huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel November 24th, 2017, 10:59 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Mei 1st, 2012, 1:54 pm 
vliegendeMus
Gebruikers-avatar

De mussen zijn bij ons de hele dag bij de voerplaats te vinden. Zelfs de jonge musjes met pa en moe. Gaan in bad, dartelen rond.
Er wordt gretig gebruik gemaakt van het nestmateriaal welke ik rond strooi. Maar de mussen hebben hun nestplaatsen zo'n 200 meter verderop.
Anderhalf jaar geleden heb ik een vogelvide geplaatst omdat nestkasten alleen maar door mezen gebruikt worden (ook leuk hoor).
Mijn vraag is, hoe krijg ik de mussen geïnteresseerd voor de vogelvide? Ik zie ze zelfs niet door de dakgoot dartelen.
We wonen in een nieuwbouwwijk van zeven jaar oud. Geen hoge bomen naast het huis.
Of moet ik er maar vrede mee hebben dat bij ons het eten te halen is en bij een ander de nestplaatsen zijn.
grt. John

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 1st, 2012, 5:36 pm 

Hallo John,

Goed van je om vanuit nl.vogels.vogelaar naar het huismussenforum.nl te komen.

Op de foto's die je ons in het kader van zetDeHuismusOpDeKaart stuurde is de dakrand net niet te zien, als dat tenminste jouw woning is. De muur eronder en struiken binnen een paar meter in de omgeving zijn daarbij ook van belang.

In principe kunnen huismussen in ieder gat, dat groot genoeg is om zelf in te passen, ook broeden. Een vogelvide zou dus ook moeten voldoen.
Als ze er niet in zitten kan dat zijn omdat de dekking er te ver vanaf is, omdat er te veel predatoren op je erf zijn, omdat het op het andere erf 200m verderop beter toefen is, en dergelijke redenen.

Het voedsel is bij jou aantrekkelijk genoeg, blijkens de resultaten.
Als je denkt dat de bescherming rond de vogelvides voldoende is, dan is het beste dat je kunt doen afwachten wat de juvenielen (jonge huismussen) komend najaar gaan doen. Als je die aan je weet te binden wordt de kans groter dan ze jouw nestplaatsen gaan gebruiken in het volgende broedseizoen.

Of vogelvides geschikt zijn om te broeden kan op een bepaalde manier toch twijfelachtig zijn. Want hoewel ieder gat dat groot genoeg is geschikt kan zijn, is het bij vogelvides een punt dat 's winters de sneeuw (ALS die er is) altijd de dakgoot het langst blokkeert. En daarmee de ingangen van de vogelvides.
Als je nu weet dat huismussen hun nest ook 's winters gebruiken, en bij kou juist door meer mussen dan alleen het vrouwtje dat daar broed, en je weet dat huismussen kou zonder voedsel niet heel erg lang kunnen overleven (18 uur bij -4 graden Celsius, hoe kouder hoe korter het overleven), dan kun je misschien bedenken dat het niet gunstig is voor huismussen om tot de onderste rij van het dak beperkt te zijn door hun nest.

Wat je kunt doen om dat te controleren, is kijken of je in de vogelvide sporen vind van overnachtingen door huismussen. Dat zijn poepjes en veertjes.
Zijn die er niet dan is het van belang te weten hoe lang de vogelvide er hangt.

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 1st, 2012, 5:36 pm 

Nog vergeten wat al eerder op verschillende fora en mailinglists aan bod is geweest;
Huismussen zijn niet zo dol op nestkasten.
Ringmussen weer wel.
Bij woningnood en gunstige overige omstandigheden gaan huismussen echter wel ook nestkasten in. Een mussenflat ligt nog veel moeilijker voor huismussen dan een afzonderlijke nestkast. Vanwege de afstand die een huismuspaar toch graag heeft tussen zichzelf en de buren.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 1st, 2012, 7:43 pm 
vliegendeMus
Gebruikers-avatar

Liset,

Dank je voor de antwoorden.
Ik heb de foto's vanuit mijn huis genomen, het huis welk je op de foto ziet is van de overburen.
Als het goed is heb je ook mijn adres, dan kan je het op googlemaps bekijken.
Of op mijn website http://vezubirds.weebly.com bij de tab nestkasten kan je het ook wel een beetje zien.
Een flauwe dakhelling, welke ik heb, kan dat een misschien probleem zijn.
En lokgeluiden afspelen werkt dat eigenlijk.

grt. John

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 3rd, 2012, 9:07 am 

Dag John,

Op je website zag ik dat jouw "mussenflat", met openingen in 3 verschillende richtingen, al sinds 2005 hangt en nog geen huismussen broedend heeft aangetrokken.
Je vogelvide is in maart 2011 aangebracht.

De mussenflat hangt er dus ruimschoots lang genoeg. Misschien is de plaats verkeerd, maar van mussenflats lijkt het eigenlijk inmiddels wel duidelijk, uit de ervaringen van veel mensen in Nederland, dat die niet werken. Huismussen gaan namelijk liever niet zo dicht op elkaar broeden als in een mussenflat moet. Behalve als er een heel erg gunstig biotoop is en een te kort aan nestruimten (zoals in Rotterdam bij Marie-Annet van G.).
De vogelvide is er veel te kort om iets over te kunnen zeggen als huismussen nog niet op jouw erf gebroed hebben.

Ik denk dat je deze materialen even moet laten waar ze zijn, en eerst moet gaan kijken of de kasten en de vogelvide misschien gebruikt zijn als slaapplaats.
Dat kun je herkennen aan veertjes en poepjes die er in zouden liggen.

Persoonlijk zou ik huismussen geen Vogelvide willen aan doen wanneer ze daarmee tot de onderste rij boven de dakgoot beperkt zouden worden, met het risico dat ze tijdens de winter dagenlang ingesneeuwd kunnen raken. Huismussen overleven dat niet.
Is dat bij jouw vogelvide het geval dan zou ik er naar boven toe (richting de nok van het dak) een gat in maken waar een huismus door heen kan ontsnappen, of 's winters goed opletten en de dakgoten vrij van sneeuw houden.

mvg
Liset

PS jouw dakhelling, als die dezelfde is als op de foto, is wat we een stijle dakhelling noemen.
Een plat dak, horizontaal, is 0 graden. Jouw dak is ergens in de buurt van de 60 a 70 graden. Dat is stijl. Ruimtegebrek tussen dakbeschot en pannen zal dus niet het probleem voor de huismussen zijn.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC