huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel November 25th, 2017, 7:27 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Maart 24th, 2012, 2:35 pm 
vliegendeMus

Hoi Mussenvrienden,

Heel goed nieuws! Het mannetje (hetzelfde mannetje neem ik aan) is met nestmateriaal in de weer. Ik zag hem vliegen met een veertje. Ik heb toen wat wollen draadjes neergelegd en hij nam die ook mee.
Ook hoorde ik vanmorgen zacht getjilp uit de heg komen.
De heg bestaat uit een oude houten schutting die helemaal overwoekerd is door een klimop. Ik denk dat hij het nest aan de kant van de buurman aan het bouwen is. De buren zijn bijna nooit thuis, ook geen katten in de tuin, dus dat is prima.

Over het vrouwtje, de verwonding is niet aan de armpennen, maar aan de kleine dekveren. Ik ben nog niet zo thuis in deze materie. Ik heb gekeken in de ANWB vogelgids. Daar staat een duidelijk plaatje van het verenkleed in. Het is trouwens ook maar een kleine beschadiging.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Maart 26th, 2012, 6:23 am 

Hallo Eugenie,

Zoals je ziet lezen er aardig wat mensen mee 8-)
Leuk dat je mus-man zo met het nest aan de gang is. Dat is wat laat, maar de kans is ook groot dat dit een jong van vorig jaar is. Zo verspreiden huismussen zich gewoonlijk over een gebied (de jonge mussen zoeken nieuwe plekken in het land).

Als je deze man mus nog een plezier wilt doen geef hem dan witte veertjes.
Niet uit een kussen, want die zijn niet fris meer, maar verse.
Bij kinderboerderijen hebben ze vaak wel boeren-eenden of andere met witte veren. In deze tijd van het jaar vliegt er wel eens wat van in het rond.
Daar zijn huismussen helemaal wild van om hun nest mee te bekleden.
En ook om mee te wapperen naar vrouwtjes om te laten zien dat ze druk zijn met een nest en dat ze mag komen kijken of het iets voor haar is. (Vrij vertaald natuurlijk, maar dat is de bedoeling van de mus.)
De lichtste veren van Turkse Tortels worden daar ook wel voor gebruikt.

Als je nog geen balts gehoord hebt, of paring, dan kan dat zachte getjilp wat je hoorde het mannetje zijn die, bij belangstelling van een vrouwtje, vlak bij of in zijn nest gaat doen alsof hij een jonge mus is. Dat soort geluiden maakt hij dan om haar nog dichterbij te lokken.
Pas als ze zijn nest goedkeurt kunnen ze een paar gaan vormen.
(En na een eerste legsel samen zijn ze ook daadwerkelijk een paar. Voor het leven. Hoe kort dat ook mag blijken te zijn.)

Heel veel plezier met je nieuwe bewoners 8-)

mvg
Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Maart 26th, 2012, 4:04 pm 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Ik heb al kleine witte veertjes gevonden. Ik ben benieuwd wat hij er van vindt. Wat ontzettend leuk dat jij dit allemaal weet. Ik ben wel weer de Huismus van Minouk van der Plas-Haarsma aan het lezen, maar daar staan dit soort leuke dingen toch niet in.

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Maart 28th, 2012, 11:18 am 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Het mannetje heb anderhalve dag niet gezien of gehoord. Gelukkig zag ik hem vanmorgen weer. Vandaag kon ik hem met een verrekijker goed bekijken. Hij had nauwelijks een zwarte bef, de kleur van de snavel kon ik niet goed zien.
De eerste keer dat ik het huismus mannetje zag zat ik in de tuin. Het huismus vrouwtje komt heel regelmatig fourageren, zij gaat gewoon haar gang als ik in de tuin zit.
Alle vogels zijn erg tam, gelukkig maar want ik zit heel graag buiten. Ze trekken zich niet veel van mij aan.
De merels zitten uitgebreid te badderen, twee meter bij mij vandaan.
Ik ben weer in de buurt rond gaan lopen om te kijken of ik mussen zie en hoor. Heel dichtbij zitten heel veel mussen, ik denk 40 meter bij mij vandaan. Een stukje verderop zitten weer heel veel mussen, dit is ongeveer 100 meter bij mij vandaan.
Ik vind het vreemd dat ik van de winter helemaal geen mussen gehad heb.
Sinds ongeveer vijf weken dus wel dit ene mussen vrouwtje.

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Maart 28th, 2012, 5:10 pm 

Hoi Eugenie,

Ik denk wel dat veel van de dingen die ik vertel ook in Minouk's boek staan eigenlijk, maar veel ervan heb ik ook gewoon hier zien gebeuren, en andere dingen weet ik dan weer uit onderzoeken van wetenschappers. Onderzoeken naar bepaalde aspecten in het leven van huismussen. Zoals dat ze pas na het eerste legsel echt een paar vormen, tot de dood hen scheidt. Letterlijk.

Die hoge piepjes staan zeker in Minouks boek. En die heb ik ook op film van een mannetje dat hier onder de dakpannen een nest had gevonden. Weet niet zeker of dat ook naar youTube is ge-upload. Het is een van de "menneke"opnamen.
Anders kan ik volgende week wel even zoeken ernaar.

Wat de huismussen in je omgeving betreft:
op 15 april willen we landelijk een "telling" gaan doen.
Misschien wil je daar aan mee doen ?
En wie weet krijg je je buren ook zo ver ?

Als je van de winter geen huismussen gezien hebt kan dat meerdere oorzaken hebben.
Als het elders beter is blijven ze zonder meer daar waar dat het geval is.
En "beter" kan betekenen lekkerder eten, maar ook minder katten, of meer groenblijvers om in te schuilen. Het kan zelfs gewoonte zijn, zo van och we zitten hier prima, wat zouden we gaan verkennen in de omgeving" ;) Vrij vertaald.

mvg
Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 3rd, 2012, 7:22 pm 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Mannetje en vrouwtje mus signaleer ik nog regelmatig.
Het vrouwtje was gisteren aan het eind van de dag in de tuin om te eten en ze was flink aan het schrokken. Daarvoor kwam ze vaak langs en at ze rustig. Naar jouw verhaal zou dat een goed teken kunnen zijn. Maar het mannetje was vanavond aan het zingen op het dak. Ik dacht dat hij dat doet om de aandacht van een vrouwtje te trekken. Verderop in de wijk hoor ik heel regelmatig mannetjes zo zingen. Kortom ik weet niet hoe het ervoor staat met die twee, is het een stelletje of niet :?:

Het filmpje op You Tube van menneke daar krijg ik geen geluid bij.

Verderop in de buurt zijn twee mussenkolonies. Ik ken daar niemand van de bewoners, anders had ik willen vragen of ze mee zouden willen doen met de telling.
Ik herken de zang van de huismus steeds beter. Ik kan nu goed horen waar huismussen zijn. Ik let er nu op als ik op de fiets zit. :D

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 4th, 2012, 10:59 am 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Ik had de afstand tussen ons huis en de dichtsbijzijnde mussenkolonie geschat op 50 meter, maar dat blijkt honderd meter te zijn, oeps.

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2012, 10:11 am 

Hoi Eugenie,

De youTube video van Menneke; er staan er in die periode meerdere van Menneke.
Een van die opnamen is wat ik bedoelde te laten horen. Meestal staat het in de tekst eronder wat er zo'n beetje gebeurd op dat filmpje. Soms in Engels soms in Nederlands.

Het manntje zingt inderdaad om een vrouwtje te lokken.
Maar zelfs als hij al een vrouwtje heeft dan zingt hij nog op die manier; als het vrouwtje namelijk even weg is. Kijk maar eens naar de video van de zwarte mus. Het vrouwtje dat bij hem komt is duidelijk al lang zijn meisje. Anders zou er niet gepaard worden.
Als ze een nieuw liefje was dan zou ze eerst het nest gaan bekijken en keuren.
Pas als dat in orde gevonden was zou ze bereid zijn geweest om te paren.

Maar deze zwarte mus was voor dat ik het wist al aan het paren met het wildkleur vrouwtje. ( na 2minuut34)
En toch zat hij even daarvoor te roepen, wat je ook kunt zien op het filmpje.
Dus; als meneer zijn beruchte lok-tjielp laat horen, dan kan dat ook zijn om zijn echtgenote naar het nest te roepen. 8-)

Overigens kun je op het fimpje van de zwarte mus ook getjielp horen als van een jonge mus, maar hier doet het vrouwtje het om het mannetje tot paren aan te zetten. Luister maar eens heel goed naar de achtergrond geluiden in de seconden rond 2minuut57 en daar na.

Je mussen-vrouw is schuw; ze kan geschrokken zijn, maar het kan ook een ander zijn .. Een tweede dame. Kun je je eerdere vrouwtje herkennen ? Als het inderdaad echt dezelfde is dan was er misschien onraad in de omgeving.

vriendelijke groet,

Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 20th, 2012, 10:56 am 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Ik heb de afgelopen tijd geen huismus meer gezien. Heel jammer, ik hoopte zo op een broedend paartje.
Wie weet het volgende seizoen!

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 20th, 2012, 7:04 pm 

Niet opgeven hoor !

Het kan heel goed kloppen dat je op dit moment helemaal geen mus ziet.
Die ene kan nu aan het broeden zijn, maar als dat zo is dan gaat de ander niet in z'n uppie rond huppelen. Dat is voor huismussen veel te gevaarlijk, dus die zou dan weer bij de grotere groep zijn. Totdat de kleintjes uitvliegen en zijn vrouwtje weer vrij is. (Voor een nieuw legsel)

Kan ook zijn dat ze inderdaad niet bij jou gaan broeden.
En kan ook nog zijn dat ze in de komende weken pas bij je gaan broeden.

Kortom; het is te vroeg om nu al conclusies te trekken. Echt waar.
Niet treuren. ;) Wacht nog een paar weken af.
8-)

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn UTC