huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel September 26th, 2017, 1:46 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 20th, 2012, 11:11 pm 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Fijn dat jij de moed nog niet opgeeft.
Wat mij pessimistisch stemt is het feit dat het vrouwtje mus (heel herkenbaar met haar uitstekende veertje) niet meer fourageert in mijn tuin. Ook niet s'morgens vroeg of aan het eind van de dag. Ik kan dat checken, omdat ik een kleine silo in een kooi heb staan en er wordt geen zaadje "gemorst".

Groetjes,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 23rd, 2012, 7:16 am 

Hoi Eugenie,

Zoals je het hier boven omschrijft ziet het er inderdaad naar uit dat het vrouwtje er niet meer is.

Er is nog 1 mogelijkheid, en dat is dat de voerplaats onveilig is gebleken en ze naar elders is uitgeweken om te voeren. Een onveilige voerplaats is er 1 die te makkelijk te benaderen is door katten en roofvogels. En als de jongen uitgevlogen zijn zijn ook de kraaiachtigen te gevaarlijk.
Ik zal even de thread door nemen om te zien of ik een beschrijving van je voerplaats kan vinden.

Kan niet vinden wat de omgeving van je voedertafel en je voersilo is.
Het is mogelijk dat dat te open is, te ver van dekking vandaan.
Want de kolonie van verderop zal gerust de aandacht van de sperwer al hebben getrokken. En dan is jouw tuin er niet zo ver vandaan.

Kun je omschrijven, of met tekening of foto laten zien hoe het er rond je voerplaats uit ziet ?

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 28th, 2012, 2:12 pm 
vliegendeMus

Hoi Liset,

De voerplaats is twee meter van de dichte klimop haag vandaan. De mensen in mijn omgeving hebben geen katten, ik heb nog nooit een kat in mijn tuin gehad. De kauwen heb ik al een tijdje niet meer in mijn tuin. Ik ben (geleidelijk) gestopt met het voeren van de grotere vogels. Kortom ik weet niet waarom de mussen verdwenen zijn. :(

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 1st, 2012, 1:49 pm 

Hoi Eugenie,

Naast katten zijn sperwers degenen die heel erg graag achter huismussen aan gaan.
Het is mogelijk dat de grotere groep van verderop de sperwer al heeft aangetrokken.
En dat dit vrouwtje daarom verdwenen is, ergens anders haar heil heeft gezocht.

Maar het kan ook nog steeds zo zijn dat ze zit te broeden en elders haar eten haalt.
Een afstand van 2 meter tussen struiken en voedsel is vrij veel wanneer sperwers jouw tuin tot hun jachtterrein gebombardeerd hebben.

Hopelijk komt ze nog terug.
mvg

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 23rd, 2012, 11:51 am 
vliegendeMus

Hoi Liset en andere mussenliefhebbers,

Ik heb sinds kort weer mussen in de tuin! Het begon met een paar en nu heb ik de hele dag door mussen. Ik kan mijn lol niet op. Er zitten veel jonge mussen bij. Gisteren steeds groepjes van acht mussen tegelijk op bezoek.
Ik heb de voertafel heel dicht bij de klimophaag gezet. Ik heb ook silo's hangen, daar eten ze ook van. Vooral witzaad lijken ze erg lekker te vinden. Verder voer ik paddy en gierst. Nu hoop ik natuurlijk dat ze blijven dit keer, maar zo veel heb ik er nooit gehad.

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 25th, 2012, 12:15 pm 

Eugenie ! Wat fantastisch !!!
"Overlopertjes" van de kolonie wat verderop zeker ?
Heerlijk dat jij er nu eindelijk ook weer van kunt genieten 8-)

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 8th, 2012, 2:21 pm 
vliegendeMus

Hoi Liset,
Het gaat goed hier met de mussen, ze blijven komen, maar het zijn er niet meer geworden. Ik kan twee mannetjes herkennen. Eentje lijkt een beetje op een Italiaanse mus, de ander heeft wat witte vlekjes op zijn koppie. Ik kan zo goed zien dat het steeds de zelfde mussen zijn die komen. Ze komen een keer of zes per dag schat ik, maar misschien ook vaker. Ik kan niet de hele dag op de uitkijk zitten helaas :P
Ik heb je filmpje bekeken, heel leuk. Ik had gisteren ook groot alarm hier in de tuin. Ik heb de noodroep duidelijk kunnen horen, niet mis te verstaan. Ze vlogen als een speer de klimop in en het duurde heel lang voordat ze weer te voorschijn kwamen.
Op jouw advies had ik de voedertafel veel dichter bij de klimophaag gezet. Ik merk dat dat veel beter is, want bij het minste geringste zoeken ze dekking in de klimop. Ik ben dus heel blij met je advies!
Op de voedertafel heb ik drie silo's staan (met paddy, witte gierst en witzaad). Ik zette eerst schaaltjes neer, maar dit is beter. Het voer wordt niet nat, er staat altijd voldoende en het blijft schoner. Verder heb ik nog drie silo's in de tuin hangen, twee in de klimop, één tegen een muurtje. Kortom meer dan genoeg voer voor de (acht tot twaalf?) mussen die ik over de vloer heb.
Ik begreep uit het filmpje dat de mussen bij jou massaal vertrekken na het broedseizoen. Zullen de mussen uit mijn tuin straks vertrekken denk je? Waar gaan ze dan naar toe? Ik zou geen graanvelden hier ergens in de buurt weten. Ik hoop in ieder geval dat ze dan in het najaar weer terugkomen. Nu dus dubbel genieten!

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 11th, 2012, 7:20 am 

Hoi Eugenie,

Ik weet natuurlijk nog niet hoeveel broedparen van Huismussen jullie in de omgeving hebben, maar stel dat het er 6 zijn, dan zullen ze zoveel mogelijk tegelijk willen broeden, en verschijnen de jongen met kleine golven, en tussenpozen van ongeveer ( 1 maand ) => FOUT. Moet zijn 1 1/2 maand.
In die tijd wordt besloten of ze het nog een keer gaan proberen, worden eitjes gelegd, worden ze bebroed, worden de jongen op het nest gevoerd, en daarna vliegen ze pas weer uit en heb je weer kans op een kleine golf van jonge mussen.

Is de kolonie groot dan loopt, in deze tijd van het jaar (zomer), alles door elkaar heen.
Vanuit de mannetjes gezien: De een kan geen liefje vinden en krijgt dus ook geen jongen, de ander probeert het nog steeds, de volgende is druk aan het baltsen met verschillende vrouwtjes om te zien wie interesse toont, de vierde heeft een vrouw weten te versieren en is -op uitnodiging van de dame- met het paren begonnen, de vijfde zit af en toe op het nest zodat zijn vrouw even snel wat te eten kan scoren, de zesde rent zich suf om samen met zijn vrouwtje insecten bij zijn jongen te krijgen, de zevende zit gestressed te kijken waar zijn grut nou is gebleven en stuift af en aan met zaden en insecten intussen snavels en klauwen ontwijkend en oplettend of zijn kinderen niet in gevaar zijn. En dan ook nog intussen je verenpak wisselen want dat is versleten.
8-)

Vanuit het vrouwtje gezien is het leven ietsje anders. En vanuit de jongen gezien nog weer heel anders.

De jonge mussen gaan zich verspreiden wanneer de omstandigheden daartoe aanleiding geven.
Als er opeens te weinig voedsel is, bijvoorbeeld omdat iemand die voerde gaat verhuizen.
Als er opeens geen slaapplaatsen meer zijn, bijvoorbeeld omdat een hoge conifeer gekapt wordt of een dak worst afgesloten met vogelschroot.
Als er een sperwer zijn of haar territorium boven de kolonie huismussen kiest.
Als iemand ze dagelijks probeert te vangen en er verder in die omgeving weinig nuttigs te vinden is voor ze, zoals bij ringers waarschijnlijk wel zal gebeuren. (Ik zeg niet dat ringers slecht zijn. Alleen dat huismussen er helemaal niet van houden om gevangen te worden, en dat dat reden kan zijn voor de huismussen, om weg te blijven of weg te gaan. Maar hiernaar is zover ik weet geen onderzoek gedaan.)
Enzovoort.

Dus; niet bij iedereen zullen de jonge huismussen gaan verspreiden.
Wel bij ons, waarschijnlijk, want hier is het vol :-)
Slaapplaatsen vol, voerplaats vol, nesten vol (maar gaan we nog wat mee doen), schuilplaatsen voor overdag vol.
Zandbaden & waterbaden kunnen we nog wel verbeteren voor ze. Gaan we ook doen.

Zo dus een beetje.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 12th, 2012, 8:48 pm 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Dat was een heel verhaal, leuk! :P
Ik heb er weer huismussen bij, duidelijk meer meer dan gisteren. :D
Vanmiddag zat een mannetje zijn jong te voeren in mijn tuin. Zo uit de silo. :!:
De silo's die ik in de klimop gehangen heb zijn een succes.
Ik geloof ook dat ze slapen in mijn tuin. Fantastisch hè. Het gaat echt lukken.
Ik ga proberen om leuke foto's te maken.

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 13th, 2012, 7:46 pm 

Hoi Eugenie,
Als je goed kijkt zul je waarschijnlijk zien dat het volwassen mannetje op de silo heel snel het zaad pelt voordat ie het aan het jong geeft.
En als je wilt weten of de huismussen bij jou overnachten dan kun je NU (21:47 uur) zo'n beetje in je tuin nog het tjielpen op die slaapplaats horen .. Hoewel .. ze worden nu wel erg stil .. Misschien zijn ze bij jou ook wel eerder stil dan hier. Maar ongeveer 1 uur voor zonsondergang gaan ze naar de slaapplaatsen.
mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn UTC