huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Mei 26th, 2017, 3:36 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 1:10 pm 

Citaat:
Voorstellen fem fatale

Berichtdoor fem fatale » 05 feb 2010, 14:57
Hoi ik ben Fem, ik ben 26 en ik kom hier nadat ik ben opgespoord via mijn blog.

Ik ben vorig jaar op mezelf gaan wonen, en nadat het afgelopen jaar in het teken stond van mijn huis bewoonbaar maken, is dit jaar de tuin aan de beurt. Ik heb een klein Amsterdams stadstuintje, van 5 bij 5 ongeveer, in een hoekje van een binnentuin. Mijn tuin moet straks rolstoeltoegankelijk gaan worden, zodat ik er altijd in kan, en niet alleen op goede dagen, maar ik wilde ook een vogelvriendelijke tuin. Na het lezen van het mussenartikel in het NRC, besloot ik dat mijn tuin specifiek musvriendelijk moest worden.

Na een klein beetje gegoogeld te hebben naar musvriendelijke tuintjes, droomde ik van het mussenstartpakket (mussennestkasten, graszaadjes, zaadjes van plantjes die beschutting bieden, foldertjes over hoe de sperwer en de kat bij de mussen weg te houden, een maandlang een dagelijks smsje met tips én kweekmussen, voor maar 50 euro). Als econoom droom ik natuurlijk nooit gewoon van mussen, maar van manieren om geld te verdienen aan het verspreiden van mussen. Hier schreef ik over, en via de reacties ben ik hier gekomen.

Op dit moment voer ik met vogelzaad van de dierenwinkel en meelwormen, ik heb mandarijntjes en druiven geprobeerd, maar die worden niet gegeten. Voor appel ben ik allergisch, en die kan ik dus moeilijk voeren. En daardoor zitten er veel duiven (t blijft Amsterdam), maar ook merels, koolmeesjes, vinkjes, roodborstjes en mogelijk een lijster (ik dacht eerst dat het de mereldame was, maar die is volgens mij donderder). Vlaamse gaaien komen ook wel eens langs.
En ik denk dat ik al 1 keer een mus heb gezien, maar dat weet ik niet zeker. De eerste keer dat ik een mus dacht te zien, vond ik de kleur zo raar, dat ik hem ben gaan opzoeken, en toen was het een vink. Later zag ik iets vinkachtigs, maar zonder de vleugelstreep en wat bruiner, en dat was mogelijk, hopelijk, wel een mus.

Mijn tuintje is door de vorige bewoonster afgezet, zodat er geen katten binnen kunnen komen, maar ik weet nog niet of ik het zo wil houden. ze heeft het tamelijk lelijk gedaan, en ik heb niet per se iets tegen katten. Aan de andere kant poept de kat van de buurvrouw nu in haar tuin, en dat stinkt al heel erg, dus die hoef ik echt niet in de mijne te hebben.
In de zomer zitten mijn fretten wel een paar uur buiten, maar in een ren op tegels, zo brengen ze niets in gevaar en is het ontsnappingsgevaar minimaal. Ik wil heel misschien wel een kat (of ik wil er eigenlijk heel graag één, maar ik wil wel zeker weten dat ik voldoende logeeradressen heb, voor als ik op vakantie ga of in het ziekenhuis belandt oid) maar ik ben niet van het slag mensen dat vind dat een huiskat per se naar buiten moet, liever niet zelfs.

Nou, dit was een uitgebreid bericht, maar nu kennen jullie mij en mijn tuin wel, lijkt mij.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 1:10 pm 

Citaat:
Re: Voorstellen fem fatale

Berichtdoor dominoMus » 05 feb 2010, 18:39
Hoi Fem Fatale, welkom op dit forum.

Even een linkje voor wie wil zien van welke blog je dan weg gehaald bent:
Het mussenstartpakket

We gaan ons best doen de huismussen in je tuin te krijgen.
Fretjes of niet, en katten of niet.
DominoMus

Moderator van huismussenforum.nl

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 1:11 pm 

Citaat:

Berichtdoor fem fatale » 06 feb 2010, 00:17
De fretten kunnen alleen qua geur bedreigend zijn, want die mogen echt niet los in de tuin, en ook niet zonder begeleiding. Maar hun geur is afdoende om van de heftige muizenplaag die hier schijnt te heersen volgens de woningbouw, helemaal niets te merken. (Niet dat ze stinken hoor, goedverzorgde fretten ruik je als mens bijna niet.)
En als ze buiten in hun ren zitten, moet je als vogel niet ook in de ren gaan zitten, maar ik kan me niet voorstellen dat er vogels zijn die dat willen uitproberen.

Kat is iets lastiger, omdat die als de deur openstaat natuurlijk niet in een kooi gaat. Dus een eventuele kat zou op een mooie zomerdag toch in de tuin kunnen gaan liggen. Dan moet die natuurlijk sowieso een belletje om, maar ik weet van een vriendin een paar straten verderop dat haar kat ondanks het belletje toch regelmatig wat vangt (wel meestal muizen, die daar blijkbaar ook een plaag zijn) dus helemaal veilig is dat niet. Dan maar proberen om voldoende beschutting in de tuin te stoppen, en natuurlijk hebben de mussen nog het voordeel dat ze kunnen vliegen.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 7th, 2011, 1:11 pm 

Citaat:

Berichtdoor witteMus » 08 maart 2010, 15:43
Nou fem, een maand later en je hebt al twee huismussen als vaste gasten in je tuin.
Dat heb je heel goed gedaan :-)

Voor de lezers; zie Een musvriendelijke tuin aanleggen ?
Met vriendelijke groet,

Het huismussenForum beheer

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC