huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Oktober 17th, 2017, 4:01 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Maart 21st, 2011, 10:28 am 

Citaat:
Geachte mijnheer/mevrouw,

Ik "zorg" al wat jaren voor een groepje mussen in mijn tuin te Egmond aan Zee in de
vorm van strooivoer, water etc. nu heb ik al twee jaar een mussenflat aan de muur hangen
maar zover ik weet is er nog niet in genesteld, hij hangt op een ideale plek op het oosten maar
nu denk ik dat er een soort opstapplankje onder de vlieggaten (35 mm) moet komen, kan dit
het nestelen bevorderen?

Met vriendelijke groet,

Bert S

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Maart 21st, 2011, 10:30 am 

Beste Bert,

Van nestkasten is het al enige jaren bekend dat met name huismussen hiervan pas met grote moeite gebruik maken. Ringmussen zijn daar makkelijker in.
Wilt u nestgelegenheid aan huismussen aanbieden dan is een nestkast niet de meest voor de hand liggende optie, maar dakpannen zijn dat wel.

Daarnaast is het zo dat een mussenflat u hoogstwaarschijnlijk nooit meer dan 1 broedpaartje huismussen zal opleveren, als ze er toch in mochten gaan broeden. Dat komt omdat de compartimenten veel te dicht op elkaar zitten. Huismussen hebben een minimale ruimte om het nest nodig van 30 centimeter, hoewel de mussenkenner bij uitstek, Denis Summers-Smith, liever een tussenruimte van 1 meter aan houdt. Hierop is de vogelvide van Monier gebaseerd.

De meest goedkope en onopvallende wijze waarop u op uw dak nestgelegenheid kunt maken voor huismussen, is door onder de dakpannen, op de onderste pannenlatten, extra blokjes hout te zetten van ongeveer 2,5 cm dik. Daardoor tilt u als het ware de pannen iets op, en komt er ruimte voor mussen om er onderdoor te kruipen en daar te broeden.
Dit is geheel binnen de regels van de woningbouw, daar die slechts voorschrijven dat en geen ruimte IN uw woning in open verbinding mag staan met de ruimte BUITEN uw woning, via een gat dat groter is dan 1 cm doorsnede. Omdat uw dakbeschot gesloten is, vanwege dakisolatie alleen al, zal er nooit een open verbinding tussen binnen en buiten bestaan.
Mocht dit u niet gerust stellen, dan komt bij bovenstaande ook nog dat deze regels slechts gelden bij de bouw van de woning, en niet bij wat u er daarna mee doet.

Mocht u nu zien dat er vogelschroot onder uw dakpannen gemonteerd is dan is het verhaal nog simpeler:
u kunt dan gewoon het vogelschroot weg halen om nestgelegenheid voor de huismussen te maken.

We zouden het op prijs stellen wanneer u ons kunt laten weten welke optie u gaat uit proberen zodat we de resultaten kunnen volgen en anderen daar ook hun voordeel mee kunnen doen.
Een van onze huismussenforumleden is een soortgelijk advies aan het opvolgen, maar waarschijnlijk is ook hij te laat geweest om daar dit jaar nog van te profiteren.

Huismussen zoeken namelijk in het najaar al hun plekken om het jaar erop te gaan broeden.

Buiten een geschikte nestgelegenheid zijn er nog andere factoren die het broeden van huismussen op uw erf kunnen beletten. Zoals bijvoorbeeld het feit dat de groep nog te klein is.

Ik hoop dat u met deze informatie verder kunt en we horen graag van u hoe het gaat.
Liefst via ons huismussenforum.nl zodra dat weer gerepareerd is.

Mogen we u tenslotte in onze mailing list opnemen om u af en toe nieuwtjes te sturen over wat er allemaal rond de huismussen gebeurd ? Zoals bijzondere beelden in de huismusOnderDePannen webCam bijvoorbeeld ?

Vriendelijke groet,

Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC