huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Oktober 18th, 2017, 10:56 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Augustus 10th, 2012, 11:23 am 
vliegendeMus

Hallo allemaal, ik ben net nieuw op het forum en ik heb meteen een vraag. Vorige week vond ik een jonge mus op onze binnenplaats die echt nog niet kon vliegen en waarschijnlijk uit een nest in onze 8 meter hoge lei-peer was gevallen. Ik heb het musje eerst geprobeerd te voeren, zonder succes. Drinken wilde ze wel. Na 10 minuten werd ik al wanhopig maar toen ik met de bak op de binnenplaats kwam, reageerde ze meteen op de het getjilp van andere volwassen mussen in op de dakgoten. Ik heb de bak op een tafeltje gezet en het vanachter het raam geobserveerd en tot mijn grote vreugd begonnen verschillende mussen haar te voeren :P !! Ze (ik noem haar Poppie) staat nu dagelijks buiten met water, vogelzaad, ei-krachtvoer. Ze wordt de hele dag door gevoerd en bezocht door verschillende mussen, maar ze drinkt en eet ook zelf af en toe. Vanaf mussenbedtijd (rond een uur of 21:00) zet ik haar binnen op een rustige plek met een nestbakje er in. Vliegen lijkt nog niet te lukken, ze staat 's ochtends op haar nestbakje en fladdert wel vooruit (de lengte van de bak) maar niet naar boven. Het duurt nu al anderhalve week en ik word een beetje 'ongeduldig' omdat ik me afvraag hoe mussen vanuit het nest leren vliegen. Kan ze het zo wel leren? Of moet ik op gegeven moment het risico nemen dat het misgaat en haar gewoon op een muurtje zetten in de hoop dat ze dan wegvliegt? :?
Ik heb toch het gevoel dat we op de goede weg zijn, want ze is verre van tam en maakt duidelijk nog deel uit van de mussenpopulatie op onze binnenplaats. Wie geeft raad? (Ik heb eventueel een foto van toen ik haar net heb gevonden, aan de hand daarvan zou iemand misschien kunnen inschatten hoe oud ze nu zou moeten zijn).

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 10th, 2012, 11:38 am 

Hoi Joni,

Je bent van Belgie en daar zijn de wetten wat anders dan in Nederland.
Dat schrijf ik even voor de lezers hier, want als je van NL was zou ik je nog (moeten) wijzen op het feit dat je een dier uit het wild maar heel beperkte tijd bij je mag houden. In Belgie is dat anders. ;)

Nu je post:
Goed dat je op het idee kwam de ouders zelf te laten voeren, want die weten veel beter wat goed is en hoe je dat doen moet en wanneer.

Een jonge mus kan in een kooitje niet leren vliegen.
Daarvoor is de ruimte te klein.

Je zal haar dus in de kamer los moeten laten zodat ze kan gaan proberen.
Als het goed is komt ze er dan snel genoeg achter hoe dat werkt.
Laat haar dat de eerste dag dan maar binnen doen, zodat ze niet voordat ze het goed en wel geleerd heeft als prooi wordt van sperwer of kat.

Als het allemaal goed gaat zou je haar de volgende dag naar buiten moeten kunnen loslaten.
Gaat het niet goed, laat dat dan nog even horen hier, want dan zou er meer aan de hand kunnen zijn.

Succes,

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 11th, 2012, 7:51 am 
vliegendeMus

Dank voor jullie antwoord. Ik ging er ook wel vanuit dat je een mus niet in gevangenschap mag houden, maar aan de andere kant vond ik het ook heel belangrijk dat ze door haar eigen ouders gevoerd wordt en nog steeds deel uitmaakt van haar eigen groep mussen (ik weet niet hoe trouw mussen zijn aan hun eigen leefgroep). We hadden al zo'n vermoeden dat ze zo niet kon leren vliegen. Gelukkig hebben we parkieten en dus ook een ruimte van 7 x 3 meter waar ik vitrages voor de ramen heb zodat ze zich niet te pletter kan vliegen. Mocht ik haar niet terug kunnen vangen en vliegt ze goed, dan kan ik haar ook zo door de schuifdeur naar buiten laten vliegen, terug naar haar ' vriendjes' :P Ik houd jullie op de hoogte!

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 11th, 2012, 3:12 pm 

Het is een afweging. Wat ik er altijd bij denk is dat lang niet iedere vogelopvang weet wat die met een Huismus aan moet.
Dus ik laat ze zo veel mogelijk zelf regelen. Is er een die nog niet kan vliegen, dan is dat meestal omdat de jongen op het nest gestoord zijn, en daardoor "ge-explodeerd" (= te vroeg het nest verlaten). Dat kan door mensen, door dakwerkzaamheden, door kauwen, katten, vanalles, gebeurd zijn.

Een mus moet je inderdaad niet zomaar in een andere omgeving zetten.
Dat is gevaarlijk voor ze. Van een eigen omgeving kennen ze all ins en outs en weten daardoor precies waar ze heen moeten als de sperwer verschijnt.
Of een andere predator.
Doe je dat dan toch (vogelopvang die een dier weer in het wild vrij laat, ook Huismussen), dan maken ze niet al te goede kansen, tenzij ze bij een andere kolonie los gelaten worden.

Verder zijn met name volwassen Huismussen erg plaatsvast.
Juvenielen willen wel eens hele einden weg trekken in het najaar. Dispersie heet dat.
Lees hier maar de correcte informatie (in het Engels).
http://en.wikipedia.org/wiki/House_Sparrow
De NL-talige Wiki is een beetje te veel gekleurd door bepaalde belangengroepen die er hun broodjes mee verdienen, dus sla die maar over. (Zelf kan ik er maar af en toe iets aanpassen.)

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC