huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel September 19th, 2017, 4:59 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Januari 1st, 2013, 8:50 am 
vliegendeMus

Hallo allemaal,

Is er iemand op dit forum die thuis de Vogelvide van Meunier onder de dakrand heeft geplaatst? Zo ja, ben ik erg benieuwd naar de ervaringen en of er effectief ook in gebroed werd/wordt.

In principe zou je 'normale' gewelfde dakpannen toegankelijk voor mussen kunnen maken door een extra daklatje onder de onderste rij pannen. Probleem bij ons is dat bij vlakke pannen hebben, geen gewelfde. De enige mogelijkheid om bij ons het dak toegankelijk te maken voor huismussen lijkt mij dus de vogelvide. Deze kost echter behoorlijk wat geld vind ik. Geld dat ik er enkel aan zou willen geven als deze ook effectief blijkt te werken.

In Nederland loopt er al enkele jaren onderzoek naar deze vogelvides. In België zijn slechts heel recent vogelvides geplaatst. Duidelijk uitgeschreven onderzoeksresultaten vind ik echter niet op internet. Verder dan 'het is een succes', 'er werd gebroed', 'de mussen toonden interesse' gaan de resultaten precies niet. Vind ik nogal vaag eigenlijk.

Misschien dat forumgangers hier zelf dus reeds meer concrete ervaring hebben met dit nestsysteem?

Bedankt en allemaal een gelukkig nieuwjaar gewenst!

Tom

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Januari 1st, 2013, 4:57 pm 

Hallo Tom,

Welkom op het huismussenforum, dank je wel voor je goede wensen en de beste wensen voor 2013 retour van Stichting Witte Mus 8-)
Je stelt wel meteen de hamvraag wanneer je over nestgelegenheid voor huismussen begint overigens :-)

Op voorhand wil ik dit zeggen over het treffen van voorzieningen voor wild levende huismussen:
Citaat:
Het eerste succes van nestgelegenheid hangt voor een belangrijk deel af van de aanwezigheid van voedsel binnen een afstand van 50 meter van de nestplaats. Dat gaat dan om zowel plantaardig als dierlijk voedsel.
Wil je het succes bestendigen dan moet je ook gaan zorgen voor dekking tegen predatie en slaapplaatsen voor de jonge aanwas en de ongepaarde adults.

Hiermee impliceer ik feitelijk dat alleen nestgelegenheid-aanbieden weinig kans op succes heeft, als er geen voedselbron in de buurt is, door buurtgenoten aangeboden, vanzelf ontstaan, of door jou ingericht.

Je eigenlijke vraag gaat er zo te zien om dat je wilt weten hoe je met platte dakpannen huismussen ruimte kunt geven om onder die pannen te broeden. Daar ga ik proberen een bruikbaar antwoord op te geven.

Extra panlat op de onderste al aanwezige panlat
Je schrijft dat je voor gegolfde pannen met een extra latje klaar zou zijn.
In de meeste gevallen is zelfs dit bij gegolfde pannen echter niet nodig. Dat is het voordeel van gegolfde pannen.
Soms wel, dat klopt.

Platte dakpannen
Heb je platte pannen DAN is een extra panlat, bovenop de panlat die al aan de dakvoet ligt, de meest voordelige oplossing.
Je schroeft dan dus langs de dakgoot, onder de platte pan, 2 panlatten op elkaar.
Het enige dat je daarbij moet doen is de onderste panlatten om de zoveel decimenter onderbreken,
zodat er een poortje - van 34mm - ontstaat,
waar de mussen door heen kunnen om onder de pannen te komen.
De onderbreking van de onderste panlat kan om de 30 centimeter zijn, of meer.
Maar niet meer dan 1 meter. Want die randen worden ook als slaapplaatsen gebruikt en dan zijn er meer gaten nodig om er met een groepje terecht te kunnen.

Als je dak onder de pannen is gevuld met isolatieschuim zal dat echter niet handig zijn. ( Is dat het geval, laat dat dan nog even hier weten, want daar zijn andere oplossingen voor. )
Je dak moet dus aan de binnenkant geisoleerd zijn.

Met betrekking tot de vogelvides
Ik heb ze gezien. De ruimtes die de huismussen daarin krijgen zijn heel erg klein. Een mus kan er bijna '" de kont niet in keren". Ook worden de huismussen beperkt tot de onderste helft van de onderste rij dakpannen.
ALS het sneeuwt is dat de plek die het langst dicht blijft zitten met sneeuw en ijs, waardoor het voor vogels die daar overnachten moeilijk wordt om te overleven. Dat kunnen ze maar een beperkt aantal uren.

Er is nog altijd heel weinig bekend over de resultaten van de Vogelvides.
Slechts 1 onderzoek, dat inderdaad zo summier is als jij beschrijft.
Stichting Witte Mus wil er echter dit jaar werk van maken om er achter te komen hoe het nu zit met de Vogelvides, want er zijn meer mensen en zelfs bedrijven als jij, die er het geld niet aan uit willen geven als de werking niet is aangetoond.
We hebben al wat contacten gelegd om het te achterhalen.
Maar desnoods starten we er zelf een project mee, en monteren we de vogelvides hier, waar een grote kolonie huismussen leeft, om te zien wat de mussen er mee doen.

Met betrekking tot mussenflats
Het kan geen kwaad dat je die opgehangen hebt. We zijn heel benieuwd of het jou misschien wel lukt om er meer dan 1 paartje huismussen tegelijk in te doen broeden. Tot nu toe heeft niemand ons dat kunnen rapporteren. Dat is de reden dat we aan moeten nemen dat het niet werkt zoals gehoopt; een nestkast voor een aantal huismus-broedparen tegelijk.
Ook hier geldt de overweging om er zelf een experiment mee te starten in de hier levende kolonie.

Andere opties voor nesten voor huismussen
Er zijn voor huismussen meer opties dan alleen vogelvides, natuurlijk. Maar let daarbij goed op de hoogte waar je de nestgelegenheid maakt. Met name als er nog geen populatie broedt is de hoogte van belang.
Je kunt hier het een en ander er over lezen: viewforum.php?f=7

Je kunt een deel van je dakpannen vervangen door mussenpannen. Daar zit een toegang in waar de mussen en gierzwaluwen door heen kunnen. (Test loopt op ons erf, met zelf gebakken waterdichte vorstbestendige dakpannen, maar er is bij andere mensen al lang en breed aangetoond dat dit werkt.)

Andere optie is enkelvoudige nestkasten. Dat dat werkt is eveneens al lang en breed aangetoond.(Zie onderzoek van Kate Vincent 2005: http://www.stichtingwittemus.nl/homeMus ... licht.html
Hoog ophangen !

Nog een andere optie is huiszwaluwnestkommen. Test liep op ons erf. Is aangetoond dat de mussen er wild van zijn.
Andere mensen hebben al lang en breed gezien, gefotografeerd en gefilmd dat huismussen de nestkommen van huiszwaluwen gebruiken als nestgelegenheid.

Of gierzwaluwneststenen. Ook het gebruik hiervan, door huismussen, is al lang en breed gezien, gefotografeerd en gefilmd.
Zie de foto's op http://www.stichtingwittemus.nl/proj17N ... ismus.html

Je kunt met huismussen feitelijk heel veel kanten op.
Als je maar voor een goede hoogte zorgt, en vooral zorgt dat er het jaar rond voedsel binnen 50 meter van het nest is.
(Dat gaat dan om zaden ((on)kruiden en grassen) en geleedpotigen plus hun larven.)
En natuurlijk zorgt dat er meerdere broedparen tegelijk ruimte hebben.
Lees anders dit ook even: http://www.stichtingwittemus.nl/zelfDoe ... ulier.html

= = =

Kortom; als je huismussen een broedplaats wilt aanbieden, dan kun je alleen succes hebben wanneer er ook voldoende plantaardig en dierlijk voedsel is. Dat zijn de eerste vereisten.
Is dat aangeslagen dan komt de dekking tegen predatoren al heel snel als nieuwe prioriteit om de hoek kijken, want jongen huismussen lokken katten, sperwers, uilen, kauwen, eksters, gaaien enzovoorts.

Je vraag begon zo simpel, en voor je het weet moet je een hele habitat inrichten om succesvol huismussen te kunnen "lokken". ;-)

Lees hier meer over voedsel:
viewforum.php?f=8
http://www.stichtingwittemus.nl/zelfDoen.html

Lees hier meer over nestgelegenheid:
http://www.housesparrow.eu/pdfs/english ... sticus.pdf
Dit onderzoek gaat over geprefereerde hoogte van nesten in specifiek omschreven habitats, en daarbij de geprefereerde soorten nesten ook nog. In het kort hangt er veel af van de omgeving waar je woont, en moet je iedere situatie opnieuw beoordelen.

Lees hier meer over de broedtijd op zich (ook heel belangrijk):
http://www.stichtingwittemus.nl/pdfs/so ... eizoen.pdf

Hopelijk overvoer ik je hier niet mee, maar ja, je stelt ook meteen de "ham"vraag.
Als je dit allemaal door genomen hebt ben je een heel eind op weg. Dat beloof ik je :mrgreen:

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Januari 7th, 2013, 9:54 am 
vliegendeMus

Bedankt Liset voor je uitgebreide reactie.

Zoals ik in een andere post op dit forum al schreef is onze tuin op dit moment nog behoorlijk steriel en niet echt aantrekkelijk voor mussen. Daar hoop ik in de loop van dit jaar wat aan te veranderen door aanplanting van bomen, struiken en veel nectar- en bessenplanten die insecten en dus ook vogels zullen aantrekken. Niet alleen aantrekkelijk (hopelijk) voor vogels maar ook voor onszelf. Kijk liever op een 'levende' tuin dan op een steriel 'voetbalveld'. :-) Uiteraard zal het meerdere jaren duren eer de bomen en struiken van die omvang zijn dat de vogels er iets aan zullen hebben.

Betreft voedsel: ik heb op dit moment een voederhuisje met mezenbollen en wintervoeding en achter in de tuin hangt sinds gisteren een voedersilo met kanariezaad (witzaad, gierst,...). Het voederhuisje lokt massa's (!) mezen en ook regelmatig wat merels, tortels, vinken en roodborstjes. Af en toe komen de mussen wat voesdelrestjes oppikken op de grond onder de mezenbollen, maar het voederhuisje zelf bezoeken ze nog niet. De silo hangt sinds gisteren achter in de tuin op een meter of twee van grote struiken waar regelmatig een behoorlijk grote groep huismussen in zit. Lijkt mij dat de mussen de silo op dit moment nog niet ontdekt hebben, maar ik hoop dat een moedige mus binnenkort eens een kijkje komt nemen en z'n familie verwittigt dat er daar lekkere dingen te rapen vallen. Onze buren hebben een grote kippenren met kippen, konijnen, geiten en een schaap. De mussen verblijven er altijd vlakbij in een grote dichte laurierstruik. In het voorjaar eens opletten of ze daar ook hun nesten in maken. Ze verblijven er alleszins 's nachts ook. Ik denk dat die struik de uitvalsbasis is van een kolonie van om en bij de 20 mussen.

Positief is volgens mij dat er bij ons in de buurt behoorlijk wat relatief grote kolonies huismussen zitten. Was net buiten het terras aan het schrobben en hoorde uit drie windrichtingen luid kabaal van kwetterende mussen. Ook bij enkele boerderijen bij ons in de buurt zie en hoor ik soms grote troepen huismussen. Dan spreek ik over enkele groepen mussen met toch telkens meer dan 20 exemplaren.

Kwestie van onze tuin aan te passen zodat de mussen nog 13 are extra ruimte krijgen om te leven en hopelijk te broeden!

De 3-in-1 mussenkast laat ik zeker hangen. Wie weet lok ik er toch één of enkele mussenkoppels mee. En als de meesjes besluiten er hun intrek te nemen... ook mooi toch?

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Januari 8th, 2013, 6:38 am 

Hallo Tom,

Gaaf, zo'n enorme tuin !
Heb ik wel wat ideeen voor je.

Als je het leuk vindt kun je een stuk reserveren voor een bloemen en grassen veld.
Strooi daar onder andere witzaad/kanariezaad uit, want dat kiemt bijna altijd fantastisch en het geeft 30cm hoog gras met een soort konijnenstaart er bovenop.
Citaat:
Filmpje van een veld dat we eens ingezaaid hebben voor buren:
http://www.youtube.com/watch?v=p_xwxJZN2cM
Een dergelijk veld is echter ook uitstekend als leverancier van nestmateriaal, dat bij huismussen droog gras moet zijn (met witte veertjes, kom ik zo op):
http://www.youtube.com/watch?v=7_jsBCDU3dY
(Hier plantenbakjes die verwilderd zijn. Op een veld krijg je hetzelfde resultaat)

Voor de locatie van nesten en bijbehorende slaapplaatsen kun je Klimop en bamboe gebruiken.
De bamboe, hoewel niet inheems in NL maar wel in andere werelddelen waar huismussen OOK leven, is de meest veilige plaats die huismussen kunnen hebben, waar ze zich zelf ook veilig voelen.

Slaapplaatsen heb je beslist ook nodig; als er mussen bij je komen broeden gaat je populatie een kleine explosie doormaken. Als dat jonge grut heeft slaapplaatsen in de buurt nodig. Zo dicht mogelijk bij het nest. Ze mogen niet meer IN het nest, omdat daar de volgende legsels al beginnen, maar zijn nog een aantal weken niet zelfstandig (worden door meestal pa verzorgd). Dus er moeten veilige slaapplaatsen voor hen zijn.
De Laurier bij de buren is een goede wanneer die regelmatig gesnoeid wordt en goed dicht is geworden. Anders iets als hier onder:

Citaat:
Klimop kun je bomen in sturen om op hoogte te komen. Zoals op deze clip, waar het een treurwilg in is gegaan en een slaapplaats is geworden:
http://www.youtube.com/watch?v=x7kHn2f9X-w
Ze worden ook gebruikt om nesten in te maken.
viewtopic.php?f=7&t=2914

Citaat:
Bamboe kun je als een schoof bij elkaar binden waardoor de stengels "spijlen" worden waar katten niet tegenop kunnen en sperwer of uil niet tussendoor. Dat maakt de bamboe zo'n uitgelezen plaats voor huismussen.
Ook dit wordt als slaapplaats gebruikt en tevens als nestgelegenheid:
http://www.stolpje.nl/wittemus/images/2 ... oeNest.jpg

Citaat:
Als voering in de nesten gebruiken huismussen lichtgekleurde veren. Het liefst witte veren zelfs.
De kunnen afkomstig zijn van kippen, boereneenden of duiven. Turkse Tortels hebben zulke lichtgrijze veren dat huismussen die ook gebruiken, maar als ze witte veren kunnen krijgen van de (witte) boeren eenden hier dan doen ze dat veel liever.
http://www.stichtingwittemus.nl/images/ ... geland.jpg

Wat je dak betreft kun je ook nog je pannen met opzet wat scheef leggen, maar zo dat het nog wel waterdicht is.
Heel veel plezier er mee !
Laat hier maar horen hoe het zich ontwikkeld.
Met foto's zou helemaal mooi zijn 8-)

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Januari 8th, 2013, 8:27 am 
vliegendeMus

Hey Liset,

Grappig van die witte veren! Mijn vriend is duivenliefhebber (hij vliegt wedstrijden met reisduiven). Wij hebben ook 2 grote duivenhokken in de tuin staan. In de ruitijd ligt ons gazon leterlijk vol met ontelbaar veel witte donsveertjes.

De mussen zullen aan witte veren dus geen gebrek hebben. :-)

Groetjes,

Tom

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Januari 12th, 2013, 12:25 pm 

Ik denk, als je goed op let, dat de duiven het hele jaar door veren verliezen.
Met de boeren eenden is dat in ieder geval wel zo.
Gedeeltelijk omdat ze elkaar de veren uit het lichaam trekken bij schermutselingen, gedeeltelijk omdat ze voor de leg ook eigen dons gebruiken, en gedeeltelijk tijdens het poetsen.

En gelukkig maar, want anders hadden de huismussen nooit op tijd, dus vooral aan het einde van de winter, de mooie witte veren kunnen gebruiken 8-)

mvg
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Maart 3rd, 2013, 1:01 pm 
vliegendeMus

Mijn voedersilo met kanariezaad heeft toch weinig succes moet ik zeggen. En toch zitten er behoorlijk veel mussen in de omgeving. Nu ik wat speciale aandacht heb voor mussen blijk ik ze toch te horen in alle windrichtingen. Heb ook de indruk dat ze dezer dagen wat actiever aan het worden zijn. Misschien lentekriebels? Woon blijkbaar toch in een relatief musvriendelijke omgeving.

Het wintervoer (vetbolletjes, pinda's,...) ga ik stilletjesaan afbouwen en opruimen. De voedersilo met kanariezaad laat ik gewoon hangen. Op dit moment wordt er niet of nauwelijks van gegeten.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Maart 23rd, 2013, 6:48 am 
vliegendeMus

Spijtige zaak voor de huismussen bij ons. De buren hebben een hele grote (8 meter hoge) en dichte conifeer die in hun tuin stond volledig opgeruimd. Dit was een favoriete verblijfplaats voor vele huismussen en andere vogels. Voorheen een hoop mussengetsjilp in de naburige tuin, nu ijzige stilte. Ook een hele oude en dichte klimop die de volledige muur van hun tuinhuis bedekte hebben de helemaal weggedaan. Hun goed recht natuurlijk, maar wel erg jammer voor de mussen.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Maart 28th, 2013, 7:15 am 

Dag Tom,

Inderdaad zijn op veel plaatsen eind februari/begin maart weer Huismussen terug gekomen van .... (?!)

In het algemeen wordt beweerd dat Huismussen geen wintertrek kennen, en zelfs op een winterverplaatsing wordt niet gerekend, maar van mijn kant is er toch wel een vermoeden van de een of andere vorm van winterverplaatsing.
Het viel met name dit jaar erg op hoe de Huismussen rond ons erf, samen met Ringmussen, in de afgelopen 2 maanden ( feb en mrt) snel in aantallen toenamen.
Daaronder zijn uitsluitend adulten gezien en geen jongen, hoewel ik 2 verschillende dagen meende jonge Huismussen te horen (maar niet gezien dus).

Er zijn trouwens verschillende Huismus guru's die iets dergelijks al lang geleden (1963 en daarvoor) hebben vast gegesteld, gebaseerd op ringonderzoek. Een soort van trekbeweging onder Huismussen dus. In alle gevallen (in Europa, GB en D) in Zuid Westelijke richting en over afstanden tussen de 100 en 500 km.
Dus zo nieuw is mijn bewering helemaal niet. 8-)

= = =

Wat het groen betreft;
zelfs voor particulieren is dat niet zondermeer toegestaan.
Met name Klimop is vaak, behalve slaapplaats, ook nestgelegenheid voor Huismussen, tegenwoordig (en vroeger ook al).
Ook voor particulieren geldt de F&F wet, waarin het, het gehele jaar rond, verboden is nest- en verblijfplaatsen (dus niet alleen nesten) van de Huismus te verstoren, verwijderen, vernietigen, etc.

Jammer genoeg krijg je meestal onprettige situaties met buren, wanneer je hen aanspreekt op wetgeving, waardoor ze op hun erf niet meer zomaar kunnen doen wat ze willen. Maar mocht je buren hebben die altijd voor overleg over niet-goed-verlopende-situaties te vinden zijn, dan kun je dat eens bij hen aankaarten.
De overheid doet er in ieder geval niets mee, want hoewel de wet er duidelijk in is stelt het rijk en de politie andere prioriteiten (bezuinigingen bv).

Maar goed. Wat jij zou kunnen doen is voor vervanging zorgen.
Jammer dat ik je post pas zo laat aantrof, anders had je je buren die conifeer en die klimop kunnen vragen en in je eigen tuin neer kunnen zetten. Die zou daar verder afgestorven zijn omdat de wortels al door gehaald waren, maar je had de huismussen in ieder geval rustig aan de situatie kunnen laten wennen (steeds meer blad van de klimop zou afvallen, dus een langzaam toenemende onveiligheid en een geleidelijker wennen aan de nieuwe situatie). Mogelijk had jij in de tussentijd kans gehad een alternatief aan te bieden.

Dat laatste kun je alsnog doen. Kans is wel klein dat ze nu nog terug komen nadat ze eerst verdwenen zijn, maar niet geschoten is altijd mis.
Klimop is daarvoor een uitstekende keuze, want zeer geliefd bij Huismussen, goedkoop, wintergroen en snel groeiend.
Kunt Klimop ook zelf stekken van een bestaande plant.

Veel succes !
mvg

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Maart 31st, 2013, 8:35 am 
vliegendeMus

De voedersilo is inmiddels ontdekt... door de vinken! Er wordt lustig van gesnoept door de vinken, maar (nog) niet door de mussen. Ik zie het niveau in de silo dagelijks met enkele centimeters dalen.

Wat betreft slaap/nestplaatsen. Ik las in een andere thread op deze site dat de olijfwilg (elaeagnus ebbingei) nogal geliefd schijnt te zijn bij onze mussenvrienden. Wintergroen en blijkbaar ook eetbaar. Ik ben van plan drie olijfwilgen op hoogstam (stam van 2 meter) aan te planten in de voortuin. Dan snoei ik de kroon goed dicht en laat de kroon ook zo groot/hoog mogelijk uitgroeien. Hopelijk stellen de mussen dat op prijs.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC