huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Juli 23rd, 2017, 2:43 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 4:08 pm 

Citaat:
Een musvriendelijke tuin aanleggen ?

Berichtdoor fem fatale » 06 feb 2010, 00:30
Voeren is handig om vogels in je tuin te krijgen, maar om ze daar te houden, moet je tuin ook vogelvriendelijk, en voor mussen met name musvriendelijk zijn.

Er staan hier op het forum wel al een aantal tips met betrekking tot beplanting, maar ik had toch nog wat vraagjes.

Ik las hier over sedum op een schuurdak. Nu staat er in mijn tuin van 5 bij 5 ook nog een schuurtje van zo'n 2 bij 2 (dat ik het nog een tuin durf te noemen hè?). Mag ik daar gewoon sedum op planten, of zijn daar allerlei regels voor, van gemeente of woningbouw?

En een voedersilo, werkt dat voor mussen? Ik ben wel eens een dag niet thuis, of soms ga ik zelfs een paar dagen op vakantie of uit logeren, en dan wordt er dus niet gevoerd. Een berg zaad neergooien heeft geen zin, want dan gaan de muizen er ook van eten, en die zijn met meer.
En als silo's gebruikt kunnen worden voor mussen, heeft het dan zin om die van de HEMA te kopen? Die ziet er erg leuk uit, maar ik snap niet helemaal hoe die werkt omdat de ruimte tussen de "tralies" wel erg groot is. Misschien is ie bedoeld voor vetbollen?

Eten mussen vetbollen? Er hangen er een aantal in mijn tuin, en ondertussen groeien de zaadjes uit, omdat geen enkele vogel hier van die dingen eet. Heb ik ze niet goed opgehangen, of zijn ze gewoon smerig?

Mag je hier trouwens plaatjes op het forum zetten? Dan kan ik hier een schetsje neerzetten en misschien heeft dan iemand nog tips voor de inrichting.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 4:09 pm 

Citaat:
Re: Een musvriendelijke tuin aanleggen

Berichtdoor dominoMus » 06 feb 2010, 12:57
Hoi Fem,

Je schrijft erg grappig :-)
Maar om op je vragen in te gaan:

1. Sedumdak op schuurtje; als het een huurhuis is zou ik dat met de woningbouw overleggen.
Zou zo snel niet weten of die dat goed vinden, maar misschien weet een van de andere lezeressen of lezers op dit forum dat ?
Zo niet, dan kun je er altijd een lage plantenbak op zetten waarin je wat onkruidzaad laat ontkiemen en groeien.

2. Of een voersilo werkt voor (huis-)mussen; jazeker. Vooral in het begin, wanneer de mussen jouw aanbod nog moeten ontdekken, is een voersilo een goede optie. En die zal ook wel een aantal dagen mee gaan zonder snel leeg te raken.
Zijn er 5 dingen waar je op moet letten met een voersilo:
1e; is er genoeg eetplek voor een groepje. Bijvoorbeeld 4 tot 6 gaatjes om aan te eten.
2e; blijft het voer wel bewaard voor de kleine vogels of eten de kauwen alles op ? Als de kauwen er bij kunnen dan laten kleinere vogels zich daar moeilijk zien. Kauwen kunnen nogal hard op hun koppies beitelen namelijk. Blijkt ter zijner tijd dat je te veel grotere mee-eters hebt, dan kun je er een stuk gaas omheen hangen, met gaten van 5x5 centimeter.
Dergelijke gaasmatten kun je bij tuincentra kopen, maar je kunt het ook ter zijner tijd van Stichting Witte Mus in bruikleen krijgen. Dan kost het niets, maar moet het gewoon ooit een keer terug komen. Bijvoorbeeld als je verhuist.
Het gaas moet er zo ruim omheen zitten dat en nog ongeveer 20 centimeter ruimte rondom, tussen voersilo en gaas, is.

maaswijdteVoerkooi.jpg
voerKooi11jun2009_3105.jpg

De foto is van een voerKOOI. Maar je kunt hier wel zien hoe de mussen met dat soort gaas om gaan.
3e; als het regent kan er water bij de zaden komen. Dan moet je de silo omkeren, zaad drogen (theedoek) en opnieuw vullen. Anders gaat het voer schimmelen en aankoeken. Dan eten vogels het niet meer.
4e; de voersilo moet niet te hoog hangen. Hier geldt, in tegenstelling tot nesten en slaapPlaasten; zo dicht mogelijk bij de grond graag, voor de huismussen. Maar ook weer niet zo laag dat de muizen er bij kunnen.
5e; en heel erg belangrijk wanneer de mussen er eenmaal komen eten; hang de silo in een groenblijvende struik. In jouw geval in de olijfWilg. Want dan kunnen ze eten zonder van bovenaf door een sperwer gezien te worden.
Dat is niet meteen van belang, maar op een gegeven moment wel. Want als de mussen jou gevonden hebben, vindt de sperwer de mussen daar ook weer terug.

3. Als je een tijdje weg gaat kun je misschien je voersilo aan een buur te leen geven om in bij te voeren ? Er zijn namelijk best heel erg veel mensen die huismussen erg leuke vogels vinden.

4. (Hema silo, hoe werkt dat ?) Een voersilo ziet er uit als op dit plaatje, althans een deel ervan.
Wat er op dit plaatje gebeurd is dat een jonge mus bedelt bij de ouder die aan komt vliegen. Het jong pakt het eten nog niet zelf, al zit ie er pal voor.

hordeOmSilo20mei2009.jpg

Maar je ziet een plastic buis waarin gaten zitten, met groen plastic erom heen en een stokje er aan.
De buis vul je van bovenaf met zaad. Een plastic maatbeker is daar goed genoeg voor.

5. (Vetbollen voor mussen ?) Mussen eten van vetbollen. Ze doen dan mezen na. Maar er zijn inderdaad vetbollen die blijkaar "niet-te-vreten" zijn, want we horen daar meer over. Vetbollen zijn echter duur om te kopen en bewerkelijk om zelf te maken. Mussen eten net zo lief los zaad uit een silo, van de grond of van het dak van het schuurtje.

BTW; als je dat zou doen (voeren op het dak van het schuurtje) zou er per ongeluk een groen dak kunnen gaan groeien. Zeker als er ook nog wat oude afgevallen bladeren op dat dakje liggen.
Heb je meteen je eigen voerkwekerij zoals in je droom :-)
Leg er dan wel eerst een acrylplaat op, zodat de worteltjes niet aan het dak gaan hechten.

6. Je kunt op dit forum afbeeldingen plaatsen. Maximaal 350 Kb geloof ik.
Zie daarvoor onder je tekstveld en onder de knoppen "voorbeeld" en "bevestig" de tabjes "opties" en "bijlagen".
"Bijlagen" moet je hebben voor afbeeldingen.
DominoMus

Moderator van huismussenforum.nl

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor fem fatale » 06 feb 2010, 13:56
Maar als je een plaatje op het dak van het schuurtje legt, moet sedum helemaal kunnen toch?
Is daar voeren wel veilig? Zo'n schuurdak is natuurlijk behoorlijk open. De duiven gaan er wel eens opzitten (als ik voer strooi meestal) maar die zijn een stuk groter natuurlijk. Ik strooi nu zaad in de tuin, vooral onder de tamelijk zielige struikjes die er nu nog staan, want hoe zielig die struikjes ook zijn, het is iig niet helemaal open.

Ik las op de huismussenblog dat mussen van een zandbad houden. Zoeken ze zelf zand uit in de tuin? Da's meestal blubber dan, of moet je een zandbakje voor ze maken? Ik heb nog wel wat zandbakzand, als ik dat nu in een hangend vogelhuisje doe (want dan is het een beetje beschut tegen de regen) maak ik daar dan mussen blij mee, of niet?

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor dominoMus » 06 feb 2010, 16:01

Maar als je een plaatje op het dak van het schuurtje legt, moet sedum helemaal kunnen toch?

Het verschil zit 'm in de wortels die planten maken, en het vocht dat door begroeing makkelijker op het dak blijft staan. Waardoor er sneller lekkages in het dak komen. Vandaar dat je het eigenlijk even aan de verhuurder zou moeten voor leggen.
Maar als je dat liever niet doet, dan kun je zonder problemen een lage bak, zoals bv een kattenbak, vullen met grind en aarde, daar zaad in zaaien en dan op het dakje zetten.

Stuur eens een foto van dat dakje, lukt dat ?
Of een beschrijving. Wat is het voor materiaal ?

Is daar voeren wel veilig? Zo'n schuurdak is natuurlijk behoorlijk open.

:-) Je bent een snelle leerling :-)
Maar; je kunt de mussen op deze manier goed laten zien dat er wat te eten valt bij jou. ("Zien eten, doet eten")
En zolang de sperwer zich nog niet laat zien kan dit.
Als de mussen er opaf komen, en je hebt ook een voersilo op een beschutte plek, dan merk je snel genoeg welke plek hun voorkeur krijgt. Die vul je dan wat sneller bij dan de plek die minder goed gebruikt word.

De voorkeursplek merk je overigens gewoon aan hoe snel het voer op gaat.

Duiven zijn ook niet helemaal veilig meer als de sperwer jaagt. De dame wil nog wel eens een duif slaan namelijk.
Het mannetje is daar iets te klein voor gebouwd.

Ik strooi nu zaad in de tuin

(Dit op de grond strooien kun je in Amsterdam niet te lang doen. Te veel muizen.)
Laat je het ons wel horen wanneer je er een groepje mussen bij krijgt ?
Ze zijn overigens best schuw van zichzelf. Dus in het begin hebben ze wel wat rust nodig om te durven naderen.

Ik las op de huismussenblog dat mussen van een zandbad houden. Zoeken ze zelf zand uit in de tuin?

Er is op het erf van Stichting Witte Mus een pad aangelegd, van "scherpzand" zoals dat heet.
Dat pad wordt telkens aangevuld.
Want de mussen badderen er niet alleen graag in, ze eten het ook; maagsteentjes om de zaden te vermalen.

Wat je als zandbad kunt doen is je terrasje, of enkele tegels, bestrooien met dat scherpe zand.
Dat droogt daar lekker snel op, het houdt je stenen mooi op d'r plaats (daar wordt het in de tuinaanleg voor gebruikt) en het biedt mussen de kans om te zandbadderen en steentjes te eten.
's Zomers stofbaden ze in iedere droge border. Dan zie je van die kuiltjes verschijnen van 8 centimeter doorsnede ongeveer.

Scherpzand kun je bij tuincentra halen. Of zelfs bij de gamma ofzo.
Neem niet het "speelzand", want als dat nat wordt gaat dat werken als drijfzand. Dat wil je niet op je terras hebben.

Ik heb nog wel wat zandbakzand, als ik dat nu in een hangend vogelhuisje doe (want dan is het een beetje beschut tegen de regen) maak ik daar dan mussen blij mee, of niet?

(Zandbakzand is dat spul dat drijfzand wordt wanneer het regent. Dus goed dat er een dakje boven zit.)
Dat is hier nog niet geprobeerd; een hangend zandbadje. Dat kun je uitproberen dus.
Het klinkt als een eenpersoons zandbad. Als dat zo is dan kan het lastig worden de mussen er te laten stofbaden.
Want mussen rapen gezamenlijk de moed bij elkaar om een nieuwe situatie uit te proberen.
Als er maar 1 terecht kan is dat voor het individu hoogstwaarschijnlijk een te groot risico.

Hoe ze een nieuwe situatie verkennen gaat meestal zo van;
eentje doet een paar hipjes erheen, en fladdert weer terug.
een tweede doet het iets dapperder.
dan komen er een paar tegelijk op af en blijven zitten.
als er dan nog niks schokkends is gebeurd komen ze er met een boel tegelijk op af als het iets te bieden heeft.
Te bieden in de zin van voedsel, drinken, waterbad, zandbad etc.
Dus je ziet dat een nieuwe plek ook het beste meteen voorbereid kan zijn op een klein groepje huismussen.
Vandaar dat misschien een zandbad in een vogelhuisje te klein zal zijn om verkend te worden.

Het zou interessant kunnen zijn om te zien hoe het uitpakt.

Maar, voordat je hoofd omloopt van alle mogelijkheden;
misschien is het verstandig om je eerst te concentreren op het bijvoeren van de mussen.
Dat is het eerste dat ze bij je moeten zien, om naar jouw tuintje toe te komen.

Als dat zo ver is (en dat horen we hier graag !) dan gaan we daar vandaan verder.
DominoMus

Moderator van huismussenforum.nl

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 4:10 pm 

Citaat:

Berichtdoor fem fatale » 06 feb 2010, 16:11
Volgens mij heb ik echt een mus in mijn tuin, maar wel maar eentje, vreemd genoeg. Maar ik kan niet vinden wat het anders moet zijn.

Ik wilde net een foto maken ter controle, maar net toen ik op het knopje duwde, probeerde er een duif op zijn kopje te landen, en toen was ie weer weg natuurlijk. Maar de camera ligt bij de tuindeur, dus een dezer dagen volgt een foto.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 4:10 pm 

Citaat:

Berichtdoor jaap » 07 feb 2010, 12:29
Als je er echt maar eentje ziet kan het misschien ook een heggenmus zijn. Die lijkt wel erg op een huismus wijfje.

heggenmus.jpg
heggenmus.jpg (17.99 KiB) 770 keer bekeken

Groet,

Jaap Bennekom

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 4:11 pm 

Citaat:

Berichtdoor fem fatale » 07 feb 2010, 14:06
Hmm, nee, daar leek ie niet echt op. Hij had een effen buikje en heel subtiele streepjes op de vleugels, zoals de eerdere foto's dus. Misschien zijn het er wel meer, maar zie ik ze om beurten door mijn tuin huppen?

Mijn zandbakzand is niet echt zandbakzand trouwens, het is voegzand wat gebruikt is om de rolstoelafritjes aan te leggen, maar omdat ze 5 zakken mee hadden en 2 gebruikt, heb ik gevraagd of ik de derde mocht hebben voor de frettenzandbak (gewoon een plastic bak met deksel) dus ik noem het zandbakzand. De fretten vinden niets zo leuk als al het zand uit de bak gooien, dus als de mussen de geur aankunnen, ligt mijn hele terras vol met zand voor zandbaden in de zomer.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor JanVo » 07 feb 2010, 17:00

PICT0673.JPG
Mussen op silo

Zoals je in de bijlage ziet heb ik silo's. Omdat de mussen niet zo netjes eten en veel morsen heb ik een opvangschaal onder een van de silo's. Daar komen dan weer Turkse Tortels op af. (Kauwen heb ik hier niet) Als ik die niet wil hebben kan ik om de silo ook een kooitje monteren. Toevallig kon ik vorig jaar op het juiste moment een foto maken, want normaal gaan de mussen er niet zo gauw in.
Groeten,
Jan

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:
Re: Een musvriendelijke tuin aanleggen ?

Berichtdoor fem fatale » 17 feb 2010, 18:33
Het voeren gaat goed, de vermoedelijke mus komt regelmatig terug (maar is wel de schuwste vogel in mijn tuin, dus foto is nog steeds niet gelukt), en op dit moment is het zo dat als ik met een zakje voer de tuin inloop, de duiven er alvast komen zitten. In mijn tuintje getuigt dat toch echt van lef van die duiven.
Ik heb de voedersilo van de hema, want hij zag er enorm tof uit, en het oog wil ook wat, maar ik snap hem nog steeds niet, dus ga wel gewone voedersilo's kopen. Misschien is die van hema voor voer in een netje?
Ik voer nu strooizaad, meelwormen, en stukjes sla. Perenklokhuis was een groot succes.

Over het sedum ben ik nog aan het nadenken, want er zijn hier in de buurt (Amsterdam Oud-Zuid) allerlei groepen die groene muren willen, en rommelige natuur voor de vogeltjes, één van die groepen heeft een geveltuin voor me geregeld, dus ze hebben wel invloed op het stadsdeel. De stad zelf geeft flinke subsidie op sedum (tot 30 euro per m2). Ik vermoed dus dat het mogelijk moet zijn om niet alleen mijn eigen schuurdakje, maar alle schuurdakjes in de binnentuin van sedum te voorzien, voor geringe kosten voor de bewoners. Maar dan moet ik wel alle belangengroepen, de woningbouw, de gemeente, én de bewoners (het zijn wel huurhuizen, maar de sedummakers zullen toch toegang moeten krijgen tot de schuurtjes) op één lijn zien te krijgen. Da's misschien een wat te grote opgave voor één meisje.

Het hangende vogelhuisje is gevuld met voegzand, een laagje van ongeveer2 1/2 cm. Er zat een keer een kuiltje in, diameter van een cm of 8, tot op de bodem van het huisje. Maar het waaide die dag heel heftig, dus ik vraag me nu af of de wind zoiets kan doen, of alleen een vogeltje. We zien wel, als het vaker voorkomt, dan zal het wel van de vogeltjes zijn.

Hieronder een schetsje met mijn voorlopige tuinontwerp
edit: plaatje is te groot om als bijlage te doen, en met img-code krijg ik de melding "De afbeelding kan niet geopend worden of het is geen geldige afbeelding.". Ik maak wel een berichtje op mijn blog, en link daarnaar.
Het roze is pad en terras, ivm rolstoel moet dat zoveel en zo breed zijn, en ook van stevige stenen. Dan wil ik een haagje langs de ene kant, een grote struik ernaast, en in die hoek toch ook wat kruiden (ik moet ook in die tuin leven). Zoek nog een plek voor de bamboe. De zon komt van de kant van het haagje, en gaat vanaf de achterkant (halverwege de middag) van de tuin tot aan het midden, en komt net voorbij het terras (avond). Hoogzomer komt de laatste zon tot aan de keukendeur, maar 's ochtends en aan het begin van de middag is er nergens zon. Ik vind langs het andere hekje wel een logische plek voor de bamboe, maar dan krijgt mijn buurman, die al een schaduwtuin heeft, helemaal nooit meer zon waarschijnlijk. Dus misschien is naast de kruiden, tegen de schuur, een beter idee.
Dan in het midden een vijvertje, voor kikkers en muggen, zonder vissen. Kan dat ook dienen als vogelbad, als er een stuk is met laag water?
Ik wil ook een pergola, met een klimplant, want dat vind ik mooi, maar vanwege het formaat van de tuin en de geringe hoeveelheid zon, kan dat alleen als overkapping van een stukje pad.

Ik heb geloof ik veels te grote wensen voor mijn tuintje. Gelukkig hoef ik niet zo'n zentuin, ik vind rommelige tuinen ook heel mooi.

En dan nog een vraagje:
Als ik nu een bakje water neerzet voor de vogels, of meer waarschijnlijk, een plastic dekseltje met water, hoe voorkom ik dan dat dat water bevriest? Ik las op op de site van de vogelbescherming dat geschaafd ijs een goed idee was, maar mijn handfunctie is vergelijkbaar met die van iemand met flinke reuma, dus ik zie mezelf niet dagelijks een bakje ijs schaven. Maar als ik gewoon water in de tuin zet, in een ondiep bakje, moet ik waarschijnlijk ieder uur het water verversen, en dan komen er nooit meer schuwe vogels in mijn tuin, en als ik werk of een nachtje weg ben hebben ze geen water.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 4:12 pm 

Citaat:
Re: Een musvriendelijke tuin aanleggen ?

Berichtdoor fem fatale » 17 feb 2010, 18:36
Dan hier de link naar het plaatje:
http://fatalefem.web-log.nl/fatalefem/2 ... opige.html

Bijlagen

tuintjeschets.jpg

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn UTC