Hey Liset,
De mussenwerkgroep heeft april als maand gekozen om vooral zicht te krijgen op het aantal broedende koppeltjes. Vrouwtjes zitten in de regel op het nest. De mannetjes tsjilpen bij hun nestplaats. Tijdens het weekend wordt dan ook gevraagd het aantal tsjilpende huismusmannetjes te tellen. De (vaak luidruchtige) uitgevlogen jongen komen pas later, het baltsgedrag waarbij allen nogal luidruchtig tekeer gaan (

) is eerder. Dat lijkt de redenering te zijn. Helemaal waterdicht is het natuurlijk nooit, maar de tsjilpers die je nu het vaakst hoort zijn in de regel de vadermussen. Aan de hand van het aantal tsjilpende mannetjes wordt dan een ruwe schatting gemaakt van de koloniegrootte.
Omdat het tsjilpen natuurlijk ook samenhangt met de weersomstandigheden krijgen de deelnemers niet één specifiek telmoment maar een heel weekend. Daarbij moeten ze (op een moment dat er duidelijk veel getsjilpt wordt) in een tijdspanne van vijf minuten alle gelijktijdig tsjilpende mannetjes tellen die ze horen (dat mag in de eigen tuin zijn of bij de buren of directe omgeving).
Zoals ik al zei is het natuurlijk nooit waterdicht. In jaren waarin het in het vroege voorjaar al uitzonderlijk goed weer is (zoals bijvoorbeeld vorig jaar als ik mij niet vergis?) fladderen er inmiddels al een hoop jongen rond.
Conclusie: de mussenwerkgroep lijkt vooral geïnteresseerd in het aantal broedkoppeltjes en koloniegrootte. Daarbij zoekend naar correlaties tussen verspreiding en koloniegrootte enerzijds, en locatie (stad vs platteland), predatie en enkele andere omgevingsfactoren (kippenren, voederplaats,...) anderzijds.
Helaas gaat het niet zo goed in Vlaanderen zoals je bovenstaand kon lezen. Zowel qua verspreiding (vooral nog steeds een sterke achteruitgang in de meer verstedelijkte gebieden) als koloniegrootte (steeds minder grote kolonies) verliest de mus nog steeds (letterlijk) terrein. Hoe is de situatie in Nederland voor zover jullie dit kunnen beoordelen? Is er al sprake van enige stabilisatie van de mussenpopulatie of zet de achteruitgang zich bij jullie ook nog steeds voort?
PS. Geen excuses nodig hoor. Ik bewonder jullie werk en de passie waarmee jullie zich inzetten voor de mussen. En voor een gepassioneerd natuurliefhebber en natuurbeschermer is de wereld helaas vaak een zeer frustrerende plaats! Dat is mij niet vreemd.