huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Mei 29th, 2017, 9:20 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Mei 19th, 2011, 10:20 am 
vliegendeMus

Al enkele jaren voer ik de huismussen met Hi Energy Mix van Vivara. Bepaald niet goedkoop en dus zonde dat de mussen er zoveel van morsen door slordig eten en omdat ze bepaalde dingen waarschijnlijk helemaal niet lusten. Dagelijks wordt een hoeveelheid weggegooid, die minstens gelijk is aan wat gegeten wordt. Dit voer bied ik ze aan in een grote voedersilo (10 openingen) met eronder een opvangbak. Dit voer bevat zonnebloempitten, zonnebloemkernen, gehakte pinda's, grof gemalen mais, gierst en havermout.

Daarnaast heb ik sinds vorig jaar tortelduivenvoer, dat ik op het terras gooi. Een stuk goedkoper. Helaas ken ik de samenstelling niet en herken de verschillende granen en zaden niet. Dus wat nu eigenlijk de voorkeur heeft weet ik niet.
Mijn idee is om 3 kleine silo's met opvangschaal met verschillende dingen te vullen (welke?) en dan gewoon te kijken welke het meest bezocht wordt en welke het eerste leeg is zonder te veel morsen. Punt is nog wel, dat mij opgevallen is, dat bij de grote silo de mussen nooit uit de onderste gaten eten dus of de kleine wel bezocht worden...

Het gemorste voer opnieuw in de silo doen vind ik geen goed idee, omdat vooral door de ook talrijk aanwezige spreeuwen dat toch wel enigszins bevuild is.

Iemand nog ideeën?

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 19th, 2011, 5:25 pm 

Hoi Jan,

Grappig van die silo's met ieder een eigen soort zaad.
Daar zijn we hier juist sinds een week of drie mee bezig :D

We weten nog niet precies wat er verspilt wordt,
maar wij hebben dat zelfde probleem; er komt te veel op de grond terecht en dat wordt niet meer op gegeten, dus dat moeten we dan 's avonds afvoeren.

Daarom zijn wij het mengel, zoals we dat tot nu toe aan de mussen aan boden, als enkelvoudige zaden aan het uit proberen. Ieder zaad moet je zeker een week lang aan blijven bieden om zeker te zijn dat het geen onwennigheid is waardoor ze het zaad niet eten.

Wat wij gewoonlijk voeren is KonaCorn grootParkiet zaad.
Daarin zit, volgens opgaaf van de fabrikant, onder op de zak;
43,4 % euro millet (millet is engels voor gierst, maar wat euromillet is, geen idee)
18,6% wit millet, dat is witte gierst
3,1% rood millet, dat is rode gierst
9,3% witzaad, dat is kanarie zaad
5% boekweit
4,7% gepelde haver
3,4% paddy, dat is ongepelde rijpe rijst
3,1% rode dari
3,1% cardium pitten, safloerpitten is het zelfde
1,2% negerzaad
1,2% hennepzaad, dat is wiet
0,12% raapolie, dat is vloeibaar en zit waarschijnlijk om de zaden heen.

De Test
Van dat mengsel hebben we nu 5 zaden in de test silo's zitten.
1. "wit millet" oftewel witte gierst, niet in trossen,
2. "wit zaad" oftewel kanarie zaad,
3. "paddy" oftewel paddy rijst, ongepelde rijst,
4. haver, ongepeld en ongeplet,
5. tarwe, gepeld.

De Tussenstand:
Het is op dit moment in ieder geval al duidelijk dat witte gierst en paddy heel erg in trek zijn bij huismussen. Kanarie zaad (witzaad) komt op de derde plaats.
Van de tarwe eten ze heel af en toe iets.
En de haver vinden ze niet veel soeps. Lijkt wel per ongeluk, als ze er toch van eten.

Wat nu al een groot voordeel is, is dat de mussen nu niet meer zoeken naar het lekkers, want het is ze duidelijk dat er maar 1 smaak in de silo zit.
Eerder gingen ze namelijk in het mengsel op zoek naar de lekkere dingen, en gooiden al het andere er dan naast. Dat hoeven ze nu niet meer te doen, en het sproeien is bij die silo's ook afgelopen.

Tot zo ver even. Morgen verder met de informatie.

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 19th, 2011, 5:29 pm 
vliegendeMus

Ik voer gewoon kanariezaad van de supermarkt, en daar wordt weinig van verspild (en wat er verspild wordt eten de duiven wel op). Ik heb ook wel strooimixen geprobeerd, met grotere zaden erin, maar die vielen echt niet in de smaak. Kleine zaadjes willen de plaatselijke mussen.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 20th, 2011, 6:10 am 

Voor mussen zijn gras zaden een beter voedsel.
Helaas wordt dat vaak behandeld tegen vogelvraat.

Telt voor meer zaden die in de handel worden gebracht en later worden gedumpt wegens overjarig en niet meer kiemkrachtig.

Haver en gerst zouden in goede en eetbare kwaliteit een zeer gewild voedsel moeten zijn bij mussen.

De kiemproef is dan ook het middel om kwaliteit te beoordelen.
Minder dan 8 van 10 zaden uit één soort gekiemd en het deugd niet meer.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 20th, 2011, 6:53 am 

't Is in elk geval voor de vogels beter als er afwisseling in het voedsel zit.
Maar dat kan ook doordat je buren iets anders aan bieden, of door er vanuit te gaan dat er elders nog onkruid-, gras en graan-zaden te halen zijn.

Het aanbieden van gemengdeverschillende zaden in 1 voersilo lijkt, zoals hier boven geschreven, in elk geval erg veel "sproeien" van zaden op te roepen. De mussen lijken dan op zoek te gaan naar de zaden die zij op dat moment willen hebben.

Sommige mussen prefereren op dit erf heel duidelijk de paddy rijst, de meesten willen echter de witte gierst hebben.

Mogelijk perioden voorkeur zaad
Ook lijkt het te variëren in de zin van; in een bepaalde periode nemen ze het liefst het ene zaad, in een andere periode liever een andere soort zaden.
Maar om daar al iets duidelijker over te kunnen zijn duurt de proef hier nog te kort. (Pas drie weken geleden gestart, dus zeg begin mei dit jaar).
Ik denk in de richting van eiwitrijke zaden als de jongen nog gevoerd moeten worden, en andere zaden wanneer ze alleen voor zichzelf bezig zijn.

= = =
GIERST
Witte, rode of euro schijnt niet uit te maken qua samenstelling.

Samenstelling van Gierst:
60% koolhydraten (energie dus)
11% eiwitten (waar insecten bijna helemaal uit bestaan)
3% vetten
(26% ?? afval misschien ?)

Handige site gevonden met allerlei informatie over gierst.
Daar staan redelijk duidelijke foto's, maar ik zal er ook even hier zelf een maken, met liniaal erbij.

Het blijkt heel goed zelf te kweken te zijn, en het heeft arme grond nodig.
In arme grond groeit het sneller dan onkruid en je hoeft het geen water te geven want het kan goed tegen droogte. 't Heeft alleen wel veel daglicht nodig.
In een bloempot gekweekt kan het zo 1 kg zaden opleveren.

http://www.waterwereld.nu/gierst.php

Grote zaden, kleine zaden
Wat Fem zegt is ook onze ervaring; kleine zaden liefst.
En dat is voor een Huismus alles kleiner dan ongeveer 1 cm.
Zonnebloempitten worden op dit erf niet door huismussen gegeten, en waarschijnlijk nergens.
Huismussen hebben een speciale lijst in de bovensnavel om zaden van het velletje te ontdoen, maar dat werkt niet met zonnebloempitten. Over de door ons gevoerde cardiumpit cq safloer, hoewel een stuk kleiner dan zonnebloempit, heb ik ook mijn twijfels, maar die zullen tzt ook in de test aan geboden gaan worden.

Het onderste uit de silo-van-10-openingen
Dat de onderste gaten in de silo niet bezocht worden kan meerdere redenen hebben.

1e is; het zaad onderin heeft daar te lang gezeten en is vies geworden door schimmel bv.

2e is; er is water in de silo gekomen, dat is door naar beneden gelopen, en heeft daar de zaden nat gemaakt. Dat maakt het lastig ze te pellen. Dan kiezen ze liever droge zaden als die optie er is.

3e is; mussen die zich aan de onderste gaten wagen worden bekogelt met alles dat er boven hun koppies door de anderen uit geknikkerd wordt. Als dat grote zaden en stukken mais en pinda zijn dan kan dat voor een mus net iets te veel van het goede zijn misschien.

Maar je hebt nu jonge vogels. Die zullen dat wel opnieuw gaan proberen, en ook merken dat het niet goed toeven is daar onder. Als je hen kunt observeren, zul je op een gegeven moment kunnen zien wat de oorzaak is van het weinige bezoek aan de onderste voergaten.

Ik ben met name benieuwd of de oorzaak het bekogelen zal zijn.
Want we overwegen hier ook om zo'n hele lange silo te nemen namelijk.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 20th, 2011, 8:57 am 

Hoi Liset,

De gedachte voor nat voer zal alleen de doorstroom is de silo blokkeren.

Vogels die insekten eten , mussen in dit geval, hebben in die tijd geen doorgroei van de snavel.
Ze zijn dan week in de bek zeiden wij er van.
Nu de graszaden rijpen is dat het beste voor de snavels en de vogels om te verwerken.
De hardheid van het zaad zal dus een danig woordje meespreken hier.

Zaden voor kiemen zou mogelijk een oplossing kunnen zijn.
Gaat wel erg snel schimmelen, dus porties voor een dag aan maken is een optie.
Met de gemiddelde kiemtijd kom je dan aan de dagen ervoor om ermee te starten.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 20th, 2011, 9:24 am 

Hoi Eduard,

Dat "week in de bek" zal dan de reden zijn dat jongen niet direct zaden eten, maar eerst zachte insecten, later wat steviger insecten (las ik ergens, terugzoeken waar dan), en nog later zaden.

Hier de beloofde foto's van gierst:
Bijlage:
Bestandsbeschrijving: Gele gierst (Panicum miliaceum) wordt ook als siergras verkocht
gierstGeelMillet_panicumMiliaceum_7328www.jpg
gierstGeelMillet_panicumMiliaceum_7328www.jpg [ 41.97 KiB | 3697 keer bekeken ]

Bijlage:
Bestandsbeschrijving: Bedorven gierst zaden. Waarschijnlijk parelgierst, maar dat is niet goed meer te herleiden.
Parelgierst = pennisetum glaucum (ook als siergras).

gierstBedorven_witteMilletMogelijkParelGierst_pennisetum-glaucum_7329www.jpg
gierstBedorven_witteMilletMogelijkParelGierst_pennisetum-glaucum_7329www.jpg [ 51.89 KiB | 3697 keer bekeken ]

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 20th, 2011, 9:59 am 

Ook de oude vogels kennen dat probleem hoor, Liset.
------
De laatste foto is duideijk veroorzaakt door vocht.
Het kiemproces had al een aanvang genomen.
Bij zuurstof gebrek gestopt, geeft het de meest schadelijke schimmel.
-----
Zaden kiemen, doe je het beste op jute.
Jute inweken en dan op een raam zetten zodat de lucht er langs alle kanten bij kan.

Oude aardappelzak of uienzak is er prima voor.
Voor hergebruik wel uitkoken.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 20th, 2011, 11:14 am 

Hoi Eduard,
Je raakt met het weken van zaden denk ik weer wat off topic.
Er wordt gevraagd naar het voorkomen van verspilling van zaad, wanneer je huismussen bij wilt voeren.
In dat verband wordt gierst genoemd als optie, daar mussen er helemaal dol op lijken te zijn. (Zie test beschrijving.)
Foto van beschimmelde gierst zit er bij zodat men kan herkennen of bedorven gierst misschien hetgeen is dat uit de silo's gegooid wordt.
Je raakt met het weken van zaden denk ik weer wat off topic dus.
8-)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 20th, 2011, 2:43 pm 

Helemaal juist Liset,
Door nu dus zaden te voeren verspil je het zaad zoals de vogels je laten zien.
Alternatief ervoor zoeken is de boodschap.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC