huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel November 18th, 2017, 7:24 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 2:48 pm 

Citaat:
Conifeer vervangen door.....?

Berichtdoor JanVo » 29 apr 2010, 13:41
In mijn tuin staat sinds 27 jaar een conifeer. Ooit haalde ik de top eruit en nu zijn het allemaal losse stammetjes. Vrij hoog en breed en voor de mussen een graag gebruikte verblijfplaats. De boom is echter erg breed geworden in al die jaren. Afgelopen winter heb ik regelmatig de takken van de sneeuwlast ontdaan, maar een late regenbui gevolgt door ijzel en sneeuw is aan mijn aandacht ontsnapt. Gevolg dat de stammen breder zijn gaan uitstaan en 1 zelfs duidelijk buiten de boom hangt.
Aan de rechterkant van de tuin heb ik een schutting. Mijn buren geven de voorkeur aan een schutting met pergola en in de zomer een schaduw veroorzakende druif daarop. Nu is mijn idee naast de schutting een niet te hoge haag te zetten. Bij de adviezen lees ik over Berberis. Dat zou wel een oplossing zijn voor de katten die via de schutting de tuin in komen, maar is natuurlijk breed en niet zo snel groeiend, vooral niet met weinig zon.. Verder lees ik dat mussen bamboe eten. Eigenlijk denk ik, dat de bamboe de beste oplossing is voor het vervangen van de conifeer. Kunnen ze in die bamboe net zo'n fijne schuilplek vinden als in de conifeer?
Groeten,
Jan

Mus 27klein.jpg
Conifeer, Berberis of bamboe?
Mus 27klein.jpg (116.7 KiB) 679 keer bekeken

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 2:48 pm 

Citaat:
Re: Conifeer vervangen door.....?

Berichtdoor witteMus » 30 apr 2010, 10:25
Hallo Jan,

Je hebt meerdere opties als je je conifeer wilt gaan vervangen.
Ik zou in ieder geval de hoogte en het groenblijvende van de conifeer proberen in stand te houden als ik jou was. Zeker nu een sperwer jouw erf aan zijn of haar territorium heeft toegevoegd kan het verdwijnen van de conifeer je populatie huismussen de das om doen.
Maar ALS je het wilt doen, doe het dan heel snel. Binnen 2 weken ofzo. Want met een week of twee komen de eieren van de sperwer uit, zijn beide ouders weer vrij om te jagen EN zijn er meer hongerige snavels te voeden.
Lukt dat niet op zo korte termijn, wacht er dan mee tot na de broedtijd, in september als ze 3 opeenvolgende nesten (of vier) maken.

Als je van experimenten houdt kun je bijvoorbeeld de conifeer ontdoen van alle groen en alle bast.
Je houdt dan een prachtige witte structuur over, bestaande uit meerdere stammen, die nog jaren zo kan blijven staan. Wat je vervolgens ermee kunt doen is daar een klimop in leiden. Die zorgt dan voor dekking die het hele jaar door in order blijft voor ze. Het mooie van klimop op die manier is dat ook de lagere delen gebruikt gaan worden voor nesten van vogels. Winterkoninkje gaat vaak laag zitten, daarboven de merel, en hoog bovenin, vanaf 3 meter en hoger, de huismussen.

Wat ook een goed idee kan zijn, is de conifeer zoals boven omschreven behandelen, en laten staan. Zodat er een structuur van dood hout komt. Waar veel insecten op af komen, en vogels voedsel vandaan kunnen halen.
En in plaats van de restanten van de conifeer als steun voor klimop te gebruiken, zet je er bamboe omheen. Die bamboe moet wel boven de 3 meter uit kunnen groeien, anders hebben mussen er niet zo veel aan. Let wel op dat je voorzorgsmaatregelen treft als je niet wilt dat je bamboe gaat woekeren (= snel groeien). Er zijn Bamboes die van zichzelf niet "woekeren", maar er zijn er ook die dat wel doen, tenzij jij de omstandigheden minder gunstig voor ze maakt. Bijvoorbeeld door ze in een verhoogde border te zetten, waardoor ze droger staan dan ze lief is, maar waardoor ze ook beter beheersbaar blijven. In een container plaatsen kan ook, zoals bijvoorbeeld een metselkuip.

Het mooie aan bamboe is inderdaad dat mussen de jonge scheuten eten, dat het een goede schuilplaats voor ze is, dat het een perfecte slaapplaats voor huismussen is, EN dat ze er nesten in bouwen wanneer ze daar ruimte voor tekort komen.
Hoe dat allemaal kan dat zit als volgt: de stengels van die bamboe kunnen door katten niet beklommen worden. (Zet 'm dus ook niet pal tegen een schutting of een schuurtje, want dan is dat voordeel weg.)
EN, heel belangrijk; de mussen gebruiken de bamboe als een soort gevangenis, maar dan eentje waar ze zelf en naar believen in en uit kunnen, maar hun belager niet.
Het enige dat je daarvoor dan weer wel zelf nog moet doen, is dat je de stengels bij elkaar bindt, met touw of een spanband. Zet het niet te strak vast, want de mussen moeten er nog doorheen kunnen glippen. Vaak vliegen ze er boven in, en wriemelen zich dan in de kern van de "bamboeschoof" naar beneden langs de stengels. Knappe sperwer die daar nog bij kan :-)
Huismussen maken heel erg goed gebruik van omstandigheden.
Keurig gesnoeide struiken en heggen zijn voor huismussen juist een geweldige goede plek om te bivakkeren, dat hoeft helemaal niet rommelig te zijn.

Nadeel is, althans voor sommige mensen, dat bamboe geen inheemse plant is, maar een zogenaamde exoot. Er zijn mensen die dergelijke planten liever niet in Nederland zouden willen hebben. Zelf ben ik van mening dat als mussen in andere werelddelen de bamboe uitkiezen om in te leven, dan zie ik er geen voordeel in om dat in Nederland dan onmogelijk te maken. En dat dan vooral omdat de huismussen er op zoveel verschillende manieren gebruik van maken.

Toevallig zag ik een aanbieding van bamboes staan bij de Gamma voor 4 euro per stuk op dit moment.
De bamboe die in de folder staat lijkt op de Pseudosasa Japonica. Als dat klopt dan heb je daar een hele goede aan qua hoogte (uiteindelijk, maar dat kan 3 jaar duren voordat er wat stengels zijn die de 3 meter halen), maar moet je deze wel inperken om woekeren (= snel groeien dus) te voorkomen.
Je kunt ook volwassen bamboes kopen, en dan kun je er een kiezen die niet zo snel groeit (en dus niet woekert). Let er wel op dat ze winterhard moeten zijn tot -10 graden Celsius zo'n beetje.

Hou je wat minder van experimenteren en creatieve uitspattingen ;-) dan zou je de conifeer weg kunnen halen en er een redelijk grote elaegnus ebbingei neer kunnen zetten. Een "Olijfwilg".
Dat is een groenblijver die, mits regelmatig gesnoeid, een prachtige dichte stuik kan vormen, van 3 meter hoog, waar de mussen (huis- en ring-) graag in schuilen en slapen. Belangrijk hier aan is ook dat ze het blad eten. Ook 's winters. Bovendien komen er lekker ruikende hele kleine witte bloemetjes aan waar de hommels gek op zijn. En dat is weer handig voor alle bes-dragende struiken in de omgeving, hoewel andere vogels dan mussen dat lekker vinden. Vruchtdragende bomen zijn weer wel voor mussen ook prettig.

Een vierde mogelijkheid is natuurlijk conifeer weg en bamboe er voor in de plaats. Maar daarvoor is dit dan eigenlijk geen geschikt moment in het jaar meer. De jonge mussen komen straks al weer. En ze rekenen nu al op de aanwezigheid van de conifeer. Dus weghalen zou ik de conifeer pas na het broedseizoen, in september of zo. Je kunt er wel de bamboe nu al naast zetten, zodat ze er alvast aan wennen.

Een vijfde mogelijkheid is een laurier neer zetten. Die is ook wintergroen, en daar schuilen de mussen ook in. Maar of ze hier ook van eten dat weet ik niet. En meestal is de laurier te open van structuur om nesten in te maken.

Nou Jan, hier kun je hopelijk wel iets mee ?
Met vriendelijke groet,

Het huismussenForum beheer

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 2:49 pm 

Citaat:

Berichtdoor witteMus » 30 apr 2010, 12:16
Ik bedenk me opeens iets veel simpelers.
Als je het tenminste nog even uit kunt houden met de conifeer.

Want je bezwaar is eigenlijk die ene uitgezakte tak.

Dus de snelste oplossing daarvoor is het bij elkaar binden van de tak samen met een of enkele van de stammetjes. Daar kun je een spanband voor gebruiken. Die snijdt niet zo makkelijk in de stammen.
En die kun je naar believen strakker zetten om die tak weer in het gelid te trekken.
Met vriendelijke groet,

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor JanVo » 03 mei 2010, 21:04
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Een heleboel ideën waar ik zelf niet op gekomen zou zijn. Ik denk dat het voorlopig iets met bij elkaar binden wordt en dan na het broedseizoen iets met bamboe, waarbij ik denk aan een al wat volgroeide en niet woekerende bamboe. Nu lijkt me inderdaad niet zo'n goede tijd, want gezien het gedrag van een aantal mussen denk ik, dat er al wat jongen zijn.

Groeten,

Jan

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor JanVo » 03 mei 2010, 21:14
En o ja,
De sperwer heb ik toch niet meer gezien. Komt volgens mij maar hoogst zelden langs. De vorige keer dat ik hem zag en fotografeerde was midden januari.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 2:50 pm 

Citaat:

Berichtdoor witteMus » 04 mei 2010, 11:45
Hoi Jan,

Als je nu opeens meer mussen ziet kan dat zijn doordat de jongen uit het ei zijn en de vrouwtjes dus weer min of meer vrij om te komen fourageren. Met een dag of 16 zijn jonge mussen vliegvlug, dus dan krijg je een golfje mussen erbij :-)

Hou je ons op de hoogte als het zo ver is ?
8-)
Met vriendelijke groet,

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor JanVo » 14 sep 2010, 10:00
Langzaamaan wordt het nu tijd om een beslissing te nemen. Alhoewel langzaamaan? Gisteren zat ik bij de open schuifpui en hoorde groot alarm. Ik zag nog net een zwerm mussen naar links schieten en hoorde 1 mus krijsend de andere kant opgaan, Zag een schicht van een laagvliegende vogel naar rechts verdwijnen. Waarschijnlijk met die mus. Wat ging dat allemaal snel. Het meeste heb ik niet eens gezien maar eigenlijk alleen maar gehoord. Naar mijn idee is de sperwer gewoon achter de mussen aan de conifeer ingedoken en heeft er een mus uitgeplukt. Mijn buurman zag 2 golven mussen uit de boom vliegen, minimaal 30. De sperwer zag hij niet. De conifeer is weliswaar naar aanleiding van je eerdere advies wat bij elkaar gebonden, maar blijkbaar nog te open. De mussen vluchten er wel in, maar komen tot de ontdekking dat de sperwer ze volgt.
Bij de adviezen leefomgeving z\e ik ook de berberis staan. Lijkt mij eigenlijk de meest veilige oplossing. Alleen zitten de mussen hier wel zo fijn. Bij toeval is er een berberis naast de schuifpui opgekomen. Nu 2 meter hoog, maar de mussen zitten er nooit in. Is ook voor hen stekelig en de takken zijn vrij buigzaam waardoor het niet makkelijk zit.
Bamboe naast de conifeer is ook moeilijk, want dan blijft er haast geen tuin meer over.
Klimop in de conifeer laten groeien hebben ze de aankomende herfst en winter nog geen profijt van.
Een heg met een grotere horizontale lengte naast de schutting zou kunnen, maar die staat dan wel erg in de schaduw.
Bij vervanging door wat dan ook moet het een minstens 2 meter hoge struik (struiken)worden. Dat wordt vrij prijzig dus ik wil de juiste keuze maken.
Ik ga nog even verder googlen naar aanbieders en eigenschappen van alle reeds genoemde opties.

Groeten,
Jan

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor witteMus » 14 sep 2010, 13:40
Hoi Jan,

Nadeel van Berberis is een beetje dat dat als solitair niet zo goed werkt. Een berberis in heg vorm werkt wel als bescherming en voedselbron voor een korte tijd (besjes). Maar niet voor slaapplaatsen of nesten. Want Berberis wordt niet veel hoger dan 2 meter. En je moet regelmatig kleine beetjes snoeien zodat ie goed vol wordt.

Klimop zou meerdere functies kunnen vervullen en die hoef je niet te snoeien, die lijdt je gewoon terug de conifeer in om daar verder te groeien.

Klimop kun je in diverse groottes kopen. Als plant en als scherm.
Ook heel erg volwassen.
Grote voordeel van klimop is dat die automatisch de conifeer bij elkaar gaat houden voor je.

Heb ik je onze voortuin laten zien de 22e ? Of is dat er bij in geschoten ?
Daar staan hele hoge coniferen, waarvan de stammen vol zitten met omhoog geklauterde Hedera's (Klimop).
De mussen gebruiken het op zo'n 3 meter van de grond als slaapplaats, maar er zitten ook in het algemeen best regelmatig nesten van Huismussen in Klimop.

( Come to think of it; misschien zijn de huismussen voor hun nesten wel aan het uitwijken naar Klimop nu de daken steeds minder toegankelijk zijn, dankzij o.a. vogelschroot ... ?)

Dus; als je 3 vliegen in een klap wilt slaan zou ik volgroeide Klimop in conifeer kiezen.
Het biedt huismussen een slaapplaats, veiligheid en nestgelegenheid tegelijk.
En als je het leuk vindt kun je ook nog een voorsprong nemen door in de conifeer meteen ook mussenpotten in te hangen. (Niet te dicht bij elkaar zoals je weet.)
Daarbij neemt de combinatie niet meer vloeroppervlak in dan de conifeer nu doet, EN je hoeft je geen zorgen te maken dat de plant doorschiet naar de buren.
Omdat jouw conifeer zo mooi centraal staat, zul je haar altijd goed in de perken kunnen houden en wanneer dat nodig is de ranken terug leiden naar de conifeer. Zet je haar op de erfgrens dan wordt dat ingewikkelder.

Het is trouwens nu, september, de ideale tijd om nestplaatsen aan te gaan bieden.
De juvenielen (jonge huismussen) zijn op dit moment, zodra de zon wil schijnen, op zoek naar eigen plekken.

Mocht je klimop nog overwegen:
Voor Klimop hier wat variaties.

Voor een goedkope handelaar met grote maten Klimop; Bijvoorbeeld bijna 2 1/2 meter lang en met 10 tot 15 ranken; 17,50 euro.
(Nee ik heb geen aandelen bij deze mensen.)
Met 10 tot 15 ranken kun je de conifeer aardig vol hangen.
Wil je meer dan kun je voor die prijs (17,50) nog wel een tweede of zelfs een derde er bij nemen.

Met het geld dat je over houdt kun je dan misschien een bamboe nemen die nog een heel eind moet gaan groeien, maar die daar dan ook wel lekker de tijd voor kan krijgen.

Zomaar wat ideeën hoor.
Kan me ook indenken dat je klimop wat saai vindt.

8-)

Liset Karman

Naschrift;
O hee, opeens nog een idee !
Mocht je nou met die 2,5 meter lange Hedera nog te kort komen en liever bij 3,5 willen beginnen, zet de Hedera dan op wat stronken in een pot, onder de conifeer. Die stronken gaan wel verteren, maar dat duurt wel een paar jaar. En intussen leveren die weer allerlei lekker dingen op voor vogels en andere dieren.
Met vriendelijke groet,

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 2:51 pm 

Citaat:

Berichtdoor JanVo » 14 sep 2010, 20:27
Bedankt Liset, dat gaat vast lukken. De boomstronk stond er zelfs al. Heb ik een tijdje terug van iemand gehad. En die handelaar zit hier heel dichtbij. Enkele kilometers en hij bezorgt thuis. . Dus dat komt goed uit.

Heel jammer dat ik de coniferenbegroeiing bij jullie niet gezien heb. De conifeer hier is namelijk wel erg flexibel met de vele stammetjes. Bij een flinke wind zwiept de boom behoorlijk heen en weer, waardoor nesten of overnachters er uit kunnen zwiepen. Maar op het blog las ik pas, dat dit bij jullie ook gebeurd was met een mus, dus dat is niet zo ongewoon.
Verder is de bamboe een goed idee, want voor noodgevallen staat hij er dan alvast.

Groeten,

Jan

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 2:51 pm 

Citaat:

Berichtdoor witteMus » 15 sep 2010, 10:30
Jee, wat toevallig weer allemaal 8-)

Denk toch dat jij een soort tussenhandelaar moet gaan worden voor de huismusBiotoopSuplies die Stichting Witte Mus misschien ooit gaat aanbieden. ;)

Maar bij deze een foto van de klimop in de coniferen.
Laat je niet afschrikken; deze stammen zijn "opgesnoeid".
Het doel daarvan was om licht en wind door te laten.
Het nadeel daarvan is dat de Klimop (hier letterlijk trouwens :) ) moeilijk "body" krijgt omdat er maar 1 stam is om aan te hechten.

Jij, met je meerstammige conifeer, kunt de Huismussen iets veel interessanters bieden, namelijk een "raster" waar de klimop als een soort net door heen kan groeien.
Ze geeft dan je conifeer meer stijfheid in de wind, maar ze kan ook snel meer volume ontwikkelen waar allerlei vogels op verschillende hoogten hun nesten in kunnen gaan maken.

Huis- en Ringmussen kunnen daar fantastisch geweldig prachtig mooi in terecht voor slaapplaats (die je nog niet had) en nesten (vanaf 3 meter).
Daaronder zitten dan vaak de Heggemus (1tje maar, want territoriaal) de Merel (ook maar 1tje helaas) et cetera.

Nu de foto eindelijk:

bed29nov2009_4mKlimop.jpg

Tekst bij deze foto is terug te vinden op de blog van wittemus:
de Huismus op 29nov2009

Liset Karman
Stichting Witte Mus
Met vriendelijke groet,

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC