huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Juni 24th, 2017, 1:44 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Mei 26th, 2011, 6:15 am 

Hier kan Martien zijn mussenverhalen neer zetten.
Veel plezier Martien !
Nu hoef je niet meer telkens op Stichting Witte Mus te wachten voordat je een antwoord krijgt, want hier lezen en schrijven meer mensen. 8-)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 24th, 2011, 12:30 pm 
vliegendeMus

Excuses aan hen die bijdragen verwachtten dat ik hier nog niets van me heb laten horen (zien). Ik zal kijken of ik wat interessants te melden heb. Het forum lezend wil ik ervoor waken 'ouwe koek', zaken die elders of eerder al aan de orde waren, te melden. Wanneer lezers nieuwsgierig zijn naar mijn ervaringen, dan wil ik best gerichte vragen beantwoorden en zal m'n best doen af en toe poolshoogte te nemen op dit medium. Ik ben echter zelf niet zo'n forum-activist, maar het is goed te weten dat zo'n mogelijkheid er is, dank aan Liset!
Martien.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 25th, 2011, 11:07 am 

Hoi Martien,

Ik ben wel benieuwd hoe het met de mussen bij jou is.
Hoeveel mussen heb je bijvoorbeeld in deze periode dagelijks op je erf / tuin / balkon ?
En voer je bij ?

mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 31st, 2011, 2:31 pm 
vliegendeMus

Het is op het moment erg rustig, maar dat geldt voor bijna al mijn tuinvogels in tegenstelling tot een paar weken geleden. Ik moet namelijk elke keer denken aan de diverse meningen over het voeren van vogels door het jaar heen. Als ik zie hoe gretig de kool- en pimpelmezen hier met z'n allen (ongeveer 16 in totaal) bijna niet weg te branden zijn en mijn silo's binnen de kortste keren leegeten, waar dan ook nog de twee boomklevers, roodborst, twee groenlingen aan meedoen en niet te vergeten de grote bonte specht die per keer heel wat naar binnen werkt, dan denk ik "jullie moeten niet verslaafd raken". Ik heb namelijk afgelopen winter een koolmees gehad die pendelde tussen een silo en de druif een halve meter verder waar hij een zonnekern of pinda zal te verorberen. Dat gebeurde zo vaak achter elkaar dat ik echt een verschil zag ontstaan tussen dat vrouwtje en de andere sexegenoten. Ik verbeeld me dat ik een echte obese mees had die het niet overleefde, ik zie haar niet meer. Dat zette me aan het denken.

Bij dit drukke vogelgebeuren werd het moeilijk speciaal iets voor de mussen te betekenen. Je zou moeten proberen hun een voorkeurspositie te geven en daar werken jullie hard aan. Maar vooral de mezen lijken voor hun voer ook eens verderop te moeten gaan kijken en daarom heb ik nu even een voerloos tijdperk waar het de silo's betreft. Helemaal zonder bezoek zit ik niet, want er hangt een gazen silo'tje met pinda's in de dop en ik zet af en toe een gazen kooi (afgeknotte rechthoekige pyramide: onder 57x57, boven 43x43, hoogte 37 cm, met bovenop een klep) op het terras waarin ik in het midden wat voer strooi, zodat de groten (duiven, eksters, gaaien, kauwen) er niet bij kunnen. De merels komen er als middelgroten wel doorheen (mazen onder 8x7, boven 5x5 cm). Ik heb ooit nog geprobeerd hen te weren door op de eerste rij (beneden) diagonaal (dun) ijzerdraad te spannen. Maar de vogels hadden het door en gingen een rij hoger naar binnen terwijl de mussen het als schrikdraad zagen, ik heb het grotendeels verwijderd. De mussen moesten er overigens wel even wennen aan de kooi, maar over dat wennen lees ik ook elders, mezen zijn daar veel gemakkelijker in.

Ik zei het al, het is erg rustig op het ogenblik, af en toe een heggenmus en een merel, ook in de kooi waar het een tijd duurt voordat er belangstelling komt voor de zonnekernen die ik er vanmorgen in heb gedaan. Het lijkt erop dat na de merels de mezen het het eerst in de gaten hebben waarna dat wordt opgepikt door de anderen, want geleidelijk aan wordt het dan gewoonlijk drukker. De roodborst blijft altijd komen, een onafhankelijk type. Overigens was het in het voorjaar voor het eerst dat ik twee roodborsten tegelijk zag en dacht: "dat wordt vechten..." Het tegendeel bleek waar: een van de twee kwam naar de ander toe en ze hadden een microseconde snavelcontact, een kus? Later heb ik ook het jong gezien, wellicht is dat degeen die hier nu vaak komt, ik meende hem langzaam te zien kleuren. Sorry, ik merk dat ik buiten mijn mussenboekje ga...

De mussen kwamen een tijd terug (mei-juni, in totaal een stuk of 10-12) zowel op de twee silo's (een 4- en een 6-gats) als in de kooi. In de silo's deed ik verschillende soorten voer, niet alleen om de vogels elkaar niet te veel in de weg te laten zitten - hoewel soms twee mussen op één ring zaten - maar ook om uit te zoeken waar ze het meest van hielden. De mussen kwamen op de silo's en in de kooi, maar ze hadden moeite met schakelen daartussen: waar er één zat kwamen de andere ook al zaten ze op elkaars 'lip'.

Wat ik voer en waar veel gasten gek op zijn is pindagruis, gedopte pinda's (met bruin vliesje) en zonnepitkernen. Havervlokken vonden ook goede aftrek, maar daarbij heb ik niet naar de belangstelling gekeken van de verschillende vogels. Als ik een mengsel maakte met daarin gierst of driegranenmix (gerst, rogge, tarwe) dan werd er voluit gesproeid door alle bezoekers. Dat had het voordeel dat de grondeters ook aan hun trekken kwamen, ook de mussen kwamen op gras en terras. Bezwaar was dat het ging wemelen van de naaktslakken. Ik moest - na een forumvraag elders, overigens zonder bruikbaar resultaat - even over de drempel van de bestrijding heen, want dat is tegen mijn principe. Het verzamelen was niet meer te doen, wel 30 per keer als het er niet meer waren en ik wilde ook nog een paar vlijtige liezen overhouden. Nu strooi ik af en toe wat korrels waarvan men zegt dat het een natuurlijke stof is en geen kwaad kan (behalve voor de slakken dan).

Tot de voederstop kwamen er geregeld 3 mussenmannen en ongeveer 6 vrouwen/jongen eten; veel groter is het aantal niet geweest, zeker het aantal mannen is nooit boven de drie (tegelijk) geweest. Nu is het voor ons allemaal een beetje vakantie.

Ik zie dat jullie (Liset en Jan) ook van alles proberen om het de mussen bij het voedselaanbod naar de zin te maken zonder je zelf te veel werk te bezorgen en te voer verspillen. Ik ben benieuwd of de nieuwe voerkooi zijn werk goed zal doen, Liset.

Groet, Martien.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 2nd, 2011, 8:18 pm 
vliegendeMus

Inderdaad zijn er diverse meningen over het voeren van vogels. Er zijn onderzoeken gedaan en er zijn mensen die denken het zal wel zus of zo zijn. Persoonlijk ben ik dan meer geneigd de deskundigen te volgen, zoals bijvoorbeeld Vogelbescherming.
De oorzaak van het gedrag van de koolmees kan natuurlijk heel divers zijn. De koolmees kan ziek of gewond zijn, waardoor het logisch is dat hij het eten zo dicht mogelijk haalt. Zelf zie ik dat hier ook soms. Een zieke koolmees zal zijn veren “opblazen”, zodat hij dikker lijkt. (zie foto) Dat er maar een koolmees dit gedrag vertoonde bewijst eigenlijk al dat het “verslaafd” raken geen mezengedrag is.

De kooi die je hebt is aan de maten te zien waarschijnlijk van Vivara. Die heb ik zelf ook. Ik heb het al eens verteld, maar ik weet niet of het sinds de crash nog op dit forum staat. Merels gaan er zelden in. Hangt er natuurlijk ook van af wat er in staat. Ik denk trouwens niet, dat je de merel hoeft te weren, want door hun territoriumgedrag zullen dat er niet veel worden. Dit in tegenstelling tot spreeuwen. Een jonge Turkse tortel gaat er ook wel eens in, maar als hij schrikt en opvliegt, kan hij er niet uit en dat is behoorlijk paniek. Hetzelfde ooit met een specht meegemaakt.
Mussen, eigenlijk vooral als de groep groot is de meest nerveuze vogels lijken met de kooi geen problemen (meer) te hebben.

Vreemd soms de verschillen tussen verschillende voerplekken. Bij mij wordt toch nog veel gemorst. De silo’s staan op het terras, dus het meeste kan ik ’s avonds wel opvegen. Dit jaar maar een keer een naaktslak gezien. Misschien worden ze door de egels opgegeten. De merels lusten ze niet, want die lopen er gewoon voorbij.

Ik hoop, dat je aantal mussen weer zal toenemen en dat die vakantie ze niet helemaal jouw tuin doet vergeten.

Groeten,
Jan

Bijlagen:
Zieke mees.jpg
Zieke mees.jpg [ 44.93 KiB | 4633 keer bekeken ]
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 3rd, 2011, 8:02 am 

Hoi Martien,

Misschien kun je eens kijken of er ook vogels zijn die de slakkenkorrels eten.
Het schijnt dat mussen het blauw van sommige slakkenkorrels erg aantrekkelijk vinden.
En ik denk toch ook dat je in het begin, bij het rapen van slakken op het gewone voer, veel zult aantreffen, maar dat het er naar verloop van tijd steeds minder zullen worden. Want als ze zich niet meer in jouw tuin kunnen voortplanten dan komt er ook geen nieuwe aanwas van slakken meer.

Hopelijk is het heel snel voldoende voor je en kun je gauw weer stoppen met het gif, want fabrikanten houden natuurlijk hun verkooppraatjes in de zin van "helemaal niet schadelijk voor andere dieren dan de slak" terwijl ze dat vanwege de kosten die dat met zich mee brengt waarschijnlijk niet eens onderzocht hebben.
Maar dat is een aanname van me, en dan zou ik me eens in die gifproducten moeten gaan verdiepen.
Dan vindt ik het persoonlijk makkelijker en duidelijker om gewoon helemaal geen gif te gebruiken.

Wat het voeren en het naar het eten toe komen betreft;
wanneer je op onregelmatige tijden voedsel neer legt rekenen de vogels daar niet op. Zij kunnen absoluut niet zonder voedsel vanwege hun snelle metabolisme, hun energieverbruik. Ze kunnen dus dat risico niet zomaar nemen om bij een lege voerplaats aan te komen. Ze kiezen daardoor voor plaatsen waar ze zekerder van voedsel kunnen zijn.
Maar ik neem niet aan dat je het een punt vind dat je voedsel er een tijdje ligt voordat de vogels het ontdekken, of wel ?

Wat Jan zegt over opgepropte koolmees is helemaal correct; een zieke vogel moet op een of andere wijze zijn/haar energie sparen (omdat alles in de bestrijding van de ziekte gaat zitten), en doet dat door te proberen zo weinig mogelijk warmte te verliezen. De veren op zetten en zo min mogelijk bewegen zijn twee manieren daartoe.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 3rd, 2011, 9:44 pm 
vliegendeMus

Wat bij mij best goed werkt tegen slakken is bekertjes bier ingraven naast planten die ze erg lekker vinden. Bier vinden ze namelijk nog lekkerder en dan verdrinken ze zichzelf.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 5th, 2011, 12:05 pm 

Martien, hoe het met de bouw van de voerplaats gaat kun je hier volgen:
018: veilig foerageren.

mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 11th, 2011, 10:01 pm 
vliegendeMus

Aan Jan, Liset,
Het is goed dat je me terugfluit, Jan, het was te kort door de bocht, want er kan heel wat anders aan de hand zijn met een mees met zo'n gedrag. Zo was er laatst een koolmees die raar over de grond voortkroop, het leek eerst of hij badderbewegingen maakte, maar al gauw zag ik dat beide pootjes achter haar aansleepten. Het gebrek zou gekomen kunnen zijn doordat een kat - er zijn er hier nogal wat - de mees bij het opvliegen net niet definitief te pakken had waardoor wel de pootjes braken, maar door zo'n interpretatie begeef ik me natuurlijk weer op glad ijs. Het was één van de 6 vaste bezoekers en na de volgende dag heb ik haar niet meer gezien, toen waren er nog 5...
Naaktslakken staan niet op het menu van de egel, ik zag er een die zo'n slak links liet liggen, geen enkele interesse.
Ik heb me erbij neergelegd en vind het ook niet erg dat de mussen niet meer op bezoek komen nu er niets meer te halen valt, ik wacht wel tot we verder in het jaar zijn en hoop dat ze de locatie in hun geheugen hebben geprent en dan weer eens komen neuzen.
Toen de vogels er nog waren heb ik niet gezien dat ze aandacht besteedden aan de blauwe korrels, zou ook eigenlijk wel vreemd zijn, want als bekend was dat ze door vogels gegeten werden was het middel niet op de markt gebracht denk ik.
Ik ken maar één voorbeeld dat vogels speciale belangstelling hebben voor blauw, maar dat is aan de andere kant van de wereld waar prieelvogels allerlei blauwe voorwerpen bij hun prieel verzamelen, om op de vrouwen indruk te maken, zo lijkt het. Daar is een mooie film over.
Ik heb bij de pagina over de voerplek gereageerd op de vorderingen, leuk om te volgen!
Martien.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 14th, 2011, 6:44 am 

Hoi Martien,
Over aantrekkingskracht van blauw; er is in de jaren 40 - 50 van de vorige eeuw een onderzoek gedaan met gekleurde granen. Om te zien welke kleur de mussen het liefst aten. Zodat ze wisten waar het gif de meeste resultaten zou hebben. In die tijd waren huismussen en ringmussen nog een plaag namelijk.
Vandaar dat ik dat zeg over blauw+gif+huismussen.
Maar gelukkig is het slakkengif bij jou nu van de baan.

Vogel met lamme achterpootjes; die had ik hier laatst ook. Heb je misschien op de blog gelezen ?
Een huismus. Op dit erf is het meestal een kauw die de mus op de rug verwond door te hakken.

Jammer dat de mussen bij jou niet meer in de tuin komen.
Maar ook wel logisch, als er geen voer meer is. Althans, dat begrijp ik uit jouw stukjes.

De voerkooi hier ligt een paar dagen stil voor een huismussen speelplaats, in verband met filmopnamen.
Zodra er weer vorderingen zijn zetten we die weer bij project 018.

vriendelijke groet,
Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC