huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Mei 24th, 2017, 11:33 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 25th, 2012, 8:13 am 
vliegendeMus

Hallo Liset,

Nee, de koolmezen zijn geen gezinnetje. Bij toeval waren ze er gelijk en zag ik dat er totaal 6 waren. Maar ze vechten inderdaad doorlopend met elkaar. Net kleine raketjes zijn het, die soms om mij heen snorren omdat de vluchter denkt bij die mens in de buurt het veiligst te zijn.
Ik ga wel eens bij de dierenwinkel kijken voor larven ed, maar heb eigenlijk geen idee van de hoeveelheden. Waarschijnlijk zijn het allemaal verschillende mussengroepen, omdat ik op meerdere plaatsen in de wijk vaak mussen hoor. Dus aantallen zijn niet in te schatten. Aan de insectentractaties te zien is het echter een druppel op een gloeiende plaat. Ik hoop dat de natuur het gauw over kan nemen.
Ik ontdekte trouwens in mijn dagboek, dat vorig jaar en in 2010 omstreeks deze tijd hetzelfde gebeurde met de insectentractaties. En enige tijd daarna begon het grote zaadeten en jongen voeren, waarbij je het voer in de silo's haast zag zakken. Ik ben voorbereid.

De merel is nagenoeg genezen en loopt weer normaal. En met ongeveer koninginnedag hopelijk uitkomende eieren.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 29th, 2012, 11:54 am 
vliegendeMus

Deze week dacht ik het al te zien aan wat onhandige vliegers, maar ik dacht dat het door de wind kwam. Jongen 2012. En nu heb ik er een kunnen fotograferen. Weliswaar niet 100% duidelijk door het glas, maar onmiskenbaar mijn eerste nieuwe aanwas.

Bijlagen:
Bestandsbeschrijving: "Mijn" eerste jong 2012
Jongemus2012.jpg
Jongemus2012.jpg [ 44.26 KiB | 3225 keer bekeken ]
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 1st, 2012, 1:43 pm 

Wat een leukerd, Jan :-)
Goede foto ook.

Bij ons is het nog niet zo ver.
Wel gierzwaluwen weer op het dak 8-)

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 27th, 2012, 9:08 am 
vliegendeMus

De eerste mussenaanwas was niet zo groot. Daarna werd het rustig en toen kwam de tweede golf, waarvan hier een foto. (13/7) Leuk is ook om de verschillen in tijd te constateren. Waar Eugenie schreef dat de laatsten om 19:00 kwamen en Liset om 21:00 kwamen ze hier omstreeks 20:00 voor de laatste keer. Maar het wisselt vaak sterk. Inmiddels is het stiller. Soms komt een grote groep voorbij, dat lijkt wel een creche. Duidelijk is de belangstelling voor de insectentractaties weer groter. En enkele ouders hebben intussen ook gezien hoe veel merels en mezen in een week ongeveer 2 kilo meelwormen verorberen. Hippen dan liefst in de schaduw van de grotere vogel mee en pikken wat uit de soepkom. Ben ik niet blij mee, want 2 kilo in de week vind ik wel genoeg.
Afgelopen zondag was het heel vreemd. In de ochtend landde als een bliksemschicht een sperwer op het terras. Enkele meters bij me vandaan. Ik naar buiten. Zij (waarschijnlijk) naar boom bij de buren en weer terug de conifeer in duiken op nog geen meter bij me vandaan. Heel brutaal. Gelukkig zaten de musen een stuk hoger in de boom. Maar in de middag was ik een uurtje weg. Toen ik terug kwam nauwelijks nog mussen, mezen of voederende merels. En dat is zo gebleven tot dinsdagmiddag. Dacht eerst dat de verminderde belangstelling van alle vogels door de hitte kwam. Maar het is nog steeds warm en alles is nu weer volop terug. Alleen de mussen soms wel en soms helemaal niet.
Bijlage:
Bestandsbeschrijving: Deel van de mussen door het las
Mussen 13 juli.jpg
Mussen 13 juli.jpg [ 62.4 KiB | 3155 keer bekeken ]

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 1st, 2012, 9:22 am 
vliegendeMus

Hoi Jan,

Fantastisch zoveel mussen bij elkaar!! :P
Ik heb wat vragen over hoe jij voert. Ik neem aan dat je normaal het voer niet onbeschermd op de grond zet. In verband met duiven en kraaien. Ik zie op de foto een stuk van een beschermkooi. Zet je dan schaaltjes in de kooi? Maar dan wordt het voer wel nat als het regent? Je had volgens mij ook een hangende silo waar je zelf bescherming om heen gemaakt had, met gaas ( openingen van 5 bij 5 cm.).
Ik kan de foto hiervan niet meer vinden op het forum. Het is misschien een domme vraag, maar hoe doe je dat met een opening? Je moet de silo bij kunnen vullen en schoonmaken immers.
Bij mij waren de mussen ook gek op vettractatie met insecten, ook de roze staafjes. Gestampte pinda's vinden ze ook heerlijk, maar ik geef nu alleen nog maar paddy, gierst, of witzaad. Ik had het in de kooi staan, maar het werd een natte kledder als het regent. Helaas regent het nogal in ons klimaatje :(

Vriendelijke groet,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 1st, 2012, 5:05 pm 

Hoi Eugenie,

Dit zijn de varianten van voerbeschermkooien die we hier ontwikkeld hebben:

De meest simpele vorm is deze uit 2006 (die pas in 2010 eens op de foto ging): http://www.stichtingwittemus.nl/globalI ... 0_800p.jpg
Dat is een halve gaasmat van 50 x 120cm, met mazen van 5x5 cm.
Te koop bij de Gamma voor ongeveer 12 euro. Plus 2 of 3 kabelbinders om de cilinder te sluiten en een stevige draad om 'm aan op te hangen.
De voersilo hang je er los in.
Een gezonde huismus is ongeveer 6 cm dik (dwars doorsnee) en gaat liefst langszij op een stok of ring zitten, om bij gevaar een doorstart te maken.
Dus als je zorgt voor een ruimte van ongeveer 12 cm tussen zitring en gaaskoker dan is de mus veilig tijdens het eten.

Een lastigere, maar wel het meest toegankelijk voor vogels die het liefst op de grond foerageren, was deze uit 2004:
http://www.stolpje.nl/wittemus/images/m ... 680www.jpg
Die wordt niet meer gebruikt vanwege mee-etertjes die via de grond kwamen zonder ooit te vliegen, maar was wel heel gaaf omdat de mussen er op gingen zitten en zich dan al kopje duikelend naar binnen lieten vallen.

De 1 na laatste versie (tot nu toe) is deze geweest, uit 2009:
http://www.stichtingwittemus.nl/globalI ... 0_800p.jpg
Met opvangschaal onder de silo, en deksel er op tegen nat regenen.
En "wachtrij-stokjes" er doorheen zodat, wie er niet op een zitring past, wel in de buurt kan zitten om de kruimels op te vangen, of om door vader of moeder gevoerd te worden.
De stokjes steken uit de beschermkooi omdat de jongste mussen nog niet zo makkelijk door dat 5x5 cm gaasmaat heen komen. Die kunnen dus buiten het gaas een tussenlanding maken. Of daar blijven zitten in de zon.

Die laatste vul je door het deksel langs het touw omhoog te schuiven, de deksel van de silo op te tillen, en dan het zaad er bij te gieten.

De allerlaatste versie is bijna een voliere, alleen dan met gaas van 5x5 cm zodat kleine vogels zoals huismussen, ringmussen, heggenmussen, koolmezen, roodborstjes, en dergelijken, naar believen in en uit kunnen.

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 1st, 2012, 7:59 pm 
vliegendeMus

Hoi Liset,
De foto staat op pagina 2 van De mussen van Eugenie. Ik had ook nog een grotere silo met 10 openingen, die ik er nu heb staan. Het geheel hangt dus niet maar staat op een paal. De bovenkant is afgesloten door een gaasplantenroller, waardoor precies de silobuis past. Die steekt een eind boven de kooi uit, maar er zijn daar geen voeropeningen meer.(op de foto: de kleinere buis wordt op zijn plaats gehouden door een soort afdekkapje voor een ontluchtingssysteem of zo) En inderdaad is dat natuurlijk niet waterdicht. Maar ik had al ontdekt dat het voer in de schaal toch nat werd door de altijd aanwezige wind in combinatie met regen. Het gemorste voer wordt dus gewoon bij nat worden weggegooid. Op de bovenstaande foto zie je nog net de paal, waar het geheel op staat. Het bijvullen is dus vrij eenvoudig van bovenaf.
Het voer op het schaaltje op het terras (tortelduivenvoer) wordt ook regelmatig aangevuld. Het terracotta schaaltje heeft geen gaten in de bodem, dus kan bij regen niet buiten staan. Dan gooi ik het gewoon op het terras. De gladde tegels maken het aanvegen makkelijk. Ben ik niet thuis, dan gaat de kooi die je links ziet staan over het voer heen. Dat is een Vivarakooi met de grote mazen, dus de mussen hebben daar geen probleem mee. Duiven valt wel mee, alleen een paar Turkse tortels en soms een houtduif. Kraaien houden zich uitsluitend aan de singelkant op.
Verder gebruik ik die kooi om er meelwormen voor de merel onder te zetten als het regent, want die mogen niet nat worden. Wordt dan ook een smurrie. Aan 1 kant klap ik de kooi dan open en leg bovenop een stuk doorzichtig plastic.
Al met al gaat er natuurlijk wel veel voer verloren, vooral om dat het voer in de silo Hi Energy Mix is, waar de mussen een deel niet van eten en er dus sowieso uit gooien.
En er gaat natuurlijk ook veel tijd inzitten.

Groeten,
Jan

PS Eergisteren waren er zoveel mussen (schatting minstens 60) dat ze niet wisten of ze nu in de conifeer of in de lijsterbes bij de buren moesten gaan zitten en zo vloog alles door elkaar heen en weer.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 2nd, 2012, 9:01 am 

Oeps. Sorry. Jij had inderdaad nog weer een andere versie van de voerbeschermkooien gemaakt.
8-)

Niet naar mij luisteren Eugenie ;)

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 3rd, 2012, 5:49 pm 
vliegendeMus

Hoi Jan en Liset,

Bedankt voor jullie verhalen en foto's. Ik ben blij met dit soort informatie want het kan altijd beter met het voeren en jullie hebben heel veel ervaring. Mijn hangende silo's hebben niet het eeuwige leven (zie foto's). Ze zijn niet zo degelijk. Ik ben nog niet helemaal tevreden over de huidige situatie.
Ik voer de merel (rozijntjes) in de grondkooi van Vivara. Die kooi staat op een tafel (zelf gemaakt). Het tafeltje heeft dunnen metalen pootjes. Er zitten gaatjes in het tafelblad voor afwatering. Het geheel is muizenproef gebleken. We hadden een muis, we konden hem heel goed observeren. Hij kon op de gekste plaatsen komen maar op de tafel kwam hij niet. De tafel moet wel helemaal vrij staan, anders springt hij alsnog, bijvoorbeeld via een grote planten pot of zo, op het tafeltje. Het is ongelofelijk hoe ver en hoog ze kunnen springen. :o
De kraaien is weer een ander verhaal. Ik denk dat iedereen op het forum weet hoe vindingrijk en slim ze zijn. Ik had op het bewuste tafeltje silo's staan met een schaaltje onder elke silo. Nu bleek dat ze met hun snavel die schaaltjes naar zich toe haalden en zo uit de silo's konden eten. De huismussen aten toch niet uit deze silo's, dus het is niet zo erg. Zij gebruiken alleen de silo's die in de klimop hangen.
We gaan deze zomer niet op vakantie. Ik vind dat helemaal niet erg nu ik de mussen in de tuin heb, maar ik wil vooral ook goede spullen hebben voor als ik op vakantie ben. Ik hoop heel erg dat er meer huismussen komen en dan volstaat de huidige situatie ook niet echt.
Ik voeg nog even een fotootje toe. Gemaakt door mijn man, hij heeft ook dat tafeltje voor mij gemaakt, zal ik eerlijkheidshalve even vermelden. ;)

Groeten,
Eugenie

Bijlagen:
DSC_7388 Cr Re.jpg
DSC_7388 Cr Re.jpg [ 44.52 KiB | 3132 keer bekeken ]
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Maart 10th, 2013, 7:39 pm 
vliegendeMus

Bijlage:
Bestandsbeschrijving: Zieke mus
Zieke mus.jpg
Zieke mus.jpg [ 145.09 KiB | 2619 keer bekeken ]
Weer eens een kleine update. Eigenlijk had ik willen vragen wat te doen met een zieke huismus. Op bijgaande foto is de meest rechtse huismus duidelijk niet in orde. Hij vliegt niet weg met de anderen en ging vanavond toen alles al weg was nog lang door met eten, alhoewel ik het idee heb dat het niet zo lukte. Ik kan gewoon het terras op. Pas als ik te snel en te dicht nader vliegt hij weg. Zit ik op mijn hurken, dan holt hij soms mijn richting uit en gaat drinken op nog geen halve meter bij me vandaan. Eenmaal klaar met eten vliegt hij tot mijn verbazing toch gewoon weg richting een hoge boom.
Vangen zal niet lukken en ga ik ook niet proberen. Naar ik op de site al begrepen heb is er verder niet veel aan te doen. Helaas. Misschien stapt hij met dit weer op een bepaald moment naar binnen, zoals een zieke koolmees vorig jaar ook deed.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn UTC