huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel December 16th, 2017, 1:20 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Maart 21st, 2012, 7:34 pm 
vliegendeMus

En nu zie ik bij Vivara ineens een houtbetonnen mussenkast met twee compartimenten. Kan opgehangen en door de vorm ook ingemetseld worden. Ga ik misschien wel eens proberen in plaats van de mussenkast, want die blijft zeker leeg. Probleem is wel, dat die pas eind april leverbaar is. En dan vliegen er misschien al jonge huismussen rond.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Maart 22nd, 2012, 7:20 pm 

Hallo Jan,

Als je de kast in april ophangt is het te laat voor de mussen om er nog dit jaar gebruik van te maken als nestkast, maar wie weet kiezen ze het wel als slaapplaats al.

We zijn hier bezig mussendakpannen te maken. Zelf. Zal nog wel even duren maar die gaan we als er vraag naar is ook te koop aanbieden. Voor ongeveer de kostprijs.
(Om te beginnen gaan we ze op eigen garage leggen, in plaats van de afgesloten pannen die er nu zijn. Om te zien of het hier ook werkt.)

Wil je liever nu nog wat bruikbaars aanbieden dat kun je de gierzwaluwstenen nemen.
Die zijn gewoon te koop, en kunnen ook in de muur gemetseld worden.
Daar broeden huismussen zeker in.
Alleen of ze dat nu nog gaan doen .. Het zou wel kunnen wanneer er ergens anders nestplaatsen verloren gaan. Maar die kans is misschien niet zo groot in Rotterdam.

Hier foto's ervan.
Bijlage:
selmaSalo_mussenmeeuwen__004_forumSize.jpg
selmaSalo_mussenmeeuwen__004_forumSize.jpg [ 178.86 KiB | 7307 keer bekeken ]

Bijlage:
selmaSalo_mussenmeeuwen__003_forumSize.jpg
selmaSalo_mussenmeeuwen__003_forumSize.jpg [ 165.39 KiB | 7307 keer bekeken ]

Bijlage:
selmaSalo_mussenmeeuwen_002_forumSize.jpg
selmaSalo_mussenmeeuwen_002_forumSize.jpg [ 181.46 KiB | 7307 keer bekeken ]

Bijlage:
selmaSalo_mussenmeeuwen_001_forumSize.jpg
selmaSalo_mussenmeeuwen_001_forumSize.jpg [ 177.97 KiB | 7307 keer bekeken ]

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: December 31st, 2012, 10:07 am 
vliegendeMus

Hallo allemaal,

Heb in november ook zo'n 3-onder-1-dak mussenappartementje gekocht (met vliegopeningen in verschillende richtingen) en opgehangen zo'n 15 centimeter onder de dakoversteek op een hoogte van ongeveer 3 meter. Gekocht met zeer goede bedoelingen omdat ik onze mussenvrienden ook een warm hart toedraag. Zag de nestkast toevallig in de dierenwinkel en dacht dat ik er een goede zaak mee deed.

Jammer genoeg heb ik daarna pas diverse fora bekeken en vastgesteld dat deze appartementen niet erg in trek zijn bij huismussen. Blijkbaar wordt er heel weinig succes mee geboekt.

Enfin, het ding hangt er nu en zal er de komende jaren ook blijven hangen. Moesten er in het voorjaar toch één of meerdere mussenfamilies hun intrek nemen dan zal ik het zeker laten weten. Maar ik bregrijp dat de kans behoorlijk klein is.

Woon in redelijk landelijk gebied in Maaseik (Belgisch-Limburg). Zie regelmatig toch wel redelijk grote kolonies huismussen in de buurt en in de tuinen van de buren. Wie weet dus. Onze tuin is op dit moment nog erg mus- en vogelonvriendelijk. Maar in 2013 gaan we de tuin serieus beplanten met bloesem- en bessendragende bomen, een gemengde haag (meidoorn-hulst-spaanse aak-haagbeuk-...) en vele planten die aantrekkelijk zijn voor vlinders en insecten. Wie weet dat de musjes dan graag bij ons zullen vertoeven, mogelijk zelfs in ons 'appartement'.

Alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar. En moge 2013 ook een prima jaar worden voor onze mussenburen.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Januari 1st, 2013, 5:24 pm 
vliegendeMus

Als eerste ook een goed en mus rijk 2013.
Mussen gebruiken hun slaapplaatsen het gehele jaar.
Dus een combinatie van hoogte ivm katten etc, toegang ook met besneeuwd dak en voldoende ruimte in de nestplaats.
Ofschoon het een kolonie vogel is wil het ook wat privacy als ik het zo mag noemen, dus niet al te dicht op elkaar.
Als je onder een dak met oud hollandse pannen kijkt zitten er nesten met een onderlinge afstand van minstens 3 pan breedtes.

Suc7 met de mus als commensaal.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Maart 3rd, 2013, 12:57 pm 
vliegendeMus

Ook al heb ik weinig hoop dat er effectief mussen gaan nestelen in mijn 3-in-1 mussenkast, toch zag ik net bij de schoonmaak van de kast dat twee van de drie compartimenten toch druk bezocht zijn als slaapplaats gezien de vele strontjes in de kast. Hoogstwaarschijnlijk meesjes die in de kast de koude winternachten hebben doorgebracht. Al kan ik de soort natuurlijk niet identificeren aan de strontjes. :lol:

De komende weken zullen onze vogelvrienden beginnen aan hun nesten. Het zou geweldig zijn moesten er toch enkele mussen beslissen om hun intrek te nemen in de kast. Maar als er een koppel meesjes besluit een gezin te stichten is de kast toch niet voor niks hè. Ook mooi toch?

Ik hou jullie op de hoogte.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 1st, 2013, 10:27 am 
vliegendeMus

Zie voortdurend een koppel pimpelmeesjes bij de 3-in-1 nestkast. Zoals verwacht geen mussen dus, maar het ziet er naar uit dat de kast toch in gebruik genomen gaat worden. Wordt vervolgd...

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 1st, 2013, 1:51 pm 

Je kunt niet weten 8-)
Maar Huismussen gaan best in nestkasten als er niets anders is. Zoals bv in steden kan gebeuren.
Laatst bij iemand langs geweest die een mussenflat had, waarvan in 2 compartimenten droog gras lag alsof er Huismussen een poging hadden gedaan. In 1 ervan lag een heel klein lijkje van een musje dat net uit het ei was gekropen en in de andere een wat grotere jonge Koolmees.
(Het verschil zie je aan de snavelvorm vooral, als ze nog kaal zijn.)

Dus who knows :-)
En dank je wel voor de updates !

mvg
liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2013, 7:58 am 
vliegendeMus

Zag en hoorde gisterenavond een pimpelmeesje luid tikken met zijn snavel aan de middelste invliegopening (buitenkant en binnenkant). Lijkt mij dus dat hij het middelste compartiment definitief goed bevonden heeft om een gezinnetje te stichten.

Ook mijn andere nestkast wordt druk bezocht door een koppel pimpelmeesjes. Regelmatig drukke gevechten tussen de mezen om de beschikbare immobiliën. :-)

Ik vermoed niet dat er in de andere compartimenten nu nog mussen gaan nesten, maar ben toch al blij met de meesjes. Dan hangt het 3-in-1 ding er toch niet voor niets. En de meesjes hebben goede smaak. De kest hangt 10 centimeter onder de overstekende dakrand, beschut voor weer en wind, lekker warm maar toch niet in de volle zon.

Ik heb zo'n vermoeden dat onze grote coniferen door mussen zijn geselecteerd. Hoor constant mussengetsjilp uit de coniferen komen. Ben er alleen nog niet uit of het nu huismussen of ringmussen zijn. Wie weet toch nog mussen-nesten in onze tuin?

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC