huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel December 11th, 2017, 11:33 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Juni 26th, 2011, 3:57 pm 
vliegendeMus

In 2010 verhuisde ik naar Sliedrecht, naar een woonwijk gebouwd in 1948. Het zijn Rijtjeswoningen met een tuin van ongeveer 11 m diep. In de winter waren er 5 koppeltjes volwassen mussen. Er zitten gaten onder de dakgoot waaruit blijkt dat er in het verleden meerdere nesten hebben gezeten. Onder mijn dakgoot zat een vruchtbaar koppeltje dat in 2010 maar liefst 5 nesten heeft groot gebracht.

Door het aanwezige kauwenstel bleven alleen de jongen uit het eerste en het laatste nest in leven. Op het eind van de zomer telde ik ongeveer 40 mussen. Helaas is er weinig beschutting, dus de mussen trokken in de winter grotendeels weg. Ze kwamen wel in de ochtend en tussen 16:00 - 17:00 uur voor het avondeten even langs. Er kwam van de winter dan ook weer een sperwer af op de mussen.

Er zijn hier veel katten en er is een beducht gaaienpaar dat de mussenjongen in de vlucht uit de lucht pikt.
Van de volwassen mussen zijn er 3 met wit in de vleugels en 1 met een witte staart. Dit zijn jongen die vorig jaar bij mij waren uitgekomen en dus de winter hebben overleefd. Ze zijn nu aan het broeden op het moment: het 3e nest komt eraan.

De kauwen zitten dit jaar een flink stuk verder weg. Ik heb de voederplaats omringd met groen gaas dat je voor tuinafzettingen gebruikt. (te koop bij de bouwmarkt)Nu kunnen alleen vogels die niet groter zijn dan een mannetjesmerel nog bij het voer. De duiven en kauwen ben ik nu kwijt.
Er broedt nu een eksterpaar 2 tuinen verderop. Maar de eksters gedragen zich minder agressief dan de kauwen en ze hebben ook minder jongen. Bovendien jagen de eksters de kauwen weg.

Het voorjaar is goed begonnen en er zijn ongeveer 10 vroege jonge mussen die al hun volwassen verenkleed beginnen te krijgen. Ik tel bij vlagen meer dan 45 jonge mussen en de zomer is nog maar pas begonnen! Ik hoop dat ik dit jaar meer mussen overhoud dan vorig jaar. Ondanks dat tel ik maar 4 volwassen mannen per zwerm.

De mussen broeden onder verschillende woningen met oude dakpannen. Er is een stel dat in een nestkastje zit. Mijn mussen weten vanuit een omtrek van ruim 200 m mijn tuin te vinden.
Ze eten per dag ongeveer 1 kg parkietenzaad, vermengd met eivoer per dag. In de winter heb ik ook muesli, pinda's en vetbollen gevoerd.

Groet,
Moontje

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 26th, 2011, 6:20 pm 

Dag Moontje, tijd geleden dat we van je hoorden.
Het laatste was geloof ik over de voerkooien, je zocht toen naar een manier om de kauwen bij de mussen vandaan te houden.
Inderdaad was gaasmatten een van de geboden oplossingen. Gaas op de rol kan ook, maar is voor het maken van staande of hangende kooivormen denk ik niet stevig genoeg.
Hoe gebruik jij het gaas ?
Zou je dat met foto bij TIPS voedsel-CONCURRENTIE > Maak een beschermkooi om het voer heen willen beschrijven ? Dan kunnen anderen daar ook hun voordeel mee doen. Hoe meer bruikbare idee├źn hoe beter.

Zoals je misschien gezien hebt is het forum in maart vrijwel helemaal verloren gegaan.
Alle accounts waren verdwenen, vandaar dat jij ook niet meer kon inloggen. Moest allemaal opnieuw aangemaakt worden voor zover het nog te herleiden was wie er allemaal al waren geregistreerd hier. Excuus daarvoor.
Ook alle discussies over de beste wijze van voeren, het beste zaad etc waren verdwenen.
Moet allemaal weer opnieuw jammer genoeg.
Dus fijn dat je even een flinke voorzet geeft, weer. 8-)

Mocht je foto's hebben van je mussen met witte veren dan maken we weer een draadje met mussen met witte veren in de buurt van het draadje witte mussen.

Fijn dat je er weer bent en heel veel plezier.

mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC