huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Mei 24th, 2017, 11:31 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Juli 7th, 2011, 9:15 am 
vliegendeMus

zoals ik verteld heb bij " even voorstellen " hebben we mussen in de tuin.
wat mij opvalt is als we een dag of 3 weg zijn geweest uiteraart de 3 silo's
leeg zijn , maar ook de mussen zijn verdwenen alleen de groenlingen en mezen
zie je dan nog , en dan komen de mussen druppelgewijs wel weer terug
blijven we 4/5 dagen weg, dus een paar dagen geen voer voor de vogels
dan zie je niks meer, dan duurt het wel een paar dagen dat de mussen terug zijn
en dan nog maar de helft van wat er kwam, plus dat ze dan weer schuwer zijn
hebben andere liefhebber dat ook.........?

gr; scrambler

Laatst gewijzigd door scrambler op Juli 8th, 2011, 2:18 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 8th, 2011, 5:46 am 

Hoi scrambler,
Op zich is het, vanuit de huismus bekeken, logisch wat er gebeurd.

Wanneer er geen voedsel bij jou te vinden is, moeten ze elders iets te eten vinden.
Geldt dat voor een kleine groep mussen voor 1 dag, dan kunnen ze zich waarschijnlijk nog wel enigszins redden met graszaden, onkruidzaden en dergelijken in de directe omgeving.
Naarmate het meer dagen betreft dat de vertrouwde voerplaats leeg is, is het ook voor de kleine groep moeilijker voldoende vervanging te vinden.

Treffen ze dan een andere voersilo, die misschien bij toeval dagen achtereen heel consciëntieus bij gevuld wordt, dan is het voor een huismus logisch dat die bij die silo in de buurt blijft.
Ze neemt dan niet (meer) het risico bij de lege silo in jouw tuin terecht te komen.
Meestal zijn dat de jongen van dat jaar, of de mussen die niet gebroed hebben. (Er is in een kolonie huismussen vrijwel altijd een "reserve-pool" van mussen die niet broeden, en die "aan de beurt zijn" wanneer 1 van de broedende mussen verdwijnt (sterft). )

Andere mussen, die bijvoorbeeld bij jou in de buurt gebroed hebben, die zullen wel weer terug komen zodra er weer voedsel is. Maar als dat te lang gaat duren, bijvoorbeeld door een lange vakantie, dan zullen ook zij verdwijnen om een betere plek te zoeken.

Bij onze kolonie is precies hetzelfde in voorgaande jaren gebeurd. Alleen nemen de mussen hier hun besluit veel sneller, omdat de groep groter is en het voedsel in de directe omgeving daardoor veel sneller op is.
Ik ben wel eens ruim een halve dag te laat geweest met aanvullen van het voedsel. (Meer was het echt niet. :? ;) )
Dat betekent dat de mussen dan elders gaan zoeken.
Als het jonge mussen van dit jaar zijn, dan komen die niet zomaar meer terug.
Want die zijn niet gebonden aan een nest.
Die zijn op dat moment dus uit gezwermd, gedisperseerd.

LATEN UITZWERMEN:
En dat is in wezen hoe je Nederland opnieuw van mussen kunt voorzien. 8-)
Door jouw groep zich te laten verspreiden.
Met name in september en oktober kun je dat zo doen.
De jonge huismussen hebben dan hun volwassen kleed en zijn er aan toe eigen nesten te zoeken voor volgend jaar. Dat is HET moment om je mussen te laten uitzwermen door ze af en toe een dag niet bij te voeren. Af en toe, want je vaste groepje bewoners moet wel kunnen eten natuurlijk.

TE BROEDEN KRIJGEN:
Wil je dat er nu eindelijk eens mussen bij jou komen broeden, dan is die tijd van het jaar de aangewezen tijd om te zorgen dat je alles in kannen en kruiken hebt voor deze nieuwe bevolking, en vooral het voedsel.
Dus dan moet je, in september-oktober-november juist WEL heel erg goed bijvoeren. (En vervolgens de winter natuurlijk ook.)
En natuurlijk ook zorgen voor goede dekking wanneer ze moeten vluchten, geschikte nestgelegenheid en goede slaapplaatsen voor de mussenMannen. Het meest trefzeker los je alle drie de laatstgenoemde problemen op met een grote, volle, klimop die minimaal 3 meter hoog tegen een muur, conifeer of boom op is gegroeid.

mvgr

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 9th, 2011, 5:07 pm 
vliegendeMus

Bedankt voor je antwoord Liset,
de mussen zijn inmiddels weer terug, ik ga het " probleem " oplossen door nog een silo
erbij te hangen. een van 40 cm met 4 ingangen dan moet het lukken
om een dag of 5/6 weg te blijven,dan is de voerplank ook schoon wandt dat doen ze het laatste
daar ligt zomaar een halve silo op, de knoeipotten.
gisteren in Marken bij Volendam geweest hier een reisverhaal....... nee geintje
daar waren zoveel mussen niet normaal meer, mijn vrouw verkruimelde een koekje
en strooide wat op de grond, wat niet nodig was voor ze het wist zaten er 10/12
op elke hand........... en ik.......had dus geen fototoestel bij me :o(
ik ga er morgen een stuk of 25/30 vangen en zet ze uit in onze tuin
dan hebben wij óók makke mussen in de tuin......... nee geintje hoor....

gr; scrambler

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 10th, 2011, 7:31 am 

Hoi scrambler,

Over de reacties op jouw vraag even dit:
als je een twitterAccount hebt kun je mensen met een tweet verwijzen naar jouw vraag. Best kans dat er dan meer reacties komen. Ik zal het ook even bij ons twitterKanaal "omroepen".
http://twitter.com/#!/stwittemus

En dat tweede punt, makke mussen, is een beetje een rare tegenstrijdigheid.
Als je mussen mak wilt hebben moeten ze je eerst vertrouwen.
Dan doen ze in principe niet. Mussen zijn heel schichtig en voorzichtig. Dat leren ze tijdens hun leven.
Voornamelijk omdat ze onderaan de voedselketen staan en daardoor veel "vijanden" hebben.

Je kunt het wel forceren, dat vertrouwen opbouwen met jou, door het eten vlak bij je aan te bieden.
Of door zelf vlak bij het eten te blijven zitten of staan, totdat ze gegeten hebben.
Jonge huismussen zijn daar vrij snel mee.
Dus in deze tijd van het jaar kun je dat nog proberen.

Alleen ben je dan dus wel een beetje ambivalent bezig. Omdat het niet is wat de volwassen huismussen willen en onze richtlijn eigenlijk is tegemoet te komen aan de wensen van de huismussen.
Aan de andere kant hebben de jonge huismussen er geen moeite mee, en komen de volwassen mussen vaak ook wel een beetje mee als ze aan de jongen zien dat er geen gevaar bij is.

EEN "MAAR":
Doe het niet bij iedere maaltijd, zodat de volwassen mussen die voorlopig niet vlak bij jou zullen durven eten, toch ook nog kunnen foerageren.

Je hebt er veel geduld bij nodig. Heel veel.
Als je het op de nette manier wilt doen, zoals hierboven beschreven.

En nog een "MAAR", maar die heeft meer met integriteit te maken:
ALS ze je dan vertrouwen, maak dan geen grapjes met ze door plotseling een te willen aanraken, of opeens een arm te laten zwaaien of zo.
Niet dat ze dat niet overleven. 't Is meer een kwestie van integer met het geschonken vertrouwen omgaan. Ook al zijn het "maar huismussen".

Enfin, dat laatste is vooral mijn persoonlijke insteek.
En daar kun je anders over denken en dat staat je ook vrij hoor, daar niet van. 8-)

mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 10th, 2011, 12:01 pm 
vliegendeMus

Persoonlijk denk ik dat je een beetje een middenweg moet zien te bereiken. Het is voor de mussen en jezelf niet prettig als ze elke keer als ze je maar zien massaal vluchten. Dat buiten zitten heb ik andere jaren veel gedaan. Vlak bij de voederkooien omdat er in de kleine stadstuin geen andere plek is. Alle vogels zijn er inmiddels wel aan gewend.
Ook merk ik weinig van meer schuwheid bij langere afwezigheid, al heb ik wel het idee dat er meer groepen mussen rondtrekken door de buurt en de ene groep is nerveuzer dan de andere.
Dat armgebaar maak ik wel eens, als er een erg brutale mus iets komt pakken vlak naast de deuropening. Ik heb daar iets speciaal voor de merels, maar sommige mussen weten dat ook te vinden. Leuk te zien hoe sommigen dan zijdelings komen aanhippen, terwijl de allerbrutaalsten gewoon met de rug naar me toe gaan staan en ook niet reageren als ik dat armgebaar maak of iets zeg.
Dat uit de hand eten ben ik niet zo'n voorstander van. Natuurlijk is het leuk, vind ik zelf ook. Maar er kunnen altijd mensen zijn die daar niet van gediend zijn en verkeerd reageren.
Nu zal dat in je eigen tuin niet zo gauw fout gaan. En ik weet eigenlijk ook niet of de mussen mensen persoonlijk herkennen en tegen iedereen even vertrouwd zijn (in Marken duidelijk wel). De kraaiachtigen en de merels hier eveneens.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 12th, 2011, 5:47 pm 
vliegendeMus

nou,nou... en ik maar denken dat hier op het forum Huis Tuin en Keuken Mensen zitten
blijkt niet hellemaal te kloppen volgens mij. ik wordt nog net niet op me vingers getikt. ( hoewel )
na toch DUIDELIJK gezegt te hebben dat het een geintje was van het vangen van de makke mussen.
zet willekeurig waar in Nederland 100 mensen van mijn leeftijd ( vutter ) neer op
een terras waar altijd mussen komen,en dat zijn er héél veel ( terrassen ), dan geven 98 mensen hun koekje aan de mussen
omdat ze het leuk vinden die mussen en wij voorop.
hier wordt je behandeld als iemand wie nog nooit een mus gezien heb laatstaan hoe ze leven
maar goed ik zal nooit meer een grapje maken, sterker nog ik zeg bij deze mijn account op.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 13th, 2011, 12:41 pm 

Hoi scrambler,

Dat je een grapje maakte over het vangen van mussen in Marken was duidelijk.
Maar tam maken is op zich een interessant onderwerp, en je leek er, door je opmerking, over na te denken. Vandaar dat er op in gegaan is. In ieder geval door mij.

"Huis, tuin en keuken mensen" is een leuke term,
maar ik weet niet precies wat je er mee bedoelt aan te geven.

Of dacht je dat het woord "huismus" in "Huismussenforum"
refereerde aan de figuurlijke betekenis van huismus ? Huismus als in "iemand die veel in huis zit, die de deur bijna niet meer uit gaat". ? :D
Dat is een misverstand !
Het gaat hier over de vogel, Passer domesticus.
En jij dacht "huismussen", "barmeubels", "thuiszitters", "coachpotato's", en degelijken ?

8-)
Als dat zo is zal ik je account inderdaad maar weg halen.
En ik zal het in de ondertitel van dit forum even wat duidelijker maken dat het hier werkelijk over de vogel "huismus" gaat. De Passer domesticus dus.

Sorry voor het misverstand scrambler.
Door de keuze van je naam had ik wel het vermoeden dat we hier met een vergissing te maken konden hebben, maar dat zou dan vanzelf wel naar voren komen. And so it did.
;)

mvgr
Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC