huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel November 19th, 2017, 9:41 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: December 16th, 2011, 7:53 pm 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Even ter verduidelijking omdat de naam niet iedereen iets zal zeggen: de vogelklas van Karel Schot is een in Rotterdam en omstreken bekende vogelopvang. Inderdaad ging men de duif laten inslapen. Ik heb ook wel aan de dierenambulance gedacht, maar besloot hem toch zelf te brengen. Het OV hier is best wel goed (op de drukte na)
Bij de duif viel me al direct op dat zijn borst zo vooruit stak. Is dat wellicht ook een gevolg van de ziekte?
De mussen hier zien er allemaal nog heel levendig en gezond uit. Ik maak me niet direct zorgen, maar op jouw blog las ik een paar dagen terug toch over verschijnselen van het geel bij mussen in Zwolle. Er zijn hier niet erg veel duiven, dus het zal niet mee vallen het in de gaten te houden. Bovendien worden ze in principe niet gevoerd hier. Wel valt me op dat ze de laatste tijd wat hardnekkiger blijven komen. Kan aan het weer liggen, maar natuurlijk ook aan verzwakking. Wat gif betreft vertrouw ik de omgeving inderdaad niet zo.
De mussen eten een hi enrgie mix (Vivara) uit de silo met kooi en tortelduivenvoer van de open bijzettafel en van het terras. En de insectentractaties, die ik zo nu en dan voor de merel neerleg. Nieuw daarbij is, dat ze inmiddels die tractaties met bessensmaak ook ontdekt hebben.
Vandaag vinden de mussen het wat minder, want bovenop de silokooi heb ik wat meer plastic gedaan tegen de regen (helpt niet zo met die wind) en over de bijzettafel staat nu ook doorlopend een kooi. Moeten ze toch wat aan wennen. Meest eten ze nu van de grond, waar ik zo nu en dan wat bijvul. Soms zitten ze er gewoon op te wachten, soms vliegen ze massaal weg. Dit geeft me toch het idee dat het meerdere grote groepen zijn, die niet altijd op dezelfde manier reageren.
Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: December 17th, 2011, 7:36 pm 

Hallo Jan,

Ik wist inderdaad niet dat "de vogelklas van Karel Schot" een vogelopvang is.
De duif probeert de hals zo te manoeuvreren dat er nog lucht door de luchtpijp heen kan.
Daartoe doen ze de kop naar achteren ten opzichte van de borst.
Vandaar de vreemde houding van kop en hals ten opzichte van de borst van het dier.

Probleem met Het Geel is dat het in de keel een gezwel veroorzaakt en dat de duiven daar in stikken.
Vandaar dat euthanasie op een bepaald moment de beste oplossing is voor het dier.

Wat de mussen betreft is er een besmetting met de beestjes die het Geel veroorzaken gevonden in 3 kadavers van huismussen, in Zwolle. Meer is er nog altijd niet bekend.
Een besmetting met T.G. wil niet meteen zeggen dat de huismus ook aan de ziekte (Trichomonosis) heeft geleden, en daaraan is gestorven.

Je kunt het vergelijken met bijvoorbeeld een griepje; stelt ik heb griep en ga dood.
Dan vinden ze bij autopsie het griepvirus. Dat wil dan nog niet zeggen dat ik er aan gestorven ben.

Het is dus niet bekend of er door het DWHC alleen T.G. cellen gevonden zijn, of alleen verschijnselen die wijzen op Het Geel, of dat er daadwerkelijk zo veel T.G. gevonden is in organen van de drie dieren dat het bijna niet anders meer kan dan dat de betreffende huismussen aan Het Geel zijn gestorven.
Dat kun je alleen in de autopsierapporten zien.
Maar degene die de autopsierapporten van deze drie mussen heeft gekregen wil graag toestemming van het DWHC hebben voordat die een kopie er van aan ons kan sturen. Dat blijkt er veel tijd te kosten.

Heb je het alarm al in de sparrowSpeak database gehoord ?
Speciaal voor jou en Minouk !
8-)

Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: December 18th, 2011, 5:03 pm 
vliegendeMus

Hallo Liset,

Ik heb het inmiddels gehoord. Het lukte niet in Internet Explorer. Steeds kon de pagina niet gevonden worden. In google chrome ook niet, maar toen ik op de drukknop drukte hoorde ik het wel. Ik herken het geluid wel, want hoor het hier ook wel eens.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Januari 2nd, 2012, 6:21 pm 
vliegendeMus

Op het huismussenblog lees ik, dat bij Liset de mussen gebleven zijn op oudejaarsdag. Mijn ervaring van deze dag was dezelfde. Merel, spreeuwen en duiven kwamen niet meer na 10:00 uur. Roodborst tegen de avond een keer heel nerveus en zelfs de altijd onverschrokken mezen tegen sluitingstijd heel even. Maar de mussen zijn de hele dag gebleven, meer nog dan anders. Hun nachtverblijfplaats is ergens in de buurt in een straat. Daar trekken ze ook overdag vaak heen en zitten daar te kwetteren. Maar er was daar nu meer vuurwerk dan in de door huizen omgeven tuinen. Op een gegeven moment zag ik overal in de tuin mussen rondscharrelen. Zelfs bleven ze een kwartier tot half uur langer dan normaal. Herhaaldelijk heb ik voer aangevuld en wat extra lekkers. Vaak wachtten ze niet eens tot ik binnen was voor ze weer kwamen eten. Soms tot op 1,5 meter afstand. Ik was duidelijk minder gevaarlijk dan dat onophoudelijke geknal. En de volgende ochtend waren ze er op de normale tijd. Hoe ze de nachtelijke vuurwerkgekte hebben doorgemaakt laat zich alleen maar raden.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Januari 7th, 2012, 9:47 am 

Hoi Jan,
Dat is interessant !
Er zijn meer mensen die iets dergelijks melden. Meest via twitter. (http://twitter.com/stwittemus).

Ik vraag me af of dat soms met omgevingsgeluid te maken heeft.
Zo van; al het een en ander aan drukte en plotselinge geluiden gewend en daardoor wat sneller terug bij het voedsel. Maar ik weet het niet. Ik vind het wel weel heel erg intrigerend.
8-)

Is dat iets voor jou Jan ?
Om dat te inventariseren ?
Dat we daar een project van maken om dat uit te vissen, en jij projectleider ?
Want er zijn de laatste tijd veel vragen over vuurwerk en vogels.
Kijk maar eens naar de berichten er over rond oude en nieuw.

Serieuze vraag is dit hoor, Jan.
mvg
Liset

btw; schitterende kaart heb je gestuurd ! Prachtig gedicht. En dank voor de goede wensen natuurlijk ! ;)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Januari 9th, 2012, 10:33 am 
vliegendeMus

Eigenlijk denk ik, dat vooral het verschil tussen de normale overnachtings/verblijfplek van de mussen en mijn tuin de reden is. Op hun verblijfplek wordt niet gevoerd. Het is een zijstraat van een plantsoen. De doorgang tot de straat wordt gevormd door de zijkant van de huizen van het plantsoen. Daar is natuurlijk al veel meer vuurwerk, maar ik denk dat de muren het geluid en de drukgolf van de knallen weerkaatst. Kortom, behalve het aanwezige groen geen ideale plek in deze tijd. In mijn stillere tuin is het van de conifeer naar het voer net 2 meter, dus veel aantrekkelijker. Dat daar zo nu en dan zo'n tweebenig wezen het voer aanvult nemen ze op de koop toe. Ik constateerde ook, dat ze mij steeds meer negeerden dan wel al terug waren voor ik weer binnen was.
Er zijn inderdaad veel vragen over vuurwerk en vogels, maar helaas weinig antwoorden. Bij Vroege Vogels was onlangs een onderzoekster die dmv radarbeelden constateerde dat op oudejaarsavond vogels massaal de lucht ingingen. Maar verder onderzoek was moeilijk. En natuurlijk het vreemde voorval vorig jaar van zo'n 5000 vogels die in (ik meen) in Amerika ergens op Nieuwejaarsdag uit de lucht vielen. En dit jaar 200.
Kortom ieders ervaringen zijn van harte welkom.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Februari 6th, 2012, 7:18 pm 
vliegendeMus

Vorige week vrijdag na enkele dagen vorst een dik pak sneeuw. Toen ik om 15:00 thuiskwam ben ik gelijk het terras gaan schoonvegen. Waar die sneeuw laten? Op het vijverijs dus. Gevolg: mijn tuin is gelijk een stuk ruimer. En met de sneeuw ging ook het gemorste zaad de vijver op. De mussen verspreidden zich gelijk door de hele tuin inclusief vijver. Overal voedsel te vinden. En omdat ze allemaal uit de conifeer kwamen was hun aantal toch wat makkelijker te schatten. Tussen de 30 a 40. Eerder kon ik er niet meer dan 20 tellen.

Maar nu het vreemde. Sinds die dag eten de mussen bijna uitsluitend op de grond. De bijzettafel op paal bezoeken ze als daar geen kooi op staat. En de kooi met silo gebruiken ze helemaal niet. Gooi ik wat dingen, die ze erg lekker vinden op de grond en zet ik daar een Vivarakooi over heen, dan blijft dat ook onaangeroerd. Kortom: ze hebben hun eetgedrag veranderd. En het lijkt of ze weer kooivrees hebben. Ik weet niet wat er vrijdag gebeurd is, maar zaterdag kwam omstreeks half 4 de sperwer weer eens langs, overigens zonder succes.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Februari 7th, 2012, 4:56 pm 
vliegendeMus

Hallo,
Bij mij komen de mussen ook niet meer in de silo, in de tuin ligt genoeg te eten maar daar zie ik ze ook zelden, wel een heggemus gezien.
Snap er ook niet veel meer van, hang ook gierst in de struiken maar daar wordt ook niet veel van gegeten.
Hoorde van een vriendin die een paar straten verder woont dat ze daar wel komen, ze woont wel meer beschut tussen de huizen misschien dat dat het is ?.
Groetjes en hoop dat het weer snel beter wordt voor de vogels !
Mary

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Februari 7th, 2012, 6:31 pm 
vliegendeMus

Hallo Mary,

Toevallig schrijft Liset vandaag op het blog, dat nu de voerplaats een beetje verwamd is er wat meer mussen lijken te komen. En ik ondek vandaag ook iets. Zoals ik al zei ligt mijn tuin op het oosten en ook in de winter het grootste deel van de dag in de schaduw.
Omstreeks 1100 komt de zon op de voedertafel, silokooi en terras. En hoewel er daarvoor al steeds enkele kleine groepjes waren werden het er gelijk meer. Omstreeks 14:00 uur was de zon weer wat weg van die plek en werd het stiller. Tot natuurlijk de laatste eetronde voor het naar de slaapplaatsen gaan. Daar zitten ze overdag meer in de zon en uit de wind en vanzelfsprekend zijn er nu ook meer mensen die voeren. Dus waarom zou je als mus een koude reis maken?
Nu vraag ik me af of jouw tuin door soortgelijke omstandigheden misschien wat kouder is.
Het zou interessant zijn om te weten of de mussen inderdaad van een paar graden minder kou weten te profiteren.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Februari 7th, 2012, 7:59 pm 
vliegendeMus

JanVo schreef:
Maar nu het vreemde. Sinds die dag eten de mussen bijna uitsluitend op de grond. De bijzettafel op paal bezoeken ze als daar geen kooi op staat. En de kooi met silo gebruiken ze helemaal niet. Gooi ik wat dingen, die ze erg lekker vinden op de grond en zet ik daar een Vivarakooi over heen, dan blijft dat ook onaangeroerd. Kortom: ze hebben hun eetgedrag veranderd. En het lijkt of ze weer kooivrees hebben. Ik weet niet wat er vrijdag gebeurd is, maar zaterdag kwam omstreeks half 4 de sperwer weer eens langs, overigens zonder succes.

Hoi Jan,

Het is mogelijk dat er een nieuwe groep huismussen bij je gearriveerd is.
Een groep die nog niet gewend is aan de beschermkooien.
Dat zou je kunnen zien als je 1 van de mussen kunt herkennen. Bijvoorbeeld door altijd op dezelfde plaats die witte veer die ze in haar kleed heeft, of die wat dikkere witte wenkbrauwen van een mannetje.
Zitten er geen bekenden bij dan kan dat het "probleem" zijn.

Wat ook kan is dat iemand in je buurt een kooi als vangmiddel heeft gebruikt.
In dat geval kan het heel lang duren voordat ze er weer in durven.
Misschien kun je dan voer op de grond leggen, en de beschermkooi over een deel ervan zetten.
Als ze dan durven kunnen ze toch beschermd verder eten.

Een manier om verwarring van het tweede soort te voorkomen is je beschermkooi een geheel eigen uiterlijk te geven. Maak het gedeeltelijk wit of een andere opvallende kleur, of plak er witte veertjes aan.
Of zet er een stenen vorm op. Iets waaraan ze kunnen zien dat jouw beschermkooi anders is dat de kooi die als vangmiddel wordt gebruikt.

En misschien is er een ringer in je omgeving actief.
Anyways; veel succes met het oplossen van het raadsel !

mvg
Liset Karman

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn UTC