huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Mei 24th, 2017, 3:49 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Juni 5th, 2011, 7:14 pm 
vliegendeMus

Camera heeft in een plasje cola gelegen, dus foto's gaan niet.

Maar op dit moment staat er eigenlijk alleen een hortensia, de eerste beplantingssessie is volgend weekend gepland. De groenblijvers moet ik nog even gaan uitzoeken, ik wil graag een berberishaagje omdat dit er ook voor zorgt dat de katafzetting minder aantrekkelijk klimmateriaal wordt voor de katten, en een vlier en een vlinderstruik tegen het huis aan, waar veilig iets hogers kan staan. Maar dat zijn de randjes, en het binnenstuk moet ik nog invullen.

Wel hebben mijn broer en ik vandaag het stapelmuurtje gemaakt om de moestuin in te maken, zie http://lockerz.com/s/108044196 (dat is dus vooral de binnenkant, maar afstandfoto's werken niet zo goed op telefoon).

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 10th, 2012, 11:22 pm 
vliegendeMus

Dat was lang geleden. In de tussentijd ben ik geopereerd aan mijn hand, en dat is niet helemaal goed gegaan, waardoor de tuin min of meer stil heeft gelegen. Daarnaast heeft mijn vader een ongeluk gehad waarbij zijn bovenbeen op 5 plekken is gebroken, dus die kan voorlopig ook nog niet in mijn tuin werken.

Vorige zomer heeft mijn buurvrouw haar boom laten omhakken, en dat heeft een enorm effect gehad op de vogels in mijn tuin. Omdat ze vanaf de andere kant van de binnentuin moeten komen, willen ze natuurlijk graag een plek om even te kijken of mijn tuintje wel veilig is - niet onverstandig omdat ik er ook wel eens katten loslaat. Die plek was dus weg, en pas sinds twee weken, nu mijn kattennet weer begroeid is met haagwinde, hop en clematis, en mijn braam flink aan het woekeren is geslagen, komen de vogels weer terug. Ik had vandaag maar liefst 8 mussen in de tuin, zoveel heb ik er nog niet eerder gezien.

Afgelopen zomer is het wel nog gelukt om een stapelmoestuintje te maken, en een vijvertje dat dient als mussenbroedplek.

Ik trek even wat foto's van mijn twitter af.

Stukje moestuin, en een stukje begroeid kattennet: http://lockerz.com/s/214614208
Overview van het tuintje, inclusief vijver en poes Plien: http://lockerz.com/s/211779498 hier is duidelijk te zien dat ik nog niet echt planten heb, maar dat er wel gezellig het een en ander is opgekomen, wat ik gewoon laat woekeren. Achterin zie je het moestuintje.
Het pad naar de schuur, met die ene hortensia van mij: http://lockerz.com/s/211780554
Het bewijs dat er echt vogels zitten, ik vond een eitje: http://lockerz.com/s/211266378 ik weet alleen niet of dit een geroofd of een uitgekomen eitje is, maar toch, het lag in mijn tuin en het moet ergens vandaan gekomen zijn.

Tot nu toe heb ik nog nauwelijks geinvesteerd in de tuin, alleen de tegels en de stroom voor de schuur. Oh, en de braam en wat kruiden. Alleen het onkruid goed laten woekeren, wat beschutting bieden door het onkruid omhoog te laten groeien en consequent voer aan te bieden (sowieso een silo, en regelmatig ook insectjes) leveren dus al foto's op.
Nu moet ik even bedenken wat ik verder nog ga doen, ik moet van de gemeente gaan verhuizen naar een echte rolstoelwoning, dus ik wil niet heel veel meer geld uitgeven, maar het kan nog even duren voordat ik een woning vind en in de tussentijd wil ik wel een leuke tuin hebben natuurlijk. De vogels lijken behoefte te hebben aan een boom, maar als ik die neerzet is die niet per se veilig omdat mijn katten kunnen klimmen (ze zijn alleen buiten als ik dat ben, maar toch lijkt me dat een risico, en daarnaast vind ik het niet fijn met de katten omdat ze dan een nieuwe route krijgen om te ontsnappen). Een struik kan wel, maar omdat mijn vader de enige is met een rijbewijs duurt het nog even voordat ik naar een tuincentrum kan.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 14th, 2012, 9:57 am 

Hee Fem :-)
Ik heb je al die tijd wel via twitter gevolgd hoor.
Dus wist al van de pech met gezondheid.

Gelukkig maar dat natuur ook vanzelf gaat 8-)
Je (on-)kruiden doen het prima zo te horen.
Ik vind je tuin er heel goed uit zien.
Moet je eens hier komen kijken : Dit is een wildernis die nog eens 4 meter en meer de hoogte in gaat ! Maar het is mijn smaak en die van de dieren hier, en ook nog eens mijn eigen erf.

Je kattenscherm lijkt me zo te zien een hele mooie verschijning worden. Zou ik wel wat meer foto's van willen zien. Is ie nu ongeveer 1 m hoog ?

Wat betreft de uitkijkpost voor de huismussen, voordat ze je tuin in gaan:
Je kunt ook een paal neer zetten met een dwars-lat. Dan ben je verder geen uitzicht kwijt, en is er nergens opeens schaduw bij buren. Desnoods maak je er een (was)drooglijn van, dan kan er niemand iets op tegen hebben.

Als je het leuk vindt kun je daar een druif tegenaan de hoogte in sturen. Of een wingerd. Blijven geen van drieën groen, dus geen winterdekking voor de huismussen.
Wil je wel winterdekking dan kun je een bontbladige klimop nemen.
Die groeien veel minder snel dan de ("gewone") hedera helix.
Nadeel van de bontbladige klimop is wel dat een winter zoals afgelopen januari/februari dodelijk is voor die planten. Jammer genoeg.

Ik ben heel benieuwd hoe je tuin zich verder gaat ontwikkelen.
En heel leuk weer eens van je te horen. :-)

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 15th, 2012, 11:44 pm 
vliegendeMus

Ik wist dat jij me followde, maar als hier nu eens iemand langskomt die denkt dat het heel moeilijk is om mussen in de tuin te krijgen, bewijst mijn tuin het tegendeel, het leek me handig om dat overzichtelijk te melden.

Weer wat foto's, nu via photobucket.

Het kattennet, met haagwinde, hop en clematis. Zijn allemaal niet wintergroen, de hele boel sterft af en komt dan in het voorjaar weer op. Over een paar weken gaat de haagwinde weer bloeien en dat is heel mooi. Het afsterven is wel handig, anders heb je in de winter zo'n donkere tuin.
Afbeelding

Het dak van de buren. Ik ga dus geen nestkasten ophangen, omdat er voldoende nestgelegenheid is (op dit moment nog niet in gebruik)
Afbeelding

And last, but not least, een vogeltje! Ik weet niet of dit nu een mussendame of een vinkje is, volgens mij heb ik ook vinkjes, want ik heb allemaal kleine bruingrijze vogeltjes met verschillende patroontjes en dit vogeltje zit strategisch verstopt achter de silo (dat is ook waarom ik een foto kon nemen, de vogels reageren gek genoeg niet op mijn 3 katten die voor het raam zitten te kwetteren en tegen het raam tikken zelfs, maar mij vinden ze eng). Ik heb trouwens veel meer mussenmannen dan mussendames in mijn tuin, zijn die dapperder?
Afbeelding

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 17th, 2012, 6:40 am 

Citaat:
als hier nu eens iemand langskomt die denkt dat het heel moeilijk is om mussen in de tuin te krijgen, bewijst mijn tuin het tegendeel.

Precies. Kwestie van huismussen-voedsel aanbieden + enige veiligheid bieden + geduld hebben met wat de natuur verder doet.
Heb je geen ingewikkelde onderzoeken voor nodig ;)

Pas als je daarna nog verder wilt groeien met je groep huismussen, zodat ze van jou uit kunnen uitzwermen naar andere plekken, dan kun je eens gaan nadenken over de hulp die je de huismussen daar bij zou kunnen bieden. En daar kunnen we (Stichting Witte Mus) bij helpen.

Citaat:
Het afsterven is wel handig, anders heb je in de winter zo'n donkere tuin.

Sommige planten sterven echt tot de grond toe af, zoals Hop.
Ander planten laten hun houtige delen bestaan, zoals Clematis, Bruidssluier en rozen.
Weer anderen houden ook hun groen, maar dat wist je al.

Als een plant 's winters helemaal tot de grond toe terug af sterft, dan hebben de huismussen er ook echt helemaal niets meer aan.
Aan de andere kant zijn dat ook wel vaak planten die in het voorjaar als een pijl uit de boog de lucht weer inschieten. Zo heb je kans dat ze precies tegelijk met de meutes het-nest-verlatende-jonge-huismussen groot en vol genoeg te zijn om de nieuwe aardbewoners van geschikte schuil- en slaapplaatsen te voorzien.

Citaat:
And last, but not least, een vogeltje! Ik weet niet of dit nu een mussendame of een vinkje is, volgens mij heb ik ook vinkjes, want ik heb allemaal kleine bruingrijze vogeltjes met verschillende patroontjes

Het gedrag is wel typisch voor een huismus. Verstoppen en om het hoekje kijken.
We hebben een "huismusherkenningskaart" gemaakt voor "Zet de Huismus op de kaart". Kun je ook aan mee doen als je wilt ?

Citaat:
Ik heb trouwens veel meer mussenmannen dan mussendames in mijn tuin, zijn die dapperder?

De mussenvrouwen zijn aan het broeden 8-) Dus logisch dat je die overdag nog niet zo vaak ziet.

Maar er hadden wel al lang jongen moeten zijn.
Dus ik vermoed dat er niet in jouw directe omgeving gebroed wordt.
Niet op het dak van de foto's vermoed ik dus.
Maar kijk het maar even aan. Zien wat er nog gaat gebeuren.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 17th, 2012, 11:28 am 
vliegendeMus

Nee, ze komen echt vanuit de andere kant van de tuin, als er gebroed wordt (en ik neem aan van wel, want ik heb er nu meer in de tuin dan vorig jaar, en dat zijn alleen de mannen) dan is het daar. Maar ik ga ervanuit dat als ze nieuwe broedplaatsen zoeken, eventuele nestkastjes die ik ophang aan de schuur niet in gebruik worden genomen, omdat er een prima dak aanwezig is.

Ik kijk nu naar de kaart, maar ik denk dat de vleugel de beste manier is om een mussenvrouw van een vinkenvrouw te onderscheiden, en die is nu net niet in beeld. Ik heb recent geen vinkenman gezien, maar dat zegt niet alles, ik zat gisteren in de tuin met de katten en de fretten en opeens zat er een koolmees op het kattennet. Die komt ook alleen maar zo dapper omdat hij de tuin eerder uitgebreid heeft verkend (of hij heeft een doodswens) en die heb ik dit jaar ook nog niet gezien.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 17th, 2012, 11:30 am 
vliegendeMus

Kan ik trouwens wel meedoen aan mussen op de kaart? Want ik weet niet waar ze broeden, het moet bijna wel in de binnentuin zijn, maar niet aan mijn kant.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 17th, 2012, 4:48 pm 
vliegendeMus

Vanmiddag zag ik iets nieuws, ik had opeens gemengd mussengezelschap in mijn tuintje, maar de mannetjes zaten op de silo en de vrouwtjes op de grond. Af en toe sprong er een mussenman van de silo en voerde een vrouwtje. Zouden jonge mussen door een leek voor vrouwtjes aangezien kunnen worden?

Niet superduidelijk, maar er zitten al een man en een vrouw op de silo, en er komt nog een man bij:
Afbeelding

Voor wie mijn gebrekkige huismuskennis niet vertrouwd, dit is een zo duidelijk mogelijke foto als kan met telefoon en op flinke afstand vanuit de keuken, volgens mij zijn dit echt huismusmannen (al heb ik volgens mij ook wel echt roodbruine petjes voorbij zien komen, dus misschien zitten er ook wel eens heggenmussen of spaanse mussen tussen?)
Afbeelding

Op de grond tussen de duiven:
Afbeelding

En dit is het tweetal wat gevoerd werd:
Afbeelding

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 19th, 2012, 7:18 am 

Hoi Fem,

Citaat:
Maar ik ga ervanuit dat als ze nieuwe broedplaatsen zoeken, eventuele nestkastjes die ik ophang aan de schuur niet in gebruik worden genomen, omdat er een prima dak aanwezig is.

Dat klopt. Heel goed. Huismussen zijn daarbij meer liefhebbers van steen dan van hout.

Citaat:
Ik kijk nu naar de kaart, maar ik denk dat de vleugel de beste manier is om een mussenvrouw van een vinkenvrouw te onderscheiden, en die is nu net niet in beeld.

Je kunt op de huismusHerkenningsKaart.pdf bij de Vink vrouw op de vleugel 2 strepen zien. Dat is wat je nodig hebt. Het lijkt inderdaad alsof je meer moet kunnen zien, maar de essentie is precies datgene dat in beeld is.

Citaat:
Kan ik trouwens wel meedoen aan mussen op de kaart? Want ik weet niet waar ze broeden

Ja hoor. Je hoeft daarvoor niet te weten waar ze broeden. Je hoeft alleen te fotograferen waar je ze ziet, liefst met de omgeving herkenbaar er op. Dus in de Hop zingend of schuilend, op het dak roepend of verkennend (koppie onder de pannen steken), tegen zonsondergang in een hoge struik zingend (meestal slaapplaats dan). Erbij lever je dan postcode en huisnummer om de locatie te kunnen invoeren op de kaart van NL bij de NDFF.

"Zet de huismus op de kaart" is op dit moment nog 3x per jaar en telkens zondags, 's ochtends van 10:00 uur tot 10:10 uur.
Daar kun je dus gewoon aan mee doen.
Ik zal je de informatie sturen.

Over niet al te lange tijd wordt het mogelijk om het hele jaar waarnemingen in te voeren, met foto's.
En in de planning staat ook dat er een soort instructie filmpjes komen aan de hand waarvan je kunt gaan proberen te herkennen of en hoe de huismussen gebruik maken van het dak waarop ze zich bevinden.

Citaat:
Zouden jonge mussen door een leek voor vrouwtjes aangezien kunnen worden?

Ja, dat kan heel goed.
Sommige mensen denken aan kusjes geven dat twee mussen dan aan het doen zijn. 8-)
Leuk idee. Duiven doen dat ook wel, min of meer. Maar huismussen niet, jammer genoeg. :)
Als er tussen huismussen gevoerd wordt , dan is dat altijd een jong dat gevoerd wordt door een van de ouders (zelden door een andere volwassen huismus).

Hier kun je lezen waar je een jonge huismus allemaal aan kunt herkennen.

Citaat:
Niet superduidelijk, maar er zitten al een man en een vrouw op de silo, en er komt nog een man bij:

Dat zijn alle drie huismussen inderdaad. De aankomende man huismus lijkt een zwarte wangvlek te hebben. Als dat zo is dan duidt dat op hybridisatie met een ringmus. Een gemengd paar van Huismus en Ringmus heeft dus nakomelingen gehad. Die nakomelingen lijken vruchtbaar te zijn en weer eigen nakomelingen te kunnen "produceren".
Dat zou dan kloppen met je opmerking dat je ook wel eens roodbruine petjes hebt gezien.

Spaanse mussen is minder waarschijnlijk; die zijn nog maar heel weinig in Nederland gezien.
Heggenmussen vertonen zich meestal alleen, niet in groepjes van 2 of meer. (Tenzij in de paartijd of met pas uitgevlogen jongen.)

Die op de grond tussen de duiven zijn OF vrouwtjes huismussen of jonge huismussen.
De mus die van de 2 het laagst op de foto zit kun je herkennen als jong, doordat de staart nog te kort is voor een volwassen huismus. Die is dus nog niet zo heel lang geleden uit gevlogen. De andere lijkt iets ouder, aan de staartlengte te zien.

Wat je voersilo betreft;
op een gegeven moment zul je zien dat de zitstokjes dunner worden.
Dan komt van de nageltjes van de mussen. Die klemmen ze er omheen omdat het nogal glad materiaal is. Gevolg is dat de nageltjes telkens meer materiaal af krabben
Kun je zien hoe goed je silo gebruikt is. 8-)

Jonge huismussen hebben daar trouwens wat moeite mee. Maar de ouders moeten toch de zaden de eerste tijd voor ze pellen, dus dat gaat vrijwel gelijk op. De techniek van stokje-zitten ontwikkelen en het zelf-zaden-pellen.

Kun jij weer even verder genieten van je huismussies :-)

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 3rd, 2012, 11:14 pm 
vliegendeMus

Het lijkt een goed huismussenjaar te zijn in Amsterdam, ging van de week met mijn broer naar een AH iets verderop, en omdat we een hond meehadden namen we een binnendoorroute. Zowel op de Olympiaweg als op de Apollolaan kwamen we mussen tegen (en een lijster).

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn UTC