huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Juni 23rd, 2017, 6:55 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Augustus 11th, 2012, 4:28 pm 
vliegendeMus

Ik vergat nog te vermelden dat ik nu de helft betaal voor het voer. Namelijk 1,30 euro in plaats van 2,50 euro per kilo. :o

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Augustus 13th, 2012, 3:50 pm 

Mooi heh ?
Als je de juiste adressen maar hebt :-)

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: September 29th, 2012, 11:49 am 
vliegendeMus

Hoi Lisette,

Ik heb nog steeds ongeveer twintig mussen in mijn tuin. :D Ik kom aardig door het voer heen. De gierst gaat wat minder hard.
Het valt me op dat ze steeds met zijn allen op één silo zitten. Ook als er in de andere silo's het zelfde voer zit.
Ze zijn flink in de rui. Het onderscheid tussen mannetjes en vrouwtjes wordt nu zichtbaar. Heel leuk om te zien.
Minder goed nieuws is dat er af en toe een katje in mijn tuin is. Hij woont een eind verderop, maar een enkele keer komt hij even "buurten". Ik krijg de indruk dat hij niet speciaal in vogeltjes geïnteresseerd is.
Ik weet niet in hoeverre het een probleem zal zijn voor de mussen. Misschien is het wel een probleem als er jonge mussen zijn?

Groeten,
Eugenie

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Oktober 12th, 2012, 6:45 am 

Hallo Eugenie,

Sorry voor de late reactie :!:
'k Had je bericht gemist.

Een kat in de tuin is meestal wel een probleem voor vogels, zeker voor jonge vogels.
De enige kat waar je geen last van zult hebben is er een die zo oud is dat die echt geen interesse meer heeft.

Katten in NL
In NL is het verplicht je huisdieren en kleinvee in eigen tuin, respectievelijk op je eigen erf, te houden.
Met betrekking tot katten is het echter lastig mensen daarvan te overtuigen, omdat het de gewoonte in NL is, dat je je kat los laat lopen, zonder de eigenaar erbij. Ik ken overigens maar weinig mensen, behalve de eigenaar zelf, die het prettig vinden wanneer er een buurtkat in de tuin komt. Mensen die zelf een kat hebben vinden het niks (knokpartijen, janken midden in de nacht, stress bij de eigen dieren, piesen tegen de deuren aan), mensen die een hond hebben ook niet (blaffen, de kat aanvallen, wonden oplopen, stress, lawaai-overlast), mensen die een mooie tuin proberen te maken niet (dode planten door pies van katten en drollen opgraven bij het onkruid wieden), mensen die een kinderopvang hebben niet (poep en pies in de zandbakken), mensen die tuinvogels proberen te helpen al helemaal niet.
Wij hebben er zelf 2, overigens. Uit het asiel natuurlijk. 1 jager en 1 overvaller; de poes vangt prooien, de kater pikt de vangst van nummer een af. Dus ze gaan alleen onder begeleiding naar buiten en mogen verder het huis muis-vrij houden.

De buurtkat
Of deze kat bij jou in de tuin jaagt kun je min of meer afleiden uit het gedrag van de huismussen wanneer de kat aanwezig is.
Stoppen de mussen met eten en gaan ze op een hoge plaats wachten tot de kat weg is, dan is het een jagende kat en is het beter voor de vogels om het dier van je erf af te houden.

Als deze kat inderdaad in jouw tuin jaagt op de vogels die jij juist probeert te helpen, en wat juist zo heel erg goed gaat bij je, dan zijn er een aantal opties.
- Gaan praten met de eigenaar en deze verzoeken
a. een kattenbuitenren aan te leggen. Daarmee blijft de kat helemaal op hun eigen terrein en heeft niemand er meer last van.
b. de kat andere tenminste uit jouw tuin te houden, want jij doet beschermingswerk voor huismussen, samen met Stichting Witte Mus.
c. de kat een goede, makkelijk afgaande, bel aanbinden zodat de kat zichzelf verraad op het moment dat deze de laatste sprong naar de prooi maakt.
Dit laatste helpt echter niet bij pas uitgevlogen jonge huismussen wanneer de ouders niet in de buurt zijn (bv omdat ze de andere helft van het kroost, die nog in het nest zit, aan het voeren zijn).

Citaat:
Uitleg:
Pas uitgevlogen jonge huismussen moeten van een adulte vogel leren wat gevaar is, maar de niet-ouders hebben vaak niet door dat die kleintjes dat nog moeten leren. Die verstaan zelf de Merel, de Koolmees, de Boerenzwaluw, de Spreeuw en wat al niet aan alarmen. Maar die grutjes niet. Die moeten het van een adult Huismus leren. Als de kolonie dat niet doet, en de ouders zijn niet in de buurt om het zelf op zich te nemen, dan zijn de pas uitgevlogen jonge huismussen een heel erg makkelijke prooi voor ieder dier.

- Tweede optie is je eigen tuin cat-proof maken. Daarover heeft JanVo (Jan) al verschillende vragen, verhalen en op te lossen problemen gepost. Dat kun je terug vinden onder
- Hoe bescherm ik mussen en andere vogels tegen katten
En ik zie nu pas dat het uitgebreidde topic, dat we er in 2010 over hadden opgebouwd, niet op dit forum is terug gezet.
Kijken wat daar nog aan te doen is.
Kom ik op terug.

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 7th, 2014, 1:58 pm 
vliegendeMus

Hallo mussenliefhebbers,

De eerste jonge mussen gezien vandaag!
Ze worden gevoerd door hun ouders, zo'n leuk gezicht.
Ik heb op dit moment ongeveer 25 mussen in mijn tuin.
Ik voer ze witte millet . Dat gaat prima.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 12th, 2014, 5:53 pm 
vliegendeMus

Hallo Mussenliefhebbers,

Even een foto, altijd leuk.

Bijlagen:
DSC_5450-500.jpg
DSC_5450-500.jpg [ 111.27 KiB | 3795 keer bekeken ]
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 6th, 2014, 7:43 am 

Hee Eugenie !
Wat een goede oplossing zo !
Dat is zo'n grondkooi waar je de silo in gezet hebt, toch ?
Heel goed.
Want die beschermkooitjes die standaard om silo's heen zitten zijn veel te krap om voor de etende huismussen (en andere kleine vogels) veilig te zijn.

Goed opgelost !

Liset
(voorz)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn UTC