huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel September 23rd, 2017, 4:22 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Juli 8th, 2012, 1:36 pm 
vliegendeMus

In mijn achtertuin heb ik een hulst, die verplant moet worden. Waar hij nu staat kan hij niet verder groeien en dat schijnt hij juist dit jaar erg van plan. Bovendien moet op die plek een waterzuil komen voor de afvoer van het dak. Ik vroeg me af of mussen bij in hulst ook een schuilplek zien. Tot nu toe heb ik ze er niet in gezien. Zo niet, dan kan de hulst naar de voortuin. Daar zijn nooit mussen.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 8th, 2012, 2:13 pm 

Hoi Jan,

Hulst (Ilex) groeit erg traag, en vaak ook iets te veel open.
Er zijn planten die beter geschikt zijn voor dekking van huismussen. *

In ieder geval vermoed ik dat de huismussen meer aan jouw conifeer hebben dan aan de hulst.
mvg

Liset

*Meidoorn bv. Groeit vlot en is tot een hele mooie dichte haag te snoeien.
Die heb je dacht ik al, als ik me goed herinner.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 9th, 2012, 10:25 am 
vliegendeMus

Hoi Liset,

Dat de hulst niet de conifeer kan vervangen is duidelijk. Alhoewel de hulst al flink gegroeid is en om een of andere reden dit jaar extra zijn/haar best doet. De conifeer is om eveneens onduidelijke redenen aan het verkleuren naar bruin. En de takken hangen nu zo breed, dat ik er haast niet om heen kan. Kortom, die gaat waarschijnlijk dood. Er blijft wel voldoende schuilplek in de tuin over. Inderdaad meidoornhaag, coniferenhaag, nieuwe vuurdoornhaag (deels niet goed aangeslagen), struikklimop en naast de schuifpui bij de mussenpotten komt nog een grote prunus in verrijdbare bak. En de buurman heeft een enorme lijsterbes, waarin ze zich ook veel verstoppen zolang hij groen is. Uniek aan de conifeer is natturlijk vooral de hoogte en de centrale plek vlak bij de voerplek. Maar goed, daar heb je me al diverse opties voor aangereikt. Ik vroeg me alleen af of de mussen ook in hulst schuilen, maar hij is dus waarschijnlijk te open.
Nu de meidoorn maar wat meer snoeien. Kan me de bloei nu niet kosten, want dat vertikken ze al 5 jaar.
Groeten,
Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 11th, 2012, 7:47 am 

Hallo Jan,

Grappig hoe je over de (niet) bloei van de meidoorn schrijft :)

Ik vermoed dat andere planten het erg erg zwaar hebben gehad, de afgelopen 7 maanden.
-15 graden C vorst, dan waterwater en nog eens water, en dan opeens weer aanhoudende droogte.
Wat extra sproeien bij droogte zou ze goed kunnen doen.

Wat je uitzakkende conifeer betreft is er nog een optie, die ik je waarschijnlijk nog niet gegeven heb;
het blijkt, hier op het erf, dat de Blauwe Regen graag de conifeer in gaat. Zo ook de kamperfoelies trouwens.
Dat gaat niet van de ene dag op de andere, maar stel je eens voor wat er dan gebeurd met je conifeer als Blauwe Regen en / of Kamperfoelies in bloei gaan tussen dat groen, of zelfs in die bijna kale takken.

Anders kom je maar eens hier kijken hoe dat zit. In de voortuin is het.

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC