huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel December 12th, 2017, 11:40 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Juli 10th, 2011, 11:24 am 
vliegendeMus

Inmiddels ben ik met de 3 silo's met elk slechts 2 openingen aan het experimenteren gegaan. Ik heb links paddy, midden gele gierst (omdat ik witte niet kon kopen) en rechts kanariezaad gedaan. De silo met gierst was in 1 dag leeg, de andere 2 waren op de helft. Toen monteerde ik onder de middelste silo met gierst een opvangschaal en er werd niet meer van gegeten. Ook minder uit de andere 2. De silo's zitten op ongeveer 15 cm uit elkaar. Toen ik tussen de gierstsilo en de opvangschaal een tussenstukje monteerde ging het weer iets beter. Ze vinden het waarschijnlijk niet prettig met hun staart op de bodem gedrukt te eten.

Daarna heb ik een voedertafel van Vivara met gaaswerk geprobeerd omdat de silo's toch nog verspilling gaven. De ronde zaden rollen er toch vrij gemakkelijk uit, ook al morsen de mussen minder. Alles op een andere tafel gezet vlak naast de hen al lange tijd bekende voederkooi. Nu moeten ze denk ik heel lang aan de ondergrond van gaas wennen, want tot nu toe eten ze daar niet van.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 15th, 2011, 9:38 am 

Wat een goede experimenten Jan !

Wat is dat voor voertafel met gaas ? Heb je misschien een foto ?
Mussen (huis- en ring-) moeten altijd wel wennen aan een verandering in de omgeving.
Al is het een andere kleur zaad in dezelfde silo. Althans; hier wel.
Dat kost ongeveer 3 dagen voordat ze er weer helemaal vertrouwd mee zijn.
Soms meer, als de verandering ingrijpender is.
Grote veranderingen, zoals een heg weghalen, is een heel ander verhaal natuurlijk.
Maar een gazen ondergrond .. weet niet of dat voor mussen speciaal vervelend is eigenlijk.
Ben benieuwd naar je ervaringen.

We hadden hier ook gemerkt dat de witte millet (witte gierst) makkelijk uit de silo's rolt.
Gaan deze maand eindelijk de grote voerkooi bouwen, zoals we dat vorig jaar al wilden. Toen vanwege Het Geel. (Dankzij verschillende donaties, waaronder van jou 8-), hebben we daar nu de financiën voor rond.)
Daar komt een grote voertafel in. Dan kan er niets meer af rollen als het goed is.
Dak er boven dat alles droog blijft. Hoeven we ook geen nat geworden zaden meer af te voeren.

mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 19th, 2011, 9:18 am 
vliegendeMus

Ben heel benieuwd naar de grote voerkooi. Vooral omdat het voer deze zomer haast elke dag nat wordt. De plantenschalen helpen wel iets, maar vooral de cominatie regen en harde wind maakt tenslotte toch alles nat. Weggooien dus regelmatig.
Zelf zit ik te denken aan een kleine aanpassing aan de veel te grote rommelschuur in de te kleine tuin. Daar deels een soort voederhok inbouwen, waar dan natuurlijk weer geen duiven en katten bij kunnen. Ideeën zijn welkom.
Experimenteren blijft nodig. De voedertafel waar je naar vraagt is gewoon van Vivara of Vogelbescherming. 2 kleine vakken en 1 groot vak. De bodem is fijn gaas. Die tafel heb ik weer op een omgekeerde bijzettafel gezet. Als het regent gaat er over de poten van die bijzettafel zo'n plastic bak voor dekens ed die je onder je bed kunt rollen. (zie foto)
Alleen de koolmezen duiken daaronder (niet onder mijn bed :) , dus voor de mussen iets minder geschikt. Ik gooi het voer niet rechtstreeks op de bijzettafel omdat ik het als het op de losse voedertafel ligt makkelijker weg kan halen. De plek waar dit alles staat is tussen andere voederkooi en de conifeer waar de mussen vaak invluchten (dus niet de plek tegen de muur zoals op de foto) en zonder plastic bak iets lager dan de kooi. Anders zou het de vluchtweg van de mussen belemmeren. De voederkooi kan ik niet verplaatsen, want daar is in de terrastegels speciaal een gat geboord.
De bijzettafel zijn de mussen wel aan gewend, want de poten gebruiken ze gewoon als tak en halte als ze moeten wachten op een plek in de kooi op de silo.
Overigens is die silo met 10 gaten eigenlijk ook al weer te klein. Er is er nog een met 12 openingen, dus ik denk die nog aan te schaffen. 2 meer dus. Eigenlijk een druppel op een gloeiende plaat als er 30, 40 en bij regen nog meer mussen zijn.

Bijlagen:
Voedertafel.jpg
Voedertafel.jpg [ 41.03 KiB | 3350 keer bekeken ]
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 19th, 2011, 4:11 pm 

Hoi Jan,
Voedertafel met gaas; die had ik nog niet gezien van Vivara/Vogelbescherming.
Wel handig voor waterafvoer.

Silo's met 12 gaten; vergeet niet dat de aantallen huismussen gedurende de seizoenen heel erg wisselen.
Als je alleen lange silo's hebt ben je wat minder flexibel wanneer de populatie afneemt door dispersie / uitzwermen, vluchten ivm vuurwerk, de helft van de mussenbevolking die opeens aan het broeden is en zich nauwelijks meer laat zien, e.d. , zoals gebruikelijk voor huismussen.

Zo moeten wij 2 van de 5 voerkooien na de herfst opruimen (20 eetplaatsen per bodem) en de 3e voerkooi moeten we na de winter opbergen. Dat zijn 60 voer"stations" variatie in de loop van het jaar. Begin juni moeten er dan weer 2 kooien ingezet worden en in de loop van de zomer de 5e kooi ook weer.

Daarbij zijn er 10 silo's. Gemiddeld ieder 4 gaten.

Je snapt denk ik wel waarom we inmiddels liever 1 grote overdekte voertafel hebben... We vermoeden dat het schoonhouden ervan een stuk eenvoudiger en grondiger zal kunnen worden 8-)
Maar ook de voedselConcurrentie van duiven en kauwen, de kans op ziekten en het verlies aan voedsel doordat het nat regent, zijn de redenen dat we een andere oplossing willen dan de beschermKooien van rond 32 en de silo's met 4 gaten.

De grote voerkooi kun je je voorstellen als een carport, met zo'n slagvast lichtdoorlatend dak.
Twee zijden ervan staan tegen 2 buitenmuren, de twee andere zijden worden met gaas 5x5 gesloten, met een deur er in.
Langs de twee muren komt de voertafel. Er boven een waterpunt, eronder een stofzuiger die ook water
zuigt als het moet. Een van de gaasZijden wordt met redelijk hoge planten afgeschermd.

Op de vloer brekerzand voor de stofbaden en langs de gaas-met-planten zijde een waterbad van 120cm bij 80 cm, met een constructie om de bak te kiepen zodat ie leeg loopt zonder je er aan te vertillen en zodat de bak vervolgens schoongemaakt kan worden.

Al met al een ruimte van 4 bij 3. Hopelijk voorlopig weer genoeg voor de mussen.
En nog leuker zou het zijn als je er bij kon zitten terwijl ze om je heen bezig zijn :D

Tekening volgt.
Bijlage:
voerDrinkZandKooi_www.jpg
voerDrinkZandKooi_www.jpg [ 32.97 KiB | 3346 keer bekeken ]

Zoiets dus.

mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 21st, 2011, 8:35 am 
vliegendeMus

Ziet er erg goed uit. Ik ben toch wel een beetje jaloers op de ruimte. Ik zou ook zoiets kunnen maken hier. Met alles een metertje minder. Dan zou ik de hele schuur opofferen. Helaas, het gaat niet want het is een houten schuur, een soort 2 onder 1 kap met de buren.

Voor een overschot aan voerplek hoef ik niet bang te zijn. Die silo met 12 voeropeningen komt er niet bij maar in plaats van. Er is geen ruimte voor silo s op verschillende plekken. Er komt nog een vijver in de tuin en in de buurt daarvan zet ik geen silo, want als er te veel zaden invallen vertroebelt het water te snel.
De vele mezen en (in de winter) spreeuwen zullen er ook wel voor zorgen dat er geen overcapaciteit ontstaat. Jammer genoeg morsen die allemaal net zoveel als de mussen.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 21st, 2011, 9:28 am 

Hoi Jan,

Mijn broer had eens 3 konijnen en een klein huis. Hij heeft toen binnenshuis een flat gemaakt voor de konijnen.
Met drie verdiepingen en schuine planken in plaats van trappetjes.

Later had mijn zus 2 konijnen en een kleine etage. Voor haar maakte ik een kast, met de deur van gaas, de planken waren de verdiepingen. Gaten in de planken voor de "trappen" om van de ene verdieping naar de andere te komen. Onderaan het eten en drinken, hoger op twee nachthokken. De rest om toch nog een beetje te kunnen rennen.

Wat let je om een kast of frame van drie verdiepingen te bekleden met gaas van 5x5 cm waar de mussen in&uit kunnen ?
De lange kant een deur.

Bovenste verdieping = water met een overstort pijpje (zodat het niet op de verdieping er onder komt)
1 hoog = zaden, die door het bad erboven een dakje tegen regen hebben, en door hoogte niet voor muizen e.d.
begane grond = zand voor de stofbaden.

Dat kun je desnoods IN je schuur bouwen. In een hoek ervan.
En dan zaag je uit de twee aangrenzende muren een rechthoeking gat waar de mussen doorheen kunnen om te drinken, eten, baden of te stofbaden. Dat gat sluuit je af met gaas van 5x5 cm maaswijdte.
* Twee gaten zodat de mussen niet letterlijk voor 1 gat gevangen kunnen worden.

Wil je een tekening ervan ?
maak ik zo voor je ;)

Liset

Naschrift: nog sneller; koop een houten stellingkast. Richt de verdiepingen op de planken in. Doe er de gaasmatten tegenaan. En je hebt een mussenflat, maar dan anders. Een mussen-SPA ;)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 23rd, 2011, 7:56 pm 
vliegendeMus

Toevallig heb ik op zolder nog een metalen stellingkast staan. Gloednieuw, nog in de doos. Alleen de planken zijn van spaanplaat en denk ik niet zo geschikt. Past precies achter de schuurdeur, alleen kan ik de schuur dan niet meer in. Het zou voor de mussen wel even wennen zijn zo'n donkere ruimte. Aan de andere kant is de schuurdeur maar een goede meter verwijderd van de conifeer waar ze meestal in verblijven. Qua veiligheid dus ideaal. Op die route hebben ze zeker geen sperwer te duchten.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 3rd, 2011, 8:06 am 
vliegendeMus

En toen dacht ik op een dag, ik vervang die voertafel met gaas op de omgekeerde bijzettafel door een terracotta plantenschaaltje van zo'n 25 cm. Die kleur kennen ze een beetje van de schaal onder de voerkooi. Ik vulde de schaal met tortelduivenvoer. Ja, het werkte alleen lag de bijzettafel en het terras weer vol tortelduivenvoer. Hoe ze het voor elkaar krijgen zo te knoeien snap ik niet.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 3rd, 2011, 11:45 am 

Wat lag er eerst op de voedertafel dan ? Waar deze schaal voor in de plaats is gekomen ?

Wat je hier soms ziet gebeuren is dat een mannetje heel fanatiek met de kop heen en weer begint te rossen in het voer. Dat lijkt op frustratie omdat ie niet kan vinden wat ie zoekt. Maar omdat er maar 1 soort zaad in zit kan het ook zijn dat ie het expres doet, voor zijn kroost dat beneden staat bijvoorbeeld.

Als een mus slim genoeg is om na regen een groot blad te kantelen en aan de lage kant het aflopende water op de drinken, wat ik drie keer achter elkaar dezelfde mus heb zien doen, waarom zouden ze dan niet intelligent genoeg zijn om ook te begrijpen dat het gooien van zaad van een smal platform betekent dat andere mussen die onder hem naar voedsel zoeken er nu ook bij kunnen ?
't Heeft wel opeens een sociale component dan, maar who knows .. ?

mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC