huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Juni 27th, 2017, 12:12 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 27th, 2011, 7:22 am 

Geweldig dat er nu iemand gaat straten voor je !
Maak je foto's ervan ?
Dan kun je ze weer hier tonen en kunnen anderen je voorbeeld volgen 8-)

mvgr
Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 27th, 2011, 4:36 pm 
vliegendeMus

Wil je ook een foto van de situatie nu? Die is tamelijk desolaat (en het is nog erger omdat er ook nog een elektricien langskomt om stroom aan te leggen naar de schuur - ja, ik dacht, ik doe het nu toch, ik doe het maar goed - maar daardoor moest de tuin grotendeels worden leeggeruimd, maar de schuur ook, dus hebben we een grote zandvlakte waar tegels moeten komen, én een berg spullen in het midden), dat ontmoedigt mensen misschien.

Of juist niet natuurlijk, als ze nu een heel dramatische tuin hebben, en dan zien dat het nog erger kan, en dat het dan toch iets kan worden ;)

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 27th, 2011, 6:29 pm 
vliegendeMus

Voor leedvermaak, de tuin nu: http://fatalefem.web-log.nl/fatalefem/2 ... pdate.html

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 27th, 2011, 6:49 pm 

Hee fem,

Met die tegels kun je ook nog leuke dingen doen, als je wilt.

Je kunt daar een soort zit-rand van maken, in plaats van een bankje.
Als je die stoeptegels hard laat vallen kun je van de stukken een prachtig muurtje bouwen om op te zitten.
In de kieren kunnen allerlei kleine dieren hun schuilplaatsen maken.
Dat is ooit nog eens een grote hit geweest op de Chelsea Flower Show.

Enkele afbeeldingen van het idee:
http://www.gelderlander.nl/multimedia/a ... 45303b.jpg
http://wilma.borsatoweblog.nl/upload/96_ft4vfp803c.jpg
http://www.gezondegronden.nl/assets/kruidenspiraal2.jpg

En nee, ik denk niet dat dat mensen ontmoedigd om te zien hoe "desolaat" jouw tuin is.
Het zou zomaar omgekeerd kunnen zijn zoals je ook al suggereerde.
Hoe hopelozer jouw tuin :( :shock:
hoe eerder mensen zullen denken dat als jij het kunt, dat zij het dan ook kunnen ;)

Gelukkig weet jij al heel zeker dat het bij jou kan werken, want jij had na 1 maand bijvoeren al weer huismussen in je tuin.

mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 27th, 2011, 7:39 pm 
vliegendeMus

Oh, dat stenenidee is wel heel leuk voor een moestuintje (ik wou het met planken doen, als op http://www.makkelijkemoestuin.com/bak-v ... stuin.html), maar dan moet ik wel heel veel stenen kapot laten gooien door iemand, en waarschijnlijk vind mijn broer, die vandaag 8 uur is bezig geweest om die dingen eruit te krijgen, het niet leuk om ze er weer in te stoppen.

Maar mijn tuin is ook te klein om echt in te gaan bouwen, helaas. Mocht ik ooit een supergrote tuin hebben (In Amsterdam Zuid...) dan wil ik wel zoiets.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 28th, 2011, 2:52 pm 
vliegendeMus

Oh, je hebt wel wat losgemaakt met die stenenplaatjes, ik wil nu zo'n moestuintje. Maar ik ga natuurlijk nooit iemand die een dagje met een tegelsnijder een beetje wil gaan stapelen...

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 25th, 2011, 1:43 pm 
vliegendeMus

De mussen lijken te wonen aan de groene overkant van de binnentuin, en konden via een grote boom van de enge buurman bij mij in de tuin komen, maar nu heeft de enge buurman die boom omgezaagd. Ik ben bang dat dit wel grote gevolgen gaat hebben voor de mussenpopulatie in mijn tuin.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 26th, 2011, 5:12 am 

Hoi Fem,

Heb je nog iemand gevonden die voor je wilde gaan stapelen ?
Je kunt anders een oproep hier plaatsen als je wilt.
Is net een forum voor aangemaakt.
http://www.huismussenforum.nl/viewforum.php?f=38

Kan heel goed dat de mussen het lastiger zullen krijgen om nog veilig bij jouw tuin te komen.
Hangt er vanaf hoe ver ze onbeschut moeten vliegen om bij jou te kunnen eten.

't Is volgens de huidige wetgeving verboden om verblijfplaatsen van huismussen te vernietigen, maar aan de andere kant zijn er maar heeeeeeeel erg weinig mensen die weten wat verblijfplaatsen van huismussen zijn, laat staan dat er geïnventariseerd zou zijn of die boom er ook een is. En die weinige mensen die er verstand van hebben werken dan ook nog eens NIET voor de afdeling handhaving bij de AID, of LNV, of de centrale beleidsdirectie Natuur, Landschap en Platteland (NLP) van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I).
Kortom; de wil is er en de fundering ligt er, maar de uitvoering bestaat nog steeds niet. Sinds 2009 al niet.

Heb jij dan in je tuin beschutting van ergens tussen de 1,5m en 4m hoog voor ze ?
Of een van de andere buren misschien.

Je zou ook een van de andere buren eens kunnen peilen of die een vlucht tussenstop wil maken in de eigen tuin misschien. Wie weet. Dan sta je ook wat sterker met de "enge buurman". (Wij hebben er ook zo een trouwens, maar dat wist je al; de laserstraal-buur.)

Als je wilt weten wat je kunt gebruiken als vluchtstruiken in je eigen tuin dan schrijf je dat hier wel ?

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 26th, 2011, 5:31 pm 
vliegendeMus

Ik wil zelf een vlier en een vlinderstruik in mijn tuin plaatsen, tegen het huis aan, die worden wel hoog, maar niet zo snel natuurlijk. Op dit moment is er geen tussenstop meer mogelijk vanaf de mussenkant naar de mijne, alles is weg. Er zaten trouwens geen mussen in die boom, dus beschermd kon hij toch niet.

Ik kan nu zelf een boom gaan planten, alleen zit ik in mijn tuin met de erfafscheidingsregels (en dat de katten de boom zouden kunnen gebruiken om te ontsnappen) de enge buurman heeft een veel grotere tuin. Maar daarnaast vermoed ik dat de mussen de boom als tussenstop gebruikten om te kijken of het bij mij veilig was en of er voer aanwezig was, voordat ze de tuin inkwamen. Met grote struiken/bomen in mijn eigen tuin bereik ik dat effect nooit, omdat de mussen immers niet vantevoren kunnen kijken of de katten in de tuin en in de boom zitten of niet.
Vanwege de gewoonte van de katten om in het net te gaan hangen, komt er absoluut zuurbes in mijn tuin, en dit biedt wel beschutting, maar het duurt even voordat mijn zuurbeshaagje volledig is uitgegroeid en dat ook echt doet natuurlijk.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 29th, 2011, 9:21 am 

Hoi Fem,

Hoe ziet je tuin er nu verder uit ?
Heb je bijvoorbeeld ook al wat groenblijvers voor ze ? Voor van de winter ?

mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn UTC