huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Mei 25th, 2017, 10:36 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Januari 9th, 2012, 10:03 am 
vliegendeMus

Het valt me op, dat naar gelang de weersomstandigheden de tijden dat de huismussen verdwijnen en verschijnen per dag nogal eens verschillen. Op de mussenblog worden vaak de tijden genoemd van de ochtend. Daarbij viel mij vanmorgen (9/1) op, dat de mussen omstreeks zonsopgang wakker worden. Nu had ik vanmorgen om 840 ook een huismus die zat te tjilpen in de conifeer. Even later waren het er meer, maar voordat er gegeten wordt zijn we al een kwartier verder. Daaruit concludeer ik, dat enkele mussen wellicht in de conifeer hebben overnacht. De bomen zijn natuurlijk al vrijwel kaal en de overnachtingsplaatsen afgenomen. Het zou leuk zijn als ze nu ook bij mij overnachten. "s Avonds is het wat moeilijker te volgen, maar meestal zijn ze voor 16:00 wel weg. Maar bij storm zoals vorige week of vuurwerk hoor ik ze de laatste tijd om 17:00 nog wel.
Wie heeeft ook deze ervaringen?
Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Januari 10th, 2012, 5:18 pm 

Hoi Jan,

Heel goed, Jan, dat je ook noteert (hier) hoe laat bij jouw de huismussen actief worden.
Daar ben ik erg blij mee.

We registreren inderdaad een tijdje de tijden waarop de huismussen actief worden.
Dat is in verband met de "soortenstandaard voor de huismus" die bij mitigerende maatregelen gebruikt moet gaan worden. (Bv als iemand wil snoeien in een klimop, of dakpannen wil vervangen, terwijl er huismussen leven.)
In de soortenstandaard wordt wat informatie gemist / verkeerd aangenomen. (Stichting Witte Mus is er laat bij betrokken geraakt. 1 week voor uitgifte of zo. )
Onder andere inzake de tijden dat huismussen actief worden. Het verhaal dat mussen "langslapers" zouden zijn is best hardnekkig.
Vandaar de registratie van wat er daadwerkelijk gebeurd.
Dat kan van belang zijn ivm aanvangstijden van de bouwvakkers; als die tot een uur na zonsopgang moeten wachten is dat kostbaarder dan wanneer de meute met zonop al uit de veren is en iedereen aan het werk kan.

Dat even ter inleiding :lol:
Anyways: Hier is het zo dat de eerste huismussen een half uur of langer voor zonsopgang al aan tafel zijn.
Die zijn heel erg stil. Maar je kunt ze wel zien.
De meute, de kolonie, wordt rond zonsopgang wakker met eerst veel gekwetter en getjilp.
En inderdaad, een kwartiertje daarna of zo schuift het spul aan bij de silo's en voerschalen.
Maar dan is het ook meteen heel erg druk.
Maar van "een uur na zonsopgang pas" is hier geen sprake.
Het is vermoedelijk erg afhankelijk van het biotoop.

Wil je zeker weten dat er in de conifeer huismussen slapen dan ken ik daar een hele mooie "truuk" voor.
Een thermische camera inzetten. Die registreert warmte. En mussen zijn, na aftrek van isolatie door het verenpak, altijd nog 14 graden Celsius aan de buitenkant.
Dat kost wel 100 euro per dag.
Maar we overwegen ons project Thermisch Tellen een vervolg te geven, door nog eens met een Thermische camera te gaan zoeken naar slaapplaatsen van huismussen.

'k Geef je even de link naar wat we er eerder mee gedaan hebben.
Dat is zo'n beetje de enige manier om huismussen op hun slaapplaats te kunnen zien en ze daar te tellen.
project Thermisch Tellen

Zou wel gaaf zijn om het eens in Rotjeknor te doen dit jaar. 8-)
grts,

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Januari 13th, 2012, 12:14 pm 

We zijn op het erf in Andijk al een tijdje aan het registreren hoe laat huismussen wakker zijn.
Dit omdat er nog altijd de mening heerst dat huismussen langslapers zouden zijn
en wij willen zien of die indruk wel klopt.

Tot nu toe komen onze (Stichting Witte Mus) bevindingen uit 2009/2010 en de afgelopen weken in 2011/2012 op het volgende neer:
    * Er is een aantal mussen dat ongeveer een half uur voor zonsopgang al op de foerageerplaatsen aanwezig is. Deze mussen gedragen zich zo onopvallend mogelijk; zijn stil en heel rustig.
    * Rond zonsopgang wordt de grote groep wakker. Dat is te horen aan het opstarten van af en toe een "tjielp".
    * Een kwartiertje later laat de grote meute zich ook horen en begint van alle kanten het getjielp en gefladder. Dan volgt de grote duik naar de foerageerPlaats.

Zonsopgang is iedere dag een iets andere tijd.
Onze (Stichting Witte Mus) indruk is het dat met name in de maanden met lange nachten de huismussen in wat grotere getale al VOOR zonsopgang wakker zijn.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC