huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel December 14th, 2017, 12:28 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Maart 4th, 2013, 7:51 pm 

Ik heb ontdekt dat mussen vooral op voer afkomen. Mijn tuin is vanwege bomen, heggen, planten, nestkastjes en rommel al interessant voor vogels. Er heeft ook wel eens een paartje huismussen in een nestkastje en op een zwaluwnestplank onder de dakrand gebroed. De laatste jaren zien we wat minder mussen terwijl ze wel in de tuinen van mijn buren zitten. Ik ben wat regelmatiger zaad en broodkruim gaan strooien en daar kwam een flinke hoeveelheid vogels op af. Allereerst een hele dikke duffe merel die piept als het voer op is. Daarna een heggemus, tjiftjaf (een beetje vroeg nog), winterkoning, roodborst, kraaien, kauwtjes, eksters en duiven. Van duiven ben ik geen liefhebber ivm mijn kool.
Op mijn vetbolletjes kwamen al regelmatig mezen af. Voor mijn verjaardag heb ik een voederhuisje gekregen, eentje waar duiven niets mee kunnen. Het randje is te smal om op te zitten voor duiven. Ik had ondertussen ook een pindahoudertje opgehangen. Ik weet niet hoeveel vogels we nu hebben maar het zou me niet verbazen als er meer dan 8 mezen en 6 vinkjes zitten. Het vliegt werkeliijk af en aan. Ik heb ook al een boomkruipertje bij mijn pinda's gezien. Als allerlaatste zitten er ook af en toe een tweetal huismussen (mannetje en vrouwtje) bij het voer op de grond.
Hopelijk kiezen ze een van mijn nestkastjes uit om in te broeden. Die heb ik schoon gemaakt en de nestkastjes die niet gebruikt zijn heb ik verhangen. Ik wou een kastje verhangen en toen ik met een schroef aan het prutsen was vloog er ineens een pimpelmeesje uit. Dat was schrikken voor beiden. In het volgende kastje dat ik controleerde zat er ook een. Beide kastjes werden kennelijk alleen gebruikt om in te slapen.
Er komt ook een andere liefhebber langs. Vorige week vloog er een sperwer tegen ons raam. Die was op zoek naar een lekker vogeltje. We hebben in de zomer wel eens meegemaakt dat een sperwer een merel weghaalde die nog geen twee meter bij van ons vandaan aan het zoeken naar wormen was.
Ik ben benieuwd of ik nog meer huismussen kan lokken. Volgens mij zitten er bij mijn buren een stuk of zes.
Ik zal wat posten als er nieuws is. Als je wilt zien hoe mijn tuin er uit zit moet je even googelen op jansmoestuin. Groeten Jan.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC