huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel December 12th, 2017, 9:38 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 11:14 am 

Citaat:
Wat vragen over jonge huismussen

Berichtdoor JanVo » 06 mei 2010, 11:38
Op het forum lees ik, dat de eerste jonge huismussen gesignaleerd zijn. Daarover heb ik een paar vragen:

1 De jonge mussen worden 14 dagen verzorgd op het nest. Maar hoe lang gaat dit nog door als de jongen vliegvlug zijn?

2 Hoe herken ik jonge huismussen aan hun geluid? Het lijkt mij, dat ze soms bij mij wel in de buurt zijn. Ik zie de oudermus wat dingen verzamelen en er mee naar bijv. de conifeer vliegen, maar de jongen zie ik (nog) niet. Een nest zit er niet in de boom. Lijkt me ook geen broedplaats voor mussen.

3 Krijgen jonge huismussen ook mieren te eten. Dit vraag ik met name, omdat sommige mensen nogal fanatiek zijn met het verdelgen van mieren. Daardoor lopen de jonge mussen, als ze van ouders deze makkelijk te bemachtigen prooien zouden krijgen, natuurlijk een groot risico. Als het zo is kan ik deze mensen daar met argumenten op wijzen.

Groeten,
Jan

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 11:15 am 

Citaat:
Re: Wat vragen over jonge huismussen

Berichtdoor witteMus » 06 mei 2010, 16:41
Hoi Jan,

Vraag 1.
Naar het schijnt vliegen huismussen na 16 dagen uit (uit "De huismus" van Minouk van der Plas-Haarsma blz 79 in de editie van 2009)
en worden ze daarna nog minstens 14 dagen regelmatig gevoed (uit "De huismus" van Minouk van der Plas-Haarsma blz 82 in de editie van 2009).

Uit de observaties van J.D. Summers-Smith in "The House Sparrow" (1963) blz 7 blijkt de periode van voeren door de ouders korter te mogen zijn dan twee weken:
"Hatching and fledging occupies a month or so [..]. Observations on the captive sparrows in my aviary showed that fledglings are unable to feed themselves for about a week after leaving the nest, although they atempt to pick up food before this."

Ze kunnen dus na een week al zelfstandig eten, maar dat is niet in tegenspraak met wat Minouk zegt, want evengoed kunnen de ouders nog een week daarna blijven voeren.

Wat het erf van Stichting Witte Mus in deze betreft:
Ikzelf heb nog nooit gekeken in de nesten terwijl er jongen waren, dus weet niet hoe veel dagen er zitten tussen uit-het-ei-komen en uitvliegen.
Maar het voeren na het uitvliegen lijkt echter op het erf van Stichting Witte Mus aanzienlijk korter dan 2 weken te duren. Het leek hier vorig jaar meer op 6 dagen, en soms nog minder want dat was ook vader al weer bezig met nieuw nestmateriaal voor een volgend legsel.

Misschien dat de lengte van die periode samen hangt met de beschikbaarheid van voedsel;
als het "voor het oprapen ligt" krijgen ze misschien minder lang hulp dan wanneer het voedsel moeilijker te vinden is.

Vraag 2.
Dat is een leuke vraag. Vooral omdat dat nauwelijks uit te leggen is 8-)
Huismussen maken veel verschillende geluiden. Het is niet allemaal "tjilp" wat de klok slaat.
Als ze baltsen maken ze zelfs een soort knorrende geluiden, althans; de mannetjes. En hier op het erf hebben ze zichzelf een eigen alarm aangeleerd omdat ze met hun variatie-van-tjielp niet boven het lawaai van de kolonie meer uit kwamen. Dus is er een trrrrie-trrrie-trrrie ontstaan, dat van hoog naar laag loopt, als van een jankend hondje. Dat is het zwaarste alarm in deze kolonie.

Hoe klinkt nu een pas uitgevlogen huismus ..
Als die zit te roepen om een van de ouders, dan kan ik het niet anders omschrijven dan "tjuulp".
(Als een van de ouders vlakbij is met voedsel dan klinkt het heel anders.)

Hmm .. misschien maar eens proberen opnamen te gaan maken van alle verschillende geluiden die huismussen maken en dan er bij omschrijven in welke situatie ze dat geluid maakten.
Bij wijze van database ...

Een andere manier is om jonge huismussen te herkennen aan hun uiterlijk, namelijk de te korte staart, te korte vleugels en de gele afhangende mondhoeken.

De derde manier is om ze te herkennen aan hun gedrag. Jonge huismussen doen dingen die de oudere mussen allang niet meer doen. Zoals uitgebreid op de grond gaat liggen zonnebaden terwijl de veilige struik op 2 meter afstand is. Of als ze heel jong zijn; tegen elkaar aan zitten, alle veertjes opgezet, en een stilletjes in het rond kijken. Of heel hulpeloos fladderen omdat de vleugels nog wat kort zijn en de spieren nog niet zo sterk. Of overal naar pikken en happen.
Ook blijven jongen meestal bij hun broertjes&zusjes in de buurt, dus je kunt dan een klein groepje mussen zien, die uiterlijk allemaal vrouwtjes mussen lijken, en die allemaal op dezelfde manier een beetje onhandig aan het rommelen zijn, als echte jonge wezentjes, nog maar pas op de wereld.

Vraag 3.
Of jonge huismussen ook mieren te eten krijgen; ik heb dat nog niet gezien. Maar zeker wel vliegmieren.
Dus wanneer van de gewone mieren de koninginnen gaan uitvliegen.
Die mieren vinden mussen fantastisch. Een heerlijk hapje waar ze graag moeite voor doen. Ze gaan dan op dakranden zitten, rondom de plaats waar de vliegmieren opstijgen en dwarrelen achter de opvliegende mier aan zodra die in zicht komt, om d'r te pakken.

Als mensen in jouw buurt de mieren zo bestrijden krijg je ook geen vliegmieren natuurlijk.
Bovendien ruimen mieren de rommel op, en dat scheelt ons mensen weer werk.

Je kunt misschien bij je buren eens informeren wat het probleem is dat mieren bij hen veroorzaken.
Als ze bv een terras hebben en daar geen mieren op willen hebben wanneer ze BBQ-en, dan zouden ze cement tussen de tegels kunnen doen. Of iedere dag even het terras nat spuiten; mieren houden niet van vocht. Om maar wat te noemen.

Er staan meerdere filmpjes van jonge huismussen op youtube
"EersteDags mussen" (passer domesticus) van 9 mei 2009. De allereerste jongen van 2009.
Met vriendelijke groet,

Het huismussenForum beheer

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 11:17 am 

Citaat:
Re: Wat vragen over jonge huismussen

Berichtdoor witteMus » 07 mei 2010, 11:11
En hier een filmpje van de jonge mussen van dit jaar, gefilmd op 4 mei 2010.
http://www.youtube.com/watch?v=viTHDP3DabE&feature=player_embedded
Daar op kun je hun gedrag goed zien.

Of misschien beter:
Via huismus.startpagina.nl kun je
onder "onderzoek naar huismussen"
een link vinden getiteld "uiterlijk zeeer gedetailleerd".

Die gaat naar dit document waarvoor momenteel toestemming voor gebruik gevraagd wordt aan de auteur Javier Blasco-Zumeta:
419 House Sparrow

419HouseSparrow.jpg
screendump van een van de pagina's uit 419 House Sparrow van Javier Blasco-Zumeta.

Dat is een bijzonder degelijke beschrijving van uiterlijke kenmerken van huismus-man, huismus-vrouw en jonge huismussen.

Veel succes :-)
Met vriendelijke groet,

Het huismussenForum beheer

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC