huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel September 24th, 2017, 10:17 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:13 am 

Citaat:
Annelies uit Enschede

Berichtdoor famvos » 03 nov 2010, 12:05
Hallo allemaal,

Ik ben Annelies en ben nieuw op het forum. Ik zit met enkele vragen over de kleine kolonie huismussen in onze tuin maar zal eerst hieronder mijn verhaal doen.
Ik weet niet eens precies wanneer maar afgelopen juli/augustus waren ze er ineens, een kolonie van zo'n 20 Huismussen die in de weken erna 'aangroeide' tot zo'n 30 stuks.

Op dat moment dacht ik dat het wel zo'n 10 jaar geleden was geweest dat ik huismussen had gezien. Toen ik echter gisteravond een oude opname bekeek van een kolonie Kramsvogels die ik in januari van dit jaar had gefilmd zag ik ook 2 huismussen rondhupsen. Die waren me toen niet eens opgevallen.
Hoe dan ook; ik ben vanaf augustus dus wat info gaan verzamelen over de huismus en vanaf dat moment gaan bijvoeren, drinkbakken plaatsen etc. Heb ook wat nestkasten opgehangen op zo'n 3,5 meter hoogte (helaas nog geen huismus bij gezien). Ik had al gelezen dat vroeg of laat de Sperwer zich zou laten zien met een dergelijke hoeveelheid huismussen.

Enkele weken geleden vonden we de eerste aanwijzing van de aanwezigheid van een Sperwer. Een hoopje plukresten en een kaalgevreten schedeltje met het snaveltje er nog aan. Weer een tijdje later een dooie mus vlakbij de tuindeuren, op zijn rug met de pootjes omhoog. De apotheose volgde vorige week toen ik op de schutting een vreemde vogel van achter zag. Ik dacht in eerste instantie met een beetje raar uitgevallen houtduif van doen te hebben maar toen het beest z'n kop draaide zag ik de felgele ogen! Ik was zeer onder de indruk.
Diezelfde dag tegen de schemering keek ik naar de voederplank in de achtertuin en zag een (in mijn ogen) enorm beest zitten. Ik graaide de videocamera en zag in de lens die werkelijk prachtige roofvogel zitten. Verder was het natuurlijk akelig stil in de tuin. Ze (ben er inmiddels achter dat het een jong vrouwtje was) zat maar een beetje rond te kijken op die plank.

Ik zal wel niet veel gewend zijn qua vogels want ik heb echt dagen moeten bijkomen van deze indrukwekkende gebeurtenis! Maar om een lang verhaal kort te maken, het weekend na deze 'ontmoeting' vonden we een mannetjes Sperwer die vast zat in de klimplant bij de buren. Jonge vrouwtjes Sperwer zat toe te kijken. Dierenambulance, vogelopvang, helaas doodgegaan. Na openmaken bleek mannetje klaplong en inwendige bloeding te hebben. Wellicht opgelopen bij een doldrieste aanval.

Ik kom nu tot mijn punt. Sinds al die Sperwers heb ik het gevoel dat het groepje mussen aardig is uitgedunt. Van de 30 zijn er nog zo'n 15 over die alleen nog maar komen eten. Terwijl ze daarvoor gewoon iedere dag gezellig kwamen 'rondhangen', badderen etc.

Onze tuin ligt aan een straat aan de rand van het centrum met voornamelijk huizen uit begin 20ste eeuw, huizen van rond 1910. Achter ons rijtje huizen loopt een pad en achter dat pad ligt een braakliggend terrein (voornamelijk gras) dat eigendom is van een woningstichting die al diverse bouwplannen hiervoor heeft gepresenteerd aan onze buurt. Al die bouwplannen zijn overigens afgeschoten en tegengehouden door de zeer actieve bewonerscommissie in onze straat.
Omdat het terrein al zo lang braak ligt (tientallen jaren) is er een biotoop ontstaan van veel verschillende vogels.

Een buurvrouw 3 huizen verder heeft veel verwilderde klimop in de tuin, ik hoor daar vaak mussen kwetteren. Onze eigen tuin heeft helaas niet veel groenblijvers. Wel klimop tegen de tuinmuur maar die is nog niet zo oud, en enkele buxushaagjes. In de achtertuin staat wel een meidoorn boom waar ze graag inzitten. Verder zitten ze graag in de grote seringenstruik die helaas bezig is haar blad te verliezen. Ik heb ondertussen wel diverse bessenstruiken geplant maar die zijn ook nog niet groot genoeg om in te schuilen. Onze naaste buren hebben een grote prunus boom in de tuin met een prachtige brede kroon. Ook hier zitten dus mussen graag maar, alweer, de bladeren vallen af.

Waar ik eigenlijk het meest mee zit is de vraag of het een natuurlijk gegeven is dat een deel van de kolonie huismussen nu is weggetrokken, of dat het toch het frequente bezoek van de sperwer(s) is.

Ik wilde foto's toevoegen van de mussen in vrolijker tijden maar bestanden waren te groot, zal ze eerst kleiner moeten maken. Toch 1 foto gevonden die klein genoeg was.

Groetjes,
Annelies

Bijlagen

mussen11.jpg
badderende huismusjes

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:14 am 

Citaat:
Re: Annelies uit Enschede

Berichtdoor witteMus » 03 nov 2010, 19:40
Hallo Annelies, van harte welkom op het huismussenforum.nl 8-)

Geweldig wat je allemaal al hebt mee gemaakt in die korte tijd.
Zo'n beetje alle aspecten van het leven rond een kolonie huismussen heb je al gehad, inclusief het drama van de predatoren. (Wij ook; bij ons had het eerste vrouwtje Sperwer op een gegeven moment een van haar poten gebroken en werd door Kauwen afgemaakt, en de Ransuil had gif gegeten, die is door de dierenarts in slaap gebracht.)

Om nu eerst even op je vraag (over het plotselinge in aantal verminderen van de Huismussen) te reageren;
zowel het bladverlies als de Sperwer zijn daar debet aan, en misschien nog wel meer factoren.

Door het bladverlies hebben de mussen minder dekking. Ze zoeken dan elders een plek waar ze veilig kunnen eten of slapen, wat het ook was dat ze missen in jou directe omgeving. Ze trekken daar voor weg. Althans; een deel van de jongen van dit jaar trekt daarvoor weg.
Dat gebeurd hier net zo. En hoe jammer ik het ook vind; ons erf is op dat moment gewoon niet meer geschikt voor de hoeveelheid mussen die hier had willen leven.
Datzelfde kan voor jouw erf (tuin, balkon, dakterras) gelden.
Dat in combinatie met een Sperwer-paar, dat jouw tuin als jachtterrein heeft gekozen, is voor Huismussen een bijzonder dringende reden om elders een (hopelijk) veiliger heenkomen te zoeken.

Het is dus niet alleen de Sperwer waardoor je huismussen in aantal terug lopen, de mussen zoeken ook hun heil elders omdat de dekking in je tuin minder wordt.
Geen van beiden kan kwaad.
De Huismus is een soort die zich in slechts 1 jaar van tegenslag kan herstellen.
Ook al zou je dat niet denken als je al die verhalen hoort over de teruggang van de Huismus.
Ik ben heel benieuwd naar je verdere belevenissen en dank je wel voor registreren op dit forum !

Vriendelijke groet,

Liset Karman
Met vriendelijke groet,

Het huismussenForum beheer

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:15 am 

Citaat:

Berichtdoor heggemus » 03 nov 2010, 20:22
Welkom... ;)
Heggemus

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:16 am 

Citaat:

Berichtdoor famvos » 03 nov 2010, 20:59
Liset en Heggemus,

Hartelijk dank voor jullie welkom! Ik realiseerde me ineens dat ik maar weinig over onze tuin heb geschreven. Het is een stadstuin dichtbij het centrum, ik schat zo'n 11 meter diep en 6 meter breed op het breedste deel. Met een schuur, een grasveldje, de meidoorn-boom en helaas niet al te veel, of nog te kleine, groenblijvers.

Achter loopt dus een pad, en vanmiddag ben ik even het pad afgeslopen in de hoop te ontdekken waar de verdwenen huismussen waren gebleven.

Aangekomen bij de tuin van de buurvrouw op de hoek hoorde ik een gekwetter van jewelste. Aan haar tuin grenst een reepje grond van de woningstichting met flink uitgegroeide woekerende klimop en andere groenblijvers. Daar houden die rakkers zich dus schuil!

Hoe dan ook; ik had vandaag het gevoel dat ze zich alweer wat vrijer bewegen in de tuin dan afgelopen dagen.

Toen afgelopen weekend de Sperwer zwaargewond klem zat, wat we op dat moment nog niet wisten, we dachten dat hij met een prooi in de klimplant zat, hebben we gefilmd hoe een huismus wel héél dichtbij kwam en zich dan ook gelijk weer uit de pootjes maakte. Van de film hebben we een paar foto's 'getrokken' en die wil ik jullie niet onthouden.

Mus en sperwer 02.jpg
Wel héél dichtbij......

Mus en sperwer 03.jpg
dus snel weg hier!

En om het af te leren; badderende huismusjes :)

mussen17k.jpg
Zó lief....

Groetjes,
Annelies

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:16 am 

Citaat:

Berichtdoor heggemus » 06 nov 2010, 17:24
Die arme sperwer, :shock:
hoe is het daarmee afgelopen?
Heggemus

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:17 am 

Citaat:

Berichtdoor famvos » 06 nov 2010, 19:55
Hallo Heggemus,

Zeg dat wel; die arme sperwer :cry: We dachten dus in eerste instantie dat hij met een prooi in de klimplant van de buren zat, we hadden nl maar een beperkt zicht over de schutting. Gaandeweg kwam er nog een jong sperwer vrouwtje het tafereel bekijken. Toen het allemaal wel erg lang begon te duren ben ik toch maar even naar de buren gegaan om te vragen of ze even wilden gaan kijken wat er loos was.

Na een minuutje of 10 kwam de buurman aan de deur met de gewonde sperwer in zijn handen, het pootje van het beestje hing slap. Buurman had de dierenambulance al gebeld en samen hebben we de sperwer in doeken 'gefixeerd'. Na een tijdje heeft de dierenambulance hem opgehaald. Ze zouden ermee langs de dierenarts gaan.

Diezelfde avond heb ik gebeld voor een update. De dierenarts had geen breuk kunnen vinden en de sperwer had een beetje kattenvoer gegeten. Het leek dus nog mee te vallen. Ze zouden het dier later op de avond naar de vogelopvang brengen.

De volgende ochtend heb ik met de vogelopvang gebeld en die hadden geen goed nieuws. Het beestje bleek toch een 'diepe' breuk te hebben in z'n poot en waarschijnlijk waren er pezen afgescheurd. Als hij niet binnen 24 uur op de aangedane poot zou gaan staan dan werd hij ingeslapen.

Een dag later heb ik weer gebeld. De sperwer was helaas overleden, uit zichzelf. Na openmaken bleek dat hij ook nog een klaplong en een ernstige inwendige bloeding had. :cry: Waarschijnlijk is hij toch tijdens het jagen ergens tegenaan geklapt.

Ik moet zeggen dat ik wel een beetje aangeslagen was door het hele gebeuren. Ik ben dol op de huismussen in mijn tuin maar ook de andere vogels liggen me na aan het hart.

Toch ben ik achteraf blij dat we de sperwer hebben ontdekt in de klimplant van de buren. Anders had de buurman hem pas de volgende ochtend gevonden en had het arme dier een veel langere lijdensweg gehad. Dat is hem in ieder geval bespaart gebleven.

Hieronder 2 foto's van de sperwer zoals de buurman met hem aan de deur kwam>

PA302314k.jpg

PA302315k.jpg

En nog een foto van het machteloos toekijkende jonge vrouwtje :(

Sperwer14k.jpg

Groetjes,
Annelies

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:17 am 

Citaat:

Berichtdoor heggemus » 06 nov 2010, 20:22
O wat jammer :cry:
Maar complimenten voor je adeqate optreden.

De natuur is soms (vaak) ontstellend hard, dat is vaak enorm slikken.
Ik kan me nog herinneren dat in 2007, de toren in "de Mortel",
waar al jaren een slechtvalk kast hangt, het vrouwtje werd gedood door een vreemde, uit Belgie komende vogel (S2)
Pa moest toen alleen voeren want S2 beschouwde de jongen als niet van haar.

Voor de ogen van vele kijkers van de webcams is toen het kleinste jong de hongerdood gestorven, wat trouwens heel vaak voorkomt,
en op het forum liep de stemming uit de hand, het was moeilijk om aan te zien voor velen.
Er werd gescholden en gevloekt!
De roofvogelwerkgroep hanteert de filosofie om nooit in te grijpen.
Heggemus

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:18 am 

Citaat:

Berichtdoor famvos » 06 nov 2010, 21:58
Wat een tragisch verhaal van die slechtvalk zeg, te erg gewoon :( .

Ik voelde me achteraf schuldig dat ik niet eerder doorhad dat die sperwer in nood was. Ik heb ook weinig kennis van roofvogels, eerder die week had ik er voor het eerst één in het echt gezien in de tuin.

Die dieren van zo dichtbij te zien heeft een onuitwisbare indruk op me gemaakt. En je hebt gelijk; de natuur is vaak onvoorstelbaar wreed. Het is maar goed dat we daar het meeste niet van meekrijgen.

De filosofie van de roofvogelwerkgroep kan ik wel volgen maar om het zelf in de praktijk te brengen is een tweede. Kan me niet voorstellen dat we dat arme dier in die klimplant hadden laten hangen, ik wordt al naar bij de gedachte :shock: .

Groetjes, Annelies

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:18 am 

Citaat:

Berichtdoor heggemus » 06 nov 2010, 23:30
Ik had de sperwer ook niet laten hangen,
zou geen oog meer dicht doen! :cry:

P.s. Maar door het sterven van dat ene jong kregen de twee anderen weer meer kans om gezond en sterk te worden,
en dat werden ze ook..

Pa voerde immers alleen dus de dingen regelen zichzelf in de natuur, dat is wel weer mooi.
Heggemus

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 8:19 am 

Citaat:
Sperwer gewond

Berichtdoor Liset » 07 nov 2010, 12:19

famvos schreef:Een dag later heb ik weer gebeld. De sperwer was helaas overleden, uit zichzelf.

. . .

Ik moet zeggen dat ik wel een beetje aangeslagen was door het hele gebeuren. Ik ben dol op de huismussen in mijn tuin maar ook de andere vogels liggen me na aan het hart.

Toch ben ik achteraf blij dat we de sperwer hebben ontdekt in de klimplant van de buren. Anders had de buurman hem pas de volgende ochtend gevonden en had het arme dier een veel langere lijdensweg gehad. Dat is hem in ieder geval bespaart gebleven.

Het kost mij ook nog altijd moeite om te moeten aanzien dat een dier zo ziek of gewond is dat het gaat sterven. Helaas gebeurd het met zo veel dieren in de tuin regelmatig.
Door een ongeluk zoals bij jullie gebeurde, door ziekte (botulisme (eenden hier), het Geel (duiven hier) of een enkele keer door coccidiose ( twee mussen dit jaar ), of doordat een dier prooi is geworden.

Soms kun je iets betekenen voor zo'n dier. En het staat je helemaal vrij dat te doen of niet, wat wild levende dieren betreft. Persoonlijk kan ik zo'n dier niet aan zijn of haar lot over laten en help dus altijd, tenzij het dier -door te blijven vluchten- aan geeft er absoluut geen trek in te hebben.

Maar zoals je zegt; voor een dier dat zo ver heen is dat die niet meer probeert te vluchten, is het goed wat je gedaan hebt. Het heeft nu in alle rust kunnen sterven. Zonder dieren om haar heen die haar hadden willen verjagen van hun eigen territorium.

En nog een foto van het machteloos toekijkende jonge vrouwtje

Tenzij de kleuren op de foto verkeerd zijn uitgekomen, is dit het mannetje van de twee. De gewonde Sperwer is het vrouwtje of een jong.
Een Sperwer vrouw is groter dan een Turkse Tortelduif en groter dan haar man, en ze is bruin getekend.
Een Sperwer man is ongeveer zo groot als een Turkse tortel duif en donkergrijs, bijna blauw, getekend op zijn kop en rug.
Een jonge Sperwer is hetzelfde gekleurd als het vrouwtje, maar schijnt een iets andere tekening te hebben als een volwassen vrouwtje. Is me ooit eens op gewezen.

Meer Sperwer verhalen mag je wel zetten bij Biodiversiteit in een Huismussentuin.
Ik zal daar een onderwerp "Sperwer" aan maken.
Daar mogen deze meelevende verhalen gerust een plaats hebben.

Vriendelijke groet,

Liset Karman
(PS; Op persoonlijke titel, en niet als voorzitter of moddertor.)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC