huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Augustus 19th, 2017, 7:21 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: mussentaal
BerichtGeplaatst: Juni 26th, 2011, 4:09 pm 
vliegendeMus

Beste forumleden,

Graag zou ik jullie willen uitnodigen om eens te letten hoe mussen met elkaar communiceren. Hoe waarschuwen ze elkaar en welk geluid hoort daarbij? Wat voor geluid maken ze bijvoorbeeld voor: een kat, een kauw, een ekster, een meeuw, een mens, een reiger of een gaai? Of als zij hun vrouwtje begroeten? Ik ben benieuwd of mussentaal bij jullie dezelfde is als bij mijn mussen of dat er regioverschillen zijn.

Mijn mussen roepen bijvoorbeeld: tèk tèk, tèk, tèk... als er een sperwer of een gaai aan komt. Soms zitten ze samen in een boom: sperwer en mussen en dan roepen ze nog steeds tèk tèk. De sperwer moet wachten tot er een mus wegvliegt, want zij kan alleen een vogel pakken in de vlucht. Ondertussen: tèk tèk.

Groet, Moontje

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 26th, 2011, 6:07 pm 

Hoi Moontje,

Goed idee van je.
JanVo heeft dat vorig jaar al eens geopperd, maar het wil er niet van komen. Terwijl het echt een goed idee is.
Op ons youTube kanaal staan wel al een aantal voorbeelden.

Het kruukruukruu zoals Daanje in zijn onderzoek uit 1941 omschrijft, kun je bijvoorbeeld in de 40ste seconde van dit filmpje horen: One minute in the life of a house sparrow.

Het geluid van een mannetje huismus die baltst kun je hier na 35 seconden horen: balts geluiden na 35 seconden.

En als je wilt lezen hoe Daanje in 1941 verschillende geluiden omschrijft dan kun je zijn onderzoek eens lezen op
housesparrow.eu > German speak

Overigens is op housesparrow.eu ook al een tijdje een plaats ingeruimd voor sparrowSpeak 8-) Mussentaal dus.

mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 26th, 2011, 8:15 pm 
vliegendeMus

Mooi artikel van Daantje.
Het geluid tiet - tiet - tiet (met een kleine tussenpauze) heb ik mussen vaak horen roepen, maar wist niet wat het betekende. Ik had al wel gezien dat als mussen het geluid tiet - tiet maken, dat er dan een flinke groep mussen naar het voer kwam.
Vorige maand mei zaten 2 jongen alleen in mijn tuin. Ik dacht: laat ik eens wat mussen erbij roepen dus ik deed de roep tiet - tiet - tiet na. Plotseling vloog een van de jongen supersnel en recht op mij af: ik moest bukken anders had hij me geraakt. Nu weet ik dus waarom het jong zomaar recht op mij afvloog.
Niet lang daarna kwam de rest van de groep er ook weer bij.

Als je de taal van de mussen verstaat, zou je jonge vogels die op een gevaarlijke plek zitten kunnen roepen naar een veiliger plaatsje.

groet, Moontje

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 3rd, 2011, 11:45 am 
vliegendeMus

Het beschrijven van mussengeluiden met woorden blijft moeilijk. Het sperweralarm wat Moontje beschrijft met kek, kek, kek herken ik bijvoorbeeld niet. Hier hoor ik dan meer tsrie, tsrie, tsrie. Het klinkt een beetje als een schril fluitje.
Alleen zijn er soms mussen die het geluid blijkbaar leuk vinden en er nadat alles in paniek gevlucht is mee doorgaan. Ook als er niets aan de hand is. Dan hoor ik een andere mus een beetje een geluid maken als een keffend klein hondje. Dat vertaal ik dan maar weer als: loos alarm en snavel houden.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 3rd, 2011, 6:01 pm 

Dat "tsrie tsrie tsrie" wat jij beschrijft Jan, is denk ik het "jankende hondje" dat je op het youTube filmpje na 40 seconden hoort, of niet ? Kun je eens luisteren ? (Ik noem het ook tritritri steeds.)

Als dat zo is, is dat denk ik hetzelfde geluid als Daanje omschreef als "crucrucru".
En inderdaad zijn hier ook mussen, vooral geweest, die het geluid vaker maakten.
Ik ging ervan uit dat ze dan aan het oefenen waren voor hun speciale kolonie alarm.

Maar als jouw mussen dat geluid ook maken dan moet er toch een soort collectief geheugen zijn onder huismussen.
Dus ik ben erg benieuwd of een van jullie dat geluid ook bij de "eigen" mussen hoort.

One minute in the life of a house sparrow, 40e seconde dus. Wat ik tritritri of jankend hondje noem.

mvgr
Liset

Kijk Moontje; meteen al interessante discussie 8-) Perfect idee van je.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 10th, 2011, 11:03 am 
vliegendeMus

Ik heb een aantal keren geluisterd. Het geluid lijkt hetzelfde als wat ik hier hoor. Kan het niet erg goed horen, want ik gebruik voor geluidsweergave gewoon ingebouwde speakertjes van de monitor. Ik ga ook proberen op de een of andere manier de geluiden op te nemen. Ik had ooit een goede dictafoon. Hopelijk lukt het daarmee om een enigszins duidelijk geluid te krijgen. Of een oude casstterecorder met microfoon.
Wie weet voeren we ooit hele gesprekken met de mussen. :lol:
Overigens heb ik hier het alarm ondanks de grote groep de laatste dagen niet gehoord. Ze zijn duidelijk wat minder nerveus.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 27th, 2011, 6:40 am 

Hoi Jan,

Lukt het met de geluidsopnamen ?

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 3rd, 2011, 7:59 am 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Nog niet. Ik moet op de rommelzolder eerst de recorder vinden en de gebruiksaanwijzing, want het apparaat was hoofdzakelijk bedoeld om muziek af te spelen. Geluiden opnemen was vrij ingewikkeld. Zodra ik wat bruikbaars heb laat ik het weten.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Maart 2nd, 2012, 8:46 am 
vliegendeMus

Hoi Jan en Moontje,

Wat het alarm van tsrie tsrie tsrie (of "cruucruucruu" van Daanje (1952)) betreft heb ik laatst wat heel grappigs gemerkt:

Een mannetje zat maar voor zich uit te "tsrie"-jen dat ik dacht "zijn ze de draad kwijt" ofzo.
Want niemand van de huismussen vluchtte.
Toen bleek, bij achteraf heel goed luisteren naar de opname die mee gelopen had, dat hij ook geen enkele keer 3x tsrie deed, wat het echte alarm is.
Maar wat hij wel deed was 1x tsrie, pauze, 2x tsrie, pauze, nog 1 tsrie, weer pauze, en zo verder.
Hij had het "tsrie" aan zijn liedjes toe gevoegd.

8-)

Zo fantastisch vind ik dat soort dingen. :D
Echt.

mvg
Liset

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC