huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Juli 26th, 2017, 6:39 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Juli 5th, 2012, 9:22 am 

Hi Fem,

Over niet al te veel weken kun je dergelijke gegevens via een webinterface* bij Stichting Witte Mus invoeren.
Het worden dan "losse waarnemingen" voor ZetDeHuismusOpDeKaart.
We kunnen het dan door zetten naar de databank van de NDFF.

mvg
Liset

* Er zijn wel meer van dergelijke interfaces, maar die geven niet alles rond huismussen ook echt door aan de databank van de NDFF.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 9th, 2012, 7:11 pm 
vliegendeMus

Ik vroeg me gisteren af waarom er allemaal stokjes van de silo waren afgebroken, maar vanochtend deed ik de gordijnen open en zat er een halsbandparkiet op de silo. Afgezien van de onmogelijke houding die zo'n beest moet aannemen omdat hij natuurlijk veeeeeeeeeeeeeeeeeel groter is dan een mus, zijn ze vast ook veel zwaarder.
Bij het volgende tripje naar een tuincentrum ga ik dus maar gaas voor zo'n beschermingsconstructie meenemen (of zijn die ondertussen al ergens kant en klaar te koop?)

Nog geen kauw gezien en halsbandparkieten zijn volgens mij vooral agressief naar mensen en niet naar vogeltjes, maar ik wil hem niet in mijn tuin.

Verder heeft een andere buurvrouw ook een grote struik laten snoeien, een groenblijver nog wel. De buurvrouw van de boom is nu iets aan het bouwen in de tuin, met veel herrie, dus ik dacht voorlopig geen mus meer te zien, maar toen ik net iets uit de schuur pakte lande er bijna een man op mijn hoofd.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 11th, 2012, 8:02 am 

Hallo Fem,

Als er goed groen verdwijnt is dat heel jammer.
Snoeien kan echter ook een voordeel zijn; in sommige gevallen levert dat een enorm goede dichte heg op, 2meter hoog als je wilt.

Een voerbeschermkooi is te makkelijk zelf te maken. Daar hoef je geen 30 euro aan te besteden voor een te krappe uitvoering.
Voor de meest simpele uitvoering, die doeltreffend is heb je het volgende nodig:

- gaasmat met maaswijdte 5cm x 5cm, afmetingen 50cm bij 120cm
- 3 of 4 kabelbinders
- ketting voor "hangingbasket" of binddraad voor planten

Dan kun je daar in heel korte tijd dit mee maken,
waarbij de beschermkooi en de voersilo aan het zelfde haakje hangen.

Bijlage:
voerKokerSilo25sep2010_800p.jpg
voerKokerSilo25sep2010_800p.jpg [ 315.59 KiB | 3414 keer bekeken ]

Nu heb je met de halsbandparkieten wel kans dat ze hier van onderenaf in weten te klimmen, of misschien ook nog van boven af.
Als dat gebeurd sluit dan boven en onder af. Daar kun je ook gaas voor gebruiken, of van die onderzetters voor planten.
Geef het maar even aan als dat probleem opgelost moet worden, want daar zijn ook zat ideeen voor.

- - -

Wat voedsel betreft laten huismussen zich niet zo snel afschrikken, hoewel het wel een paar dagen kan duren voordat ze weer durven.
(Een nest daarentegen kun je meestal maar 1 keer verstoren en dan is het klaar voor ze, en gaan ze naar een andere plek.)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 11th, 2012, 7:19 pm 
vliegendeMus

Hallo Fem,

Nee ik denk niet dat je je om de terugkeer van de mussen zo'n zorg hoeft te maken. Toen in mijn niet zo grote tuin een nieuw terras werd aangelegd ging dat ook met veel herrie (stenen zagen) gepaard. Zodra de hoveniers even weg waren zat het weer vol met mussen. Zo ging het 2 dagen.
Die kooi heb ik ook met een schaal eronder. En vanmorgen een halsbandparkiet. Die heeft de kooi aan alle kanten geprobeerd. Het was een vrij jonge, niet zo groot, dus misschien heeft hij door de mazen nog net wat van de schaal kunnen pakken. Op de grond lag ook, maar dat doet de parkiet blijkbaar niet. Is na enige tijd onverrichter zake vertrokken.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 11th, 2012, 11:15 pm 
vliegendeMus

De mijne was fullsize, bijna zo groot als de silo. Ik heb hem niet meer teruggezien, maar hij had ook best moeite met de silo. Maar mooi dat wel bijna alle stokjes eraf zijn, dus ook al had hij niets te pakken, ik hoef hem toch niet terug.

Naar de bouwmarkt/tuincentrum kan nog wel even duren, zijn ze echt nergens te koop die kooien? (In mijn geval moet ik overal mensen voor vragen, en ze dan voeren en aardig doen enzo, dus iets kant en klaar kopen is soms gewoon goedkoper.)

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 12th, 2012, 8:43 am 

Hoi Fem,

Ik moet de 19e of de 13e (morgen) in Amsterdam zijn voor een onderzoek naar slaapplaatsen van Huismussen in het Harmoniehof.
Stuur me jouw adres en dan breng ik je de materialen.

Het kan pas vanaf ongeveer 18:00 uur of later, want anders ben ik veel te vroeg bij de huismussen en moet ik te lang wachten voordat ze "op stok" gaan.
(Ze gaan ongeveer 21:00 uur hun plek zoeken. En ik zal die plekken inventariseren, met een groenbeheerder erbij om 'm de kneepjes te leren.)

Kun je het wel zelf in elkaar zetten of heb je liever dat ik dat doe ? Ook geen punt hoor. Doe ik graag. Voor de mensen en de mussies :-)

Stuur maar in de e-mail, en zeg meteen of je eventueel morgen kunt.
Groetjes !

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 18th, 2012, 4:01 pm 

Hoi Fem,

Is het nog gelukt met de beschermkooi of zal ik toch morgen de koker van ons naar je toe brengen ?
Je mag 'm zo hebben. En je hoeft niet vriendelijk te doen ;)

Liset

Naschrift; tijd om te gaan, geen mail gezien. Ik hoor het wel 'n keer, of niet misschien.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 5th, 2012, 9:53 pm 
vliegendeMus

Nog even niets gedaan, want de mussen waren opeens verdwenen.

Gisteren hoorde ik er weer een, maar toen ik ging kijken ging ie snel weg. De silo is iig een stukje leger. Maar als er geen mussen zijn, zijn er ook veel minder andere vogels, dus het ontbreken van een kooi is geen probleem. Ik wacht even af wat er gebeurt en of er weer mussen komen.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 7th, 2012, 8:47 am 

Hoi Fem,
Is prima. De koker is er nog. Mocht je 'm nodig hebben.
mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 14th, 2013, 1:54 pm 
vliegendeMus

Nou, weer heel lang geen update, maar ik heb ondertussen toch een silo met beschermconstructie, gewoon van de winkel, dat was toch het makkelijkst voor mij.

Het duurde best een tijd voordat daar iets uitkwam, maar de laatste dagen zag ik dat eruit gegeten, en net zag ik voor het eerst dit jaar een mus op de silo. Mannetje met zwart petje. Hopelijk gaat het net als vorig jaar, en neemt hij straks weer het hele gezin mee.

Ik hoor nu wel heel veel mussen, dus ik denk dat vorig jaar een goed jaar is geweest, en dat er nu een grotere kolonie is (al heb ik nog steeds geen idee waar ze nestelen). Omdat ik alleen een mannetje zie, ga ik vanavond maar weer meelwormen in het schaaltje doen (misschien ook een paar in de silo, zodat ik zeker weet dat de duiven ze niet opeten) zodat hij iets heeft voor eventuele jongen. Ik heb ook veel fruitvliegjes in de wormenbak trouwens, dat vinden ze vast ook lekker.

Ik heb dit jaar een kruisbes, een vlier en een vuurdoorn erbij geplant, die zijn allemaal nog heel klein, maar ondanks het snoeien is de braam nu groot genoeg om in te kunnen zitten (vind ik dan), dus hopelijk gaan ze die gebruiken als uitkijkpost.

Volgende project wordt waarschijnlijk wat bakken op het schuurdak met grassen en lavendel. Ik moet nog even bedenken wat en hoe, en ervoor sparen. Misschien ga ik de vijver eerst doen, die heeft draadalg, dus wil meer plantjes.

En ik ben aan het nadenken over een zandbak. Mij lijkt een grote schaal met zand wel mooi, maar ik moet wel iets vinden waar het zand wel in blijft staan, maar water niet.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn UTC