huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Oktober 20th, 2017, 1:23 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Juli 27th, 2012, 10:20 am 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Ik weet dat de Vogelbescherming en Vivara niet gelieerd zijn met de stichting Witte Mus. Ik heb de silo's trouwens niet bij Vivara gekocht.
De huismussen blijven aan de buitenkant van de beschermsilo's, dus dat is mooi.
Ik zit meer buiten met dit mooie weer en ik merk nu dat ze zo'n beetje de hele dag in de klimop zitten. Ik hoor af en toe getjilp vanuit de heg.
Ik zit te genieten!! :P

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 27th, 2012, 2:53 pm 

Hoi Eugenie,

Mooi zo ! Het gaat hopelijk nog even zo door, want er komen wel inmiddels meldingen van mensen binnen waar de mussen opeens weer verdwenen zijn. Met name Amsterdam. 't Lijkt alsof daar het broedseizoen al weer afgelopen is. .. Althans, in de omgeving oud-zuid / de pijp.

Klimop is een van de beste plaatsen voor huismussen om veilig te kunnen zitten kwetteren en tjilpen.
Geniet jij nog maar ff lekker :-)

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 1st, 2012, 9:36 pm 
vliegendeMus

Bijlage:
Cr Re 7361.jpg
Cr Re 7361.jpg [ 98 KiB | 2826 keer bekeken ]

Hoi Liset en alle andere mussenliefhebbers,

Even een fotootje.
Ik hoop dat het op deze foto te zien is dat de huismussen buiten de "kooi" blijven. De foto is vanaf de zijkant genomen, daardoor lijkt het alsof de silo's heel dicht naast elkaar hangen, maar ze hangen een eindje uit elkaar.
De mussen gebruiken de laatste tijd alleen maar deze twee silo's. Kennelijk het veiligst.
Het hengsel van de silo hangt aan een (daarvoor geschikt) takje in de klimop. Tot nu toe heeft het ook het gewicht kunnen houden als een duif of kauw op het schaaltje ging zitten, maar erg solide is het wat dat betreft niet. Gelukkig "vallen" vogels niet.
Ik zag gisteren een vrouwtje haar jong voeren, tot nu toe zag ik alleen maar mannetjes met jongen.
Ik denk dat ik ongeveer 15 mussen in mijn tuin heb, dat is al een tijdje constant.
Ik heb een poos geleden een zandbad aangelegd, daar maken ze heel veel gebruik van. Ik probeer ze te fotograferen als ze een zandbad nemen, maar dat valt niet mee. Er staat ook water om te badderen, maar dat zie ik ze nauwelijks doen.

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 2nd, 2012, 5:02 pm 

Hoi Eugenie,
Dat doe je goed, met dat zand bad 8-)

Als de huismussen niet in je waterbad gaan dan kun je het bad in de zon zetten. Dat vinden ze prettiger baden dan in schaduw.
Ik weet niet of dat bij jou in de schaduw staat hoor, maar als dat zo is dan is zon een oplossing.

Het kan ook zijn dat je waterbad te plotseling diep is. Zet het bad in dat geval schuin; aan 1 zijde op een steen bijvoorbeeld.

Als er nu een vrouwtje de jongen voert, dan kan het zijn dat ze gestopt is met broeden. Ik bedoel; dat er geen vervolg nest van haar meer aan komt. Maar het kan ook een pauze zijn. In ieder geval is het zo, dat als de omstandigheden goed zijn, dat een vrouwtje dan direct na uitvliegen van een nest met een volgend nest kan gaan beginnen. Daarom heb je waarschijnlijk al die tijd wel mannetjes zien voeren, maar geen vrouwtjes.

het is in ieder geval een heel goed teken voor je populatie huismussen als je al die tijd alleen maar mannetjes Huismussen de jongen hebt zien voeren.
8-)

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 3rd, 2012, 5:59 pm 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Nog even een foto van "mijn" mussen. Ik hoop binnenkort ook foto's te hebben van badende mussen.
Bedankt voor de tips. Ik heb nu maar heel weinig water in het bad gedaan, misschien werkt dat.
Als ze vroeg badderen dan heb ik dat gemist, want ik ben helemaal geen vroege vogel.

Groeten,
Eugenie

Bijlagen:
DSC_7387Re 600.jpg
DSC_7387Re 600.jpg [ 30.94 KiB | 2819 keer bekeken ]
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 9th, 2012, 5:08 am 

Hoi Eugenie,

Baden doen de huismussen meestal pas als het warm en liefst zonnig is geworden en ze niet per ongeluk door de regen al een douche gehad hebben.
Ik heb ze hier nog nooit direct bij het opstaan een bad zien nemen zoals mensen een douche nemen ;)

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 9th, 2012, 10:44 am 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Ik zit met een probleem. Ik zit bijna zonder voer. Ik koop het voer normaal bij twee dierenspeciaalzaken in Leiden, maar ze hebben hebben niets meer op voorraad. Het gaat daar allemaal nogal klunzig. Ze zeggen dingen besteld te hebben, maar dan blijkt het toch niet besteld. Ze krijgen volgende week donderdag pas weer iets binnen.
Ik heb al heel wat afgebeld hier in de omgeving, maar niemand verkoopt paddy, witte gierst of witzaad. Witzaad is sowieso moeilijk aan te komen.
Ik heb bij internet bedrijven gekeken, maar dat is ook niet gemakkelijk. Bij de één kan ik me alleen registreren als ik een vogel vereeniging opgeef. Bij de Witte Molen lijkt dan nog het beste te zijn. Hoewel ze het hebben over Senegal gierst en ik weet niet of dat hetzelfde is als witte gierst.
Ik vind het ook wel vervelend om zoveel voer tegelijk te moeten kopen. Volgens mij gaat het meeste per 25 of 18 kilo. Het probleem is dat ik als de dood ben voor muizen. Ik ben bang dat ze op het voer af komen.
Ik bewaar het voer nu in de keuken in metalen blikken. Tot nu toe kocht ik een paar kilo per keer à 2.50 euro per kilo.

Het goede nieuws is dat ik van de week 22 mussen geteld heb!! Moet ik wel voer voor ze hebben.

P.S. Een detailhandel wat verder weg is geen probleem, Amsterdam of zo.
Ik hoop dat je me wat verder kunt helpen.

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 10th, 2012, 9:42 am 
vliegendeMus

Hallo Eugenie,

Zelf geef ik altijd tortelduivenvoer (overal wel te koop) of Hi enrgy Mix van Vivara. Dat laatste is nogal duur en de mussen gooien een groot deel ervan weg, maar ik heb andere vogels die het wel eten. . Kijk even op de site verder, oa bij Vragen: hoe voorkom ik verspilling van voer. Misschien staan daar nog andere dingen die de mussen eten. Het zou toch wel heel gek zijn als een dierenspeciaalzaak helemaal niets heeft dat geschikt is voor mussen.

Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 10th, 2012, 11:21 am 

Hoi Eugenie,

Sorrie; was gisteren hele dag op pad vanwege hulpvraag bij nesten van huismussen (in Eysden).

Andere naam voor witzaad = kanariezaad. Misschien dat ze die naam vaker gebruiken in de handel.
Voor enkelvoudige zaden, altijd op voorraad en per 1 of 5 kilo als je wilt:
http://www.vanderaartdiervoeders.nl/zaden.html
Scroll helemaal naar beneden voor de lijst met enkelvoudige zaden en de prijzen er bij.
Blauw maanzaad niet kopen; krijg je stonede mussen van ;)
(Komt van opium papaver (papaver somniferum))
Lijnzaad ook niet doen; als 't nat wordt komt lijnolie vrij en worden alle zaden heel slijmerig. Vinden mussen niet lekker.

van der Aart in De Kwakel.
Is open op donderdag, vrijdag, vrijdag-avond en zaterdag.
Verkoopt per kilo, per 5 kilo enz, maar bel ze eerst even.
En zeg ff dat je door ons gestuurd bent :-)
Kijken of ie het nog weet.
(Is nwe leverancier voor ons.)

Van der Aart diervoeders
telefoon: 0297 540857
Noorddammerweg 13B
1424 NV De Kwakel

Succes !
mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 11th, 2012, 1:36 pm 
vliegendeMus

Hoi Jan en Liset,

Ik ben geslaagd bij van der Aart! :D Ik vind het fijn dat ik nu hetzelfde voer kan blijven geven. Ik weet niet hoe de huismussen zouden reageren op ander voer. Het gaat nu juist zo goed. Er wordt heel weinig voer verspild, ze zijn er kennelijk gek op.
De stichting De Witte Mus was bij van der Aart welbekend. :P

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn UTC