huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Augustus 17th, 2017, 11:20 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Februari 7th, 2012, 8:08 pm 
vliegendeMus

Mary1803 schreef:
Hoorde van een vriendin die een paar straten verder woont dat ze daar wel komen, ze woont wel meer beschut tussen de huizen misschien dat dat het is ?.

Huismussen verbruiken met zulk koud weer als de laatste tijd heel veel energie.
Bovendien zijn ze door dit weer overvallen. In streken waar deze temperaturen meer gebruikelijk zijn leven de huismussen vaker vlak bij of liever nog in verwarmde gebouwen zoals stallen.
Via twitter hoorde ik dat ze zich ook in dierentuinen verzamelen. Bijvoorbeeld bij de olifanten in Artis, Amsterdam.

En inderdaad, wat Jan zegt; ieder straaltje zon daar springen ze meteen in. Dat zie ik hier ook gebeuren.
Het zou ook heel fascinerend zijn te onderzoeken of zo snel en doeltreffend van wat extra warmte weten te profiteren. Misschien eens iets op zetten met een grote terrasverwarmer ? Of liever dan met een verwarmde schuur waarvan de deur iedere dag op een vaste tijd open gaat ?

Er zijn nog zo veel interessante experimenten mogelijk !
mvg

Liset Karman

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Februari 8th, 2012, 7:48 pm 
vliegendeMus

Hallo Liset,

Ik denk toch niet, dat een nieuwe groep huismussen in de tuin gekomen is. Want waar zijn dan ineens de andere huismussen, die al zo gewend waren?
En iemand met een vangkooi lijkt me ook niet waarschijnlijk. Rotterdam is geen Andijk. Op de tegwnroodig weer aanwezige mussen krijg ik alleen maar leuke reacties. Bovendien zijn het allemaal rijtjeshuizen en als iemand zoiets doet zou daar zeker commentaar op komen. Ik merk zelfs al als ik een kat uit de tuin jaag, dat ik ruzie krijg met sommige mensen.

Ik houd het toch maar op de temperaturen. Of misschien heeft de sperwer een mus gepakt, die niet snel genoeg uit de kooi weg was. Alhoewel dat dan tijdens hevige sneeuwval gebeurd moet zijn en of sperwers dan jagen weet ik niet. Het kan ook een combinatie van factoren zijn.
Trouwens, vandaag ging de temperatuur haast tegen het vriespunt aan en was er tijdelijk wat minder wind. En daar zag ik toch weer mussen in de kooi. En vanavond was er toch wel aardig wat voer uit verdwenen. Maar de mussen schijnen zelf niet helemaal meer te weten waar te eten. Er ligt nu overal wel wat en soms zitten ze op de voertafel, dan weer alleen op de grond of op de volgesneeuwde plantenschaal op de vijver. Ineens hebben ze ook het roodborstvoer (wat meelwormen, gedroogd fruit, havermout en nog wat dingen) ontdekt. De groepjes zijn meestal niet zo groot en lijken in de wijk rond te trekken. Soms is het zelfs helemaal stil. Want ook de andere vogels zetten me dezer dagen soms voor raadsels. Kan het toch de naderende lente al zijn?

Het individueel herkennen van de mussen is voor mij wat moeilijk met minder goede ogen. Foto's maken zou kunnen, maar dat geeft wat te veel onrust.
Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Februari 10th, 2012, 8:06 am 
vliegendeMus

Hoi Jan,

Het gebeurd gewoonlijk veel dat een erf geen vaste huismus-gasten kent, maar dat verschillende groepjes huismussen elkaar afwisselen op een erf.
Het lijkt er echter een beetje op dat hoe meer mensen tuinvogels te eten geven, en dus ook huismussen, hoe meer de huismussen een tuin als "standplaats" kiezen.
Dus je observatie klopt helemaal.

Met het gebruik van een vangkooi bedoel ik niet perse slechteriken die daar gebruik van maken, want die worden inderdaad op hun gedrag wel aangesproken als dat gezien wordt.

En niet heel Andijk is akelig volk. * Zie het PS.

Vangkooien worden ook door vogel-ringers gebruikt.
En in het kader van project ring MUS, dat rond de 30 stadsvogel-soorten omvat, wordt in steeds meer steden iets dergelijks gedaan.
Ringers moeten ook voorzichtig zijn inderdaad, want voor ze het weten hebben ze kritiek van omstanders te pakken.
Maar het wordt wel meer en meer gedaan. Juist vanwege de veronderstelde en vaak ook aangetoonde achteruitgang en veranderingen in aantallen stadsvogels.

Of het de lente al zou kunnen zijn;
hier wordt inderdaad al gebroed door de huismussen.
- Aan de kleur van de snavels van de mannetjes kun je zien of die al zo ver zijn dat ze willen paren of broeden (doen ze ook een beetje). Zijn de snavels zwart dan zijn ze zo ver.
- Ook vrouwtjes die er klaar voor zijn, lijken een meer donkere snavel te krijgen, meer donkergrijs dan hoornKleurig (gelige zandkleur).
- Als je mannetjes hoort of ziet baltsen is het zeker dat het niet lang meer hoeft te duren voordat er gebroed gaat worden. Maar koud weer kan dan nog roet in het eten gooien.
- Het meest duidelijke teken krijg je wanneer je opeens voornamelijk mannetjes huismussen in je tuin ziet. Dan weet je zeker dat de vrouwtjes aan het broeden zijn.
De vrouwtjes laten zich dan alleen nog zien om heel snel wat eten en drinken naar binnen te schrokken, en dan weer naar de eieren te verdwijnen. Dat doet ze ongeveer 2 keer op een dag.

mvg
Liset Karman

* PS: Het is in Andijk zelfs maar een klein groepje dat zich zo wanstaltig tegenover dieren gedraagt. De pech is alleen dat wij daar precies midden in schijnen te wonen. En zoiets uit zich natuurlijk pas wanneer je je profileert als liefhebber van wild levende dieren.
Dus wanneer je daadwerkelijk je tuin niet winterklaar maakt, wanneer je grassen, madeliefjes en pinksterbloemen zichzelf uit laat zaaien, wanneer je eenden toe staat op je erf te broeden, wanneer je mollen graag de drainage gratis voor je laat aanleggen, wanneer je muizen graag aan de kerkuil over laat, wanneer je katten en honden van een ander niet loslopend op je erf wilt hebben, enzovoorts.
Dat zit in de aard van het beestje; als mensen zich duidelijker uit gaan spreken VOOR ruimte voor natuur, dan komen er als reactie mensen die zich duidelijker gaan uitspreken TEGEN ruimte voor natuur. Zo werkt de wereld nu eenmaal.
Ons geval is een klein beetje anders omdat er nog een bijbedoeling van een buurman achter zit, en een aantal families in de buurt niet in de gaten lijkt te hebben daarvoor gebruikt te worden, maar dat is niet gewoonlijk wat er gebeurd.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Maart 28th, 2012, 7:08 pm 
vliegendeMus

Veranderd eetgedrag luidde ook de kop van deze reeks. Nu, dat is wel aan de orde. Ik vind dat ze nu niet veel eten. Wel zijn er bijna de hele dag mussen aanwezig, maar die "kletsen" meer dan dat ze eten. Ook zijn ze de laatste week vaak als eerste vogels aanwezig (vanmorgen bv 5 minuten voor zonsopgang) en 's avond als laatsten. Een en ander buiten het zeer vroege en late zingen van de merel natuurlijk.
En nog een leuke ontdekking. In zowel voor als achtertuin staat een flinke pol pampasgras. Vorige week viel het mij op, dat in de achtertuin de pluimen weg waren en in de voortuin niet. Die laatste heb ik toen afgeknipt en in de achtertuin in het hek gestoken. Nog dezelfde dag was de pluim die het makkelijkst bereikbaar was vanaf het hek weg. Vandaag alle andere. Wist ik nog niet, wie dat gedaan had. Gelukkig vond ik nog een pluim die ik in de buurt van het voer legde. Binnen 5 minuten ging een huismus er mee vandoor!

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 1st, 2012, 6:41 am 

Hoi Jan,

Het fenomeen van het plukken van de pluimen in het pampas-gras is bij huismussen een bekend verschijnsel. Wij kwamen het hier ook tegen (jaren geleden al weer). Destijds nog niet zo'n goede camera en daardoor alleen wat vager foto's kunnen maken.

Zou een heel goed idee zijn om dat bij "tips voor NESTGELEGENEHID" te zetten.
Lukt het jou om er nog foto's van te maken of is alles al weg gehaald door de huismussen ?

mvg
Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 19th, 2012, 9:38 am 
vliegendeMus

En inmiddels is het eetgedrag weer wat veranderd. Want nu zijn ze ineens gek op de insectentractaties. Blijkbaar merken ze wel, dat er insecten in ziitten, alhoewel het grootste deel toch waarschijnlijk pindameel is. Hier ben ik minder blij mee. Deze dingen leg ik eigenlijk neer voor de merels. Daar is het mannetje zo gewond aan de poot, dat hij zelf nauwelijks eten kan zoeken. Het broedende vrouwtje komt dan die insectentractaties eten. Enkele keren per dag. Meestal ligt er niets, want de mussen hebben het dan al op. Ze schromen zelfs niet om op de merel af te stormen, die dan maar opzij gaat. Eigenlijk moet ik er haast bijblijven. Een enkeling heeft zelfs de meelwormen in een bakje al ondekt, waarschijnlijk door de mezen te observeren. Maar door hun aantallen is het voeren van dit soort voer aan de mussen niet haalbaar. Ze moeten zich hier maar aan de verschillende zaden houden. Als de temperaturen nou maar eens wilden stijgen. Dan kwamen er wat meer insecten.
Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 20th, 2012, 6:53 pm 

Hoi Jan,

De kans is heel groot dat er ook in jouw omgeving inmiddels huismussen aan het broeden zijn. En zelfs dat er al eitjes zijn uitgekomen. Voor jonge huismussen is het funest wanneer er te weinig eiwitrijk voedsel is. Wat dat betreft is het niet vreemd dat nu je insecten-traktaties veel mee genomen worden. Het klopt als een bus, zelfs.

Kijk maar eens naar dit onderzoek van Kate Vincent uit 2005.

In plaats van dure insecten-traktaties kun je ook een aantal zakjes muggenlarven kopen en die in de vijver los laten. Kost 1 of 2 euro per zakje. ( Let er wel op dat ze nog leven.)
Dan heb je "slow releasing" insecten; af en toe komen er een aantal te voorschijn.
Maden kun je ook nemen.

Of je haalt uit de Welkoop cq Boerenbont het "biologische bestrijdingsmiddel" gaasvlieg.
Los laten en jeutje wat een feest voor de insecten-eters.

De huismussen hebben die insecten nodig op dit moment.
Hun jongen kunnen zonder insecten niet gezond opgroeien.
Ze zijn dan bij uitvliegen al ondervoed en maken weinig kans.
Sommigen zullen al in het nest sterven.
En de kans op meer dan 1 nest dit jaar wordt klein als het bij het eerste nest al erg veel moeite kost om insecten te vinden.
Kortom; huismussen eten die "insecten-traktatie" niet omdat ze verwend zijn geraakt.
De jongen hebben het nodig.

Maar het zou heel interessant zijn om te zien of het lukt om voldoende insecten voor de verschillende vogels aan te bieden in jou tuin.

Hoe zat het ook al weer ? IS er stilstaand water bij jou in de buurt ? Sloten, parkvijvers, dergelijken ? Daar moet het vandaan komen, eigenlijk ..
En niet bij Vivara waar je heel veel geld moet neerleggen voor zaken die gewoon in het "wild" te vinden zouden moeten zijn voor vogels. Zoals graszaden. Onkruidzaden. En insecten.

In ieder geval is het voor de jonge huismussen funest wanneer er te weinig eiwitrijk voedsel is.

Wat je gewonde merel betreft; die kun je misschien eens wat appel of fruit geven. Zijn mussen en mezen weer minder dol op. Of een bakje regenwormen uit de dieren/viswinkel. 8-)
De zaden lusten ze ook, maar dan liefst geweekt in water.

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 21st, 2012, 7:28 pm 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Dat weken van de zaden zal wel lukken met het huidige weer. De merel komt ook wel aan zijn trekken, gewoon omdat hij tammer is dan de mussen en ik voer dus dichterbij kan aanbieden. Enige probleempje zijn de 6 koolmezen, die overigens als ze onderling geen ruzie hebben toch vaak wel netjes wachten. Appels: ik dacht dat de mussen die bij jou ook aten. Hier in Rotterdam kennen de vogels blijkbaar appels niet zo goed, want ze laten ze links liggen. Op de allesetende spreeuwen na.
Met de insecten is het op het ogenblik volgens mij niet geweldig. Allereerst natuurlijk het te koude weer. Maar ik heb buren die aan de ene kant het terras met puur bleekwater schoonmaken en vergeten dat dat zo van het terras hun grasveldje inloopt. En aan de andere kant mensen, die als ze een mier zien een dergelijke hoeveelheid gif strooien dat ik er zelfs haast niet goed van word.
Wat verder de omgeving betreft heb ik natuurlijk de vijver, waar zelfs nog geen pomp of filter in zit. Dus goed stilstaand. Aan de straatkant is een singel. Verder heb ik nog wat oude bielzen liggen, die al aardig aan het verrotten zijn. Daar moeten dus ook wel insecten inzitten. En onder de heg en op andere plaatsen ligt nog volop oud blad.
We zullen er maar het beste van hopen. Het is andere jaren toch ook allemaal goed gegaan. Dat er gebroed wordt geloof ik wel. Zie ik aan het elders door jou beschreven gedrag van de mussen.
De door jou genoemde winkels zijn her niet, maar ik zal eens verder rondkijken.
Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 22nd, 2012, 11:10 am 
vliegendeMus

En van ochtend hoorde ik in het programma Vroege Vogels dat het aantal insecten nu 80% minder is dan normaal. En dat het eind deze week met het weer beter wordt.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 23rd, 2012, 7:39 am 

Hoi Jan,

Ik had al het vermoeden dat er iets vreemds met de vliegende insecten aan de hand was. En dat was vorig jaar ook al. Heel extreem nauwelijks muggen hier, bijvoorbeeld, in heel west Friesland in ieder geval.

Als jij trouwens 6 koolmezen hebt dan kan dat niet anders of dat is een jong gezinnetje. Koolmezen zijn in andere gevallen veel te territoriaal om elkaar zo dichtbij te verdragen. Althans; hier verdagen ze elkaar absoluut niet. Zelfs pimpelmees en koolmees gaat niet samen.
Dus waarschijnlijk heb je een jong gezin in je buurt :-)

Appels; op de een of andere manier moeten die appels vast zitten. Dan eten ze er wel van. Merels en mussen. Ik laat ze aan de boom hangen. Huismussen maken er dan een schuitje van. Een soort schommel. Eerst erop zitten, pikken op de bolle hoge kant. Dan rondom. Dan de kring wijder maken, dieper maken, langzaam maar zeker langs het klokhuis omlaag. Totdat er een klokhuis aan een kleine tak hangt, met een bodem er onder; een schuitje 8-)

Kan dagen duren hoor. Dus een video heb ik er nog niet van gemaakt :-)

Dierenwinkels hebben muggenlarven op voorraad, voor mensen die bepaalde aquarium-dieren houden. Weet niet welke. En maden voor vissers. Als die uitkomen zijn de vliegen er uit meestal niet in staat tot vliegen (? wat zegt ze ? ;) ) dus een makkelijke prooi voor gewonde merels en jonge vogels. De maden zelf daar zijn merels helemaal wild van. Hier zijn de merels daardoor alsmaar om me heen als ik de tuin in ga. Wachten of ik weer wat lekkers voor ze heb.
8-)
Maar goed; ontsnapt er iets, dan is er dus niks aan de hand; de bromvliegen en vliegjes worden vrij eenvoudig opgeraapt door vogels. Maar; doe daar eerst even een test mee voor de zekerheid. Want misschien heeft jouw winkel wel een veel gezondere kweek. Wat voor de maden wel zo fijn zou zijn. (Zijn tenslotte ook levende wezens.)

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn UTC