huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel December 12th, 2017, 9:42 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Juli 13th, 2012, 9:50 pm 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Ik kon inderdaad heel goed zien dat het mannetje eerst het zaad pelt voordat hij het voert. Ik zit met een verrekijker te kijken. Niet de hele dag hoor.. ;) , maar wel vaak.
Over de slaapplaats, dat weet ik niet zo goed. Ik dacht het omdat ik een paar keer gefladder van vleugels in de klimop hoorde als ik buiten kwam, maar dat was nog te vroeg, rond 20.00. Ik denk dat ze dan gewoon aan het rusten zijn. Overdag zitten ze soms heel lang in de klimop, wel een uur denk ik. Opeens vliegen ze dan weer weg met zijn allen. Intussen een stuk of 15!
Ik heb vanavond wel horen zingen vanuit de klimop, maar dat was maar één huismus en het was ook om 20.00 toen ik buiten kwam.
Ik krijg na 19.00 nooit meer huismussen die komen eten. Heel soms een enkele, is dat raar?
Misschien gaan die "van mij" wel eerder op stok, zijn ze helemaal rond gegeten ;-)
Ik zie nu wel heel duidelijk dat ze van de kolonie verderop komen, in het begin leken ze van verschillende kanten te komen.
Ik vind het zo spannend, elke dag gaat het weer anders, ontdek ik weer dingen.
Ik heb ook heel veel koolmezen en pimpelmezen. Ik heb een pindasilo hangen, die zie je slinken. Verder heb ik een merel die geef ik rozijntjes daar is hij dol op. De mussen laten de rozijntjes liggen, dat is wel handig.

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 14th, 2012, 2:34 pm 
vliegendeMus

Ik heb rond 19h00 nog 1 golf van etende mussen en daarna zie ik en hoor ik niets meer. Het is dus iig geen uniek verschijnsel.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 16th, 2012, 7:34 pm 

Hoi Eugenie en Fem :D,

Hier gaan de huismussen door met eten tot soms nog na 21:00 uur, maar het bed is ook wel vrij dichtbij.
Dat 19:00 uur de laatste run op het eten is kan dus zijn omdat de slaapplaats wat verder weg is.

De eerste slaapplaatsen staan, op dit erf, binnen 3 meter Noord (bamboe) van de voerPlaats,
dan 1 op 5m Noord (bamboe),
dan weer 1 op 3m zuid (ten opzichte van de voerplaats) (hop),
dan weer een aantrekkelijke op ongeveer 12 m Noord (klimop in wilg), en
(voorlopig) tenslotte 1 op 9m hemelsbreed NoordWestwest (klimop tegen 6m hoge damwand) en
9m hemelsbreed pal west ten opzichte van de voerplaats (wilde wingert tegen 5m hoge damwand).

Al met al dus ongeveer 6 slaapplaatsen op dit erf, op het moment.
en de groep breidt zich nog steeds uit, dus er zullen nog slaapplaatsen bij bedacht worden door ze.

Tot hoe laat de huismussen blijven komen om te eten, hangt dus waarschijnlijk af van de locatie van de slaapplaatsen ten opzichte van de voerplaatsen.

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 16th, 2012, 8:21 pm 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Nog een vraagje..Weet jij of mussen mieren eten? Ik zie ze scharrelen bij een mierennest, maar ik kan niet goed zien wat ze doen.
Vandaag echt de hele dag door mussen in de tuin gehad, fantastisch. Mijn schoonmoeder snapt er niets van "zo'n doodgewoon vogeltje"
Ik heb nu verschillende vaders hun jongen zien voeren. Ik vind het heel ontroerend, ze doen het zo voorzichtig.

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 18th, 2012, 3:58 pm 

Hoi Eugenie,

Voor zover ik weet eten huismussen geen mieren, maar de jonge mussen zijn wel overal voor te porren.
Dus als die iets te experimenteren zien dan zullen ze daar ook mee gaan rommelen ook. Zo leren ze heel snel wat bruikbaar is en waarvoor.
Huismussen eten in ieder geval wel vliegmieren, dus de koninginnen en darren (?) als die uit vliegen.
Dat kan een heel spectakel worden met door de lucht buitelende mussen die proberen die dikke mieren te pakken.
8-)
Van het voeren van vader Huismus heb ik hier nog een slowMotion filmpje.
Hoewel je het misschien al eens gezien hebt.
http://www.youtube.com/watch?v=Cbozpgd-QE8

O en over dat pellen heb ik laatst ook 2 slowMotion opnamen gemaakt:
Een wat oudere jonge huismus pelt paddyrijst: http://www.youtube.com/watch?v=8FWSg45EgLc
Een te jonge huismus probeert het ook met paddyrijst maar dat gaat nog niet: http://www.youtube.com/watch?v=zEdSs2sL1Kc

Heel veel plezier met de mussen :-)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 22nd, 2012, 10:25 am 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Hier een foto van mijn tuintje. Er zitten mussen op een silo. Ik hoop dat het een beetje overkomt. Het valt nog niet mee om leuke foto's te maken.

Groeten,
Eugenie

Bijlagen:
Mussen 800 .jpg
Mussen 800 .jpg [ 152.41 KiB | 2959 keer bekeken ]
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 22nd, 2012, 12:11 pm 
vliegendeMus

Bijlage:
Huismussen 600 .jpg
Huismussen 600 .jpg [ 22.64 KiB | 2954 keer bekeken ]

Hoi Liset en alle andere mussenliefhebbers,

Hier een foto van mussen op het dak van mijn schuur. Je kunt zien dat het hard waait, ik hoop tenminste dat het goed overkomt op dit kleine formaat.
Ik blijf mijn best doen om nog wat leukere foto's te maken.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 22nd, 2012, 7:37 pm 
vliegendeMus

Bijlage:
Feeder 300.jpg
Feeder 300.jpg [ 60.41 KiB | 2946 keer bekeken ]
Bijlage:
Silo 300.jpg
Silo 300.jpg [ 50.93 KiB | 2946 keer bekeken ]

Hoi Liset,

Ik heb twee foto's van mijn silo's gemaakt. De silo's die in de klimop hangen bevallen mij heel goed, want de mussen blijven aan de buitenkant. Dat lijkt mij veiliger en de veren slijten minder zo. Deze silo's hebben vier openingen.
De andere silo heb ik tegen een muur hangen, hier gaan ze wel wat meer in de kooi. Het is opzich een mooie degelijke silo, hij heeft twee openingen.
Ik heb met het voeren van de gierst het probleem dat de korreltjes erg gemakkelijk eruit rollen. Ze komen dan in de opvangschaal. Op zich geen punt, maar de duiven en kraaien hebben de neiging om dan aan de silo te gaan hangen. Hoe werkt dat bij jullie met de gierst?

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 22nd, 2012, 8:01 pm 
vliegendeMus

Bijlage:
Voedertafel Cr 500.jpg
Voedertafel Cr 500.jpg [ 43.37 KiB | 2945 keer bekeken ]

Hoi Liset en andere mussenliefhebbers,

Ik heb nog een leuke foto van een tijdje geleden. Toen had ik nog schaaltjes op de voedertafel staan. Hier staan 8 huismussen op in actie. :P
Dit was het voorlopig wel even met de foto's, het moet niet te gek worden. Ik weet nu wel hoe dat uploaden moet. ;)

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 26th, 2012, 4:38 pm 

Hoi Eugenie,

Leuk, al die foto's !
Ik wil je beschermkooien wel eens van dichterbij zien.
Volgens mij zijn ze namelijk te krap voor het goeie.
Kunnen de kleinere vogels er daarom niet in.
Maar als grotere vogels niet bij de zaden kunnen is het verder misschien ook wel prima zo.

Je weet overigens wel dat Stichting Witte Mus niet aan Vogelbescherming of Vivara gelieerd is, hoop ik ?
Wat je aan hen (uit-)geeft komt niet bij ons terecht dus. 't Is een heel andere organisatie. Stichting Witte Mus is niet een van hun vogelwerkgroepen en wordt ook niet door VBN gesponsort of iets dergelijks.

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn UTC