huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel November 22nd, 2017, 8:15 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Merels
BerichtGeplaatst: Februari 24th, 2012, 12:40 pm 

Merels zijn in (europees) Nederland in meer tuinen te vinden dan huismussen.
In dit topic kun je je verhalen of vragen daar over kwijt.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Merels
BerichtGeplaatst: April 14th, 2012, 11:55 am 
vliegendeMus

Mijn merelverhaal
Mijn merelpassie is in 2006 begonnen, toen onverwacht een merelechtpaar met 3 jongen uit de klimop naast de voordeur te voorschijn kwam. De 23 jaar ervoor eigenlijk nooit zo op vogels in de tuin gelet. Eerst bestond het bijvoeren uit rozijnen, toen werden het insectentractaties (niet aan beginnen, want er zijn er erg veel die dit lusten) en nu zijn het vaak meelwormen. Het aantal merels nam toe tot mijn hoogste telling van wel 8, ondanks de kleine tuin. Het leukste vind ik wel dat deze dieren zo tam, maar toch vrij zijn. De merel van het eerste nest is hier nog steeds. Heeft van voor- en achterzijde van het huis zijn territorium gemaakt. Zo fanatiek zelfs, dat de afgelopen winter nauwelijks andere merels nog durfden komen. Dat terwijl sommigen zelfs niet schromen om de huiskamer in te lopen als daar bijv een bakje meelwormen staat. Het gedrag van een solitaire vogel komt goed tot uitdrukking in de interactie met de huismussen. Zitten er huismussen op de uitkijkstronk bij het terras, dan vliegt hij rechtstreeks naar het terras. Zit hij er al, dan komen de mussen gezellig sociaal bij hem zitten. De merel houdt daar niet zo van en maakt een soort knakkend geluid (waarschijnlijk met de snavel). Toch zijn ze onderling niet agressief. Als de merel iets staat klein te maken voor de jongen pikt een mus vaak iets voor de merelsnavel weg. De merel vertrekt dan maar.

Opvallend is ook, dat de merel zijn vrouw voert op het nest als ze broedt. Ik dacht dat al eerder gezien te hebben, stelde de vraag bij Vroege Vogels, maar kreeg geen antwoord. Tot dit jaar bij Beleef de Lente. Daar werd dit niet in boeken te vinden feit bevestigd.

Tot slot: was die eerste merel hier niet geweest, dan waren ook de vele nu hier aanwezige mussen waarschijnlijk niet teruggekomen. En daar is iedereen in de buurt wel blij mee.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC