huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel November 23rd, 2017, 3:46 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Mei 30th, 2011, 7:41 pm 
vliegendeMus

Vlak onder de dakrand naast de schuifpui heb ik vorige jaar 3 mussenpotten bevestigd. Mussenpotten zonder stokje om op te zitten. Nu wil ik deze mussenpotten in het groen laten verdwijnen, waarbij de mussen schuilplaats hebben en wat houvast om er makkelijk in en uit te kunnen. Ik zit aan een bak te denken met daarin een grote plant/struik. De lengte kan ongeveer 120 zijn de breedte liefst niet te veel en hoogte natuurlijk zoveel mogelijk. Vlak ernaast staat nog een nog kleine hulst en een struikklomop en dan komt de schutting. Klimop zou een goede keus zijn ( wordt niet zo breed de tuin in) maar de potten zitten vlak onder de dakrand. Dat betekent eigenlijk dat je er haast bij moet blijven met eern snoeischaar om te voorkomen dat de klimop de dakgoot ingroeit.
Een stekelige plant als vuurdoorn zou beter zijn en biedt meer bescherming tegen de soms langskomende sperwer. Bamboe in een bak lijkt me ook wel een goede keus. Wat is voor de mussen en mij de beste optie?
Ik ben wel van plan een flink volgroeide plant te nemen.

Groeten,
Jan
Bijlage:
Bestandsbeschrijving: De mussenpotten vlak onder dakrand
Mussenpotten.jpg
Mussenpotten.jpg [ 43.57 KiB | 2649 keer bekeken ]

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 31st, 2011, 8:38 am 

Rond de nesten zijn groenblijvers van essentieel belang voor huismussen in gebieden met veel katten of sperwers. Zijn die te ver uit de buurt dan worden de nesten niet in gebruik genomen. Dat is wat ik hier zie gebeuren. Zie ook de PS hier onder voor meer informatie.

Bamboe is het meest trefzeker.
Dat is veilig tegen katten, sperwers en uilen wanneer je het losjes in schoven bij elkaar bind.
En het blijft groen wanneer je de pseudosasa japonica neemt. Kan tegen strenge vorst zonder een krimp te geven. De sneeuw is er makkelijk af te schudden op die lange stelen, wanneer ze te ver door buigen en daardoor te open worden.
Bovendien is hier op het erf aangetoond dat mussen daar graag hun vrij hangende bolNesten in maken.
En het wordt door de ongepaarde vrouwtjes, de mannetjes en de uitgevlogen jongen als slaapplaats gebruikt omdat het zo hoog is.

Nadeel kan zijn dat je iets tegen het tikken van de bamboe tegen je dakgoot moet doen, als je slaapkamer er vlak bij is.
Groot voordeel kan zijn dat als de bak te vol wordt, je een kluit af kunt steken en door verkopen 8-)

Andere optie die ook groen blijft, want dat is van wezenlijk belang rond de nesten van huismussen, is klimop. Hierin worden ook veelvuldig vrij hangende bolNesten van huismussen gevonden.

Dus je hebt kans, als je klimop of bamboe neer zet, dat je verder geen mussenpotten meer hoeft te kopen, want dat de mussen bolNesten gaan bouwen rond de al hangende potten.

Ik ben benieuwd wat het wordt.

mvgr
Liset Karman

PS: Ben op dit moment (ook) bezig met een vraag van LNV naar nestKasten, en daardoor een onderzoek aan het lezen uit 1968, naar de plaats, bouw en gebruikt materiaal van nesten van huismussen.
Klimop blijkt in dat onderzoek een van de meest gebruikte nestplaatsen van huismussen te zijn, zowel op het platte land als in de buitenwijken en de stadscentra. Ik zet het binnenkort op huismussenonderzoek.nl

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 31st, 2011, 1:15 pm 

O ja, vergeten; als je toch een volgroeide plant wilt, en je wilt er niet "bij moeten blijven staan met de snoeischaar", dan kun je een klimopSoort nemen die niet woekert.

Er zijn nl variƫteiten die nauwelijks vooruit te branden zijn. Maar wel erg mooi. Met verschillende kleuren in het blad.

Wil je zeker ook graag weten welke dat dan zijn ?
Dan trek ik mijn planten encyclopedie er even bij voor je.

Alle onderstaanden zijn bontbladig:
1. Hedera Helix "eva" (max 1m 20cm)
2. Hedera Helix "anna marie" (max 1m 20)
3. Hedera Helix "buttercup" (max 2 m)
4. Hedera Helix "conglomerata" (max 1m)
5. Hedera Helix "green ripple" (max 1m 20)

En zo nog wel het een en ander aan varieteiten van de Hedera Helix.

mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 3rd, 2011, 9:37 am 
vliegendeMus

Dan zal het denk ik toch de bamboe worden. Ik wist niet dat er zulke "trage" klimop was. Tot de dakrand is iets meer dan 2,5 m, maar die klimop doet er 10 jaar over om die hoogte te bereiken. Zo lang zal denk ik geen kweker de plant verzorgen. En zo lang wil ik niet wachten. Voor katten is mijn terras moeilijk bereikbaar en voor de sperwer is het misschien wat dichtbij de schuifpui.
Ik ben er nog niet uit, maar de tips waren heel interessant. Bedankt.
Volgende week komt een hovenier kijken voor een gedeeltelijk tuinontwerp. Zal het er zeker ook met hem over hebben.
Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 3rd, 2011, 11:08 am 

Hoi Jan,

Let dan vooral op het groenblijvende karakter van de begroeiing rond de nesten.
Dat is het meest belangrijke voor ze.

Maar dat kun je ook bereiken door een combinatie.
Bijvoorbeeld een eenstijlige meidoorn en een trage klimop samen te planten.
Krijg je nog iets heel bijzonders in je tuin ook 8-)

mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 4th, 2011, 11:29 am 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Uiteraard zorg ik voor wintergroen. Maar de meidoorn op het terras gaat niet lukken. Die wordt te breed. Trouwens, precies aan de uiterste andere kant van de tuin heb ik een heg met 5 eenstijlige meidoorns. Die staat er nu zo'n 3 jaar en moet nog wat groeien. Daarnaast (in de tuin van de buurman), staat een grote lijsterbes, waar de mussen nu ook veel in vertoeven. En aan de andere kant de beroemde conifeer van een ander topic. Je ziet, langzaamaan wordt het een tuinreservaat.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 11th, 2011, 8:09 am 

8-)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ]