huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Oktober 18th, 2017, 11:01 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:48 am 

Citaat:
Huismussen in Enschede

Berichtdoor famvos » 06 nov 2010, 12:12
Hallo allemaal,

Het lijkt er op dat de huismussen het hele gedoe met de sperwers (zie mijn bijdrage bij 'even voorstellen') van vorig weekend weer zijn vergeten. Kwamen ze de eerste dagen alleen nog maar even langs om snel en schichtig wat te eten, nu bewegen ze zich alweer een stuk vrijer door de tuin. Hetzelfde geldt voor de kool- en pimpelmezen. Ik ben daar blij om want het weer is al zo somber de laatste dagen en al die vogeltjes brengen toch de broodnodige vrolijkheid in de tuin.

Iedere ochtend en middag loop ik even de voederplaatsen en silo's langs in mijn tuin. Niet altijd een lekker karweitje met al die regen die er maar een papperige boel van maakt. Ik vul zo nodig bij en leg altijd wat doppinda's neer voor de gaaien, die me al vanuit de (inmiddels kaal geworden) prunus-boom bij de buren gadeslaan.

Vanochtend heb ik ook wat voedzame insektentraktatie neergelegd. De huismussen waren daar zichtbaar blij mee, pikten zo'n korrel mee van de plank om het even verderop op te eten. De groep is de afgelopen dagen vrij constant gebleven. Ik denk dat het er zo'n 15 zijn.
Wel komen ze vaker in kleinere groepjes eten van zo'n 2 tot 6 mussen.

Hierbij een linkje naar een filmpje op youtube voor wie het vrolijke stel (voornamelijk badderend :) )in mijn tuin wil bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=xGcdEGK_Z1c De opname is alweer van wéken geleden toen de groep nog beduidend groter was.

Groetjes,
Annelies

famvos
passer domesticus rufidorsalis

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:49 am 

Citaat:
Re: Huismussen in Enschede

Berichtdoor Liset » 09 nov 2010, 10:00
Hoi famvos,

Wat een ontzettend leuk filmpje is dat.
De mussen zien er ook heel erg levendig uit.
(Daar let ik in deze tijd van het jaar nogal op. "Beroeps"deformatie denk ik.)

Leuk, die enorme fonteinen water die ze in het rond sproeien :)
Blijft mooi om ze daar mee bezig te zien.
Hier een foto van iets dergelijks in de baden op dit erf.
De twee dreigen een beetje naar elkaar.

mus15sep2010kempMV_www.jpg
Vrouwtje en mannetje Huismus dreigen naar elkaar terwijl ze samen badderen.

Hopelijk ben je zelf ook een beetje bekomen van de nare situatie waarin je de Sperwer aantrof.
Waar je ook nog eens niets aan kon doen behalve toe zien hoe een ander het dier misschien nog kon redden.

Nog een filmpje van gebadder van Huismussen. Om je weer op te vrolijken met dit koude natte weer.

Vriendelijke groet,
Liset Karman
(PS; Op persoonlijke titel, en niet als voorzitter van Stichting Witte Mus of moddertor van dit forum.)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:49 am 

Citaat:

Berichtdoor famvos » 09 nov 2010, 12:40
Hoi Liset,

Ik ben helemaal bijgekomen van die sperwertoestand, maar wat nog beter is, de huismussen ook! Sinds gisteren is het weer een als vanouds vrolijke boel in de tuin. Niet alleen de huismussen zijn terug maar ook de mezen, de turkse tortels, de houtduiven etc. Zo gezellig! Van mij mogen de sperwers nu weg blijven :) .

Ook heb ik inmiddels ontdekt waar de mussen slapen; aan de voorkant van het huis ligt de straat en daar staan boompjes en in het boompje voor ons huis (wel aan de overkant van de straat) is het 's morgens een lawaai van jewelste nadat de mussen wakker zijn geworden.

Toen ze vanmorgen tegen kwart voor 8 kwamen eten in de achtertuin heb ik aan de voorkant geluisterd en toen hoorde ik niets meer! Nadeel is wel dat ook de boom waar ze in slapen langzaamaan zijn blad verliest.

Ik vind het wel een verrassende ontdekking omdat ik eerst vermoedde dat ze in de verwilderde klimop bij de buurvrouw op de hoek sliepen.

Jouw filmpje van de badderende mussen had ik al een paar keer bekeken, zo leuk! Ik kan er wel naar blijven kijken, geen beter medicijn om weer vrolijk te worden :D .

Groetjes,
Annelies

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:52 am 

Citaat:

Berichtdoor Liset » 09 nov 2010, 13:37
O, je hebt hun slaapplaats gevonden !

Kun je daar alsjeblieft foto's van maken ?
En misschien ook een filmpje ?

Dan gaan we daar ook een verzameling van aanleggen zodat mensen kunnen zien welke beplanting in welk deel van het jaar door de huismussen gebruikt wordt om te slapen !

Want over hun slaapplaatsen is op het hele internet nog bijna niets terug te vinden.
Ik zal onze foto's en filmpjes ook meteen gaan doen.
Maak ik een nieuw forum voor aan. Net als voor nestgelegenheid.
Comming up !

Vriendelijke groet,

Liset Karman
(PS; Op persoonlijke titel, en niet als voorzitter van Stichting Witte Mus of moddertor van dit forum.)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:52 am 

Citaat:

Berichtdoor famvos » 09 nov 2010, 14:54
Hoi Liset,

Ik heb het net even opgezocht op google en volgens mij is het een plataan (langs de hele straat zijn deze bomen geplant). Ik citeer even: 'onder de losliggende schors overwinteren veel insecten'. Het zal dus wel geen toeval zijn dat de nussen hier slapen :) .

Ik zal vanavond proberen een filmpje te maken met geluid en anders morgenvroeg. Ik zet het dan wel bij het nieuwe topic 'SLAAPPLAATSEN voor huismussen'.

Groetjes,
Annelies

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:53 am 

Citaat:

Berichtdoor famvos » 09 nov 2010, 14:57
nussen=mussen ;)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:53 am 

Citaat:

Berichtdoor famvos » 04 dec 2010, 23:05
Hallo allemaal,

Sinds begin deze week de eerste sneeuw is gevallen is het razend druk bij de voederplaatsen in ons tuintje. Vogels die ik tot dan toe nooit heb gezien zijn plotseling de hele dag door aanwezig. Groenlingen, vinken, het roodborstje en zelfs een zwarte roodstaart.

Met name de vinken gedragen zich de laatste dagen erg bezitterig. Kwamen ze de eerste dagen nog een beetje schuchter de boel verkennen, op het moment is het een grote groep van zo'n 10 à 15 stuks die met name naar de huismussen toe fel reageren.

Gelukkig hebben de huismussen zich niet laten verjagen tot nu toe maar echt blij ben ik niet met het gedrag van de vinkjes. Ik had het ook helemaal niet verwacht. dacht dat de huismussen meer last zouden hebben van de kauwen en gaaien.

Bovendien had ik gedacht dat de mussen zich wat meer zouden verdedigen tegen de 'indringers'. Per slot van rekening komen de mussen hier alweer zo'n half jaar iedere dag eten halen.

Ik hou het er maar op dat de vogels ieder voor zich hun best doen om de winter te overleven.

Link naar filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=zqPr4m103FU

Groetjes,
Annelies

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:54 am 

Citaat:

Berichtdoor famvos » 16 dec 2010, 10:57
Hallo allemaal,

Door de vele andere vogels bij de voederplaatsten in de tuin tel ik de laatste tijd steeds minder huismussen. Er zijn er nog een stuk of 10 schat ik. Erg jammer. Vanmorgen een groep van 20 houtduiven in de tuin. Een paar vind ik leuk maar 20!

Wat moet ik ermee? Niet meer bijvoeren? Afdekken met gaas waar alleen de kleine vogels doorheen kunnen? Maar de merels en de turkse tortels dan? En blijven die houtduiven? Ik vind het echt een probleem :( .

Het leuke van deze tijd van het jaar zijn de bijzondere vogeltjes in de tuin die je anders nooit ziet :) . De vogels zijn erg gefixeerd op eten, ze ruzieën en bakkeleien de hele dag door, da's dan weer minder leuk.

Mochten er mensen zijn met tips t.a.v. de houtduiven dan lees ik het graag.

Groetjes,
Annelies

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor Liset » 16 dec 2010, 11:34
Hoi Annelies,

Inderdaad kun je dit probleem van portemonee, omgeving en kleine zangvogels oplossen met een gaaspaneel met een maaswijdte van 5x5, waarvan je een voer- of bescherm-kooi maakt.

Hier zie je een paar voorbeelden: voerBeschermKooien voor kleine zangvogels; zelf maken

En hier de foto's daarvan:

voerkooiSilo25sep2010_800p.jpg
Voerkooi met afdak en voersilo er in, maar kunt het voer ook op de schaal leggen.

voerKokerSilo25sep2010_800p.jpg
Voerkoker, moet ruimer zijn dan wat je hier ziet, maar het principe is duidelijk:
hang voersilo aan een tak, en hang de voerkoker aan diezelfde tak er omheen.

Tot en met de spreeuw kan daar door heen om bij het eten te komen.
Voor wat grotere zangvogels kun je iets improviseren met een grotere maaswijdte, of misschien kun je gewoon wat gaten in de bescherm- voerkooi wat groter knippen.

Bijvoorbeeld drie gaten van 5 cm breed en 10 cm hoog.
Het rondgebogen gaas zet je bijvoorbeeld met tirebs vast, of met staaldraad.

Die gaaspanelen kun je bij de Gamma kopen voor 13 euro. Je hebt dan een paneel van 60 x 120 ongeveer.

Mocht je nou toch medelijden krijgen met de houtduiven, dan laat je hun de restjes om de voerkooi heen weg halen. Die resten moet je verder wel redelijk goed op letten, dat dat niet 's avonds ook blijft liggen.

Veel succes ermee.

Vriendelijke groet,
Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  

Citaat:

Berichtdoor famvos » 16 dec 2010, 12:44
Hoi Liset,

Bedankt voor je snelle antwoord! Misschien moeten we binnenkort toch meer eens creatief met gaas gaan worden. Bijkomend probleem is wel dat mijn dochtertje idolaat is van de houtduiven, door haar steevast Dikke Dollies genoemd :) .

Merk jijzelf ook dat de vogels zo gericht zijn op zichzelf qua eten op het moment? Het is echt een strijd om het voedsel lijkt het wel.

Nog even over dat mussenproject bij ons in de buurt waar ik in een ander draadje over schreef. Het gaat wel door maar verder zonder mijn medewerking. Op de vergadering van de projectgroep 'Buurt In Actie' waar ik het plan kwam toelichten was een nogal eigenwijze meneer die beweerde dat de huismus helemaal niet beschermd is en meer van dat soort onzin.

Toen ik hem probeerde te overtuigen werd hij boos en zodoende kon ik het project niet verder toelichten. Ik wist niet hoe snel ik weg moest komen van die bijeenkomst. Echt vreselijk :shock: . Hoewel ik mijn beklag heb gedaan bij hogerhand en de betreffende meneer zal worden aangesproken op zijn gedrag was het voor mij de eerste en tevens de laatste keer dat ik een dergelijke vergadering heb bezocht!

En ik had samen met man en dochtertje nog wel zo'n mooie brochure met tips gemaakt, al zeg ik het zelf. Nou ja, het is niet anders. De projectgroep krijgt in ieder geval in 2011 wel een cursus omgangsvormen aangeboden (geen grapje). Heb ik in ieder geval iets bereikt :) .

Groetjes,
Annelies

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC