huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel September 23rd, 2017, 4:23 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Oktober 15th, 2014, 6:46 am 
Beste mussenliefhebber(s)

deze vraag stel ik als medewerker van een ecologisch adviesbureau, Regelink Ecologie & Landschap.

Op een locatie bij een boerderij moet asbest gesaneerd worden. In een tweede fase zal de boerderij gesloopt worden, dit in verband met verbreding van een weg. Er moet onder andere het dak van een open schuur verwijderd worden, en in die schuur broeden en rusten huismussen. Ter vervanging van de broedplaatsen zijn op korte afstand al nestkasten opgehangen. Naast de schuur worden ook wintergroene struiken in de directe omgeving gebruikt om in te rusten.
Mijn vraag is of het mogelijk is de dakplaten (die asbesthoudend zijn) te verwijderen en zo snel mogelijk te vervangen door tijdelijke, gelijkvormige dakplaten zonder de mussen te verstoren. Ik kan me voorstellen dat het ook gefaseerd gedaan kan worden: eerst de ene helft van de asbesthoudende dakplaten eraf en tijdelijke dakplaten erop en dan hetzelfde voor de tweede helft.

Heeft iemand ervaring met iets dergelijks? En zo niet, wat is jullie inschatting ten aanzien van de verstoring die dit kan veroorzaken?
Bij voorbaat dank voor de reacties
Met vriendelijke groet
Peter Twisk

Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Januari 25th, 2017, 1:13 pm 

Beste Peter Twisk,

Dank voor je vraag.
Hoewel jaren later blijft je probleem actueel dus ik ga m alsnog beantwoorden.
.
In het geval dat jij beschrijft is het niet mogelijk de dakbedekking te vervangen zonder de huismussen te verstoren. Dat ze onbeschadigd uit een dergelijke renovatie/sanering zouden komen is eveneens niet waarschijnlijk.
.
In dit geval is het minst slechte dat je kunt doen het volgende;
- schaf enkele balen fijn stro aan en houd die droog. (Zij moeten de nesten straks gaan vervangen.)
- Wacht tot oktober en kies dan een warm dag uit; 15 graden Celsius of meer, zonder windkracht hoger dat 3 ter plaatse, en zonder regen.
- Om 10:00 uur 's morgens is de meute zo'n beetje klaar met de eerste levensbehoeften.
Op dat moment kun je het dak ontmantelen. Doe eerst de helft, en let op wat er aan nesten weg waaid. NIET zelf VERWIJDEREN. Laat het liggen waar het ligt.
- Is en halverwege met ontmantelen dan als de wiedeweerga de nieuwe platen er op schroeven. Let er daarbij heel strak op dat er nog steeds GEEN plukken nestmateriaal weg geschoven of gegooid worden.
- Vul aan wat er per ongeluk van de balken af is gekomen.

Hou de lunchpauze.

Doe na de pauze hetzelfde met de andere helft van het dak.
De mussen kunnen dan die winter nog gebruik maken van de schuur.

Nu wat betreft de nestkasten die in de omgeving zijn opgehangen, bij wijze van vervanging:
Waarschijnlijk zijn het mussenflats geworden? Deze zijn ongeschikt. De inhoud van die kasten is veel te klein.
Een mussennest omvat al snel 5 jongen. Die zijn met 7 dagen al zo groot als de ouders. Dus maatje kippenei ongeveer. Ga maar na, met een bodem van 11cm x 11cm. Dat is helemaal niks.
.
Zou je dit wel eens nader willen onderzoeken, ga dan zelf eens langs de soortgelijke nestkasten die je eerdere jaren hebt opgehangen en kijk eens hoeveel huismussen daar in broeden.
Ik kan het je nu al zeggen.
Geen enkele.
.
Links naar wat informatie over nestkasten voor huismussen:
http://www.huismusbescherming.nl/downloads.html
.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ]