huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel December 18th, 2017, 12:27 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 12th, 2011, 2:01 pm 

Citaat:
Musloze oostkant van Zeist

Berichtdoor witteMus » 30 jan 2010, 12:29
Uit de e-mail van Stichting Witte Mus:

Citaat:
L.S.,

Een prima idee: meer mussen.
Helaas woon ik in een musloze omgeving; aan de oostkant van Zeist, een boom- en bosrijk gebied. In ruim 30 jaar heb ik hier nog nooit een mus gezien. Wat een armoe. Mijn vraag is of er iets te doen zodat er wel mussen komen, of dat de omgeving hiervoor onvoldoende geschikt is. Aan mijn dak zal het niet liggen; oud-hollandse pannnen die behoorlijk wijken.

Met vriendelijke groet,
[Naam bij de redactie bekend]

Met vriendelijke groet,

Het huismussenForum beheer

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 12th, 2011, 2:02 pm 

Citaat:
Re: Musloze oostkant van Zeist

Berichtdoor zwarteMus » 30 jan 2010, 12:33
za 30jan2010

Beste [naam bij de redactie bekend],

Dank voor uw e-mail en dank u voor het compliment.
Er lopen al jaren veel mensen rond zoals u en wij, die vinden dat er best eens wat aan gedaan kan worden om de achteruitgang van de huismus te proberen te stoppen. En Stichting Witte Mus zoekt zoveel mogelijk van die mensen, mensen die de huismus een warm hart toe dragen, om dat maar eens te gaan aan pakken.
Nu is ondergetekende, als particulier, wel al 12 jaar geleden begonnen, maar toen was het ondersteunen van het kleine groepje huismussen bedoeld als biologisch bestrijdingsmiddel. Althans; ik ging proberen of dat werkte. En dat blijkt fantastisch goed te werken. Behalve voor de muggen natuurlijk.
Ik ben in 1998 begonnen met het bijvoeren van een groepje van 6 tot 8 huismussen.
Dat kan dus in ieder geval een kolonie worden die uitzwermt.

Nu ingaand op uw vraag, of het mogelijk is om aan de oostkant van Zeist, waar u al 30 jaar geen mus gezien hebt, de huismussen terug te brengen.
Ik ben daarvoor eerst eens in diverse dataBases gaan kijken of recent huismussen in uw wijdere omgeving gemeld zijn.
Er blijken in uw postcodegebied (3700) tegen de 4000 huismussen geteld in het weekeinde van 23 & 24 januari jongst leden.
Daar valt wel het een en ander op af te dingen, waar ik u niet mee zal vermoeien, maar dat ze in Zeist zijn is duidelijk.

De actieradius van een huismus is gewoonlijk zo'n 600 meter. Die kan oplopen tot kilometers ver wanneer een geschikter gebied moet worden gezocht.
Dat laatste, het uitzwermen, kan 1 maal per jaar gebeuren, of bij grote kolonies meerdere malen per jaar. (Dat laatste gebeurd hier, in Andijk.)

De huismussen zijn in ieder geval wel in Zeist aanwezig.
Vraag is dan; hoe ver van uw huis zijn ze nog gesignaleerd.
Daarvan hangt af wanneer u de huismussen bij u in de tuin zou kunnen verwachten.
Op dit moment kan ik niet nagaan hoe dicht de mussen nog bij uw woning zijn.
Daartoe zou ik uw adres nodig hebben. Maar het is niet echt nodig dat te weten.

Zou u dat toch heel graag willen, geeft u me dan uw adres, OF gaat u in uw lunchpauzes eens door uw woonwijk wandelen.
Rond die tijd zijn de huismussen, mits verzadigd van eten, vaak aardig luidruchtig en kunt u ze op uw gehoor ontdekken.
Ik denk dat die tweede optie voor u misschien het leukst is om te doen ?

Mocht u nou een keer 's avonds tegen zonsondergang of 's morgens rond zonsopgang wandelen, en huismussen geluiden horen, dan hebt u waarschijnlijk een overnachtingsplaats gevonden. Die zijn veel moeilijker te vinden dan de "lunchkwetterplek" zal ik het maar noemen.
U hebt wel kans, omdat u zegt vlak bij bos te wonen, dat hun slaapplaats niet snel bij u gekozen wordt. Vanwege uilen namelijk.
Maar we zullen zien.

Wat u in ieder geval kunt gaan doen, als u dat niet al deed, is de vogels het hele jaar rond bij voeren.
Met name de huismussen hebben daar baat bij.
Op het huismussenforum kunt u lezen hoe en waarom.
Hebt u daar nog vragen over dan kunt u die daar posten (nadat u zich hebt ingeschreven).
Het webadres (de URL) van het onderwerp over bijvoeren is
viewtopic.php?f=12&t=22

Het doel van dit huismussenforum is overigens om alle kennis en ervaring zo veel mogelijk te centraliseren, zodat iedereen er op een zo eenvoudig mogelijke wijze gebruik van kan maken.

Omdat de huismussen nog wel in Zeist gesignaleerd zijn zullen ze, mits u voer blijft verstrekken, op een gegeven moment toch bij u gaan verschijnen.
Als dat gebeurd gaan we, u en Stichting Witte Mus, kijken wat de volgende stap kan worden.

Heel veel succes met het lokken van de huismussen en we hopen snel bericht van u te krijgen dat u toe bent aan de volgende stap !

--
Stichting Witte Mus.

NB: de volgende stap kan natuurlijk ook met hulp van andere forumlezers en lezeressen bewerkstelligd worden. 8-)
Met vriendelijke groet,

ZwarteMus
HuismussenForum beheerder

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 12th, 2011, 2:02 pm 

Citaat:

Berichtdoor Eduard » 30 jan 2010, 21:24
Ik mag hopen dat het gaat lukken daar.

Meen te weten dat in Soest en omgeving een overmaat aan Sperwers bestaat.
Dit omdat het een zeer gunstige omgeving voor hen is.
Zelfs de tortel duiven, ( turkse tortel ), hebben het daar zeer moeilijk om die reden.

Zal dus op alle punten moeten kloppen vooral met de schuilgelegenheden.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 12th, 2011, 2:03 pm 

Citaat:

Berichtdoor dominoMus » 31 jan 2010, 09:50
Hoi Eduard,

Zeist en Soest liggen hemelsbreed zo'n 10 kilometer uit elkaar.
Zo groot zijn territoria van Sperwers niet.

In die "hoek" van Nederland is overigens de populatie Sperwers juist iets minder dan in de rest van het land.
Misschien door het natuurgebied dat tussen de twee gemeenten ligt, dat voor huismussen geen goed biotoop is.
DominoMus

Moderator van huismussenforum.nl

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC