huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Oktober 19th, 2017, 4:21 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Mei 5th, 2013, 10:14 am 
vliegendeMus

Al jaren eten de mussen hier allerlei zaden. Ook de insectentractaties eigenlijk voor merels en mezen vinden ze erg lekker. Door de grote aantallen mussen kan dat een kostbare zaak worden. Echter, nu hebben ze ook de meelwormen in een soepkom ontdekt. En dat wordt te gortig. Mijn vraag: doen ze dit alleen de eerste dagen voor de jongen of mag ik verwachten dat ze dit blijven doen.
Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 5th, 2013, 3:26 pm 

Dag Jan !

(Tijd niet gehoord van je ! Hoe gaat het ? Staan je huismussen nog "op de Kaart" ? )

Om je vraag te beantwoorden:
Huismussen gebruiken de insecten vooral om de jongen mee te voeren.
Maar als het een grote populatie, van 40 broedparen ofzo, is dan zijn er altijd wel ergens jongen die insecten nodig hebben.
Dus, afhankelijk van de grootte van de populatie Huismussen, kan het meelwormen-eten een hele tijd doorgaan.
Daarbij speelt het ook een rol hoe het habitat verder is. Zijn er insecten, dan wordt er eerder een vervolgnest gemaakt. Zijn die er niet, dan verhongert het laatste nest (of een deel ervan) en doen ze dat jaar geen nieuwe poging meer.
Dus eigenlijk, wat de commercie heel graag ziet maar door verzadiging van de markt bijna niet meer werkt, werkt bij Huismussen op het moment nog uitstekend: het aanbod creeert de vraag 8-)

Dus als ik jou was zou ik
- in stilstaand water meer muggen hun eitjes laten leggen, waardoor je wat muggen kweekt voor je mussen. Dat betekent een emmer water ergens laten staan, of de vijver vrij van vissen houden.
- En mocht je nog rozen hebben; die groene luizen vinden ze heerlijk.
- Ligt er ergens eeen dood eendje in het water; even laten liggen tot de vliegen hun eitjes gelegd hebben (enkele uren), en dan op het droge leggen om het water niet te bederven. Het liefst ook even begraven, want de maden doen hun werk, en dan hoeft niemand iets te ruiken.
- Is er een hondendrollenveld in de buurt; de hondenuitlaters even niet wijzen op het opruimen van de poep; daar komen ook weer vliegenop af om eitjes te zetten.
- Mieren (niet bestrijden maar) met rust laten; daar komen in augustus weer vliegmieren van en daar zijn mussen ook helemaal gek op.
Laat wat stronken hout op een vochtige (schaduwrijke) plaats liggen, en een andere juist op een droge plek. Daar komen allemaal torren op af die er eitjes leggen. De larven worden dan zomer en winter uit dat hout gepeuterd (onder anderen) door de Huismussen.

Enfin, je kent dit riedeltje al wel, maar voor andere lezers en lezeressen heb ik het nog even neer gezet.
Het komt op het volgende neer:
probeer het leefmilieu voor insecten te verbeteren zodat je vervolgens het kunstmatig bijvoeren van meelwormen af kunt bouwen. Dat is het beste voor de insecten, de mussen, jezelf en je portemonee.

Bijlage:
vliegen_22apr2012_02w.jpg
vliegen_22apr2012_02w.jpg [ 239.95 KiB | 1407 keer bekeken ]

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC