huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel September 20th, 2017, 9:43 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 20th, 2011, 4:15 pm 
vliegendeMus

Sinds ongeveer een week merk ik dat de mussen een opmerkelijke gedragsverandering ondergaan. Voorheen als er maar naar ze gekeken werd vloog alles de conifeer in. Met alles bedoel ik zo'n 20 huismussen. Nu worden ze steeds brutaler.
Voor merels en mezen leg ik regelmatig wat insectentractaties van Vivara neer. Dat is een soort pindameelstaafje met daarin insecten verwerkt. Vooral de merels en mezen zijn er gek op. Mussen keken er niet naar om. Maar nu is dat ineens veranderd. En waar ze dus eerst massaal de boom invluchtten komen er nu mussen naar me toe als ik naar buiten kom. Sommigen wagen zich tot op minder dan een halve meter. Anderen pakken zelfs eerst de tractaties die het dichtst bij me liggen. Ze zouden op den duur zelfs misschien uit mijn hand eten, maar dat ga ik ze niet leren. Voor mij leuk, maar voor de mussen misschien minder.
Daarnaast geef ik in een soepkommetje in de ochtend de mezen wat meelwormen. En nu zie ik sinds enkele dagen een huismus ook wat uit het bakje pakken en ermee wegvliegen. Ik wist niet eens dat ze dat ook lusten.
De groepjes zijn nu wel wat kleiner en soms zijn ze met 2 of alleen. Toch mogen ze van mij wel weer op uitsluitend zaden overgaan, want anders wordt het erg kostbaar.
Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 21st, 2011, 10:19 am 

Hoi Jan,

Huismussen gebruiken insecten om hun jongen mee te voeren.
Dat is de enige manier waarop de jongen gezond op kunnen groeien en uit kunnen vliegen.
Lees dit maar eens, over het onderzoek dat Kate Vincent heeft gedaan naar overlevingskansen voor jonge huismussen en de kans eiwitrijk voedsel in de vorm van insecten te eten te krijgen.

Een bakje meelwormen is wel heel erg uitnodigend daartoe.
Juist met meelwormen zijn in Groot Brittannië recent nieuwe onderzoeken afgerond.
Hieruit blijkt eveneens dat deze bron van eiwitten essentieel is voor het broedsucces van de huismussen.
't Is nog niet gepubliceerd, ik weet ervan door de WGUS bijeenkomst in Newcastle dit jaar, maar zodra dat gebeurd is zullen we er op de websites van Stichting Witte Mus aandacht aan besteden.

De huismussen nemen de meelwormen uit pure noodzaak.
Maar als je ze andere 6- en 8 potigen aan kunt bieden is dat ook prima.
Kijk maar eens terug bij de tip "VOEDSEL voor huismussen" >> "Zorg voor muggen, groene luizen, rupsen, gaasvliegen, enz."

Gaasvliegen kun je als biologisch bestrijdingsmiddel kopen. Daar zijn huismussen ook wild van.

Een bak met water wil ook nog wel eens voor de nodige muggenlarven en muggen zorgen, dus dat is ook nog een mogelijkheid.
Beste is dat de insecten e.d. zich in de omgeving bevinden. Bijvoorbeeld door geen insecten-bestrijdingsmiddelen te gebruiken, en door planten te gebruiken die insecten juist een kans geven.
Zoals rozen. 8-)

mvgr
Liset Karman
Stichting Witte Mus

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 21st, 2011, 7:53 pm 
vliegendeMus

Nou, wat insecten betreft zitten de mussen hier wel goed. Ik heb volop botanische rozen in de tuin staan, gebruik geen bestrijdingsmiddelen of schoonmaakmiddelen in de tuin en als ik het aantal muggen op het ogenblik in de huiskamer hoor zal het buiten ook wel goed zijn. Helaas is dat bij veel buren anders. Ze willen hun tuin liefst zo schoon en insectenvrij als hun huiskamer. Daar kan ik niets aan veranderen
Maar als er binnenkort weer een vijver in de tuin is wordt het bij mij in ieder geval nog beter. Een drinkbak laten staan vind ik niet zo'n goed idee, want ik bied de vogels graag dagelijks schoon water.
De meelwormen blijven vooralsnog voor de mezen en de merels. Beide soorten broeden op het ogenblik in mijn tuin en als er nog 10 mussenparen bijkomen wordt dat te duur.
De meeste mussen hebben het trouwens nog niet door. Hebben veel aandacht voor de andere lekkernijen. Maar dat kan natuurlijk snel veranderen.
Dat onderzoek van Kate Vincent had best wat meer in de publiciteit mogen komen. Veel mensen denken het is lente dus voeren hoeft niet meer. Dat zie ik bij mij in de wijk, waar de weinige voederplekken in voortuinen leeg dan wel verwijderd zijn. Hopelijk is het in achtertuinen beter.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 1st, 2011, 8:17 am 
vliegendeMus

Op het blog lees ik er nog niets over, maar hier komen de mussen al volop met jongen langs die gevoerd worden. Daarbij maakt het niet uit of ik binnen achter het glas sta of buiten ben: ik word volkomen genegeerd. (ook wel eens leuk). De meelwormen worden door de mussen niet (meer) gebruikt.
Zijn er al meer lezers die jonge mussen hebben?

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 1st, 2011, 2:37 pm 

Geweldig Jan :-)
Van harte gefeliciteerd !! :D
Rotterdam schijnt een stukje voor te lopen op Andijk. (Warmer in de stad misschien ook.)
Marie-Annet, van de kinderboerderij in Rotterdam, had het er enkele weken geleden ook al over dat ze jongen bij de mussen hoorde.
Die zullen nu ook wel zo'n beetje aan het uitvliegen zijn.

Geniet er maar van Jan !
Die jonge mussen zijn straks weer schuw.
Dus voor mooie foto's krijg je nu de kans.

Stuur je er ons ook een ?
Zetten we het in de krant 8-)

Hier is het bijna afschuwelijk stil, wat huismussen betreft.
Je zou haast gaan denken dat iemand er een heleboel heeft om gebracht.
Op 11 maart waren het er nog zo veel dat de VARA-ploeg er horendol van werd.
Anderhalve maand later is er nauwelijks meer iets van terug te vinden.

Ik hoop van harte dat ze zich in het dorp verspreid hebben om te broeden.
Vanwege de sperwers hier. En dat er niets ergers aan de hand is.

( Dit is een beetje een ritueel aan het worden. De spanning wanneer de huismussen in aantal maar blijven afnemen. En het wachten totdat de jongen eindelijk de verliezen weer aan komen vullen.)

Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 4th, 2011, 5:56 pm 
vliegendeMus

Voor mooie foto's had ik nu de kans. Nou, dat viel nog tegen. Of de schuifpui was dicht (vanwege harde wind), de camera lag buiten bereik, batterijen op, vogeltje toch gevlogen. Maar vandaag lukte het dan toch. Zie hieronder.
Ik heb het idee, dat de jonge mussen niet eens zo heel jong meer zijn, want 2 worden er nu al gewoon door de ouders op het terras achtergelaten. Die 2 gelijk op ontdekkingstocht. Alles oppikken. Heb je eindelijk wat lekkers, pakt zo'n brutale spreeuw het van je af of een van de andere mussen. Bij alarm vlucht je de hulst in en au, dat prikt toch wel.
Het voer gaat hard. Mijn visite zag het voer in de grote silo (10 openingen) in de voederkooi gewoon zakken. Leukste is als de jongen in het hekwerk van de kooi zitten en de ouders af en aan naar de silo vliegen. Helaas wil dat nog niet op de foto.

En helaas wil de foto niet op de site. Moet daarvoor wel heel erg klein worden.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 5th, 2011, 6:46 am 
vliegendeMus

Ik probeer het nog een keer.
Bijlage:
Jonge mus.jpg
Jonge mus.jpg [ 345.33 KiB | 5909 keer bekeken ]

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 7th, 2011, 11:48 am 

Wat een schatje. :P

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 3rd, 2011, 9:49 am 
vliegendeMus

Grappig is ook als de merel meelwormen uit het bakje gooit om ze te verwerken voor zijn jongen en hij is plots zijn net neergelegde meelworm kwijt omdat een mus hem voor zijn neus wegkaapte. Brutaal zijn ze wel.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 14th, 2011, 10:12 am 
vliegendeMus

En dan eindelijk een regenachtige dag als gisteren. En het regende niet alleen water. Het leek alsof het soms ook mussen regende als ze op het terras landden. De net buitengezette 3 kleine silo's met aparte voersoorten kanariezaad, gele millet (witte niet te krijgen hier) en paddy waren gelijk bezet, evenals de grote silo met 10 openingen in de kooi (Hi Energy Mix). Daarnaast een stuk of 15 op het terras (tortelduivenvoer) en een aantal in de conifeer op hun beurt wachtend. Moeilijk te schatten deze invasie, maar 35 a 40 waren het er wel.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn UTC