaar einde juli nog een laat nest opgeleverd.

Hangen hier onder de dakgoot op de westkant.

Waren in die tijd te koop bij de Intratuin.
Hebben de invlieg op de zijkant, maar dat bleek geen bezwaar.

afz Eduard

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 5:52 am 

Citaat:
Dank je wel, Eduard.
Dan gaan we dit topic verplaatsen naar "nestgelegenheid voor huismussen".

Mocht iemand foto's hebben van het gebruik van mussenpotten als nest; die zijn bijzonder welkom.
Maar let op dat je wacht met fotograferen tot er geen mussen in zitten.
Het kan nog weken duren tot ze klaar zijn met broeden voor dit jaar, en vanaf dat moment wordt het nest als slaapplaats gebruikt.
Dus ga er nooit 's avonds een foto van maken in de veronderstelling dat er dan geen mussen in zitten.

Vriendelijke groet,
Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 5:52 am 

Citaat:
Off Topic

Dit topic kon, dank zij de bijdrage van Eduard, verplaatst worden van "nieuws" naar "nestgelegenheid voor huismussen".

afz huismussenforum beheer

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: September 26th, 2011, 8:59 pm 
vliegendeMus

Hallo,

IK ben nieuw en zou graag mijn mussenkolonie verder ondersteunen met nestgelegenheid. Na een, meen ik, goed broedseizoen heb ik nu ongeveer een 40-tal mussen die steeds in en om mijn tuin verblijven. Er waren een 10-tal koppels in de lente.

Nu vraag ik me af waar kan ik die Belgische mussenpot kopen? Ik heb momenteel 3 mussenpotten hangen en een 150 meter beukenhaag van 3 à 4 meter hoog en zeker één meter breed.

Wie kan me aan info helpen?

alvast bedankt!

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: September 28th, 2011, 8:44 am 

Hallo Xandrann,

Het mussenpottenadres in België is een tijdje terug gestopt ermee.
Een ander adres voor mussenpotten in Belgie is dit: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=1010, maar die hebben op dit moment (eind september 2011) niets op voorraad.
Je kunt wel een e-mailadres bij hen achterlaten zodat je te horen krijgt wanneer de potten er weer zijn.

Maar deze paar maanden, augustus, september en oktober, zijn de aangewezen maanden om nieuwe nestgelegenheid aan de huismussen aan te bieden.
In deze maanden gaan de jongen van dit jaar namelijk op zoek naar eigen plekken voor komend voorjaar.
Nestsite prospecting wordt dat genoemd.

Misschien kun je via het internet bestellen bij
vivara

of veel interessanter nog; laten maken naar jouw specificaties bij
pottenbakkerij de smeltkroes.
Zorg voor een invlieg opening van 32 mm of meer.
Als je veel spreeuwen in je omgeving hebt, maak dan de opening niet groter dan 35mm.

Wil je daar niet allemaal op wachten dan kun je het volgende overwegen:
Ik weet niet in wat voor omgeving je precies woont, landelijk, buitenwijk of stad, maar een hele grote kans op blijvende huismussen heb je wanneer er hoge dichte klimop binnen enkele tientallen meters van de voerplaats is, en liefst langs een regenpijp of in een boom.
Uit onderzoeken blijkt dat huismussen in zulke klimop graag broeden, maar ook schuilen, overnachten en foerageren.
Bij veel mensen is dat ook het geval; bij onszelf op het erf, maar ook bij mensen die ons e-mailen hier over, en mensen die op dit forum schrijven.

Doe je de klimop langs een boom, draai de uitlopers dan niet rond de stam, maar leidt ze recht om hoog. Zo groeien ze van zichzelf, en zo kunnen ze de boom niet stikken ALS dat al mogelijk was.

Hier kun je meer lezen over nestgelegenheid in klimop.

Andere opties zijn;
wat dakpannen vervangen door oudhollandse pannen, bijvoorbeeld op een schuurtje, overkapping of garage,
een 3 meter hoge bamboe neerzetten (fargesia woekert niet),
de vogelschroot weg halen van de onderste rij dakpannen (meest trefzekere optie, samen met de klimop langs de regenpijp),
huiszwaluwnesten aan je dakrand hangen (daar gaan huismussen ook regelmatig in, knokken er zelfs voor)

Vele mogelijkheden dus eigenlijk.
Heel veel succes ermee !

Liset Karman

PS; niet alle 40 huismussen zullen de winter overleven. Maar weet je ze bij je in de buurt te houden dan kun je volgend jaar een heel groot huismussenfeest verwachten. Huismussen kunnen namelijk na een goede winter opeens in aantal exploderen bijna. Je hebt er dan zomaar ineens 150 om je huis. En dat is echt een feest om te zien. Huismussen vervelen zich nooit. Altijd ergens mee aan het rommelen, spelen of onderzoeken. En ze zijn enorm levenslustig. Dat werkt aanstekelijk :-)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: September 28th, 2011, 12:11 pm 
vliegendeMus

Hallo Liset,

Spijtig dat het adres er niet meer is. Maar ik heb ondertussen gezien dat een terrracotta bloempot op een plank met de juist diameter gat onderaan ook perfect dienst kan doen. enkel nog een gaatje boren voor het stokje. Is een goedkoper alternatief...

Een klimop heb ik niet maar wel een enorme buxus met daarnaast het voederhuisje
http://imageshack.us/photo/my-images/829/imag0029el.jpg/
[/url]http://img7.imageshack.us/img7/3049/imag5275.jpg[url]

Er is ook een kardinaalmutjes struik (ik ken de echte naam niet) die tegen mijn achtergevel aan groeit en daar zitten de mussen ook graag in. Vorig jaar heeft er een merel in gebroed. Maar ik denk dat de mussen het nu te bond maken in die struik waardoor hij niet genoeg rust heeft.

Vogelschroot heb in niet onder mijn pannen en op mijn carpoort liggen oude Boomse pannen, dat moet op termijn mss wel nestgelegenhedi opleveren http://img233.imageshack.us/img233/7827/imag5417.jpg. Ik denk dat die mussen wel slim genoeg zijn om dat te ontdekken.

Ok baden ze graag in de oude doopfond die ik heb staan. Het is echt leuk om ze daarin aan het werk te zien.

Ik voer het hele jaar door en in de winter krijg ik er ook de drie soorten mezen bij. Dus ik probeer ze wel aan mij te binden. Niets zo leuk als de hele dag het gekwetter in de struiken en hagen. en er 's morgens mee wakker worden. als ik het heir wat meer onder de knie heb plaats ik enkele foto's van de (kleine) kolonie. Wat moet dat niet geven als het er 150 zouden worden. Ik vermoed dan wel dat ze opsplisen in dat geval en een deel elders heen trekt of niet?

Groeten,

Xadrann

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: September 29th, 2011, 6:18 am 

Hallo Xandrann,

Goed idee van die bloempot op een plank.
Misschien dan niet zo'n dunwandige pot nemen, want die vallen soms na 1x vriezen al uit elkaar. (Terwijl mussen in de winter hun nest ook gebruiken om warm te blijven.)

Je buxus is een prachtige schuilplaats voor de mussen, maar voor nesten zal die in de meeste gevallen te laag zijn. (Huismussen maken hun nest het liefst rond de 3 meter hoog van de grond af.)

Dat de merel niet meer in de kardinaalsmuts broed, kan komen doordat merels met iedere keer broeden een nieuw nest bouwen. Het oude laten ze achter. Kans dat een huismus een merel wegjaagt is er niet; huismussen maken bij het bad steeds ruimte wanneer de merel komt om te baden. De merel is de mussen "de baas". De merel zit nog wel ergens, maar je haar ze deze tijd van het jaar nauwelijks.

Je oude "boomse pannen" lijken inderdaad prima geschikt als nestgelegenheid ! Perfect.

Je schrijft "Niets zo leuk om ... en er 's morgens mee wakker te worden".
Serieus ? Of bij wijze van spreken ? Wordt jij met de huismussen wakker ?
Dat zou betekenen dat ze bij jou in de omgeving een slaapplaats hebben gevonden.

Er zijn maar weinig mensen die kunnen aanwijzen waar de huismussen in hun omgeving slapen.
Als je het niet "bij wijze van spreken" bedoelde ben ik heel benieuwd waar de huismussen bij jou slapen.

Hier zitten ze 's nachts massaal (en dan ook echt massaal) in klimop en bamboe.

Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: September 30th, 2011, 11:55 am 
vliegendeMus

Liset,

De bloempotten die ik heb zijn nog van de oude soort dus niet industrieel en goed dik. Nog met de hand gedraaid. Ik vraag me af of ik er wat stro zou instoppen? De drie mussenpotten die ik onlangs heb gekocht zullen hoger moeten. Nu hangen ze juist naast de haag bovenaan de schutting. Ongeveer 2.30m.

De Merel zal dan wel ergens anders in de tuin hebben gezeten alshij elek jaar een nieuw nest maakt. Hij en zij waren druk in de weer deze zomer. Ik weet dat er kleine merels achteraanin de tuin zaten (een drietal) in de noteboom. Ze waren toen juist uitgevlogen. Ik vind het wel goed om weten dat de merel de mussen de baas kan. Want ik heb hem er graag bij. Op het voederhuisje komt hij echter niet.http://imageshack.us/photo/my-images/17/img1186em.jpg/

En met de mussen wordt ik inderdaad wakker. Dat ze in de haag overnachten weet ik bijna zeker omdat ik deze zomer dikwijls water ging halen achter het tuinhuis en daar schrokken ze altijd een beetje op toen ik daar als het al donker was water ging halen. Ze sprongen dan in de haag heen en weer. zonder te gaan vliegen.

Om een uur of 6 (nu mss iets later) hoor je ze wakker worden en tegen 7.30 zitten ze op mussenslag (het zijn geen vinken hé) om hun voedsel in ontvangst te nemen. Ik meen da ik nu ongeveer 20 kg verdeel over twee maanden. Er komen ook wel enkele koolmezen langs een 4 tortels en 1 dikke bosduif. Om een uur ongeveer 17.00u komen ze een tweedemaal massal eten en nemen ze meestal ook masaal een bad in de doopfond. http://img233.imageshack.us/img233/7339/img1189r.jpg Hierna verzamelen ze zich in groepjes in de hagen en kwetteren er op los. Ik weet niet waarom maar het geeft wel een rustgevend gevoel (ik hou van Metal) al dat gekwetter. en dat duurt wel even.
Dus ik wordt echt wel wakker en ga slapen met de mussen :lol:

Ik heb mijn hoogstam appelboom tot bijna op de stam moeteninknotten omdat de stam op het punt waar de takken splitsen hol en rot was geworden en de kans tot afbreken onder zijn eigen gewicht of bij storm te groot was geworden. Dit zou nog een plaats zijn waar ik klimop op kan laten groeien. Naar de toekomst een bijkomende natuurlijke nestgelegeheid.

Je schrijft: "Hier zitten ze 's nachts massaal (en dan ook echt massaal) in klimop en bamboe." is dat dan op het Erf waar er steeds wordt over gesproken of bij jou thuis?

Het zijn kwikke kereltjes die mussen enik heb de indruk dat ze steeds minder schuuw worden.

Alvast al dank voor de goede raad,

Xadrann

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Oktober 1st, 2011, 10:45 am 
vliegendeMus

Hier heb ik nu 3 potten aan de huismuur hangen (daarvoor een mussenkast) maar de mussen maken er geen gebruik van. Overnachten waarschijnlijk ook niet in de buurt, want ze laten zich pas omstreeks 8 uur horen. "s Avonds ook ongeveer 5 uur de grote groep en daarna zo nu en dan nog wat kleine groepjes of enkelingen.

De merel zal zich niet laten verjagen, maar het zijn wel in tegenstelling tot mussen solitaire vogels. Waar de mussen liefst bij elkaar zitten heeft de merel graag wat ruimte om zich heen. "Mijn" tuinmerel zal bijvoorbeeld niet op de uitkijkpost/boomstronk bij de vijver landen als die vol met mussen zit. Dit in tegenstelling tot spreeuwen, die er gewoon bovenop knallen. Dus ik kan me voorstellen dat die merel niet in de kardinaalsmuts broedt als het er erg druk is. Maar hij en zij zullen niet wegblijven uit je tuin vanwege de mussen.

Veel succes met je bloempotten. Ben heel benieuwd of dat lukt. Ik persoonlijk denk dat je er geen stro in moet stoppen, want misschien denken de mussen dan dat het al bewoond is. Maar dat weet Liset veel beter dan ik. Wel is het natuurlijk goed om wat materiaal in de omgeving aan te bieden.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC