huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel September 22nd, 2017, 3:15 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Februari 24th, 2012, 12:38 pm 
vliegendeMus

Op de laatste erg koude dag (zondag 12/2) vond ik in een poortje tussen de huizenblokken een dode merel. Was inmiddels al bevroren, maar kon daar niet lang gelegen hebben. Omdat ik enkele uren ervoor een mij bekende erg moordzuchtige kat in de tuin gezien had, maar heel sporadisch ook de sperwer zijn broedgebied verlaat om hier prooien te zoeken, vroeg ik me af wie de dader was.
Alhoewel het nu niet direct over mussen gaat is het wellicht toch ook in dat opzicht goed om de kenmerken van predatie te kunnen herkennen. De houding van de poten was enigszins vreemd en op de rug waren de veren beschadigd.

Groeten,
Jan

Bijlagen:
Dode merel.jpg
Dode merel.jpg [ 64.42 KiB | 3611 keer bekeken ]
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Februari 24th, 2012, 12:46 pm 
vliegendeMus

Inmiddels heb ik van Liset al een antwoord gehad, waar ik hier een deel van plaats.

"Een sperwer slaat in de klauwen en op het lijf. Drukt dan de prooi op de grond.
En begint meestal bij de borst te plukken.
Een kat vangt meestal de staart, speelt er dan mee, dus meer gerafelde kapotte veren op het lichaam, en begint aan de kop te knauwen."

Toevoeging van mijzelf:
Omdat ik een grote merelliefhebber ben en het me erg stak, dat deze merel zo doelloos gestorven was besloot ik hem op te laten zetten. Na met veel moeite buiten Rotterdam een vervoersvergunning bij de politie opgehaald te hebben en in weer een andere plaats een preparateur vond heb ik hem aflopen donderdag bij die man gebracht. Hij vertelde mij, dat dit zeker geen sperwer was, daar die de veren er al uit gehad zou hebben. Op de druk bewandelde vindplaats is de rover ongetwijfeld gestoord in zijn bezigheden.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Februari 24th, 2012, 1:17 pm 
vliegendeMus

Goeie beschrijving, Jan.

Inderdaad plukt een sperwer onmiddelijk en zou je de merel waarschijnlijk op zijn rug liggend hebben gevonden. Sperwers beginnen met eten aan de zachtste delen, de ingewanden.

Weet je dat we hier ook een serie dood gevonden vogels willen laten opzetten ?
1 sperwer en een aantal huismussen.
Maar als het nog lang duurt voordat daarvoor de fondsen beschikbaar zijn, dan mag van Bleker alles, dus ook zelf dieren prepareren.
:shock:

Zo vreemd is die opmerking nog niet eens, want je kunt door de aankomende wetswijzigingen al niet eens meer een preparateursExamen doen. Dat hebben ze maar alvast opgeheven. Jammer.

mvg
Liset
8-)

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 16th, 2012, 12:28 am 
vliegendeMus

Ik voer mijn katten vers, gekochte prooi vooral, en bij mij beginnen 2 van de 3 katten inderdaad meteen met de kop, maar de derde begint juist bij de buik/ingewanden. En één van de kopeters heeft een keer een duif gevangen, had geen idee hoe hij hem dood moest maken, maar begon gewoon meteen te plukken aan de krop en de borst. Gunstig voor de duif, want toen ik de kat zei dat hij hem los moest laten, deed hij dat ook, en de duif vloog zo weer weg. (Maargoed, mijn katten zijn alleen buiten als ik erbij als levende vogelverschrikker, de duiven die zich dan nog laten pakken - dit was niet de eerste, maar wel de eerste die hij goed vast had - gaan waarschijnlijk toch snel dood).

Maar plukken is dus niet met zekerheid een sperwer, katten doen dat ook.
(En voor de volledigheid, marterachtigen plukken niet, die bijten heel efficiënt in de nek, het liefst in één keer de slagaderen én het ruggenmerg, anders bijten ze twee keer, en dan beginnen ze gewoon met eten. Allebei mijn fretten beginnen met het hoofd en eten dan door naar beneden. En vanwege die efficiëntie zet ik er gauw een fret bij als de katten een muis gevonden hebben - die zitten hier in de muren en soms zijn ze stom om eruit te komen aan mijn kant, fret erbij is in dat geval echt het meest diervriendelijke wat ik kan doen. Gelukkig ruiken de meeste muizen dat ze hier niet moeten zijn, dus komt het maar 1-2 keer per jaar voor.)

Nu is het wel zo dat als mijn katten prooi hebben, dat dat hun voer is, ik zou bij relatief onaangetaste, open liggende lijkjes wél aan katten denken, omdat ze volgens mij ook gewoon vogels doodmaken voor de lol. Daarom mogen die van mij niet alleen in de tuin. Marterachtigen laten het echt niet liggen, ook al hebben ze geen honger, die verstoppen alles voor later.
Van sperwers weet ik niets, maar ik kan me moeilijker voorstellen dat een fun-factor een rol speelt in de jacht van roofvogels, volgens mij jagen die echt omdat ze het voedsel nodig hebben.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 17th, 2012, 8:06 am 

Klopt, fem.
Het zijn de katten die levende wezens doden om ze vervolgens (vrijwel) onaangeroerd achter te laten.

Maar er zijn best andere oorzaken te noemen.
Ook een merel kan zich dood vliegen tegen ramen, wanneer die achterna gezeten wordt.
Of uiteindelijk bezwijken aan ziekte.
Er kan dan daarna best door de kat aan gerommeld zijn.

Als ik de ogen van deze merel zie, zo ingedroogd, dan ligt deze al minstens een dag dood.
Of is de foto pas een dag na de vondst gemaakt ?

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 19th, 2012, 7:58 pm 
vliegendeMus

Goed gezien Liset. Inderdaad had de merel al een dag in de vriezer gelegen. Maar ik ben wel overtuigd dat het de kat is. De dader had ik enige tijd ervoor als enige met die kou van -7 in mijn tuin gezien. Op de plek waar ik hem vond kan hij niet tegen ramen gevlogen zijn en hij zag er in ieder geval gezond uit. Veel vogels zoeken op die plek voedsel en er worden regelmatig kattenslachtoffers gevonden. Mijn "huismerel" heeft nu trouwens ook zoiets pluizigs op de rug. Ze hebben hun nest in de klimop naast mijn voordeur en vanwege het verlies van het eerste broedsel aan eksters en het tweede aan kraaien let ik nu zo goed mogelijk op. Keukenraam open en weinig radio aan. Dan hoor ik wat er buiten gebeurd. Vorige week alarm. Ik was er zeer snel bij en de kat nam gelijk de benen. Wat er precies gebeurd is weet ik niet. Gister dacht ik dat de jongen uitgevlogen waren, want pa vloog heel nerveus van voortuin naar bomen aan de singel. Ging wel kijken maar zag niets. Weer binnen zag ik plots wel de kat. Vader merel probeerde hem uit de voortuin weg te lokken en toen ik buiten kwam lukte dat uiteraard. Helaas kreeg ik daarna bonje met een buurman, die vond dat ik die dieren hun gang moest laten gaan, want dat was de natuur en anders kwamen er teveel mereltjes. Zoals dat hier nu gaat zie ik dat echter niet gebeuren. Eksters en kraaien kan ik begrijpen, de kat niet. Gelukkig voor de mussen komen die niet op de singel, maar aan de andere kant hebben die nu de pootjes vol aan de sperwer die nu zeer regelmatig langskomt in de achtertuin.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 19th, 2012, 8:56 pm 
vliegendeMus

Wat een onzinargument van die katten. Als er nu 200-300 katten rondliepen in NL, okee, maar het aantal is volstrekt niet in verhouding met wat er aan eventuele voedseldieren rondvliegt. Klopt ook, want de meeste katten eten gekocht voer.

Ik vind om allerlei redenen dat katten niet onbegeleid naar buiten horen te gaan, en een aantal zijn voor de katten, een aantal voor de buren, maar wat katten doen met vogeltjes speelt daar ook zeker een rol in. Ik vind het ook superirritant dat wat ik allemaal doe voor de vogeltjes zo ongedaan kan worden gemaakt door een buurman die een nieuwe kat wil en niet het fatsoen heeft om deze binnen te houden.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 22nd, 2012, 7:29 am 

Hoi Jan,

Begrijp me niet verkeerd; van katten houdt ik ook. Ik heb er zelfs 2, uit het asiel.
Maar net als Fem vind ik dat je je huisdieren op je eigen erf moet houden, en er geen andere mensen, dieren of planten mee lastig mag vallen.
Jij hebt duidelijk aangegeven dat je last hebt van die kat. Je buurman heeft daar toch rekening mee te houden.

Je schreef:
Citaat:
Weer binnen zag ik plots wel de kat. Vader merel probeerde hem uit de voortuin weg te lokken en toen ik buiten kwam lukte dat uiteraard. Helaas kreeg ik daarna bonje met een buurman, die vond dat ik die dieren hun gang moest laten gaan, want dat was de natuur en anders kwamen er teveel mereltjes.

Van een dergelijke redenering klopt niet zo heel erg veel. En zoals het geformuleerd is denk ik dat buurman dat zelf ook heel goed weet.
Dus wat je kunt antwoorden aan zo iemand, afhankelijk van hoe aardig je die persoon verder vindt, is bijvoorbeeld het volgende;

- Ik heb geïnvesteerd in deze merel en familie. Uw kat doet mijn investering te niet en dat stel ik niet op prijs.

- Uw kat is een huisdier. U bent daarvoor verantwoordelijk en aansprakelijk. Ik wil de kat niet meer in mijn tuin zien.

- U bent verplicht uw huisdier op uw eigen erf te houden. Ik verzoek u vriendelijk doch dringend dat van nu af aan te doen. Doet u dat niet dan staat het mij vrij uw huisdier van mijn erf af te jagen (of andere maatregelen te treffen zoals weg laten vangen door een jager).

- Als ik een pitbull (hond) op mijn erf los heb lopen, bijvoorbeeld te logeren, en deze grijpt uw kat om die vervolgens aan stukken te trekken, dan is dat een even natuurlijke situatie als hetgeen uw kat met de door mij ondersteunde merels doet.
Dus ik stel voor dat u uw kat in uw eigen tuin houdt.

Er zijn er vast nog veel meer te bedenken, maar zo dus.
Het tij van de los lopende katten die maar mogen blijven roven mag van mij ook wel onderhand eens gekeerd worden. Net als jij en Fem menen, denk ik zo.

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 22nd, 2012, 11:10 am 
vliegendeMus

Hallo Liset,

Nog even vermelden: het was niet de kat van die buurman. Die hebben zelf geen kat. En ik liep de kat achterna met een bamboestok, zoiets om planten mee op te binden. Dat doe ik, omdat dit meer indruk op de katten maakt. Mijn naaste buren verjagen ook de katten meer vanwege de uitwerpselen. Als die ze verjagen gaan ze net de tuin uit en blijven om het hoekje staan kijken tot de kust voor hen weer veilig is. Als ik verschijn weet ik in ieder geval zeker dat de kat flink ver weg vlucht, zo ongeveer naar zijn eigen tuin. Die stok is nuttig om in struiken te prikken, omdat ze daar vaak gewoon blijven zitten als je langs loopt. Zelfs de ekster en kraaien (ook flinke plunderaars) vertrekken zelfs als ze op grote afstand zijn als ze de stok zien. Al gauw is het dan: hij loopt met een stok achter de kat aan, waarbij men vergeet te vermelden wat voor stok en dat je daar niet of nauwelijks mee kan slaan en al helemaal geen pijn doen.
Het gaat om 3 katten die een gevaar vormen voor de vogels. De een is te dik om over de schutting te komen. Bij nummer 2 heb ik een gesprek met de eigenaar gehad. Hij vond het vervelend, maar had in zijn ogen al het mogelijke gedaan, zoals een (onhoorbaar) belletje en castreren. Nummer 3 was niet thuis en daar heb ik een keurig briefje in de bus gedaan. Resultaat: zag eigenares hem enkele dagen later uit voortuin van mijn buren halen. Maar verder niets.
En femfatale, het gaat niet alleen om wat ik aan de vogels aan tijd en geld investeer, maar ook wat de vogels zelf voor moeite doen. Ik denk dat dit vrouwtje al zo vanaf half maart onafgebroken zit te broeden en nog steeds geen geslaagd broedsel. Dit zou ik zinloos geweld van de kat(eigenaar) willen noemen.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 22nd, 2012, 2:53 pm 
vliegendeMus

Het is bij mij ook veel breder dan wat ik doe voor de vogeltjes, maar dat is het enige argument wat mijn buren begrijpen (want ik heb juist buren die graag willen dat ik mijn katten loslaat in hun tuinen, en mijn "het zijn mijn katten ik wil er ook alle lusten van hebben" snappen ze dan weer niet).

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC