huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Juli 26th, 2017, 4:48 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 14th, 2012, 12:07 pm 
vliegendeMus

In mijn omgeving wemelt het van de katten. Van mijn tuin heb ik al een beetje een vesting gemaakt met aan een zijde een schutting met nog jonge vuurdoorn, aan de andere zijde een heg met daarvoor een hekwerk met mazen van 10 x 5 cm.
De schutting met vuurdoorn werkt nog niet zo, het hek grotendeels wel. Maar een enkele kat komt daar ook overheen. Mussen kunnen er makkelijk door, maar wat grotere vogels dus niet. Nu zou ik graag het hekwerk vervangen door iets met grotere mazen van 7,5 cm of 10 cm. Mijn probleem is: kan de kat hier misschien ook door. Dan zou het weggegooid geld zijn. Een andere optie is een hek met spijlen. Daar kan de kat niet overheen klimmen, maar misschien hebben de mussen daar wat meer moeite mee. Bij de voederkooi zie ik namelijk dat ze de horizontale spijlen gebruiken om zich op te trekken of af te zetten.
Wie heeft er ervaring mee? Water gooien en allerlei middelen vind ik geen goed optie.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 14th, 2012, 4:39 pm 

Hallo Jan,

De vogels kunnen toch gewoon over het hek heen ?
Of is dat niet wat je wilt ?

Wat je zegt over grotere maaswijdte; je kunt dat ook op een aantal plaatsen doen in het hek met mazen van 10x5 cm.
Dan knip of zaag je op enkele plaatsen het staal weg zodat je daar een maas van 10x10 krijgt.
Blijkt dat gat dan te groot te zijn, dan kun je het gat weer verkleinen door een stekelige tak er over te binden.
Je hoeft dan niet een heel nieuw hek te laten zetten. En als 10x10 je bevalt dan kun je dat alsnog met een nieuw het laten doen.

Een hoogte van 1,80 m is voor katten niet altijd afdoende.
Zit in jouw situatie misschien niet veel anders op dan ook op de schutting iets scherps te monteren. Of juist iets dat heel slap is en mee geeft zodra er een kat aan hangt of op springt.
Je maakt dan je schutting bijvoorbeeld 1,50m. En de laatste 30cm maak je van vogelnet. Daar komt een kat nog net uit, maar niet zonder paniek.
Is het net enigszins gespannen dan raken vogels daar niet in verstrikt; die zijn dan niet zwaar genoeg om het net door te laten hangen. Maar een kat is wel zwaar genoeg.

Als de schutting met vuurdoorn nog niet zo goed werkt, vraag dan bij je buren eens het snoeiafval van de rozen, of andere stekelige planten. De hulst van kerstversiering bijvoorbeeld. Die kun je in horizontale rijen boven de vuurdoorn vast zetten. Maakt het voor de katten erg pijnlijk om er tegenop te klimmen, en dan is dat snel afgelopen.

Een stalen hek kun je ook nog bovenlangs van schrikdraad voorzien. Dus niet sterk, maar wel genoeg voor een kat. Je stalen hek moet dan geaard zijn (koperdraadje van het hek naar de grond) en op je stalen hek is dan je schrikdraad gespannen.
Alleen dieren die aarde maken, door aan de stroomdraad te hangen en tegelijkertijd met de poten tegen het ge-aarde hek aan te staan, die krijgen een schokje. Mensen ook trouwens.
Maar een vogel die op de schrikdraad zit met allebei te pootjes heeft nergens last van.
Moet het geen merel zijn met een hele lange worm in de snavel ..

Hopelijk heb je hier genoeg idee├źn aan !

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 19th, 2012, 9:19 am 
vliegendeMus

Bedankt Liset voor het uitgebreide antwoord. Het hek staat deels vlak tegen een heg aan. De vogels kunnen natuurlijk wel over beiden heenvliegen, maar als ze tussen heg en hek zitten is het moeilijker. En daar liggen natuurlijk de lekkere hapjes tussen de bladeren. En wie weet is de heg dan wat geliefder om te broeden.
Dat van die mazen verbreden had ik eigenlijk zelf kunnen bedenken. Het beschadigen van het hek is niet zo erg, want ik heb er een paar over.
Vorige week toevallig zelf wat wilde rozen gesnoeid en daarvan de takken nog niet weggegooid. We gaan het uitproberen.
Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC