huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel December 14th, 2017, 6:17 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Januari 17th, 2012, 9:54 am 

Hallo ,
Ik voer al jaren thuis de vogels met veel plezier. (er gaat 10kg voedertafelmix per maand door, dit om aan te geven hoeveel vogels hier waren)
Tijdens onze vakanties voert een buurman de vogels bij ons.
Er kwamen altijd elke dag weer heeeeel veel mussen. (silo was elke dag binnen 2 uur leeg) Na de feestdagen kwamen we thuis van een korte vakantie in een bos.(vuurwerk vermijden voor de honden)en alle vogels waren weg. Buurman had al gebeld om te melden dat het qua vuurwerk verschrikkelijk is geweest in de buurt en dat de voersilo vol bleef.
De silo blijft nog steeds vol. De koolmezen, pimpelmezen spreeuwen en kauwtjes zijn wel terug. en een paar tortelduiven..
Het lijkt wel of de mussen bang zijn geworden voor de silo. Ik heb een silo met ruim daaromheen een rol gaas waar de mussen en spreeuwen door kunnen maar de grotere vogels niet. Voorheen zaten de mussen rondom op dat gaat te wachten tot ze bij de silo konden.
Als er nu heel soms een enkel musje komt pikt hij heel snel iets uit de silo en smeert hem dan weer. Erg vreemd, ik ken dit gedrag niet van de mussen. Ook zitten ze niet meer op hun vertrouwde plek in de coniferenhaag.
Wat kan ik doen om de vogels weer terug te krijgen? Ik mis het heerlijke gekwetter als ik de tuin in kom.
Groet, Margreet

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Januari 18th, 2012, 3:17 pm 
vliegendeMus

Hoi Margreet,

Als het vuurwerk in de slaapplaats van de huismussen is geschoten dan kan het nog wel even duren voordat ze weer terug durven te komen. De mussen hebben in de nacht moeten vluchten. Gevaarlijker kan haast niet voor ze. Het vervelende is dat dat gebeurde op een plek die ze helemaal vertrouwde. Anders waren ze daar niet gaan slapen.

Je kan het denk ik een beetje vergelijken met alleen thuis zijn, slapen, en terwijl je slaapt wordt er ingebroken en valt de inbreker je met een hele boel lawaai aan.

Toen dat bij onze kolonie gebeurde, in 2009, heeft het tot eind januari geduurd voordat de mussen weer beetje bij beetje terug kwamen. Dat kan bij jou net zo gebeuren.

Voor volgend jaar kun je dan proberen wat wij ook doen; op oudjaar plakkaten voor en achter je tuin of huis op hangen met daarop de tekst "In verband met de huismussen hier svp geen vuurwerk afsteken. Dank je wel daarvoor." En op nieuwjaarsdag de plakkaten weer weg halen.
Hier werkt dat heel goed.

Als het een vaste groep mussen was die bij jou ook vorig jaar al nesten heeft gehad, dan is de kans groot dat ze op je erf al weer nieuwe plekken hadden uitgezocht om te gaan broeden. Dat doen huismussen namelijk in het najaar al. En vuurwerk of niet; een dergelijk kostbaar goed, een nestplaats, geven ze niet snel op.
Dus afhankelijk van de ernst van de vuurwerkAanval in de slaapPlaats is er wel een behoorlijke kans dat ze toch bij jou komen broeden. Al zullen ze misschien pas laat durven te beginnen.

Laat maar horen wanneer je huismussen weer terug zijn.

Vriendelijke groet,
Liset Karman

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC