huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel December 11th, 2017, 11:33 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 11th, 2013, 6:41 pm 
vliegendeMus

Hallo allemaal,

Ik wou jullie even op de hoogte houden van het meest recente nieuws over de huismus bij jullie zuiderburen in Vlaanderen.

Op 2 en 3 februari 2013 vond het jaarlijkse vogeltelweekend plaats van Natuurpunt. Het werd een recordeditie met 14000 deelnemers en meer dan een half miljoen getelde vogels. Helaas was het nieuws niet zo goed voor de huismus. De neerwaartse trend van de huismus zet zich, na analyse van de resultaten, duidelijk voort. De huismus was nog slechts de derde meest getelde vogel aan de voedertafels. Tot voor enkele jaren stond de huismus steevast op nummer 1. Meer info hierover vind je via volgende link: http://www.natuurpunt.be/nl/vereniging/actua/-huismus-doet-het-slecht-in-vlaanderen_972.aspx

Op 20 en 21 april 2013 organiseert de mussenwerkgroep Vlaanderen het jaarlijkse mussentelweekend. Tijdens dit weekend moeten de deelnemers het aantal tsjilpende huismusmannetjes tellen gedurende een vijftal minuten. Het wordt afwachten of de neerwaartse trend zich ook tijdens dit weekend weer zal manifesteren. Voor de mede-Vlamingen op dit forum: indien jullie wensen deel te nemen aan dit mussentelweekend vind je alle info op: http://www.mussenwerkgroep.be/mussenweekend-2013.html

Groetjes,

Tom

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 19th, 2013, 9:34 am 

Grappig dat zelfs de datum van ons Zet de Huismus op de Kaart is over genomen 8-)

Is het bedoelt om echt de Huismus en habitat, of habitat elementen te inventariseren ?
Of is het meer om mensen betrokken te maken bij hun omgeving, en dat via de Huismus te doen ?
Dat laatste gebeurd in Nederland opeens links en rechts.
Naar mijn mening is dat misbruik maken van iemands gevoelens voor bepaalde dieren.

Maar het kan goed zijn dat dat in Vlaanderen echt gericht is op de Huismus.
Sint-Niklaas heeft tenslotte 2013 uitgeroepen tot het jaar van de Huismus.
Er draaien zelfs films van Stichting Witte Mus op de tentoonstelling is me verteld door de organisatie.

Ik ben benieuwd Tom.
Gaat het om de Huismus, of gaat het om iets anders .

mvg

Liset Karman
voorzitter
Stichting Witte Mus
Huismusbescherming

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 20th, 2013, 11:20 am 
vliegendeMus

Hallo Liset,

Even verduidelijken. Het mussentelweekend wordt al georganiseerd sinds 2002 door Vogelbescherming Vlaanderen en dit telkens in een weekend in april. Ondertussen al de elfde editie dus. Ik weet niet hoe lang jullie project 'Zet de huismus op de kaart' al loopt? Ik kan dus niet zeggen of dit werkelijk 'van jullie is overgenomen' .

Aanleiding is de inventarisatie van de status van de huismus in Vlaanderen naar aanleiding van de alarmerende achteruitgang van de soort op basis van waarnemingen en vastgesteld in onze buurlanden.

De belangrijkste doelstelling van dit telweekend is zicht krijgen op de actuele status van de huismus in Vlaanderen: voorkomen, verspreiding, grootte van de kolonies,... En door het jaarlijkse telmoment in april gedurende nu al 11 jaar zicht krijgen op veranderingen in de status van de huismus en trends in de populatie (stedelijke gebieden, landelijke gebieden,...)

Naast de telling zelf wordt er in het telformulier gevraagd naar een aantal omgevingsfactoren: worden de vogels gevoerd, hoeveel katten lopen er in de buurt, is er een tuin, is er een kippenren op de tellocatie of bij de buren, zijn er andere predatoren aanwezig (hond, uil, sperwer,...),...

Ik moet verder wel even duidelijk maken dat ik het helemaal oneens met je ben over je uitspraak 'misbruik maken van iemands gevoelens voor bepaalde dieren'. Als voorvechter van de huismus zou je mijns inziens ELK project dat het lot van de huismus onder de publieke aandacht brengt of mensen enthousiasmeert moeten toejuichen. Ook al gaat het om wetenschappelijk minder onderbouwde dingen eventueel. Elk project dat mensen betrekt bij de huismus doet misschien toch enkele mensen nadenken en spoort hen mogelijk aan om in hun eigen achtertuintje enkele dingen aan te passen ten voordele van de mussen (en bij uitbreiding voor andere vogels en dieren klein of groot). De huismus is zo'n bekend en geliefd vogeltje bij velen en als het met dat diertje niet zo goed gaat kan net hun 'emotie' de katalysator zijn om de leefomgeving en omstandigheden voor de diertjes wat te verbeteren. Het karaktervolle, brutale huismusje is inderdaad zo'n iconisch diertje dat een reflex van natuurbescherming bij mensen kan teweegbrengen. Ik zie echt helemaal niet in op welke maniert dat 'misbruik maken' is. Waarom denk je dat een organisatie zoals bijvoorbeeld het Wereld Natuur Fonds de panda als hun embleem kiest en niet één of andere onbekende nachtvlinder bijvoorbeeld? Omdat de mooie, alom geliefde dieren mensen nu éénmaal meer mobiliseren en meer geld in het laatje brengen voor natuurbehoud. Trouwens, lees eens de reacties op deze site. Ik lees bijna niets anders dan 'emotioneel' getinte reacties van allerlei mensen op 'hun' musjes. De beestjes krijgen namen en koosnamen en worden omschreven met allerlei liefdevolle adjectieven. Maar ondertussen zijn die mensen uit hun liefde voor de musjes wel bezig een verschil te maken, op hoe kleine schaal dan ook.

Ik heb alleszins de musjes geteld vandaag en de resultaten ingegeven op het telformulier. En ik hoop met mij zoveel mogelijk mensen in Vlaanderen!

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 20th, 2013, 6:39 pm 

Je hebt gelijk Tom.
Ik wist niet dat jullie al sinds 2002 bezig waren hier mee.
't Was van mijn kant een beetje een allergische reactie op andere acties waar de Huismus bij gehaald wordt, en die vooral om andere zaken blijken te gaan dan bescherming van de Huismus zelf.
Mijn excuus hiervoor.

Niet alle projecten waarbij de Huismus wordt genoemd, zijn bedoeld om ook daadwerkelijk de Huismus te helpen. Vaak gaat het slechts om het trekken van aandacht door van de Huismus gebruik te maken.
Naar mijn mening wordt echter een grens overschreden wanneer een organisatie mensen werft onder een bepaalde vlag, terwijl er een heel andere agenda is. In dit geval betrof dat de Huismus, en daar heb ik bezwaar tegen.
(Dit ga ik niet via internet verder uit de doeken doen, want daar is helemaal niemand bij gebaat.)
Onderwerp gesloten.

= = =

Ik ben wel benieuwd waarom in Vlaanderen juist april is gekozen als maand om de Huismus te tellen.

Van de kant van Stichting Witte Mus is dit gedaan omdat dit de laagste aantallen van het gehele jaar zal geven;
er wordt nog altijd gepredeerd dus er verdwijnen Huismussen, er vliegen nog (bijna) geen jongen uit dus nieuwe aanwas is er nog nauwelijks, en een deel van de populatie is onzichtbaar omdat deze aan het broeden is.
Daarom is door ons april als een van de drie perioden genomen.

Hoe is dat in Vlaanderen geredeneerd ?

Vriendelijke groet,
Liset Karman
Stichting Witte Mus

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 21st, 2013, 6:18 am 
vliegendeMus

Hey Liset,

De mussenwerkgroep heeft april als maand gekozen om vooral zicht te krijgen op het aantal broedende koppeltjes. Vrouwtjes zitten in de regel op het nest. De mannetjes tsjilpen bij hun nestplaats. Tijdens het weekend wordt dan ook gevraagd het aantal tsjilpende huismusmannetjes te tellen. De (vaak luidruchtige) uitgevlogen jongen komen pas later, het baltsgedrag waarbij allen nogal luidruchtig tekeer gaan ( :D ) is eerder. Dat lijkt de redenering te zijn. Helemaal waterdicht is het natuurlijk nooit, maar de tsjilpers die je nu het vaakst hoort zijn in de regel de vadermussen. Aan de hand van het aantal tsjilpende mannetjes wordt dan een ruwe schatting gemaakt van de koloniegrootte.

Omdat het tsjilpen natuurlijk ook samenhangt met de weersomstandigheden krijgen de deelnemers niet één specifiek telmoment maar een heel weekend. Daarbij moeten ze (op een moment dat er duidelijk veel getsjilpt wordt) in een tijdspanne van vijf minuten alle gelijktijdig tsjilpende mannetjes tellen die ze horen (dat mag in de eigen tuin zijn of bij de buren of directe omgeving).

Zoals ik al zei is het natuurlijk nooit waterdicht. In jaren waarin het in het vroege voorjaar al uitzonderlijk goed weer is (zoals bijvoorbeeld vorig jaar als ik mij niet vergis?) fladderen er inmiddels al een hoop jongen rond.

Conclusie: de mussenwerkgroep lijkt vooral geïnteresseerd in het aantal broedkoppeltjes en koloniegrootte. Daarbij zoekend naar correlaties tussen verspreiding en koloniegrootte enerzijds, en locatie (stad vs platteland), predatie en enkele andere omgevingsfactoren (kippenren, voederplaats,...) anderzijds.

Helaas gaat het niet zo goed in Vlaanderen zoals je bovenstaand kon lezen. Zowel qua verspreiding (vooral nog steeds een sterke achteruitgang in de meer verstedelijkte gebieden) als koloniegrootte (steeds minder grote kolonies) verliest de mus nog steeds (letterlijk) terrein. Hoe is de situatie in Nederland voor zover jullie dit kunnen beoordelen? Is er al sprake van enige stabilisatie van de mussenpopulatie of zet de achteruitgang zich bij jullie ook nog steeds voort?

PS. Geen excuses nodig hoor. Ik bewonder jullie werk en de passie waarmee jullie zich inzetten voor de mussen. En voor een gepassioneerd natuurliefhebber en natuurbeschermer is de wereld helaas vaak een zeer frustrerende plaats! Dat is mij niet vreemd. ;)

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 25th, 2013, 7:25 am 
vliegendeMus

Het mussentelweekend in Vlaanderen zit erop. Deelnemers kunnen hun telformulier nog invullen tot 20 mei, maar Vogelbescherming Vlaanderen heeft toch al een tipje van de sluier gelicht over de eerste resultaten. En die bevestigen helaas de slechte toestand van de huismus in Vlaanderen.

Voor de geïnteresseerden: http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=693:eerste-resultaten-mussentelweekend&catid=14:persberichten&Itemid=105

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 25th, 2013, 8:42 am 

Dank je wel Tom !
Ik ga dit even twitteren 8-)

Ben jij soms een van de organisatoren hiervan ?
Dan zou ik wel eens met je willen overleggen of we onze interface met die van jullie in overeenstemming kunnen brengen, wat de vragen betreft. Wie weet worden zaken dan uitwisselbaar.

En inderdaad valt het in NL ook op dat, wanneer bepaald groen in de omgeving verdwijnt, tevens de populatie Huismussen daar opeens weg is. Ook al waren er verder goede nesten mogelijk.

En heb je hier wel eens aan gedacht ? Dat gaat nu in Vlaanderen van start als ik het goed begrijp.
http://www.youtube.com/watch?v=UpM3vCnTGX4

mvg
Liset
vz
Stichting Witte Mus

Bijlagen:
huismusWaarneming_invoerportaal.jpg
huismusWaarneming_invoerportaal.jpg [ 306.78 KiB | 2700 keer bekeken ]

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 25th, 2013, 1:04 pm 
vliegendeMus

Hey Liset,

Ik ben geen organisator van de mussentelling of lid van de mussenwerkgroep. Ben gewoon een natuur- en mussenliefhebber zonder meer. :D

Indien je eventueel gegevens uitwisselbaar zou willen maken tussen Nederland en Vlaanderen stel ik voor dat je misschien best contact opneemt met de mussenwerkgroep van Vogelbescherming Vlaanderen. De contactgegevens vind je hier: http://www.mussenwerkgroep.be/contact.html

Groetjes,

Tom

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC