huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel December 18th, 2017, 12:29 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 12th, 2011, 7:03 am 

Over de vulkaan uitbarsting op IJsland, in april 2010:

Citaat:
Fijnstof een relatie met de huismus ?

Berichtdoor Eduard » 17 apr 2010, 08:11
Vanwege de nu ontstane commotie over de uitbarsting en haar gevolgen Frits komen ineens de bijen bij mij in beeld.

Zal het uitleggen.

Insectenbestrijding gaat ook met goed gevolg door diatoompoeder.
Dit fijne stof doet de tracheeën dichtslibben en daarmee dus de ademhaling stoppen, waarvan iedereen kan weten dat je dat maar beter wel kunt volhouden.

Dit fijnstof is natuurlijk al langer op de agenda gezien de normen en eisen die heden worden gesteld, bijvoorbeeld bij verkeersdruk in de buurt van steden.
Zou het kunnen zijn dat bijen hier al langer last van hebben zonder dit te vermoeden?

Immers die sterven ook massaal waarbij tot nu toe werd of wordt gedacht, bepaalde chemicaliën.
Weersomstandigheden waarbij het stof langdurig blijft hangen zou dan de gedachte zijn.
Mogelijk is er deze richting nooit gedacht en zou specifiek onderzoek wel eens nuttig kunnen zijn.
Zou bij deze extreme luchtvervuiling ook op moet gaan voor heel veel andere insecten.

Nu we deze denklijn doortrekken kan ook dat nog een link zijn naar de teruggang van het mussen bestand.
Ook die zijn van voldoende insecten afhankelijk in hun bestaan om hiervan een klap te krijgen.

Kortom genoeg stof bij alle stof om over na te denken lijkt mij.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 12th, 2011, 7:04 am 

Citaat:
Re: Fijnstof een relatie met de huismus ?

Berichtdoor witteMus » 17 apr 2010, 15:56
Dat is een hele interessante redenering, Eduard.
Heb je al gezocht op het web of hier al eens onderzoek naar is gedaan ?
Met vriendelijke groet,

Het huismussenForum beheer

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 12th, 2011, 7:05 am 

Citaat:

Berichtdoor Eduard » 17 apr 2010, 16:49
Die Frits is tamelijk deskundig op bijen gebied.
Zozeer zelfs dat hij rond de wereld werd gevraagd daar zijn kunde uit te dragen.
Was naar mijn weten de eerste die K.I. bij bijen toepaste.
Gaf dacht ik twee jaar college in Nepal.

Gaf aan stappen te ondernemen om dit in te brengen in toekomstig onderzoek.
Mogelijk dus, wordt vervolgd.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor witteMus » 26 apr 2010, 13:46
Zeg Eduard,

Of er een causaal verband is durf ik dus niet te zeggen,
maar het valt wel vrij veel mensen op dat er zo weinig insecten zijn op het moment.
Sommige zeggen dan "Dansmuggen zijn er altijd nog wel", maar zelfs dat op het moment niet.

In landelijk gebied, zoals rond de kolonie "van" Stichting Witte Mus, heb je niet zo snel zo veel auto's dat je last krijgt met fijnstof.
Maar als gevolg van de vulkaanUitbarsting op IJsland kan er zelfs hier misschien een bepaalde hoeveelheid fijnstof zijn neer gedaald, waardoor er problemen voor insecten zijn ontstaan.

We hebben hier op het moment merkwaardig weinig insecten.

Ik denk dat je hier een valide punt zou kunnen hebben.
Fijnstof, insecten met dichtslibbende tracheeën en de gevolgen die dat heeft voor jonge vogels.
Ik hoop ook eigenlijk dat je hier iets mee gaat doen.

Met vriendelijke groet,

Liset Karman
Met vriendelijke groet,

witteMus
passer domesticus domesticus

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor Liset » 13 dec 2010, 09:26
Hoi Eduard,

Heb je hier nog iets mee gedaan ?
Want zoals hier boven beschreven viel het ten tijde van de vulkaan uitbarsting op IJsland, met alle stof die dat met zich mee bracht, wel op hoe weinig insecten er waren.
Het gebeurde in dezelfde weken, maar nog niemand heeft daar een verband tussen gelegd of aan getoond.
Voor zover ik weet.

vr.gr.
Liset Karman
(PS; Op persoonlijke titel, en niet als voorzitter van Stichting Witte Mus of moddertor van dit forum.)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 12th, 2011, 7:07 am 

Citaat:

Berichtdoor Michel » 18 dec 2010, 01:40
Ik heb geen idee wat de gemiddelde doorsnede van insecten tracheeën (en bijen in het bijzonder) is. Ik weet, dat water er door zijn oppervlaktespanning niet in kan binnendringen, maar bv petroleum weer wel. Zo werden destijds de malariamuggenlarven in het oppervlaktewater tamelijk succesvol bestreden. Ik weet ook niet wat de maat van fijnstof is voordat het fijnstof mag heten. Zouden langer levende insecten daar geen reinigend mechanisme voor hebben? Vulkaanerupties zijn in de evolutie geen nieuw verschijnsel.
Laatst bijgewerkt door Michel op 25 dec 2010, 00:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 12th, 2011, 7:07 am 

Citaat:

Berichtdoor zwarteMus » 22 dec 2010, 18:36
Zo werd ook eiwit gebruikt om de ademhaalbuis van de malariamug larf dicht te krijgen, of zoiets...
Echter of dat fijnstof invloed heeft op de mussen kan ik niet beoordelen, ben geen bioloog.
Met vriendelijke groet,

ZwarteMus
HuismussenForum beheerder

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 12th, 2011, 7:08 am 

Citaat:

Berichtdoor Liset » 22 dec 2010, 19:08
Gaat meer om de invloed van fijnstof op insecten, waar de vogels, waaronder huismussen, gevolgen van ondervinden doordat er te weinig insecten zouden zijn om de jongen gezond groot te brengen.

Maar ook ik ben geen bioloog en zou niet weten of langer levende insecten een systeem hebben waarmee ze verstopte tracheeën (was de naam kwijt. Tracheeën = Ademhalingskanalen bij insecten ) kunnen her-openen. Maar je analytische denkwijze is interessant, Michel.

Dit is toch wel een van de zaken waar J.D. Summers-Smith veel interesse in heeft, daar hij vermoed dat er door fijnstof zodanig veel voedsel voor jonge huismussen verloren gaat, dat dat een gebrekkige broedsucces tot gevolg heeft.

mvrgr
Liset Karman
(PS; Op persoonlijke titel, en niet als voorzitter van Stichting Witte Mus of moddertor van dit forum.)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor Michel » 25 dec 2010, 00:06
Maar de Huismus is niet de enige vogel die in Nederland z'n jongen grootbrengt met insecten. Het gros van de zangvogels leeft van insecten en daar hoor je deze berichten toch niet over.
Michel

Michel
passer domesticus niloticus

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor witteMus » 25 dec 2010, 10:44
Hoi Michel,

Klopt dat de Huismus wat dat betreft in een "bevoorrechte positie" lijkt te zitten, namelijk de aandacht die er is voor de terugval in aantallen, sinds de jaren 80.
Er zijn prijzen uitgeloofd voor het onderzoek dat kan aantonen waarom de Huismus sinds die tijd in aantal is gehalveerd in Groot-Brittanie. In Nederland en andere landen is hetzelfde gebeurd met de aantallen Huismussen.

Het klopt ook dat veel vogels hun jongen voeren met insecten.
Er gaan in dit verband toch ook verhalen over Koolmezen die hun jongen niet meer zo makkelijk groot kunnen brengen totdat ze kunnen uitvliegen.

Het zou dus wel al zo kunnen zijn dat alle zangvogels te lijden hebben van het gebrek aan insecten, maar dat daar in verhouding minder over gepubliceerd wordt misschien.
Hier zou de SOVON meer informatie over kunnen hebben.

Een bijkomend nadeel dat Huismussen hebben ten opzichte van vogels met een duidelijk territorium is het feit dat ze in een groep moeten zijn om te kunnen voortplanten.
Een groep van 20 paartjes Huismussen kan zichzelf als groep in stand houden, is onderzocht. (Moet ik terug zoeken waar ik dat gezien heb.) Een kleinere groep blijft niet bestaan; dat word ieder jaar een kleiner aantal, tot de groep verdwenen is.

Dat betekent dat er voor het broedsucces van de Huismus altijd een veelvoud aan insecten nodig is, een veelvoud van wat de Koolmees bijvoorbeeld nodig heeft. En van de territoriale Koolmees zijn er dus ook al meer en meer verhalen over mislukte nesten en dode jongen in nestkasten. Voor de in groepjes en groepen levende Huismus is het dan nog moeilijker de jongen groot te brengen wanneer er, mogelijk door fijnstof, een tekort aan insecten is.

De Merel heeft weer het voordeel, ten opzichte van de Huismus en de Koolmees, dat deze het eten uit de grond kan trekken; wormen. Bovendien eet de Merel meer fruit en vruchten, wat Huismussen ook niet zo heel erg veel doen.

Zou wel interessant zijn om na te gaan welke zangvogels het nog goed doen, en wat hun voedselbronnen precies zijn.
Maar zoals hierboven al gezegd is de SOVON de organisatie die gegevens over broedsuccessen van de overige zangvogels zou kunnen hebben.
Met vriendelijke groet,

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC