huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Juni 23rd, 2017, 6:56 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Januari 6th, 2012, 8:11 pm 
vliegendeMus

Onze belangstelling voor de mus is al van lange tijd...door onze liguster die al een mooie leeftijd heeft, zitten er veel mussen rond om onze tuin.
Wat leuk is wij bezitten een paar seramaas,dat is een kippensoort uit indonesie,doordat zij een open ren hebben maken veel mussen gebruik van het domein van deze kippen en vinden zo veel voer.
Maar ik merk nu sinds de kippen door de vocht en kou binnen moeten zitten dat het aantal mussen giga gedaald is.
Om toch te kunnen genieten van deze,,unieke,,vogelsoort zijn wij ons gaan informeren om dit ras zelf te gaan kweken.
Wij hebben ooit toen wij nog bij de dierenambulance in maastricht werkten...een jonge mus groot proberen te trekken...maar dat ging giga mis,wij hadden de mus in een kooi buiten en we lieten haar nooit met kooi alleen buiten,die ene keer dat we dat wel deden vonden wij haar dood terug in haar kooitje.
Dit is nu jaren geleden maar heeft ons nooit los gelaten en hebben daarom er werk van gemaakt en zijn enkele mussen gaan kopen bij een kweker.
Ze zijn allemaal jong en geringd,nu ontbreekt het ons natuurlijk aan de nodige ervaring om met deze soort te kweken.
Onze vraag is zijn er ook mensen die mensen hier op het forum die mussen kweken zonder dat ze ze alleen maar observeren?
Want wat is de mus toch uniek kwa kleurschakering en wat zijn ze heerlijk brutaal,ook eten er twee uit de hand...graag in afwachting van jullie info zal ik regelmatig dit forum bezoeken...gr peter.

Ik ben 56 jaar geboren in rotterdam zuid maar al 44 jaar wonend in het mooie diepst zuidelijke maastricht waar de natuur rijkelijk aanwezig is...wat leuk is als aanvulling,wij zitten 6 mnd per jaar in een chalet op een camping en wat zien we daar geen enkele mus maar een overschot aan mezen...dus mussen en mezen...alle twee laten je zien dat je in de natuur moet kijken en de natuur moet toelaten in je naaste omgeving.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Januari 7th, 2012, 10:43 am 

Dag Peter, van harte welkom op dit forum.

Jammer genoeg moet ik als eerste wat wetgeving rond de huismus behandelen.
Ik hoop niet dat dat je afschrikt, maar het moet duidelijk blijven wat er tegenwoordig kan en mag met huismussen. Bij voorbaat mijn excuus als het kwetst omdat je het juist zo goed bedoelt met de mussen ! Serieus. Dit ter inleiding. En daar komt het dan ..

Een jonge huismus
Heel goed dat je je verhaal over de jonge huismus hier vertelt.
Het mag heden ten dage wettelijk gezien trouwens niet meer; een gevonden wild levend dier mag niet meer dan 12 uur in je "bezit" zijn.
Binnen die tijd hoort het dier overgedragen te zijn aan
OF de natuur omdat het allemaal mee viel, of aan een dierenopvang die daar voor gecertificeerd is.

Maar inderdaad; werk je voor een dierenopvang of dierenambulance, dan kun je het opgroeien van een jonge huismus allemaal van dichtbij mee maken.

Hoe kon het met dit musje mis gaan ?
Grootste probleem voor jonge huismussen is het feit dat ze geen enkel besef van gevaar hebben.
Daarom overleeft maar 50% van de jonge huismussen de eerste 3 maanden van hun leven.
Hun ouders en "extended family", de rest van de kolonie dus, moeten hen leren wat gevaarlijk is.
Maar zelfs dan gaat het nog vaak "fout". In die zin dat ze de prooi worden van andere dieren, mensen, ongelukken, ziekten. Huismussen staan onder aan in verschillende voedselketens. Net als muizen trouwens. Voor mensen is het bijna niet te doen om een jonge mus besef van gevaar bij te brengen.
Daarvoor moet je op de juiste momenten hun alarm geluid kunnen laten horen.

Nu hebben we wel in sparrowSpeak, onze huismusGeluidenDataBase, 1 van hun alarmen staan.
Dat zou je daarvoor hebben kunnen gebruiken als die opname toe ter beschikking was geweest.
Druk op het knopje op deze pagina.

- - -

Huismussen kweken
Huismussen zijn inderdaad prachtige diertjes, en je wens ze heel dicht bij je te hebben is volkomen begrijpelijk. Pas alleen wel op dat u geen illegale handel stimuleert met uw aankoop van huismussen.

Wij zelf hebben geen ervaring met het kweken van huismussen in een volière. Ik moet er eerlijk gezegd persoonlijk ook niet aan denken om een dier op die manier afhankelijk te maken. Maar zelfs de beroemde wereld-mussen-expert J.D. Summers-Smith heeft ze in het verleden gekweekt. En zolang ze correct geringd en correct gekweekt zijn is het wettelijk toegestaan in Nederland. Dus niets op aan te merken.
Tref je echter huismussen die niet geringd zijn, of die zich wild gedragen en duidelijk niet aan mensen gewend zijn, koop ze dan alsjeblieft niet. Maar meld de handelaar aan bij de AID, onder verdenking van illegale handel, zodat die de zaak kan controleren.
Dus wees voorzichtig met de handel in huismussen.

In het algemeen zegt men dat het moeilijk is ze aan het broeden te krijgen. Maar ik kan me indenken dat een huismus graag zelf haar of zijn partner kiest en daardoor niet zomaar gaat broeden.
In het wild zijn huismussen behoorlijk kieskeurig wat de geliefde betreft.
Maar goed.

Onze eigen ervaring met het vooruit helpen van huismussen
Wat wij zelf hier doen is de huismussen een geschikte leefomgeving bieden. In alle opzichten geschikt.
Dat doen we al een kleine 14 jaar.
De groep huismussen is daardoor van een klein plukje van minder dan 10 stuks uitgegroeid naar een kolonie van honderden jonge en oude huismussen, waarvan er ieder najaar ook honderden uit zwermen over een groter gebied.
Dit jaar zijn we pas zo ver dat de omgeving zodanig veilig voor hen is dat ze zich binnen een halve meter van mij durven te begeven. Dit is niet in een volière of op andere wijze ingesloten ruimte, maar in volledige vrijheid en geheel uit eigen vrije wil van de mussen zelf.
Na 14 jaar dus pas.

Voor mij persoonlijk is dat vertrouwen, hoe wankel ook, een hele grote beloning. Vooral natuurlijk door het enorm lange "er zonder forceren naar toe werken" wat we gedaan hebben.

Als je liever kweekt kan dat zeker ook zijn waarde hebben, al schijnen gegevens uit dergelijke observaties niet altijd bruikbaar te zijn. Dacht ik. Maar dat zal ik eens na vragen.

Roofvogel is beschermd, gekweekte huismus niet.
1 tip wil ik wel heel graag geven: Mocht je je gekweekte huismussen in vrijheid willen stellen, bijvoorbeeld door ze overdag los te laten, hou dan rekening met roofvogels.

De roofvogels zijn in een dergelijk geval beschermd. De gekweekte huismussen niet. Omdat ze gekweekt zijn.

Ik hoop niet dat ik je hiermee ontmoedigd heb om van dit forum gebruik te maken !
Echt niet. Want dat is echt absoluut niet mijn bedoeling.
Ik wil alleen zo veel mogelijk duidelijk maken wat er wel kan en wat er niet kan met huismussen uit het wild. 8-)

Zo. Na die lange kennismaking dan nu eindelijk;
Heel veel plezier op dit forum, en ik hoop dat we veel van elkaars kennis kunnen delen.

mvg
Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC